הפגנת ראשי הרשויות בעמק והתושבים נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)
הפגנת ראשי הרשויות בעמק והתושבים נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)

המועצה הארצית הורתה לבדוק אפשרות להקים את נתב”ג 2 בנבטים

נציגי הרשויות המקומיות והתושבים באזור העמקים רואים בהחלטה הישג, אבל מתרעמים על הדחייה על הסף של האופציה להקים את שדה התעופה הבין לאומי המשלים בחיפה

פורסם בתאריך: 11.11.17 18:37

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לבדוק את האפשרות להקים שדה תעופה חלופי לנתב"ג גם בנבטים בנגב הצפוני. ההחלטה התקבלה בניגוד להמלצת מינהל התכנון של משרד האוצר להקים שדה תעופה אך ורק ברמת דוד בעמק יזרעאל.

החלטת המועצה נתפשת בקרב היישובים בעמק יזרעאל כהישג וכתמורה ישירה למאבקם הממושך, במיוחד נגד משרד התחבורה ומשרד הביטחון שלוחצים על מוסדות התכנון להקים את שדה התעופה המשלים ברמת דוד. גם ברמת דוד וגם בנבטים קיימים בסיסים של חיל האוויר, ולדברי ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי, בחיל האוויר מוכנים להקריב את הבסיס ברמת דוד לטובת הקמת השדה הבין לאומי ולא לפגוע בבסיס שבנבטים, אך “ברגע שחיל האוויר ישנה את דעתו גם המועצה הארצית תתיישר לפי אותה ההחלטה”.

במקביל למאבק של ראשי הרשויות בעמק נגד הקמת שדה תעופה באזור מנהלות רשויות מקומיות בנגב מאבק למען הקמתו בדרום. בדיון במועצה הארצית הבהיר הסגן ומ”מ ראש עיר באר שבע טל אל-על כי הם יילחמו על כך שהשדה לא יוקם ברמת דוד אלא באזורם.

 

ההפגנה בירושלים בזמן ישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה (צילום: גל בריל)

ההפגנה בירושלים בזמן ישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה (צילום: גל בריל)

 

 

החלטת הממשלה מיולי 2011 מכירה בצורך בהקמת שדה תעופה בין לאומי משלים לנתב”ג שיופעל באמצעות הסקטור הפרטי. באוקטובר 2011 החליטה הממשלה שהשדה הנוסף יוקם ברמת דוד, ובנספח שכותרתו “בחירת חלופות לאיתור שדה תעופה בין לאומי לנתב”ג” מאפריל 2016 נכתב: “השדה יתפקד כשדה אזורי שימשוך ביקושים לאזור אירופה ואגן הים התיכון במרחק של עד חמש שעות טיסה, ויתמחה בטיסות מוזלות במודלים הקיימים כיום באירופה ואינם קיימים עדיין בישראל”.

“זה בדיוק מה שמפחיד” אומר חולבסקי, “המודל הזה צפוי להביא לעמק 20 מיליון איש שיעברו כאן בשנה, ואם נוסיף לכך את כל עבודות התשתית להקמת השדה אין לי ספק שהעמק ייהרס”.

בחלקו הפתוח של הדיון במועצה הארצית השתתפו נציגי התושבים וראשי הרשויות, ובהם חולבסקי, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ראש המועצה המקומית רמת ישי עפר בן אליעזר וראש המועצה המקומית קרית טבעון דוד אריאלי, המשמש גם כחבר במועצה הארצית. חולבסקי, שרצה לדבר גם על חיפה כאלטרנטיבה להקמת שדה התעופה המשלים, טוען כי הוא נדהם לשמוע כבר בתחילת הדרך לאו מוחלט מיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה אביגדור יצחקי. “עוד לפני שפתחתי את הפה הוא אמר לנו שאף אחד לא ידבר על חיפה כאופציה לבניית השדה המשלים”, אומר חולבסקי.

איך הוא ידע שתעלה את נושא חיפה לדיון?

“הוא לא ידע, אבל לפני כמה חודשים הוא יזם דיון בסגנון שולחנות עגולים במועצה הארצית, ושם עלה השם של חיפה כאלטרנטיבה. יצחקי הודיע שזה לא על הפרק, שהנושא כבר נבדק ושחיפה היא לא החלופה המתאימה, אבל הוא היה מוכן לקיים בדיקה מחודשת. השבוע הוא אמר ‘אני לא מוכן שאף אחד ידבר על חיפה. היא לא על השולחן והיא לא אופציה’. אמרתי לו שאני מכבד את דבריו אבל שזה הזוי ומעורר סימני שאלה גדולים כשאומרים שבקעת נטופה זו אופציה שנבדקה ואפשר לדבר עליה, ושחלופת חיפה לא עולה לדיון. זה רק מדגיש עד כמה ההמלצות של מינהל התכנון שהגיעו למועצה הארצית הן הזויות ומנותקות מהמציאות”.

בדיון פנה בצר, ששדה התעופה אמור לקום בתחום שיפוט המועצה שבראשותו, לחברי המועצה הארצית וביקש מהם לא להיבהל מכל שר שחושב שהשדה המשלים צריך לקום ברמת דוד. יצוין ששר התחבורה ישראל כץ כבר החליט ששדה התעופה המשלים לנתב”ג יוקם ברמת דוד ואף הודיע על כך בפומבי בחודש מרץ בטקס חנוכת קו התעופה חיפה-אתונה שהתקיים בשדה התעופה החיפאי. בצר הודיע לחברי המועצה: “נתב"ג 2 לא יקום בעמק יזרעאל. הקמת שדה התעופה שבו צפויים לעבור 20 מיליון נוסעים בשנה היא החלטה בלתי סבירה ברמה קיצונית ולכן היא לא תתבצע”.

לפני הדיון הפגינו תושבי העמק שהגיעו לשכונת בית וגן בירושלים, מקום מושבה של המועצה הארצית, במחאה נגד הכוונה להקים את השדה בעמק. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב: “השדה שלי הוא לא שדה תעופה” ו”נתב”ג 2 יהרוס את העמק”.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר