ליה מקושינה עם ילדיה בוריס וגלינה לוינשטיין ועם נכדתה (צילום: אסף נעימי)
ליה מקושינה עם ילדיה בוריס וגלינה לוינשטיין ועם נכדתה (צילום: אסף נעימי)

"איך מפרידים בשרירות לב כזו בין אם לילדיה?"

אמו של בוריס לוינשטיין, ישראלי תושב חיפה שהגיע לארץ מכוח חוק השבות, עבר גיור ושירת בצבא, תיאלץ לעזוב את הארץ משום שבן זוגה היהודי נפטר בפתאומיות ותהליך קבלת מעמד התושב שלה הופסק

פורסם בתאריך: 21.8.17 10:45

היום (שני) בצהריים ייאלץ בוריס לוינשטיין, אזרח ישראלי שעלה לארץ בשנת 2003, לעלות על מטוס וללוות את אמו ליה מקושינה מנמל התעופה בן גוריון לאומסק שברוסיה, לשם היא נאלצת לחזור אחרי שמשרד הפנים שלל ממנה את מעמד התושבות שלה. לוינשטיין ואחותו גלינה עלו לארץ מכוח חוק השבות, בזכות היותם נכדים לסב יהודי מצד אביהם. הם עברו גיור והשתקעו בארץ. לוינשטיין שירת בצבא וכיום הוא סטודנט לתואר שני בטכניון ולומד תכנון ערים. הוא תושב שכונת הדר ופעיל במועצת הדר.

לפני שש שנים הגיעה גם אמו של לוינשטיין לארץ כדי להיות קרובה לילדיה. בן זוגה של מקושינה היה ישראלי, והשניים הוכרו כידועים בציבור. מקושינה קיבלה סטטוס של תיירת ובהמשך ויזת עבודה. בשנה האחרונה היא החלה בתהליך של קבלת תושבות קבע, אך התהליך הופסק כאשר בן זוגה נפטר בפתאומיות. בחודש מאי היא זומנה למשרד הפנים ששלל את תעודת התושב שלה והיא חזרה למעמד של תיירת. בשל כך תיאלץ מקושינה לעזוב היום את הארץ ולחזור לאומסק, שם היא תצטרך להתגורר אצל קרובי משפחה לאחר שמכרה את הדירה שהיתה ברשותה.

"אמא מכרה את דירתה ברוסיה כי היא התכוונה לחיות כאן", מספר לוינשטיין, "היא מיואשת ומאוכזבת ולא רוצה לעזוב". הוא קיבל את הדין אך לא מתכוון לוותר ללא מאבק. "אנחנו אזרחים שומרי חוק", הוא אומר, "ואם החוק אומר שאמא לא יכולה להישאר כאן, היא לא תישאר במעמד לא חוקי אבל נפעל במישור המשפטי".

לוינשטיין פנה לשר הפנים אריה דרעי וביקש ממנו לפעול למענו, אך לא זכה לתשובה. מרשות ההגירה והאוכלוסין במשרד הפנים נמסר בתגובה: "מקושינה נכנסה לישראל והיא שוהה בה כבת זוג לאזרח ישראלי שנפטר בתחילת השנה. לאחרונה קיבלה מקושינה מעמד של תושב ארעי, ונותרו לה כמה שנים עד להשלמת ההליך לקבלת מעמד קבע. לפי הנהלים – אותם הנהלים שבמסגרתם היא קיבלה את המעמד – עם פטירת בן הזוג הופסק ההליך. ניסיונות למצוא פתרון מול בני המשפחה עלו בתוהו, ומקושינה תוכל להגיע לביקורים של בני המשפחה ככל שתחפוץ".

לוינשטיין פנה גם לח"כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני שהתגייסה לעזור, אך גם היא קיבלה תשובה דומה מרשות ההגירה והאוכלוסין. "משרד הפנים מפריד בשרירות לב בין בן ישראלי ששירת בצבא, התגייר, חי כאן ותורם למדינה לבין אמו שכל עולמה גם הוא כאן, ובכך ממשיך לדבוק בנהלים לא אנושיים, שאינם מתאימים למדינה מוסרית וגם לא למדינה יהודית", אמרה סבטלובה ל"כלבו – חיפה והצפון", "נראה שלא היה די בכל הפניות למשרד הפנים ובצורך של בוריס וגלינה בנוכחות של אמם. כל אחד רוצה את אמו לצדו. לצערי אין זה המקרה היחיד. צוות לשכתי ואני מטפלים בפניות רבות בנושאים דומים, ובכוונתי ליזום חקיקה שתפתור את המצב העגום הזה שבו מפרידים בין שארי בשר באכזריות ובשרירות לב".

מה שמעמיד את המצב באור אבסורדי אפילו יותר היא העובדה שלפי נוהלי משרד הפנים, מקושינה בת ה-57 תהיה רשאית לחזור להתגורר בארץ בגיל 65, כמי שכל קרובי המשפחה שלה מקרבה ראשונה מתגוררים כאן, ואז תוכל שוב להתחיל בתהליך של קבלת אזרחות. "למה לגרום לסבל הזה?", שואל לוינשטיין, "בגיל 65 היא לא תוכל לעבוד ויהיה לה יותר קשה להתאקלם, וברוסיה היא נחשבת לפנסיונרית. אנחנו מקווים שזה ייגמר מהר ושהיא תחזור אלינו בקרוב".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר