בנק ישראל (צילום: אורי פרקש, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)
בנק ישראל (צילום: אורי פרקש, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)

מתווה בנק ישראל: תשלומי המשכנתאות וההלוואות יידחו

בנק ישראל פרסם מתווה לבנקים לזמן המלחמה, אשר כולל הקלות ודחיות במשכנתאות ובאשראי והקלות בנקאיות נוספות לתושבי עוטף עזה והדרום, לאנשי כוחות הביטחון שגויסו, למפונים ולמקורבים מדרגה ראשונה להרוגים, לחטופים ולנעדרים. המתווה כולל גם סיוע לאוכלוסייה הכללית

פורסם בתאריך: 16.10.23 16:31

בנק ישראל פרסם מתווה לבנקים אשר כולל הקלות ודחיות במשכנתאות ובאשראי והקלות בנקאיות נוספות לתושבי עוטף עזה והדרום, לאנשי כוחות הביטחון שגויסו, למפונים ולמקורבים מדרגה ראשונה להרוגים, לחטופים ולנעדרים, וזאת נוסף על סיוע לאוכלוסייה הכללית בזמן המלחמה. כך הוחלט אתמול (ראשון) בדיון שנערך בראשותם של נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים ובהשתתפותם של מנכ"לי הבנקים והחשבים הכלליים.

בתחום המשכנתאות תינתן דחייה של של שלושה חודשים ללא ריבית לאוכלוסייה המתגוררת במרחק של עד 30 ק"מ מרצועת עזה, למפונים על ידי גורם רשמי, לקרובי קרבה ראשונה להרוגים, לחטופים ולנעדרים, ולמגויסים למילואים. מדובר במשכנתה על דירה ראשונה בלבד או למשפרי דיור. זאת נוסף על דחיית שלושה תשלומים ללא ריבית באשראי צרכני מצטבר של עד 100,000 שקל, אשראי עסקי של עד שני מיליון שקל ואפס אחוז ריבית על האוברדראפט עד לסכום של 10,000 שקל, למעט מגויסי מילואים, ופטור גורף מעמלות לשלושה חודשים, למעט מט"ח, ניירות ערך, סחר חוץ ויהלומים.

לשאר לקוחות הבנקים תינתן האפשרות לדחות את ההלוואות בתנאים אלו, כולל משכנתאות לדירה ראשונה ומשפרי דיור, למשך שלושה חודשים, כאשר התשלומים הנדחים יישאו ריבית שלא תעלה על שיעור הריבית בחוזה ההלוואה, והתשלומים יתווספו בסוף תקופת ההלוואה. הדחייה תבוצע ללא חיוב בעמלות. המתווה מציג את תנאי המינימום בדחיית ההלוואות, וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת לקוחותיו ולבקשתם.

 

 

מועד הכניסה לתוקף של המתווה הוא לכל המאוחר 31 באוקטובר לטובת היערכות נדרשת של כל בנק ולמשך התקופה הקצובה במתווה החל ממועד הכניסה לתוקף בפועל. דחיית תשלומים מצריכה פנייה מצד הלקוח לבנק והגשת בקשה באופן שנקבע על ידי הבנק.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: "כינסנו את ראשי המערכת הבנקאית כדי לגבש מתווה אחיד, בדגש על סיוע לאוכלוסייה שנפגעה, לכוחות הביטחון שפועלים ולאלו שנדרשו לפנות את בתיהם, והבנקים נרתמו לכך. במקביל, הצעדים הפרטניים שפרסמו הבנקים למען לקוחותיהם בימים האחרונים הם חשובים, ואנו קוראים להם להמשיך לסייע לציבור שנפגע, ובפרט להיות קשובים ללקוחותיהם ולמצוא גם פתרונות נקודתיים. אנו בבנק ישראל נמשיך לתת מענה לסוגיות הכלכליות השונות הנובעות מהמלחמה ונגבש צעדים תומכים ומסייעים בהתאם לכלים העומדים לרשותנו".

המפקח על הבנקים דני חחיאשווילי: "המתווה הוא צעד חשוב נוסף בעשייה שלנו. הוא נותן מענה בתחומי אשראי ועמלות הן למשקי הבית והן לעסקים, ומקל באופן משמעותי על תזרים המזומנים שלהם בתקופה הקרובה. אני מברך את הבנקים על היוזמות שהם נקטו מאז פרוץ המלחמה ועל הצטרפותם למתווה שגובש במטרה לסייע ללקוחות לצלוח את התקופה המורכבת הזו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר