עינת קליש רותם ואייל בצר (צילום: דוברות המועצה האזורית עמק יזרעאל)
עינת קליש רותם ואייל בצר (צילום: דוברות המועצה האזורית עמק יזרעאל)

שת"פ אזורי לפיתוח שדה התעופה בחיפה

ראש העיר עינת קליש רותם נפגשה עם ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר וסיכמה איתו על קיום פעילות משותפת לקידומו של שדה תעופה בין לאומי משמעותי בחיפה. אלא שבחודש האחרון לא זכתה היוזמה לרוח גבית ממוסדות התכנון

פורסם בתאריך: 16.1.19 14:46

נמשכים מאמצי השלטון המקומי באזור לקדם את הפיכתו של שדה התעופה הבין לאומי בחיפה לשדה תעופה אזורי משמעותי. ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר נפגש השבוע עם ראש העיר חיפה עינת קליש רותם ועם סגנה נחשון צוק וסיכם עמם על קיום פעילות משותפת לקידום תכלית זו.

שדה התעופה בחיפה מאפשר כיום טיסות פנים ארציות לאילת ולשדה דב, כמו גם טיסות בין לאומיות ליעדים קרובים באזור אגן הים התיכון כמו קפריסין, רודוס וכרתים. תוכנית תשתית לאומית (תת"ל 80) שיוזמת רשות שדות התעופה מאפשרת להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ב-316 מטר בלבד, כך שאורכו יהיה 1,616 מטר – הארכה שלא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ואליה. לצורך קידום פיתוח תיירותי וכלכלי בעיר מבקשת עיריית חיפה הארכה של המסלול ל-1,800 מטר שתאפשר לדבריה הגדלה של טווח הטיסות גם למערב יוון ולבולגריה.

גם למועצה האזורית עמק יזרעאל יש עניין רב בהארכת המסלול מכיוון שהיא סבורה שפיתוחו של שדה התעופה בחיפה, כחלק ממהלך תכנוני מקיף, ייתר את הצורך בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק – מהלך שרבים מתושבי העמק מתנגדים לו. באוקטובר 2014 החליטה הממשלה לקדם הקמת שדה תעופה אזרחי לטיסות בין לאומיות כשדה תעופה משלים לנתב"ג. הממשלה אמנם הורתה על תכנונו במרחב קיבוץ רמת דוד, אך בהמשך החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקדם גם אפשרות נוספת. בישיבתה בתחילת נובמבר 2017 קבעה המועצה הארצית כי שני האתרים שנבחנו כחלופות להקמת שדה תעופה משלים – רמת דוד ונבטים – הם "אתרים אפשריים", ובהמשך לכך "תוכנית מפורטת לשדה המשלים תקודם במועצה הארצית על כל המשתמע מכך".

על מנת לבלום את הקמת השדה המשלים בעמק מנסה המועצה האזורית לקדם מערך משולב של שלושה שדות תעופה – בנתב"ג שנפח פעילותו יצומצם, בנבטים שישמש שדה תעופה אזרחי בין לאומי משלים בנפח דומה לזה של נתב"ג ובו זמנית ישמש כמנוף צמיחה ועוגן כלכלי לנגב, ובחיפה – שדה תעופה בין לאומי קטן אך משמעותי יותר מהקיים.

מתווה זה הציג בצר לפני כחודש לשר האוצר משה כחלון, והמועצה האזורית הגדירה את המערך המשולב המוצע על ידה כמהלך שייטיב עם כל אזורי הארץ – מצפון ועד דרום – ויהיה אפשרי ליישום בזמן קצר ובמשאבים מצומצמים. מכיוון שבמתווה מוצע פיתוח מצומצם לשדה התעופה החיפאי, הוא מוגדר על ידי המועצה האזורית כ"שדה תעופה משלים", אך לא לנתב"ג.

 

 

את הפגישה עם ההנהגה החדשה של חיפה הגדירה המועצה האזורית מוצלחת, ובצר עצמו אמר בסיומה: "התקיימה פגישה מקצועית ועניינית מאוד, שבה החלטנו על שיתופי פעולה לקידום שדה תעופה משלים לנתב"ג, להארכת המסלול בחיפה ולתקצוב הפעילות המשותפת. אנו סבורים כי מיקומו של השדה בחיפה ישרת את תושבי מטרופולין חיפה, העמקים והגליל".

אלא שהרעיון להארכת המסלול בשדה התעופה החיפאי מעבר ל-1,616 המטרים המתוכננים לא זכה בחודש האחרון לרוח גבית ממוסדות התכנון. בפרוטוקול החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה מלפני כחודש לאשר את התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ נחשף כי רשות שדות התעופה מתנגדת לפיתוח שדה תעופה משמעותי יותר בחיפה.

בהחלטתה לאשר את התוכנית דחתה הוועדה את בקשת העירייה להשהות את אישורה לצורך בחינת אפשרות תכנונו של שדה התעופה בחיפה כשדה תעופה אזורי משמעותי. הוועדה חשפה בהחלטתה כי היא קיבלה בסוף נובמבר מכתב מרשות שדות התעופה בו ציינה הרשות כי אין לה כל כוונה לשנות את התכנון המוצע במסגרת תת"ל 80, ואף אין לה כוונה לעצור את הליך קידומה. "תוכן המכתב דוחה למעשה את בקשת העירייה להאריך את המסלול מעבר למוצע בתת"ל 80, ומכאן שבנקודת זמן זו לא ניתן לומר כי השינוי התכנוני המבוקש על ידי העירייה הוא עניין שניתן לקדם בפרק זמן קצר", נכתב בהחלטת הוועדה.

בשבוע שעבר אישרה הוועדה להפקדה תוכנית אחרת של חנ"י, המייעדת שטח של כ-450 דונם במרחב נחל הקישון בחיפה לשימושי עורף נמל הכוללים מתחמי אחסון ומרכזים לוגיסטיים. העירייה ביקשה להקצות בחלקה המזרחי של התוכנית שטחים לשימוש שדה התעופה לצורך הארכת מסלולו דרומה ולצורך סלילת סובה למטוסים, אך בקשתה לקדם פיתוח משמעותי של שדה התעופה לא אומצה גם הפעם.

הוועדה שוב נימקה את החלטתה בהיעדר תכנון קונקרטי למהלך: "עד ליום זה לא הוצגה בפני הוועדה תוכנית או הצעה תכנונית להיתכנות הרחבת שטחי שדה התעופה, לשינוי במיקומו או להארכת מסלולו מעבר למקודם בתת"ל 80. אף לא התקבלה עמדה התומכת ראשונית במהלך כזה על ידי הרשויות הרלוונטיות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. אדריכל

    פשוט הזויה.
    זה נזק שאם יפול עלינו אי אפשר יהיה לתקן אותו גם כשנעיף אותה עוד חמש שנים.

  2. השדה בחיפה אבוד

    הועדה המחוזית והארצית כבר פסלו שדה בינלאומי בחיפה בגלל הקרבה לכל התעשייה המזהמת, חוות הגז ואזור התעשייה. זה לא הולך להשתנות.
    הצפון חייב שדה בינלאומי גדול. צריך להקים אותו ליד תחנת רכבת ובשטח מישורי גדול. יש רק מקום אחד שמתאים לזה והוא תחנת אחיהוד בין יסעור ועין המפרץ דרומית לעכו.
    ראש העיר ושאר התומכים בהארכת המסלול צריכים לרדת מהפנטזיות למציאות ולקדם פתרון דחוף שיביא אלפי מקומות עבודה לצפון.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזה סתומה. בטח שהוא מעוניין להרחיק את הרעש וזיהום האוויר מהעמק.
    לא יהיו רק בתי זיקוק ומפעלים יהיה גם שדה תעופה.
    עיר בריאה?

  4. ס' דב רוזן

    הארכת מסלול שדה התעופה לטיסות בינלאומיות מסוכנת לתושבי מפרץ חיפה וגם לאלה שהיו טסים אליו. זאת על בסיס חוות דעת מקצועיות של מומחי תכנון שדות תעופה ומומחי תעופה בישראל ובארה"ב. הסיבה, המתחם הפטרוכימי עם בתי הזיקוק. במקרה של פספוס בנחיתה שקורה לעיתים, מטוס גדול לא יוכל לפנות ימינה כי ברדיוס הסיבוב הנדרש יתקע בכרמל ובפנייה שמאלה יטוס מעל מתחם התעשייה הפטרוכימית כולל הלבניות. ואם יתרסק על המתחם, צפוי אסון כימי חמור. אבל לצערי מנסים לדחוף ההארכה למרות שזה פתרון שגוי ומסוכן. אבל יש פתרון בטוח לשדה תעופה בינלאומי לחיפה והצפון. הוא הוצע על ידי כבר לפני שנים רבות בכנס בטכניון וגם בועדת בודינגר שטיפלה בתכנית אב לשדות תעופה לעתיד. הפתרון הוא בניית אי מלאכותי בים מול קטע החוף בין חוף הכרמל ומבצר עתלית. הוא יקושר לחוף ע"י גשר דו קומתי למכוניות ורכבת שיתחברו לכביש החוף ולמסילת הרכבת. העלות סבירה, הנגישות מצוינת, המיקום מבטיח השפעות סביבתיות מזעריות רק לגבי תנועת החול צפונה שיטופל ע"י העברה מלאכותית מדרום לצפון. מאידך תיווצר לגונה שתאפשר רחצה בים גם בחורף בתנאי ים כמעט לגמרי שקטים. אבל בינתיים מחפשים את המחט מתחת למנורה. בינתיים אני כאן ואשמח לשותפים לקידומו לטובת התפתחות חיפה וכל אזור הצפון.

  5. עאלק "מתכננת" מדופלמת

    די כבר הזוייה!
    רדי מהרעיון המופרך הזה, את נהיית פארסה.
    תפסיקי לתכנן שדה תעופה דמיוני על הראש שלנו, עם כל הרעש והזיהום והסיכון הנפיץ עם התעשייה הכבדה, ותתחילי לעבוד בשביל העיר.
    מקומות עבודה, שיקום שכונות, תחבורה יעילה, לא חסרות משימות לשלוש קדנציות, אבל זאת ממש פוני של טריק אחד ושמו "שדה תעופה". חייה בסרט.

  6. תושב קרית חיים

    במקום לקדם פינוי בינוי בחיפה בכלל ובקריית חיים בפרט, היא מקדמת תכניות שיתקעו את כל התכניות הללו לעולמי עולמים. לא רוצים פה שדה תעופה ומטוסים שינחתו מעל הבתים שלנו!!! לא רוצים את הרעשים ואת זיהום האוויר הזה.
    אנחנו האוכלוסייה בין החלשות בארץ – וכנראה שנוח לה לתכנן תכניות על הגב שלנו, כי אין לנו כוח לנהל מאבקים.

    נכון לעכשיו אני מצטער שבחרתי בה.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    התוכנית היא להאריך את מסלול הנחיתה לתוך הים במקביל לשובר הגלים המתוכנן להבנות במקום לצורך הנמל.
    למטוס הנוחת מכיוון הים יש את כל מפרץ חיפה כדי לתמרן.
    מפרץ חיפה אינו שטח בנוי.

  8. יש קמפיין נגד השדה בחיפה. חייבים להלחם למען הרחבת השדה

    האמת היא שבלי השדה הזה חיפה הופכת לעיר פריפריה, עם השדה היא הופכת להיות עיר מרכזית.
    המגמה צריכה להיות צמצום התעשייה הכבדה והרחבת השדה.

  9. אבנר בן נר

    כאילו ששדה תעופה בינ"ל יביא יותר תיירים לחיפה…. רק כאילו! הרי כבר כיום יש אוניות נוסעים שמגיעות לחיפה ומורידות אלפי תיירים לחוף. אלה לא נשארים יותר מחצי יום בחיפה.. חשוב קודם לדאוג לכך שהעיר תיפרח ותיתן מענה לשיעמום הנורא שבה ולרווחת תושביה. ואז אולי יגיעו יותר תיירים. ובכלל: האם עינת קליש שאלה את ראשי הקריות לדעתם..שהרי המטוסים יחוגו מעל קריית ביאליק, מוצקין , קריית ים , קריית אתא וכמובן קריית חיים… האם הם מסכימים? מטוסים לא יכולים לטוס רק מעל לשטח המוניציפלי של חיפה.. תרדי מהתכנית ההזויה ותפני את האנרגיות לפיתוח העיר..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר