עיריית חיפה (צילום: חגית הורנשטיין)
עיריית חיפה (צילום: חגית הורנשטיין)

על חשבונכם: הוכפל התעריף של היטל התיעול

היטל התיעול הוא מס עירוני שנועד לכיסוי הוצאותיה של עיריית חיפה על התקנת מערכת לניקוז מי גשם. חוק עזר עירוני חדש מחלק את חיפה לשלושה אזורי איסוף מי גשם, וייתכן מצב שבו ההיטל שישלם תושב שכונה מסוימת יממן עבודות תיעול בשכונה אחרת

פורסם בתאריך: 19.2.20 11:00

לצורך חיוב נכסים בהיטל תיעול בהתאם לחוק העזר החדש לתיעול פרסם מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן הודעה על החלטתו לחלק את העיר לשלושה אזורי איסוף מי גשם באמצעות מערכות התיעול העירוניות. חוק העזר החדש אמנם אושר במועצת העיר עוד בקדנציה הקודמת, אך הליכי אישורו הושלמו רק בחודש אוגוסט אשתקד עם פרסומו ברשומות, ולכן מי שחתומה עליו היא ראש העיר עינת קליש רותם.

היטל תיעול הוא מס עירוני שנועד לכיסוי הוצאות העירייה על התקנת מערכת לניקוז מי גשם, לרבות צינורות, תעלות ומתקנים שונים. בשונה מהארנונה, היטל התיעול אמנם לא מושת ישירות על כל בעלי הנכסים בעיר, אך פוטנציאל המחויבים מכוחו זהה להיקף המחויבים בארנונה – כל מי שיוסיף בנייה לדירתו או יבנה דירה חדשה או שבאזור מגוריו ביצעה המערכת העירונית פרויקט תיעול. במילים אחרות, מדובר למעשה בכל בעלי הנכסים בחיפה.

תעריפי היטל התיעול הם אחידים ושיעורם נקבע בהתאם למספר המטרים הרבועים בכל נכס. על פי חוק העזר, מוטל החיוב על בעל נכס בשני מקרים: ביצוע עבודות תיעול באזור האיסוף שבו מצוי הנכס – שטח שעבודות התיעול שיבוצעו בו מיועדות לשמש במישרין או בעקיפין את הנכסים שבו; ואישור בקשה להיתר בנייה, בין אם מדובר בתוספת בנייה לדירה קיימת ובין אם מדובר בהקמת דירה חדשה.

חוק העזר הקודם של חיפה בתחום התיעול אושר בשנת 1983 ותוקן בשנת 1991. חוק העזר החדש לתיעול כולל תעריפים חדשים אשר משקפים העלאה דרסטית ביחס לתעריפי החוק הקודם. תעריפי החיוב החדשים הם 42.36 שקל למ"ר קרקע ו-33.89 שקל למ"ר בניין, וזאת לעומת 22.5 שקל בלבד למ"ר קרקע ו-18 שקל בלבד למ"ר בניין בחוק העזר הקודם.

 

 

חוק העזר שמכוחו מושת ההיטל שייך לקבוצת החוקים המקפלת בתוכה את העיקרון ההיטלי, שמשמעותו היא שההכנסות הצפויות מההיטל יממנו את העלויות המשוערות של הרשות המקומית לעבודות ניקוז בכל חלקי העיר. למעשה, אין זיקה ישירה בין חיובו של נכס בהיטל תיעול לבין הנאתו מעבודות תיעול, וייתכן שההיטל שמשלם תושב שכונה מסוימת יממן עבודות תיעול בשכונה אחרת. הרציונל בהקשר זה הוא שכל בעלי הנכסים בעיר יפרישו היטל לקופה ציבורית אחת, שתממן את כל משימות העיר בתחום התיעול, גם אם קיימים הבדלים בין צורכי השכונות בהיבט זה.

ההודעה שפרסם מהנדס העיר נגזרת מסעיף בחוק העזר החדש שלפיו "החליט מהנדס העיר על קביעת שטח כאזור איסוף, תונח החלטתו במשרדי העירייה, תהיה פתוחה לעיון הציבור ותפורסם בדרך הקבועה בחוק התכנון והבנייה".

היעדר זיקה ישירה בין ההיטל לבין ביצוע עבודות תיעול בקרבת הנכס שבגינו יושת החיוב מוצא את ביטויו בחלוקת העיר במסגרת חוק העזר לשלושה אזורי איסוף בלבד: אזור איסוף 1 שבו נמצאים שבעה אגני היקוות (חוף שמן, נחל הקישון, קרית חיים-קרית שמואל, נחל הגיבורים, נחל סעדיה, הטכניון וגשר פז), אזור איסוף 2 שבו נמצאים שני אגני היקוות (העיר התחתית ונמל חיפה) ואזור איסוף 3 שגם בו נמצאים שני אגני היקוות (מתחמי חוף שקמונה והחופים הדרומיים של העיר). "ההחלטה על אזורי האיסוף התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של מערכת הניקוז בתחום השיפוט העירוני", כתב וטרמן בהודעתו.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. תענוג !! שיקרעו את התושבים. תוסיפו גם עוד קנסות חניה ,עישון. הכל !!

    כל מי שרצה להיפטר מיונה הזקן… שיאכל את הלקרדה שבישל. מגיע לכם !!!

  2. רמי ס.

    כי מישהו צריך לממן את אסופת סגנים והיועצים הבלתי נגמרת של העבריינית המורשעת ואת רשימת המקורבים שזכו בתפקידים במינהלת 2030 שזוהי התכלית היחידה שלשמה היא הוקמה. צריך היה לקרוא לה מינהלת 2023 כי זאת השנה שבה היא תיזרק אל תהומות הנשייה ביחד עם העבריינית שהקימה אותה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מצב שאדם אחד ישלם על עבודות המועילות לאדם אחר?! אוי לא! זה כמעט כאילו אכפת לנו ממישהו חוץ מעצמנו.

    מה זה האגואיזם הזה?

  4. מסקנות

    וזה מצטרף להפרת ההבטחה להקפיא את הארנונה ששוב עלתה ב-2%
    אבל מי שאשם זאת לא העירייה אלא האדישות של התושבים.
    היד השואבת מכיסי הציבור קלה מדי על ההדק כי הציבור החיפאי דומם.

  5. החפרפרת מעכו

    תושבי חיפה היקרים. ראו מי הולך להיות המנכ"ל החדש שלכם. אחד שעזב ראש עיר בעל בעיות קשות בשיקול דעת. ראש עיר שמינה כעת מנכ"ל חדש שישב בכלא על פעולה חבלנית והטמנת מטענים. גם המנכ"ל החדש שלכם בחיפה כשל בקשר אסור עם עובדת עירית עכו ונשאר בתפקידו למרות שכל שומרי הסף בעיית עכו ידעו והשתיקו את הענין. קראו בכתבות שבקישור ובתגובות:

    https://news.walla.co.il/item/3341856

    https://www.israelhayom.co.il/article/735109

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר