חיפה (צילום: איציק בן מלכי)
חיפה (צילום: איציק בן מלכי)

מאזן ההגירה השלילית מצטמצם. האם המגמה תימשך?

בשנת 2018, השנה האחרונה לשלטונו של יונה יהב, נרשמה בחיפה הגירה שלילית של 2,034 תושבים לעומת 2,369 תושבים בשנת 2017. האם עינת קליש רותם תתרום להמשך מגמת צמצום ההגירה השלילית?

פורסם בתאריך: 11.2.20 17:09

לפי נתונים שפרסמה היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בשנת 2018 נרשמה בחיפה הגירה שלילית של 2,034 תושבים (ההפרש בין מספר התושבים שעזבו את חיפה ועברו להתגורר ביישובים אחרים בארץ לבין מספר התושבים שעברו להתגורר בחיפה מיישובים אחרים בארץ). לפי הנתונים, ב-2018 עזבו את חיפה 9,896 תושבים לעומת 7,862 תושבים בלבד שעברו להתגורר בה.

הנתונים שפורסמו בקובץ "הרשויות המקומיות בישראל – 2018" משקפים שיפור ביחס לשנת 2017, שבה עמד מאזן ההגירה השלילית מהעיר על 2,369 תושבים. המשמעות היא צמצום מאזן ההגירה השלילית ב-335 תושבים. גם בשנת 2016 נרשם שיפור במאזן ההגירה השלילי מהעיר שצומצם ב-246 תושבים – מ-2,615 תושבים ל-2,369 תושבים.

עם זאת, עדיין מדובר בשיעור גבוה של הגירה שלילית, כאשר נתוני 2018 מלמדים כי מאזן ההגירה השלילית מחיפה הסתכם זו השנה השישית ברציפות ביותר מ-1,000 תושבים בשנה: 1,330 תושבים ב-2013, 1,147 תושבים בשנת 2014, 2,051 תושבים ב-2015, ונוסף על כך נתוני 2018-2016. לשם ההשוואה, בתל אביב-יפו נרשם בשנת 2018 מאזן הגירה חיובית של 582 תושבים, ובשנה זו מאזן ההגירה החיובית הגבוה ביותר היה בראש העין – 4,708 תושבים.

 

 

מאזן ההגירה בין יישובים הוא מדד חשוב לבחינת תפקודן של רשויות מקומיות, מכיוון שהוא אמור לשקלל את רמת שביעות הרצון מהשלטון המקומי בשלל תחומים. לצד זאת אמור המדד לשקף גם את מידת ההערכה כלפי משרדי הממשלה ושלוחותיהם, שבתחומים רבים, למשל התחבורה הציבורית, התעשייה ומינהל התכנון, האחריות לפעילות נתונה להם ולא לרשות המקומית.

רק בשבוע שעבר הבהירה ראש העיר חיפה עינת קליש רותם שתחום התחבורה הציבורית אינו באחריות העירייה, וכתבה במענה לשאילתה של חבר המועצה מוטי בליצבלאו: "העירייה פועלת לתגבור התחבורה הציבורית בכל העיר עם דגש על שכונות בהן השירות אינו תדיר. יש לזכור כי נושא התחבורה הציבורית הוא באחריותו ובתקצובו של משרד התחבורה. לצערנו, איננו מקבלים מענה לחלק גדול מבקשותנו עקב צמצום תקציבים במשרד התחבורה. עם זאת, אנו נערכים למציאת פתרונות לשדרוג התחבורה הציבורית בעיר שתיתן מענה הולם ומתאים לכל תושב".

אמנם במשך חודשיים מתוך שנת 2018, שבסיומה כאמור נרשם שיפור במאזן ההגירה השלילית מהעיר, היתה לחיפה ראש עיר חדשה, אך בלתי אפשרי לייחס לראש רשות מקומית חדש השפעה על מאזן ההגירה במשך תקופה כה קצרה. יש לקוות שבקדנציה הנוכחית תוביל קליש רותם להמשך צמצום ההגירה השלילית כהמשך למגמה שהסתמנה בשנתיים האחרונות לכהונתו של יונה יהב. בהקשר זה יש לציין כי בשנים 2009 ו-2010 נראה היה שתופעת מאזן ההגירה השלילית מחיפה נבלמה לחלוטין, וזאת לאחר שב-2010 עמד המאזן השלילי על 120 תושבים בלבד וב-2009 הוא הסתכם ב-70 תושבים בלבד.

לפי נתוני הלמ"ס מהיום, בסוף שנת 2018 מנתה אוכלוסיית חיפה 283,640 תושבים – גידול של 2,553 תושבים ביחס לשנת 2017, שבה התגוררו בחיפה 281,087 תושבים. למעשה, זהו הגידול הגבוה ביותר במספר תושבי חיפה בארבע השנים האחרונות. לגידול האוכלוסייה ב-2018 תרמו ריבוי טבעי של 1,684 תושבים (4,245 לידות לעומת 2,561 פטירות) והגעתם של 2,321 עולים חדשים לעיר.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. חיים

    עינת רוצה רק בטובת העיר וטובת תושבי העיר נטו!!!!! אני הצבעתי לה ושמח על כך !!!! תושב קריית שמואל

  2. מיכל

    זה ממש מוזר שבמאזן ההגירה לא מחשבים גם את העולים. יחד עם העולים מדובר במאזן הגירה חיובי מאד…
    אם לדבר על שביעות רצון מהעיר שמשתקפת במאזן ההגירה, עולים שבוחרים להגיע דווקא לחיפה, כנראה קיבלו המלצות על העיר.
    אם למשל מספר מסוחם של חסידי גור בוחרים לעזוב את חיפה, ומספר גבוה יותר של עולים מרוסיה ואוקריאנה בוחרים להגיע לכאן, זה לגמרי מאזן חיובי.

  3. צמצום המאזן או צירוף מקרים

    הניסיון להציג את יהב כראש עיר שצימצם מאזן הגירה הוא קלוש ואינו אמין ,ההשוואה צריכה להיעשות ביחס לכל שנות כהונתו.והמספרים שלו עלובים.
    עיתונאים שוב ושוב "מחכים לקאליש בפינה" כי היא לא סחבקית ונגישה כמו יהב.
    בהקשר של הנושא הזה יותר מעניין לציין מי היושבים ומי הנכנסים לחיפה.אנחנו כחיפאים מרגישים שזוגות יהודים עוזבים(בעיקר לנשר,טירת הכרמל ולקריות)וזוגות מאיזורי כפרי הצפון וישובים ערבים עוברים לגור בחיפה.
    ראשת העיר צריכה להפוך עולמות כדי להשאיר את אותם חיפאים או לקלוט חרדים רבים לעיר כדי לאזן דמוגרפית את המספרים

  4. תודה לאל הכשלון הלך

    עוד הוכחה כואבת לגודל הכשלון של יהב
    מאזן הגירה שלילי עצום של 2000- בשנה שברחו מהעיבמקומם יוליה הביאה אלפיים עולים קשישים
    ככה חיפה הלכה והזדקנה.
    עצוב כ"כ.

  5. למה שנשאר בעיר כזאת

    עד שחיפה לא תצא משליטת החנק של השמאל האובדני הציבור ימשיך לצאת.
    מפלגת העבודה הרסה את חיםה חייבים להעביר אותה חזרה לפסים ציוניים של צמיחה וקליטה.
    בית מכבי בהדר הופך למתנס הסתה איסלמי. הבנתם?

  6. שיר

    למי שלא הבין טוב: בתקופת יהב ההגירה השלילית התחילה לרדת ועכשיו היא עולה שוב
    כי עם ראש העיר החדשה אין ולא יהיה לעיר הזאת עתיד תעסוקתי, חברתי או תרבותי כלשהו
    הארנונה במקום לרדת רק עולה ובמקום להגדיל את התעסוקה באזור היא רק סוגרת , מבטלת , מוחקת ומחזירה את העיר 50 שנה אחורה בזמן. כי החזון שלה זה התרפקות על הנוסטלגיה וההיסטוריה של העיר שלא היתה מזהירה אף פעם.

  7. ניר

    שנה וחצי מאז שהחיפאים זרקו את יונה יהב הכושל, וכלבו ממשיך ללקק לו. אתם פאתטים ומזל שעינת קליש כאן כדי להישאר לכמה קדנציות.

  8. הודעה חשובה לקןמנדו ההזוי

    יש לכם עוד שלוש וחצי שנים לנסות להשמיד את חיפה. אחר כך תושבי העיר יזרקו אתכם מבניין העירייה ובתקווה שגם מהעיר עצמה. חבורת נבלות.

  9. א.א.חיפה.

    הי יהודים .אין הגירה שלילית.אהל לא כותבים שיש הגירה לעיר חיפה ערבים מכפריין ערביים. יש ממש מהירה מהכפריים לחיפה. אז האמת לא כותבים בכתבה הזאת לפני כשהועיים היתה עץבה גווקא לספר ששבועיים שהרב. ערבים מהכפרים הערבים קונים או שכרו דירות בואדי העיר התחתית.בכלל העיר חיפה אז ברור שזה מביע שלילי שדווקא יש יותר הכל גלל ערביי המקום שאכלוסיה זאת אק גדלה באמת לא נורא כי בבחירות בעשור הבא יהיה ראש העיר ערבי.אז מספיק להריע לה כי היא לא מונעת אלה מעודדת.ראש העיר גוראל נלחם דאג שראש העיר יהיה יהודי שיהיה רוב יהודי גם ככה גדל מספרם מעשרים אחוז לשלושים אחוז.

  10. תפסיקו להפיץ פייק ניוז על ראש העיר הכושל הקודם

    נכנסה פה "שיר" שכתבה: למי שלא הבין בתקופת יהב ההגירה החלה לרדת ועכשיו היא עולה".
    יש גבול גם לפייק ניוז.
    הנתון גברת "שיר" מתייחס לתקופת יהב, שבה ההגירה מהעיר הגיעה לשיא ונשארה מעל 2000 לשנה גם בסוף 3 קדנציות.
    בכתבה אין שום נתון שמתייחס לתקופת קליש ככה שההצהרה שלך "עכשיו היא עולה שוב" גם כן שקרית לחלוטין ולא בכתבה
    אולי צריך לשלוח את קומנדו יהב לשיעורי הבנת הנקרא.

  11. חן

    כפי שנמסר, 1000 זוגות ערבים מתווספת כל שנה לעיר. אולי לא תהיה לנו הגירה שלילית,אבל תהיה לנו עיר ערבית.

  12. עומרי

    לא הצבעתי. ולא אצביע.

    הנה הק"ח שלה.
    אדריכלית.
    מוחה.

    היא לא נתנה מצע נאות.

    הסיבה היחידה שהצביעו לה, זה המגדר שלה, ואנשים לא חכמים חשבו שראש העיר דאז היה רע להם.

    כי הם לא חכמים.

    אני לא אצביע שוב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר