אלי לנדאו (צילום: בועז כהן)
אלי לנדאו (צילום: בועז כהן)

"זאת אוזלת יד של העירייה, אין ספק"

בעקבות ריבוי המקרים של עריריים שגופותיהם מתגלות זמן רב אחרי מותם, למחזיק תיק הגמלאים בעיריית חיפה אלי לנדאו יש ביקורת קשה על העירייה ועל אגף הרווחה שלה. "לא ייתכן שאנשים ישכבו מתים במשך שבוע ואיש לא יידע מזה", הוא אומר, "זה מקומם מאוד"

פורסם בתאריך: 24.6.20 08:24

מציאתן של חמש גופות של אנשים בודדים בביתם בחודש האחרון מעלה חשש מפני תופעה שהולכת ומתרחבת. אתמול פורסם ב"כלבו – חיפה והקריות" על מציאת גופתה של אשה בשנות ה-50 במצב של ריקבון, והדבר מעורר דאגה בארגון זק"א שפנה לציבור על מנת להעלות את המודעות וקרא לתושבים לבדוק את שלומם של שכניהם העריריים.

העניין מדאיג גם את חבר המועצה ומחזיק תיק הגמלאים בעיריית חיפה אלי לנדאו, שהוא יו"ר סיעת שדולת הגמלאים מהקואליציה של ראש העיר עינת קליש רותם. לנדאו מבקש לכנס פורום שבו יישבו ראש העיר ונציגים מאגף הרווחה, מהתאגיד העירוני מילב, מעמותת שילה ומהמוסד לביטוח לאומי כדי למצוא פתרון לתושבים העריריים. לדבריו, בשיחה שהוא קיים עם קליש רותם הובטח לו שפורום כזה יכונס.

לנדאו: "ביום שני שלחתי הודעה לראש הלשכה של ראש העיר וכתבתי לה שזהו מצב נורא של חילול כבוד המת ושאני מבקש לזמן את הפורום כדי למצוא פתרון למצב שהוא בלתי נסבל. היא חזרה אלי ואמרה שהיא מארגנת את זה, אבל הכל שם עובד כל כך לאט. היא כתבה לי שהיא מטפלת בזה ושזה יקרה בקרוב, אבל עד שהבקרוב הזה יקרה ימותו עוד עשרה אנשים".

לדבריו, התופעה הפכה לנושא שיחה מרכזי בקרב המבוגרים בעיר: "דיברו איתי מארגונים שמטפלים בקשישים והם מבקשים לקדם את כינוס הפורום במהירות. בשדולת הגמלאים יש לנו מספרי טלפון של בין 2,000 ל-2,500 אנשים בודדים, ואנחנו משתדלים ליצור קשר עם כולם רק כדי לשאול מה שלומם ולוודא שהכל בסדר".

עם זאת, לנדאו יודע שהמספרים האלה הם טיפה בים ושהאחריות לדאוג לשלומם של הקשישים בכלל והבודדים בפרט מוטלת על עיריית חיפה ועל אגף הרווחה שלה: "בוודאי שזה לא התפקיד של השדולה. לשדולה אין את האמצעים ואין את הרשימות של כל האנשים העריריים. בגלל זה ביקשתי לקיים את הפורום של כל הפונקציונרים שעוסקים באזרחים הוותיקים ולדעת איפה נמצא מאגר השמות. אני בטוח שבאגף הארנונה למשל יש רשימות כאלה כי כל אדם מעל גיל 67 מקבל הנחות בתשלום הארנונה. הרשימות האלה קיימות, צריך רק כוח אדם שיטפל בזה. אני מוכן להקצות מתנדבים לעניין".

מה אתה מצפה שהעירייה תעשה?

"קודם כל להרים טלפון לאזרח ותיק להגיד לו 'שלום, מה שלומך? איך אתה מרגיש? האם הכל בסדר אצלך? תודה רבה. שלום'. צריך לשמוע את האנשים האלה. אם הוא יגיד 'אני לבד, אין לי מי שיבוא אלי', אז חייבים לטפל בו. זה הדבר שאני מבקש לעשות, ועכשיו. לאותו אדם צריך להתקשר כמה פעמים בשבוע, ואם הוא בודד וחולה אז צריך להתקשר אליו בכל יום".

וזה ימנע את מציאתן של גופות כמה ימים אחרי שהאדם נפטר?

"בוודאי".

 

 

ללנדאו יש ביקורת נוקבת על העירייה ועל אגף הרווחה: "זה דבר מזעזע, דבר נורא ואיום, ואין ספק שהעירייה צריכה לטפל בזה. זהו תפקידו של אגף הרווחה, לזה הוא נועד. בימים אלה, שבהם האזרחים הוותיקים ספונים בבתיהם וכמעט לא יוצאים מהם, זה התפקיד הראשון של האגף. אין לו משהו אחר וחשוב כל כך לדאוג לו מלבד שלומם של הבודדים. בתקופה קשה כל כך אגף הרווחה צריך לבדוק מה קורה עם האזרחים הוותיקים, ובעיקר עם העריריים שאין להם משפחה. זה פשוט מזעזע לשמוע בכל שני וחמישי שמתגלה גופה, ואנחנו עדיין לא עושים שום דבר. ביקשתי לכנס את הפורום כבר לפני יותר משבוע. זאת אוזלת יד של העירייה, אין ספק".

ראש העיר לא תאהב את הביקורת מתוך הקואליציה.

"ראש העיר צריכה לפנות לראש אגף הרווחה ולדרוש תשובות לגבי מה שקורה פה. אבל מכיוון שאני מחזיק תיק הגמלאים הרמתי את הכפפה. לא ראש העיר. אבל זה לא משנה, אני לא חושב שראש העיר אשמה בזה, אבל אם יש לה אנשים שלא מתפקדים היא צריכה לומר להם 'קחו את החפצים שלכם ולכו הביתה'. לא ייתכן שאנשים ישכבו מתים במשך שבוע ואיש לא יידע מזה. זה מקומם מאוד".

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה משקיעה מאמצים ומשאבים גדולים על מנת לאתר כל קשיש בודד. לצורך כך הקימה העירייה מערך מתנדבים שמקיימים קשר חברתי שוטף עם התושבים הבודדים אשר מוכרים לעירייה ודואגים לכך שכל צורכיהם יקבלו מענה. במקביל פונה העירייה בכל האמצעים העומדים לרשותה לכל אדם ולכל גורמי הטיפול הפועלים בקהילה בבקשה להעביר אליה מידע על כל אדם בודד המוכר להם על מנת שזה לא יישאר לבד".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. דוד

    ואתה אדון לנדאו מה תעשה עם התושבים יבדקו מה קורה אם השכנים שלהם, תקבל משכורת לחינם?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לפני מספר שנים היה בחיפה מוקד שנקרא מוקד קשב לקשיש מתנדבים קבלו רשימה מלשכת הרווחה של קשישים בודדים ושמשו להם חבר טלפוני התקשרנו באופן קבוע לקשישים ושוחחנו איתם וניסינו לפתור בעיות שהתעוררו אצל הקשיש

  3. שרונה

    העירייה משקיעה מאמצים בבניית יחידת מתנדבים? זה כבר נשמע כמו בדיחה רעה. אם לקליש היה אכפת ולו שמץ של אכפתיות מקשישים ערירים או מאנשים ערירים בכלל, אז היתה מקימה יחידה בשכר במקום לשפוך על עוד חבר או חברה שלה משכורת עתק בשביל גורנישט מיט גורנישט.
    האחרונה שנפטרה ונרקבה לבדה, היא בגיל של קליש עצמה. זה לא מדליק לה איזו נורה אדומה או שהיא עדיין עסוקה שלאיים על כל דבר ולומר שהיא לא שמה קצוץ.
    ולנדאו? תמשיכ לבחור את לנדאו שיקשקש במליאה, יצביע כמו אוטומט בעד החלטות קואליציה ובלבד שיהיה בה ויעשה את עצמו חשוב. בינתיים לא עשה דבר וחצי דבר למען זקני חיפה.

  4. כשלון מזעזע ומריחה ללא השלכות

    אגף הרווחה חה חה מאות עובדים אבל הם צריכים יחידת מתנדבים.. מאות שוטרים אבל הם רוצים יחידת מתנדבים.. הבבל"ת המוכר.
    במקום לזמן את ראש אגף הרווחה לשימוע לדרוש לדעת מי אחקאעם על המחדל ולפטרם. איש לא לוקח אחריות.. מזעזע

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר