הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: אייל טואג)
הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: אייל טואג)

האם הבורסה המשנית לניירות ערך תוקם בחיפה?

למרות שהממשלה אישרה את טיוטת החוק המאפשר הקמה של בורסה משנית לניירות ערך, מתווה החוק אינו מבטיח את הקמתה בחיפה. דוברות משרד האוצר: "החוק לא מתייחס למיקום הגיאוגרפי של הבורסה המשנית"

פורסם בתאריך: 17.7.18 08:19

הממשלה אמנם אישרה בישיבתה ביום ראשון את טיוטת החוק המאפשר הקמה של בורסה משנית לניירות ערך נוסף על הבורסה הראשית הפועלת בתל אביב, אך המתווה הנוכחי של החוק החדש אינו מבטיח את הקמתה של הבורסה המשנית בחיפה. "החוק לא מתייחס למיקום הגיאוגרפי של הבורסה המשנית", נמסר מדוברות משרד האוצר במענה לשאלת "כלבו – חיפה והצפון".

בשנים האחרונות פועלת עיריית חיפה באמצעות החברה הכלכלית שלה להקמת בורסה לניירות ערך בחיפה. בדוח ראש העיר לסיכום פעילות המערכת העירונית ברבעון הראשון של השנה אף צוין כי מדוח שהכינה חברת ייעוץ בין לאומית עבור החברה הכלכלית עולה כי יש יתרונות רבים להקמת בורסה גם בחיפה. כמו כן, בנובמבר 2017 פנה נשיא לשכת המסחר והתעשייה בחיפה והצפון דוד קסטל לשר האוצר משה כחלון, לשרת המשפטים איילת שקד ולשר הכלכלה אלי כהן וביקש שהבורסה הנוספת תוקם בצפון הארץ.

הבורסה המשנית מוגדרת כבורסה ייעודית שבה יירשמו למסחר תאגידים עם הון עצמי בסדר גודל קטן ובינוני. בדברי ההסבר לחוק שיזמו השרים כחלון ושקד צוין כי התאגידים הקטנים והבינוניים הם מנוע צמיחה מרכזי של המשק וכי "הקמתה של הבורסה הייעודית נועדה לאפשר אפיק מימון נוסף לתאגידים אלה – אפיק מימון ציבורי".

 

 

מעבר לתרומתו של החוק לתאגידים קטנים ובינוניים הפועלים בחיפה, בעירייה מעוניינים שמבנה הבורסה המשנית עצמו יוקם בעיר – מהלך שעשוי לשנות את המציאות הכלכלית בחיפה מהקצה אל הקצה.

כעת תוגש הצעת החוק לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, ומשם היא תועבר לאישור הכנסת. הצעת החוק מהווה תוספת לחוק ניירות ערך שבו נקבע כי שר האוצר רשאי, לאחר התייעצות עם הרשות לניירות ערך ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, להעניק רישיון להפעלת בורסה לחברה שהגישה בקשה לרישיון כזה, בתנאי שהיא עוסקת אך ורק בעיסוקים המותרים לבורסה.

במענה לשאלת "כלבו – חיפה והצפון" אם יש היתכנות להקמת הבורסה המשנית בחיפה נמסר מדוברות משרד האוצר כי "אין לדעת" וכי סוגיית ההיתכנות תוכרע "לפי מי שיגיש את הבקשה לרישיון". במענה לשאלה מי אמור להחליט על מיקומה של הבורסה המשנית השיבה דוברות משרד האוצר: "מי שיקים אותה".

מדוברות עיריית חיפה נמסר: "העירייה עובדת זה שנתיים על הכנת תוכנית להקמת הבורסה ותוכל להגיש את הבקשה במהירות כדי שהבורסה תוקם בחיפה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר