נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D עבור חברת נמלי ישראל)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D עבור חברת נמלי ישראל)

תוכנית עורף הנמל נחשפת: אלפי דונמים להנצחת המפרץ המזוהם

ביום שלישי יתבקש קידומה של התוכנית שגובשה עד כה הרחק מעין הציבור ואשר מאפשרת התפרשות של עורף הנמל על שטח עצום של 7,000 דונם, בין קו החוף למפעלים המזהמים. עובדה חמורה נוספת: הציבור לא יוכל להגיש התנגדויות להוראות התוכנית

פורסם בתאריך: 23.3.17 10:06

כ־15 שנה לאחר שהחל תכנונה הרחק מעיני הציבור תיחשף בשבוע הבא תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל בחיפה, שמנציחה את חיפה כמוקד נמלי-תעשייתי מזוהם. ביום שלישי תתבקש הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת”ע) של מינהל התכנון במשרד האוצר לקדם לאישור את התוכנית שיוזמים מינהל התכנון וחברת נמלי ישראל (חנ”י). גרסה של התוכנית שהגיעה השבוע לידי “כלבו” מותירה מעט מאוד מקום לתקווה באשר לסיכויי ההצלחה של ההבטחות שנשמעו בשנים האחרונות במוסדות התכנון להפיכת מפרץ חיפה מהחצר האחורית של אזור הצפון לחצר הקדמית שלו.

התוכנית כוללת כ־7,000 דונם בייעוד של עורף נמל, שבו תתאפשר הצבת מכולות במשטחים פתוחים, מרכזים ופארקים לוגיסטיים ושירותים עסקיים ומשרדיים נמליים. שטחים עצומים אלה נמצאים בחוף שמן ובקרקעות שממזרח נמל הקישון – מהנמל ועד לכביש מספר 22 (נתיבי המפרץ). למעשה מייעדת התוכנית לעורף נמל רצועה רחבה ביותר של שטחים שבין המפעלים המזהמים לקו המים בנמל.

חלק משטחים אלה – כמות מדויקת אמורה להתברר במוסדות התכנון לצד בירור מתבקש של השאלה כמה משטחי עורף הנמל ישרתו את נמל המפרץ החדש – כבר מתפקדים כיום כמתחמים באוריינטציה נמלית-תעשייתית, אך סימונם הגורף של אלפי דונמים בייעוד של עורף נמל מרפה גם את ידיהם של האופטימיים הגדולים ביותר באשר לאפשרות להתרחשותו של איזשהו שינוי באופיו של המפרץ. עם זאת, התעוררות אפקטיבית של התושבים, ובעיקר של נבחריהם, עשויה עוד למנוע את רוע הגזירה שמנחיתה על העיר התוכנית, אשר כוללת גם הוראות בנושא חומרים מסוכנים בתחומה.

אחת מהבשורות הקשות ביותר בתוכנית היא סימון כל שטחה של חוות המיכלים בקרית חיים בייעוד של עורף נמל, וזאת לאחר שהוועדה המחוזית כבר קבעה בהכרעותיה על תוכנית המתאר הכוללנית המקומית של חיפה כי 80 אחוז מהשטח ייועד למגורים. אכזבה נוספת היא מצמצום שטחו של פארק הקישון שמסתיים בתוכנית עורף הנמל בכביש נתיבי המפרץ, בעוד שבתוכנית המפורטת המקומית של הפארק, שאף היא תידון בשבוע הבא בוולנת”ע, משתרע שטחו עד לשדרות ההסתדרות. משמעות הדברים אמורה להתברר בדיון תוך שימת לב לכך שתוכנית מתאר ארצית גוברת על תוכניות מקומיות.

חמורה מאוד היא גם כוונת מינהל התכנון שלא לאפשר לציבור להגיש התנגדויות לתוכנית, אלא להסתפק בהעברתה להערות הוועדה המחוזית. החוק אמנם מחייב להעביר תוכניות מתאר ארציות להערות הוועדה המחוזית בלבד, אך קיימות אין ספור דוגמאות לתוכניות מתאר ארציות שהועברו במקביל גם להערות הציבור.

למרות פנייתנו עדיין לא נמסרה תגובת מינהל התכנון בסוגיה זו ומתגובת העירייה בנושא עולה כי היא אינה מתכוונת להילחם על כך בישיבת הוולנת”ע בשבוע הבא. “הפרוצדורה לתוכנית מתאר ארצית קבועה בחוק ואין העירייה יכולה להשפיע או לשנות את החוק בעניין זה”, נאמר בתגובת העירייה. עוד עולה מתגובת העירייה כי ככלל היא תומכת בתוכנית: “באשר לאזורים בתוכנית שאינם מיועדים לפארק הודיעה כבר העירייה כי לא תאפשר כל תוספת של חומרים מסוכנים – לא בבנייה, לא בשינוע ולא באחסון. לנוכח עמדה זו רואה העירייה בחיוב הסבת אזורי תעשייה ישנים ומזהמים למתחמי לוגיסטיקה מודרניים ונקיים כדוגמת המתחמים שהוקמו בשנים האחרונות בשוהם ובמודיעין, שבהם התמקמו מפעלים כמו אוסם, טבע ושטראוס המספקים אלפי מקומות תעסוקה במגוון נרחב של תחומים. עם השלמת רכבת העמק יהווה נמל חיפה מוצא טבעי לייבוא ולייצוא לירדן ואף מזרחה מכך, ובכך יחזק את מעמדה של חיפה כמטרופולין התעסוקה המרכזי של הצפון”.

עם זאת, ביום רביעי פנה ראש העיר יונה יהב למינהל התכנון ודרש לכלול בתוכנית את פארק הקישון במלואו וכן “להוציא מתחום התוכנית את חוות המיכלים, שכבר נקבע ש־80 אחוז משטחה ישמשו למגורים”.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר