דייג ושללו (צילום: רותם מימון; למצולם אין קשר לכתבה)
דייג ושללו (צילום: רותם מימון; למצולם אין קשר לכתבה)

הדייגים ערערו על ההחלטה לייעד שמורה ימית מול חיפה

בעקבות ההחלטה לייעד שמורת טבע ימית בשטח של 50,000 דונם מול חופי חיפה הגישו איגוד הדייגים ועמותת דייגי הדיג החופי עררים למועצה הארצית לתכנון ובנייה בטענה שמדובר בפגיעה שתגרום לקריסה מוחלטת של הדיג החופי במרחב חיפה

פורסם בתאריך: 15.1.19 14:43

איגוד הדייגים בישראל ועמותת דייגי הדיג החופי בישראל הגישו עררים על החלטת מליאת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) מסוף חודש אוקטובר לאשר את התוכנית שיוזמת רשות הטבע והגנים לייעוד שטח לשמורת טבע ימית מול חופי חיפה. בעררים שהוגשו לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה נטען כי התוכנית גורעת חלק מהותי משטחי הדיג הזמינים באזור חיפה ומהווה פגיעה קשה ולא מידתית בדיג החופי באזור זה, שגם כך נמצא במצב קשה, וכי פגיעה זו תביא לקריסה מוחלטת של הדיג החופי במרחב חיפה.

התוכנית, הקרויה שמורת טבע ימית ראש כרמל, חלה על שטח של כ-50,000 דונם במרחב הימי של חיפה. גבולה הדרומי של התוכנית נמצא מול חוף הכרמל וגבולה הצפוני נמצא מול קרית חיים. בגבולה המזרחי משיקה התוכנית לשמורה הימית ולגן הלאומי המוכרזים שקמונה. מטרתה של התוכנית היא לשמור על החי, הצומח והדומם המצוי בשטח השמורה – על פני המים, על הקרקעית ובתווך שביניהם.

התוכנית מתירה אמנם בתחום השמורה פעילויות שחייה, צלילה, שיט, מחקר, ניטור וספורט ימי לא מנועי, אך היא אוסרת פעילות דיג בכל שטחה, אלא אם היא תותר במסגרת תקנות או היתר מטעם בעל סמכות בשמורת טבע.

בערר של איגוד הדייגים בישראל נכתב: "בישראל קיימת מסורת של אלפי שנות דיג ימי, והדיג החופי הוא חלק מההוויה. הרחבה של השמורה בראש הכרמל תהווה מכה לדייגי הצפון. הדייגים הם הראשונים לדאוג למרחב הימי. ראוי להכריז על שמורות טבע באופן יחסי, לפי סביבת מחיה ומאפייני קרקעית הים, כך שחלק יחסי הולם מכל סביבת מחיה יהיה מוגן במסגרת שמורת טבע ימית. השמורה שאושרה מכסה את רוב שטחי המצע הקשה (קרקעית ים סלעית) בראש הכרמל התת ימי. שטחים אלה הם שטחי הדיג האיכותיים והפרודוקטיביים ביותר באזור ומהם מתפרנסים הדייגים העוסקים בדיג חופי באזור חיפה".

 

 

לפי הערר של האיגוד, לאחר שדיג באמצעות ספינות מכמורת נאסר לחלוטין מאזור קיבוץ נחשולים צפונה, הצטמצמו ממילא אפשרויות הדיג לכמה שיטות שאינן פוגעות במרחב הימי החופית, ובהן דיג חופי, דיג שאראק (מערך קרסים) ודיג הקפה – שיטת דיג סלקטיבית באמצעות הקפת להקת הדגים ברשת. בערר צוין כי דיג הקפה אינו מתבצע כלל על מצע סלעי מכיוון שמפגש הרשתות עם הסלע יגרום לקריעתן, ולכן מבוקש להתיר "דיג הקפה על מצע חולי ובוצי בגבולות השמורה שתוכרז".

בערר של העמותה נכתב: "בין חברי העמותה יש מאות דייגים מקצועיים שפרנסתם העיקרית היא דיג בחופי חיפה. הכרזת שטחים כשמורות טבע היא מהלך ראוי ורצוי במינון הנכון ולאחר בחינת מלוא הנסיבות, אך בכל מקרה יש להתחשב בדייגים המקצועיים שעיקר פרנסתם תלויה בשטחים אלה. חשוב מאוד לציין ששיטות הדיג שמותרות בחופי חיפה הן שיטות סלקטיביות שאינן פוגעות בערכי טבע מוגנים בקרקעית הים".

הן האיגוד והן העמותה ביקשו בערריהם לבטל את החלטת הוולחו"ף ולקיים חשיבה מחודשת בקשר להיקף השמורה והמגבלות שיוטלו על הדיג בשטחה. יצוין כי על החלטת הוולחו"ף הוגשו שלושה עררים נוספים על ידי דייגים מהאזור, וגם בהם נטען כי פגיעת התוכנית בענף הדיג אינה מידתית. לעומת זאת, בפרוטוקול החלטת הוולחו"ף צוין כי רשות הטבע והגנים הציגה מחקרים התומכים באיסור הדיג. דיון בעררים יתקיים בסוף החודש.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. לבטל את הדיג בישראל!

    ספינות הדיג מחסלות את הדגה והאקולוגיה בחופי ישראל.לרחם על דייגים ולהגיד שזו פרנסתם זה פשע. פרנסתם בלאו הכי עלובה ואינה מותאמת למציאות של ישראל,מוטב שיפנו אותם לאיזשהו קורס מקצועי בו לבסוף הם ירויחו יותר ויסבו פחות נזק לסביבה.דייג=עני. ולטפח דייגים זה להנציח את העוני.ודגים? דגים אפשר לייבא.ובמחירים יותר זולים.

  2. לאסור דיג

    לא הייתי אוכל שום דבר שיצא מהמים באזור חיפה ועכו, בגלל זיהומי ים קשים ובראשם כספית!
    רק בגלל הסכנות לבריאות הציבור צריך לאסור כליל דיג באזור, אבל בינתיים מתכננים כלובי דגים ענקיים!
    שומר נפשו ירחק ויקנה סלמון מסקנדינביה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר