סוחר מקפל את הדוכן שלו בשוק הפשפשים (צילום: דוד מגן)
סוחר מקפל את הדוכן שלו בשוק הפשפשים (צילום: דוד מגן)

העירייה הזמינה לשוק הפשפשים, המשטרה סגרה אותו

עיריית חיפה קראה לציבור באמצעות דף הפייסבוק של מגזין תרבות חיפה לבקר היום בשוק הפשפשים. אלא שבשעה 9:00 פשטה המשטרה על המתחם בטענה שהוא היה פתוח בניגוד להוראת הממשלה על סגר של חנויות ושווקים בסופי שבוע, ודרשה מהסוחרים לקפל את מרכולתם ומבעלי החנויות לסגור את העסקים

פורסם בתאריך: 25.7.20 21:00

הבוקר (שבת) בשעה 9:00 פשטה המשטרה על מתחם שוק הפשפשים בעיר התחתית שהיה פתוח בניגוד להוראת הממשלה על סגר של חנויות ושווקים מיום שישי בשעה 17:00 ועד ליום ראשון בשעה 5:00. השוטרים שהגיעו למקום דרשו מהסוחרים בשוק הרוכלים לקפל את מרכולתם ומבעלי החנויות לסגור את העסקים.

הסוחרים פתחו הבוקר, כפי שהם עושים בכל שבת, את הדוכנים, וזאת לאחר שבדף הפייסבוק של מגזין תרבות חיפה – אתר של עיריית חיפה – עלה אתמול פוסט בזו הלשון: "פִּשְׁפּוּשׁ – חיפוש בין דברים שונים. אז אתם באים להתפשפש? #שישבת_חיפאי בשוק". לנוכח ההזמנה להגיע לשוק נשאלות כמה שאלות: האם העירייה הפרה ביודעין את הנחיות הממשלה לגבי פתיחת שווקים בשבת כאשר אישרה לסוחרים לפתוח את השוק? האם היא יכולה לבקש מתחנת משטרת חיפה להחריג את שוק הפשפשים מההנחיות? ואם כן, למה לא עשתה זאת?

כאשר הגיעו השוטרים הבוקר לשוק הוא היה עמוס בכ-150 רוכלים ובמאות מבקרים. "כשהעירייה מזמינה אותי לבוא בכיף, אני בא", מספר דוד מגן שהיה במקום בזמן שהמשטרה פשטה על המתחם, "אבל מה קורה עם קבלת ההחלטות של העירייה? ההחלטה לפתוח היתה של העירייה כי האדם שמנהל את השוק אמר כך אתמול לסוחרים ולבעלי החנויות. אני אישית חושב שזו החלטה אמיצה לפתוח, זה מהלך חכם שקורא תיגר על החלטות הממשלה ואומר שבשוק הפשפשים בחיפה אף אחד לא נדבק בקורונה וגם לא יידבק. אבל היא היתה צריכים להודיע על כך למשטרה ולבקש שלא תתבצע אכיפה, ואם לא היה אישור היא היתה חייבת להודיע לסוחרים מראש לא לפתוח. כל החנויות והבסטות היו פתוחות ופעילות מהשעה 5:30, ו-150 סוחרים ששילמו כסף לזכיין על דוכן ובזבזו זמן ומאמץ, חזרו הביתה עם הסחורה שאיתה הם הגיעו לשוק. אלו אנשים קשיי יום שרק רוצים להתפרנס, והם הפסידו כסף היום. אבל לא רק הם הפסידו, גם לקוחות הפסידו – אלו שבאים לקנות בזול בגדים יד שנייה כי אין באפשרותם לרכוש בקניון. מישהו צריך לפצות את הסוחרים האלה".

לדוד אלגריסי יש כמה חנויות בשוק שכולן מושכרות לשוכרי משנה מלבד אחת שבה הוא עובד בעצמו, ויש לו תיאוריה איך שוק הפשפשים יכול היה להישאר היום פתוח. "הממשלה אסרה על פתיחת שווקים", הוא אומר, "אבל אותנו הגדירו כאזור תיירותי, ולכן נכנסנו לקטגוריה של מוזיאונים ואטרקציות שאותם כן ניתן לפתוח היום".

אז למה סגרו אתכם?

"אני לא יודע, אבל נברר את זה מחר. אף אחד מהעירייה לא פנה אלינו, אף אחד לא דיבר איתנו, אף אחד לא עשה כלום לטובתנו. הגיעה המשטרה וקיפלה אותנו בלי טיפת חמלה".

בתכלס אסור היה לכם לפתוח.

"אני מוועד השוק ונמצא בקשר עם כל הגורמים בעירייה, ואף אחד לא אמר לנו לא לפתוח. אם היו באים אלינו לפני יום-יומיים ואומרים שאסור לנו לפתוח, כל מה שקרה הבוקר היה נמנע. אנחנו נחשבים לאטרקציה, אנחנו סופר אטרקציה".

גורם רשמי בעירייה אמר לך לפתוח?

"כן, ברגע שבו העירייה הכניסה אותנו לקטגוריה של אזור תיירות ומוזיאונים היא נתנה לנו לגיטימציה לפתוח. ברגע שלא אמרו לנו לא לפתוח ולא הגיעו פקחים יום לפני כן כדי לעדכן אותנו, סימן שאפשרו לנו לפתוח. אם היו מגיעים פקחים, תאמיני לי שאף אחד לא היה פותח. אפילו העירייה היתה בהלם ממה שקרה היום".

מי אמר לכם לפתוח?

"נציגים של העירייה אמרו לנו שאין בעיה. הרי הם לא מטומטמים, ואם היתה בעיה היו אומרים לנו לא לפתוח בגלל החלטת ממשלה. כשיש משהו חריג, מנהלי אזור של הפיקוח מגיעים אלינו לעדכן כי אנחנו בקשר טוב עם כולם. אבל לא עדכנו אותנו".

כשהמשטרה הגיעה זו היתה הפתעה?

"הפתעה מוחלטת. אף אחד לא האמין שזה קורה. הרי יש לשוק זכיין, וברגע שהוא פתח את הדוכנים, סימן שאפשרו לו לפתוח, אחרת זו הפרה של החוזה שלו מול העירייה והוא לא יסתכן באיבוד הרישיון. אם הוא פתח, זה לא היה על דעת עצמו, הוא לא יעשה משהו נגד העירייה כי הוא פועל כל הזמן בשיתוף פעולה איתה. למה לא עצרו את זה אתמול בשלב ההקמה? ככל שאני חושב על כך, משהו פה לא מסתדר לי. יכול להיות שזו אשמת העירייה. הרי אנחנו חיים באנדרלמוסיה, אף אחד לא יודע משמאלו ולא מימינו. כל המדינה הזו בבלבלה אחת גדולה".

 

ניידת משטרה, הבוקר בשוק הפשפשים (צילום: דוד מגן)

ניידת משטרה, הבוקר בשוק הפשפשים (צילום: דוד מגן)

 

 

גם חני בוהדנה, בעלת החנות בון בון, פתחה הבוקר את החנות, וזאת לאחר שאתמול בערב, כשהיתה בחנות, היא ראתה את נציגו של הזכיין פורק את הדוכנים ומציב אותם במקומם, נערך ליום המחרת.

"היום פתחתי את החנות אבל סגרו לנו", היא מספרת, "נציג הבעלים אמר לנו אתמול בערב שאנחנו יכולים לפתוח. ראיתי שמכינים את השוק להיום, הציבו בסטות, בדיוק כמו בכל שישי בערב. שאלתי אותו והוא אמר 'בטח שיש מחר שוק'. אבל הגיעו הרבה משטרות, ביקשו שנסגור, ואמרו שמי שלא יסגור יחטוף קנס של 5,000 שקל".

זה לא נשמע לך מוזר אתמול? הרי הממשלה אסרה על פתיחת שווקים.

"נכון. בעלי אמר לי שאסור לפתוח. אבל אם האחראי אומר שמותר, אז למה שאסגור? היום הכי טוב בשבוע זה שבת, זה בעצם היום היחיד שבו אני מתפרנסת, והיו פה הבוקר המון אנשים. השוק היה מפוצץ, והגיעו מבקרים מתל אביב, מירושלים ואפילו מבאר שבע ומאשקלון. איך הגיעו כל האנשים האלה?".

ומה אמר לכם נציג הבעלים היום?

"הוא אמר שאם היתה אבטחה לא היו סוגרים לנו את השוק. מכיוון שלא היתה אבטחה של העירייה, המשטרה אמרה לנו לסגור. נראה שאף אחד לא יידע את המשטרה שהשוק היום ייפתח. המשטרה הגיעה, ותוך חמש דקות כבר לא היה שוק, כולם התקפלו מהפחד. מה, הם ישלמו קנסות? אלה אנשים קשיי יום שבאים להתפרנס מדברים שהם אוספים מהזבל ומוכרים בחמישה-עשרה שקלים. הפדיחה היא של עיריית חיפה, לא היו צריכים להגיד לבעלים לפתוח. הוא לא היה פותח על דעת עצמו, נתנו לו הוראה לפתוח".

מכעיס.

"סגרתי וירדתי בגלל העצבים לחוף הים. נסעתי דרך הוואדי, והכל פתוח שם. אני לא מבינה למה לא השאירו לנו את החנויות פתוחות. אני מבינה שאי אפשר היה להשאיר את הדוכנים פתוחים ללא אבטחה, אבל למה לא אפשרו לחנויות להישאר פתוחות? בוואדי הכל פתוח כאילו אין קורונה, ומה המרחק מהוואדי אלינו? בדיוק חמש דקות".

גם חנות מפעם של גבריאלה רובין נפתחה הבוקר. "רוב החנויות היו פתוחות והיו גם רוכלים", היא מספרת, "החנות שלי בדרך כלל נפתחת ב-8:00 בימי שבת, ובשעה 9:00 העובדת התקשרה וסיפרה שהמשטרה הגיעה וביקשה מכולם להתקפל ולסגור".

למה פתחת?

"למה לא? ההנחיות הן מבלבלות מאוד, ולכן התקשרתי לעירייה. אמרו לי בצורה חד משמעית שהתקנות הן כפי שהן ושכל אחד יעשה את ההחלטה שלו. אני יודעת שיש הרבה אנשים שהתקשרו למוקד 106 וקיבלו תשובות מבלבלות. כשניסיתי לברר מה לעשות, כמובן שאף אחד לא רוצה לתת לי תשובה חד משמעית כי מבינים שיש פה בעייתיות. היה ניסיון במירכאות להעלים עין, אבל המשטרה בסך הכל ממלאת אחרי ההוראות שהיא מקבלת. הבנתי שהשוטרים התנהגו בצורה מכבדת ומקצועית. קשה לי לוותר על פתיחת החנות ביום שבת, ולמרות שאני ממש לא אוהבת לעבוד בשבת, זה היום שמכניס לי הכי הרבה ואני לא יכולה לוותר על זה. לכולם ברור שהמצב הזה הוא מגוחך ושאי אפשר באמת לעקוב אחרי ההנחיות. ואדי ניסנאס פתוח, אז מה ההבדל? ההחלטה הזו פוגעת במגזר הערבי ובערים המעורבות כמו חיפה. אני לא חושבת שזו היתה הכוונה, אבל התחושה היא שמכניסים לנו פה שמירה על השבת בדלת האחורית".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "פתיחה וסגירה של קניונים, שווקים וחדר כושר היא רק בהחלטת משרד הבריאות, ומי שאוכף את זה זו המשטרה. אין לפקחים של העירייה שום סמכות. אין לעירייה קשר לפתיחה ולסגירה – משרד הבריאות קובע, הממשלה מאשרת והמשטרה אוכפת. זה הסדר".

ממשטרת ישראל נמסר: "לא נעשתה כל פנייה מעיריית חיפה למשטרה בדבר החרגת שוק הפשפשים. היתרי פתיחת השווקים מוגדרת בתקנות לשעת חירום ולא על ידי המשטרה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. כמה ראש קטן העירייה הזאת יכולה להיות?

    איזה תגובה עלובה ומנותקת. יכולתם למנוע את הבלגן הבוקר בקלות. ניהול עלוב!

  2. בעל חנות

    העירייה עשתה ברדק שלם. הזכיין התארגן כרגיל ובמוקד 106 היו מבולבלים. ציפייה מינימלית מעירייה זה שידאגו שיהיה ניהול מסודר. זה לא קורה בעיר שלנו. מי אחראיל על ההפסדים ועוגמת הנפש?

  3. חיפאי

    באנו בבוקר כי פרסמו שיהיה פתוח. אחרי 20 דקות התחילו לסגור את החנויות. כנראה שהיה חוסר תיאום בין העירייה למשטרה. מסכנים בעלי הדוכנים. נראה לי שמישהו בעירייה הזאת צריך ללמוד איך מתנהלים.

  4. בון בון עתיקות

    לדעתי היה פה בלבול . האיזור מוגדר כאיזור תירותי בחיפה ולכן המשטרה לא היתה חייבת לפנות אותנו. לעומת זאת השוק בואדי ניכנס היה פתוח כל הבסטות וחנויות רחוב היו מפתחות מישהו יכול להגיד לי מה ההבדל?
    אני מאוד מקווה שבשבוע הבא נוכל להתעדכן בזמן ותיהיה התחשבות של כל הגורמים והשוק יהיה פתוח. בבריאות לכולם ושבוע טוב

  5. בוקר טוב אליהו

    יש חוק אחד ליהודים וחוק אחר (או: אין חוק) לערבים.
    זה משהו חדש? גם אכיפת תקנות הקורונה מתנהלת בערים יהודיות בלבד
    הגדילה הממשלה לעשות בסגר בפסח, והחריגה אותו מ"ישוביי מיעוטים". הבנתם?
    בישראל יש אכיפה סלקטיבית של המשטרה. על הערבים לא אוכפים כלום או למראית עין בלבד.

  6. עמוס

    כשיש מינהלת 2020,2030 ,לשכת ראש עיר…צריך דובר עירייה להתנצל

  7. אריאל

    למה לא מרחיבים את אזור השוק גם לרחוב קיבוץ גלויות ?
    ככה אולי העירייה הייתה מנקה את האזור ומקפידה עליו יותר
    עמו בשוק הפישפישים ביפו שהפך לפנינה בתל אביב!

  8. גל

    "מי אמר לכם לפתוח?"

    "נציגים של העירייה אמרו לנו שאין בעיה. הרי הם לא מטומטמים,…"

    והרי החדשות: בראשות העירייה יושבים חלמאים אז למה אתם מצפים.
    ראש עיר לא ראויה

  9. נינה

    פשוט ביזיון ,עירייה מזמינה אנשים לבקר בשוק ומשטרה סוגרת ,אחלה ניהול של עירייה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר