קבוצת סורגות (צילום: יח"צ)
קבוצת סורגות (צילום: יח"צ)

הפרויקט הנשי להחזרת החטופים: "שטיח התקווה הטובה"

נשים מכל הארץ התבקשו ליצור בעבודת יד לבחירתן - סריגה, רקמה, אריגה או קשירה - שטיחונים קטנים. המטרה הסופית: חיבור כל החלקים לשטיח ענק שייתלה בכיכר החטופים ובהמשך על בניין האו"ם בניו יורק. האוצרת: "המטרה היא להביע הזדהות וליצור תחושת שותפות עם משפחות שכולות ועם משפחות החטופים"

פורסם בתאריך: 1.1.24 11:08

יעל ניצן היא אוצרת, יזמית, יועצת תקשורת, מקימת ארגון אמני המוזאיקה בישראל, מפיקת טלוויזיה וסרטים ומקימת מוזיאון הנשים הראשון בישראל הממוקם בוואדי סאליב. ניצן יוזמת פרויקטים בתחום האמנות והתרבות, ותמיד נושאת עיניה אל הפרויקט הבא. במסגרת עיסוקיה קשורה ניצן למרכזים ולארגוני נשים בכל הארץ, ולפני שבועיים היא יזמה פרויקט רב מגזרי למען חיים משותפים והחזרת החטופים בשם "שטיח התקווה הטובה".                   

"בתקופה זו רב הרצון לפעול במשותף, להביע את המאחד, להביע סולידריות ולהעצים אוכלוסיות, כשהאדרת המגדר הנשי היא חשובה ואף הכרחית", אומרת ניצן, "הוכחנו לכל העולם כמה סולידריות ואמירU, נשיות נחוצות בימים אלה ואף משנות סדרי עולם. מטרת הפרויקט היא להביע הזדהות וליצור תחושת שותפות עם משפחות שכולות ועם משפחות החטופים".  

 

האוצרת יעל ניצן (צילום: יח"צ)

האוצרת יעל ניצן (צילום: יח"צ)

 

הפרויקט התחיל לפני שבועיים בקטן, ואט אט תפס תאוצה. נשים מכל הארץ התבקשו ליצור בעבודת יד לבחירתן – סריגה, רקמה, אריגה או קשירה – שטיחונים בגודל של 50X50 ס"מ, כאשר המטרה הסופית היא חיבור כל החלקים לשטיח ענק.

"זה לא שלא נעשו פרויקטים דומים בעולם, גם למען נשים, אבל אף פעם לא חיברו בין נשים מכל המגזרים, בימים קשים של מלחמה, לפעול יחד בתקווה", אומרת ניצן, "אנחנו שואפות קודם כל לחבר בין הנשים לבין המשפחות, ובכך נדגיש את כוחה של השותפות".

 

 

אבל זה לא האירוע המרכזי.

"נכון, יהיו כמה מפגשים שבהם נתחיל לחבר את כל החלקים ליצירת שטיח גדול, במקביל להמשך יצירת השטיחונים. לנשים שלא יוכלו להגיע יהיו קבוצות והנחיות. נוסיף עוד ועוד משתתפות שיביעו רצון ליצור ולהצטרף ליצירה המשותפת. העשייה תהיה במקביל באותן השעות, ואף ניצור מפגשי זום תוך כדי העשייה. בתום האיסוף, קבוצת נשים מקצועית תחבר את ריבועי הסריגה והרקמה לשטיח אחד גדול. במרכזו של השטיח נכתוב משפט בשלוש שפות, ושיאו של הפרויקט יהיה בכיכר החטופים, עם תליית שטיח התקווה הטובה, שגובהו יהיה 30 מטר ורוחבו יהיה עשרה מטרים. המטרה היא להעביר את השטיח לניו יורק, שם הוא ייתלה על בניין האו"ם או על בניין הקונגרס. אמנם התחלנו לעבוד על כך לא מזמן, אבל כבר נוצרו חיבורים מעניינים מאוד".

ספרי.

"סורגות עבורנו נשים מיהוד ומבית שאן, וגם ערביות מבאר שבע. יש מפונות ששוהות במלון דן כרמל ואין ידן משגת לרכוש צמר לסריגה, אז לימדנו אותן איך ליצור חוטים מבגדים ישנים, וכך אנחנו גם ממחזרות חומרים. נוצר גם קשר עם מעוז ינון, מייסד רשת אברהם הוסטל ובנם של בלהה ויעקבי ינון שנרצחו בביתם בנתיב העשרה בשבת השחורה. בלהה היתה מורה לאמנות, וכשפרשה היא ציירה מנדלות באמצעות מחוגה וסרגלים, אבל לא הסתפקה בזה וגם הנחתה סדנאות מנדלות לנשים מיישובי העוטף. בית העץ שבו הם גרו נשרף כליל לאחר שטיל פגע בו, אך סדנת המנדלות שהיתה במבנה נפרד לא נפגעה וכל עבודותיה נשארו שלמות. אנחנו נקבל ריבוע הנצחה, נדפיס את המנדלות שלה וניצור שטיחונים בהשראתן. כל אחת יכולה להשתתף, מצדי, קחי כרית ישנה ותעשי ריבוע".

את פרויקט "שטיח של תקווה" מפיקות שרה פריאל, אירית חן טובי וזהבית זהר, והוא מתקיים בשיתוף עם מוזיאון נשים פורצות דרך בישראל. כדי להצטרף למיזם ניתן ליצור קשר עם יעל ניצן בטלפון: 052-3470222. אירוע חיבור החלקים, שעליו אחראית המנהלת האמנותית ליזה ממלי, יתקיים ב-8 בינואר בשעה 11:00 במועדון הדיירים ברחוב ואדי סאליב 10.

 

שטיחונים בהכנה (צילום: יח"צ)

שטיחונים בהכנה (צילום: יח"צ)

 

גם הכלניות יהיו חלק מהשטיח של תקווה (צילום: יח"צ)

גם הכלניות יהיו חלק מהשטיח של תקווה (צילום: יח"צ)

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר