מעיין חרושת הדרומי (צילום: רשות נחל הקישון)
מעיין חרושת הדרומי (צילום: רשות נחל הקישון)

רשות הקישון דורשת שחרור מי מעיינות נוספים

לאחר שהממשלה הודיעה על כוונתה לשקם שבעה נחלים בצפון, ובהם נחל הקישון, באמצעות הזרמת מי מעיינות טבעיים לאפיקיהם, אומרים ברשות נחל הקישון כי לא די במעיינות בודדים ויש צורך בשחרור מי כל המעיינות

פורסם בתאריך: 27.6.18 09:20

בעקבות החלטת הממשלה מלפני כשבועיים לשקם את זרימת המים בשבעה נחלים בצפון, ובהם נחל הקישון, דורשת רשות נחל הקישון לשחרר מי מעיינות נוספים לנחל.

פרויקט שיקום זרימת המים בשבעת הנחלים הוא חלק מהחלטת הממשלה ליישם תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם תקופת הבצורת הפוקדת את משק המים הישראלי בחמש השנים האחרונות. לצד פעולות כמו הגדלת כמות המים המותפלים, עידוד החיסכון במים וזירוז הליכים בפיתוח משק המים, כוללת התוכנית פרויקט לשיקומם של שבעת הנחלים הצפוניים במטרה למנוע את התייבשותם ולתגבר את זרימת המים בהם. את הפרויקט, שיושלם עד לסוף שנת 2023, יזם משרד האנרגיה, ובגיבושו שותפים רשות המים, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים.

הפרויקט מתבסס על צמצום הפקת מים מהמעיינות הסמוכים לנחלים לטובת זרימתם הטבעית בנחלים ועל הקטנת היקף שאיבת המים בקידוחים שעלולים להקטין את שפיעת המעיינות. מי המעיינות הם מים טבעיים אשר משמשים בעיקר למטרות חקלאיות. החלטת הממשלה קובעת מתווה שיאפשר "שחרור לטבע" של מי מעיינות, כלומר הזרמתם אל הנחל, וזאת תוך מתן מענה חליפי לצרכים החקלאיים.

 

 

נחל הקישון מתאפיין כיום בכמויות קטנות של מים הזורמות בו, וזאת כתוצאה מהשימוש במי המעיינות הסמוכים אליו באזור העמקים ועקב מיעוט הגשמים. בהחלטת הממשלה צוין כי כמעט לא זורמים כיום מים טבעיים בנחל, ולכן נקבע בה כי ישוחררו אליו מים מכמה מעיינות לאורכו, ובהם מעיינות נחל קייני, מעיין יצחקיה ומעיינות נוספים באזור מושב היוגב ובאזור מושב נהלל. כמות המים שתשוחרר לנחל היא 3.4 מיליון מטר מעוקב בשנה, ובמקומה יסופקו לצרכים חקלאיים מי מערכת של חברת מקורות או מי קולחין מהמכון לטיהור שפכים בחיפה.

רשות נחל הקישון הודיעה כי היא רואה חשיבות רבה ביישום החלטת הממשלה, אך הוסיפה כי בכוונתה לפעול מול כל הגורמים המקצועיים שקידמו את ההחלטה על מנת להרחיבה ולהטמיע בה מהלך לשחרור מי מעיינות נוספים באזור העמקים לנחל הקישון. המעיינות שהרשות מעוניינת במיוחד לשחרר את מימיהם לנחל הם מעיין משמר, מעיינות השופט, עין שני, עין סייפן, עינות כוכבן ושני מעיינות נוספים – צפוני ודרומי – הסמוכים לשכונת קרית חרושת בקרית טבעון.

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים אמרה כי יש לשחרר את כל המעיינות לנחל ולא להסתפק במעיינות בודדים: "שחרור המעיינות אל הטבע, תוך מתן מענה חליפי לצורכי החקלאים, מחזיר לנחל ולסביבתו את מי המקור, ויש לו חשיבות רבה למערכת האקולוגית בנחל ובסביבתו ולציבור הרחב שיוכל ליהנות גם הוא מגישה לפינות החמד הללו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר