חיפה (צילום: איציק בן מלכי)
חיפה (צילום: איציק בן מלכי)

הוקפא אישור תוכנית המתאר של חיפה

חיפה ממשיכה להתנהל לפי התוכנית המנדטורית: בעקבות עתירה מינהלית שהגישה עמותת שינוי בחיפה קבע בית המשפט המחוזי כי תוכנית המתאר לא תקבל תוקף בשלב זה. דיון בעתירה עצמה יתקיים באמצע נובמבר

פורסם בתאריך: 23.7.18 14:00

84 שנים ממתינים תושבי חיפה למסמך מתארי כלל עירוני מעודכן, שיחליף את תוכנית המתאר הקודמת של העיר אשר אושרה בשנת 1934 בימי שלטון המנדט הבריטי. כעת נראה שצפויה להם עוד תקופת המתנה ממושכת, וזאת בעקבות החלטה שהתקבלה בשבוע שעבר על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה, ושמשמעותה היא הקפאת הליך האישור של תוכנית המתאר החדשה של העיר.

בהחלטה ניתן תוקף להסדר דיוני שאליו הגיעו עמותת שינוי בחיפה, שהגישה לפני כחודש לבית המשפט עתירה מינהלית ובה ביקשה להורות על הפקדתה מחדש של התוכנית, ושתי הוועדות שנגדן הוגשה העתירה – הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה שאישרה את התוכנית, והוועדה הבין משרדית שיזמה את התוכנית ושבה שותפה עיריית חיפה.

בהסדר נקבע כי מבלי לגרוע מטענות הצדדים ובהתחשב בעובדה שטרם הושלמו התנאים שנקבעו לאישור התוכנית, מוסכם על הצדדים כי הוועדה המחוזית לא תפרסם את דבר אישורה של התוכנית מבלי להודיע לעמותה על כוונתה לעשות זאת, בכתב ועשרה ימים לפני הפרסום. עוד נקבע בהסדר כי "הצדדים שומרים על כל טענותיהם בקשר עם הודעה כאמור, לכשתתפרסם, ויוכלו לנקוט בכל הליך משפטי".

העמותה, שהוקמה על ידי תושבים ובעלי עסקים מחיפה ובהם איש העסקים גד זאבי במטרה לקדם את העיר חיפה, טענה בעתירה כי בהחלטתה מחודש ספטמבר 2016 לאשר את התוכנית הטמיעה בה הוועדה המחוזית כ-200 שינויים ביחס לגרסתה המופקדת, ולכן יש להפקיד מחדש את התוכנית לצורך בירור התנגדויות לשינויים. יצוין כי למרות הזמן הרב שחלף מאז החלטתה של הוועדה המחוזית, עד היום לא פורסמה ההודעה הרשמית על אישור התוכנית ולכן עדיין לא ניתן לה תוקף.

 

 

לעתירה צירפה העמותה בקשה לצו ביניים שבמסגרתו היא ביקשה שבית המשפט יוציא צו מניעה אשר ימנע מהוועדה המחוזית ומהוועדה הבין משרדית לבצע כל פעולה לקידום אישורה של התוכנית. ההסדר שאליו הגיעו הצדדים מייתר למעשה את הצורך בקיום דיון בבקשה לצו ביניים. בית המשפט קבע כי דיון בעתירה עצמה יתקיים ב-14 בנובמבר והורה למשיבות להגיש את תשובתן לעתירה עד 14 באוקטובר.

טענה מרכזית בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עפר אטיאס, עדן ענבר ויעל לירון-שגיא, היא ש"התוכנית אינה כוללת מענה נאות לבעיות יסוד חמורות של העיר חיפה ואינה מציגה פתרונות ארוכי טווח לנושאים המעיבים על כלכלת העיר, כגון אוכלוסייה מזדקנת, נטישת צעירים, גידול אוכלוסייה בשיעור נמוך, תוצר נמוך יחסית וחוסר במקורות תעסוקה ופרנסה, ואף אינה כוללת פתרונות תכנוניים ניאותים לעידוד צמיחה ותעסוקה בעיר".

עמדת הוועדה המחוזית היא ש"הטענות הינן מופרכות ואין להן כל אחיזה תכנונית ומשפטית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. קריית שמואל

    העיר חיפה מקוללת עד שיונה יהב יהיה ראש עיר… ברגע שיעזוב את העירייה העיר תבורך מחדש ומכבי חיפה תחזור למה שהיא באמת .. כל תושבי חיפה וכולל אוהדי מכבי חיפה עושים סוף לשלטון הדיקטטורי של יהב החזיר
    רק קליש רותם הנסיכה תעשה את העיר לממלכת חיפה

  2. א.

    את גד זאבי מעניינים רק העסקים שלו, וכנראה שהשלטון המקומי כבר לא משתף פעולה כמו פעם. לכן הוא מחפש מריונטה שתשרת את האינטרסים שלו בעירייה.
    אם רוצים ראייה מערכתית וכוללת שבה האינטרסים של התושבים בראש סדר העדיפויות, אז רק לעינת קליש רותם יש כזו.

  3. רמי חן

    "מתוך שלא לשמה יבוא לשמה". איני מזדהה לחלוטין עם הכוונות של שינוי, אבל צודקים בטענותיהם שהתוכנית הזו לא מקדמת את העיר וכן בדרישתם שיש להגישה להתנגדויות הציבור לאחר שינויים רבים שהוכנסו בה.
    כמי שהיה יו"ר פורום ציבורי כרמל באותה עת, ריכז צוות מומחים לניתוח התוכנית, הגיש התנגדות ובה השגות רבות, אירגן הסברה בקרב הציבור בכרמל לגבי התוכנית, סייע למאות מתושבי העיר להגיש התנגדויות/השגות לתוכנית המתאר הזו חפ/2000, אני חש שנעשה פה צדק עם העיר והתושבים, גם אם כוונות עמות שינוי אולי שונות….
    ראינו אז כי החזון לא תואם (הרבה מילים סתמיות), אין הגדרת מסגרות ומרקם עירוני המותאם לאופי השכונות, אין תוכנית שימור למבנים ואתרים (רק הבטחה שתהיה בעתיד…) ועוד ועוד.
    הפורום נוכח אז כי התוכנית לא נותנת מענה לפיתוח העיר והיא יותר גושפקנה לראש העיר ולפוליטיקאים לעשות ככל העולה בה על רוחם!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר