הנכס במושבה הגרמנית שבו פועלת עמותת מוסד הבית הנוצרי (צילום: בועז כהן)
הנכס במושבה הגרמנית שבו פועלת עמותת מוסד הבית הנוצרי (צילום: בועז כהן)

זעם בקהילה הערבית-נוצרית על עיריית חיפה

כמעט שנתיים לאחר פרשת "מק ישו", הרוחות בקהילה הערבית-נוצרית בחיפה סוערות שוב לאחר שוועדת ההקצאות של עיריית חיפה החליטה לא להאריך את ההקצאה שניתנה לעמותת מוסד הבית הנוצרי בנכס במושבה הגרמנית. הארכיבישוף ד"ר יוסף מתא: "הפסקת ההקצאה תוביל לסגירתו של המוסד"

פורסם בתאריך: 25.9.20 08:10

כמעט שנתיים מאז פרשת "מק ישו", סערה חדשה בקהילה הערבית-נוצרית בחיפה, והפעם בשל החלטתה של ועדת ההקצאות של עיריית חיפה לא להאריך את ההקצאה שניתנה לעמותת מוסד הבית הנוצרי בנכס במושבה הגרמנית, ואישורה של מועצת העיר להחלטה.

עמותת מוסד הבית הנוצרי ביקשה מהעירייה להאריך בשלוש שנים את הקצאת הנכס שניתן לה ברחוב גוטליב שומאכר, למרות שהעמותה פועלת במקום מאז שנת 1989. מטרת ההקצאה, כך עולה מבקשתה של הבית הנוצרי, היא לקיים במקום חוגים, סדנאות, הדרכות והכוונה מקצועית בנושאים הקשורים להתפתחות הילד.

מפרוטוקול של ישיבת ועדת ההקצאות מ-8 ביולי עולה כי בהתייחסותו של משרד מהנדס העיר לבקשת ההקצאה נכתב כי "בשים לב למטרת ההקצאה, ובהנחה שהשימוש בפועל תואם את מטרות העמותה ואת מטרת ההקצאה, אין מניעה תכנונית לאשר את הבקשה לחידוש ההקצאה למוסד הבית הנוצרי, בכפוף לפתיחת מגרש הספורט לשימוש השכונה באופן חופשי".

עמדתה של מערכת החינוך בעיר הייתה כי ניתן לאשר הקצאה זו לעוד שנה בהתאם לחוות הדעת של ראש מינהל חינוך וצעירים אילנה טרוק מ-18 ביוני, ולפיה "אין מניעה מבחינת מערכת החינוך לחידוש הקצאה לשנה אחת בלבד, היות ומתבצעת בשנה זו פרוגרמה סדורה למבני חינוך בעיר".

בחוות הדעת של מנהלת אגף הרווחה מאירה קיפרמן נכתב: "בסיור שנערך במקום נמצא כי על פניו מתנהל במקום מעון ילדים. מדובר בנכס גדול, שטוח ובאופן יחסי נגיש גם לתחבורה ציבורית, כך שהוא יוכל לתת מענה לצורכי אגף הרווחה. כידוע, אנחנו זקוקים למקומות פעילות רבים לשירותים שבשכירות או שנדרש לפנות אותם כי הם אינם מונגשים ואין אפשרות להנגיש אותם – מרכז למשפחה, מרכז לחיים עצמאיים, תחנה לטיפול משפחתי, מרכז קשר ותחנה לטיפול באלימות במשפחה".

אגף הנכסים טען כי "בסוף שנת 2017 התקבלה באגף הנכסים תלונה אנונימית שהופנתה לרשם העמותות בדבר הפעלת גן ילדים למטרות רווח בנכס. פנייתה של העירייה לעמותה להבהרות נענתה על ידי מנכ"ל העמותה ד"ר רימון ג'ובראן שמסר כי העמותה אינה מפעילה גן ילדים לא במישרין ולא בעקיפין. בתשובה למכתב בקשה לקבלת הבהרה לעניין הפעילות המתקיימת בנכס היום כתב מנכ"ל העמותה כי 'מוסד הבית הנוצרי אינו מבקש הקצאה לבית ספר, למכללה, למוסד תרבות, למוסד ספורט, לגני ילדים או למעונות'. למען הסר ספק מדגיש המנכ"ל כי "הכוונה במכתבנו, שצוינה בו פעילות של מעון יום להתפתחות הילד, היא שהעמותה מפעילה סדנאות וחוגים לליווי התפתחות הילד ולליווי ההורים בהדרכה ובהכוונה מקצועית להתפתחות הילד אשר מתקיימים במהלך היום'. לצורך ביקורת בדבר השימושים שעושה העמותה בפועל נשלח פיקוח מאגף הנכסים כדי לבקר במבנה. מנכ"ל הבית הנוצרי לא אישר את כניסת העובד לצורך ביקור במקום בשעות הבוקר ללא תיאום מראש".

לאחר בחינת הנושא החליטה ועדת ההקצאות, שבראשה עומד מנכ"ל העירייה אוהד שגב, לדחות על הסף את הבקשה להקצאה משום ש"העמותה פועלת באופן שאינו עולה בקנה אחד על מטרות ההקצאה", משום ש"העמותה לא אפשרה גישה של נציג העירייה מאגף נכסים לנכס בניגוד לנוהל הקצאות" ומשום ש"בהתאם לחוות הדעת של אגף הרווחה מדובר בנכס שיוכל לתת מענה לצורכי האגף שזקוק למקומות פעילות רבים בעיר לשירותים טיפוליים למשפחות".

בעקבות ההחלטה של הוועדה ואישורה במועצת העיר ב-8 בספטמבר פנה הארכיבישוף של העדה המלכית קתולית בישראל ד"ר יוסף מתא במכתב לראש העיר עינת קליש רותם, ובו נכתב כי "מוסד הבית הנוצרי, שנוסד לפני יותר מ-40 שנה, שוכן במבנה ששייך לעירייה זה שנים רבות, כאשר כל ראש עיר דאג להקצאת הבניין למשך חמש שנים. כך היה נהוג בתום כל תקופה – מחדשים אוטומטית את הקצאת הבניין, ואף משתתפים ומסייעים בשיפוצו ובהרחבתו כדי לאפשר למאות בני הנוער ותושבים ליהנות מהפעילות היומיומית בו. לאחרונה נודע כי תקופת ההקצאה האחרונה הסתיימה, והנושא מונח על שולחן הדיונים בעירייה. לכן אני פונה לכבודה בבקשה לחדש את תקופת ההקצאה ואף להאריך אותה, וכמו כן לזרז את בקשות ההרחבה ואת בניית הקומה השנייה בתיאום עם העירייה ובסיועה".

עוד כתב הארכיבישוף מתא לקליש רותם: "אני מכיר אישית את הבית הנוצרי ואת החברים בו – רובם ככולם הם בני עדתי אשר מוכרים כאישי ציבור נכבדים בקרב תושבי חיפה והגליל מכל העדות. חשוב לציין שהפסקת ההקצאה תוביל לסגירתו של המוסד הוותיק, שהפך חלק מהמציאות ומההווי התרבותית בעיר וסמל לדו קיום בין בני כל העדות והדתות. כמו כן, הפסקת הפעילות בבית הנוצרי תוביל מאות בני נוער וצעירים לרחובות ולמעגלי האלימות, הפשע והסמים, תפגע קשות במרקם החברתי והתרבותי בעיר, ותגרום לתסכול בקרב התושבים מכל הגילאים – מטף ועד לגיל הזהב – שנהנים מהפעילות הענפה. אני תקווה שהעירייה תגיש כל סיוע דרוש לשגשוגו ולרווחתו של הבית הנוצרי".

 

עינת קליש רותם והארכיבישוף ד"ר יוסף מתא (צילום מתוך חשבון האינסטגרם של עינת קליש רותם)

עינת קליש רותם והארכיבישוף ד"ר יוסף מתא (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 

 

גם יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה התערב בעניין ושלח מכתב לשגב. "לאחרונה החליטה ועדת ההקצאות לדחות על הסף את בקשתה של הבית הנוצרי לחידוש הקצאה לנכס עירוני שנמצא בשימוש המוסד כבר 30 שנה", כתב זעאתרה, "בין הנימוקים לכך נכתב כי המוסד לא אפשר לפקח מאגף הנכסים להיכנס לנכס וכי הפעילות במקום אינה עולה בקנה אחד עם מטרות ההקצאה. מבירור שעשיתי עלה כי אכן הגיע פקח בתקופת הגל הראשון של הקורונה, כאשר המנכ"ל לא היה במקום, ולכן העובדים חששו לאפשר לו להיכנס. אלא שהפקח הגיע שוב למקום, נועד עם המנכ"ל ואף אמר לו שימליץ לחדש את ההקצאה. לטענת המוסד, יש אי דיוקים בדיווחים שנמסרו לוועדת ההקצאות, בעיקר בעניין המרכז לליווי והתפתחות הילד שמשרת 35 ילדים בלבד מתוך 500 ילדים, בני נוער ומבוגרים שמקבלים שירות מהמוסד. עוד הם טוענים כי לא נערך עמם שום בירור ו/או שימוע וכי לא ניתנה להם הזדמנות לענות לטענות".

זעאתרה כתב עוד: "מהיכרותי האישית אני יכול להעיד כי המקום משמש לפעילות תרבותית, חינוכית, ספורטיבית וקהילתית ענפה זה עשרות שנים, ומשרת את החברה הערבית כולה וגם לא מעט תושבים יהודים. מיותר לציין כי סגירת המקום משמעותה היא נזק בלתי הפיך למאות משפחות, ילדים ונערים שנהנים מפעילותו. מכיוון שעולה תמונה ולפיה ההחלטה התקבלה על סמך נתונים שגויים ו/או חלקיים, אבקש לבחון מחדש את ההחלטה לדחות את בקשת ההקצאה. המוסד הביע בפני רצון לארח את ראש העיר ו/או כל גורם מקצועי רלוונטי בעירייה כדי לעמוד על טיב השימוש והשירותים שניתנים במקום".

בעמותת הבית הנוצרי סירבו להגיב.

מעיריית חיפה נמסר: "העמותה פעלה בניגוד להוראות נוהל ההקצאות, ולפיכך הקצאת הנכס לעמותה בוטלה בהחלטת מועצת העיר. נשמח להמשך שיתוף פעולה ככל שהתהליכים יבוצעו כחוק".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. נוצרי

    רוב הנוצרים בחיפה לא יודעים על קיומו, סתם קוראים לו ככה. שום סערה, זה לא כנסיה ולא בית יתומים כמו שקרה פעם עם המקום שיש בו היום בנק.

  2. לא לאפשר השתלטות עמותות

    עמותה פרטית, שמפעילה לחצים פסולים על כל ראש עיר, ולכן כולם היו חותמת גומי. הפעילות התרבותית חינוכית וספורטיבית צריכה להימשך במקום על ידי עיריית חיפה לתועלת כל תושבי העיר, מכל הדתות והעדות.

  3. מיקי

    קליש, הכישלון הגדול ביותר בתןלדות ניהול העיר, יכולה לתת המון לחד"ש והתארגנויות מוסלמיות העוינות את ישראל, לא לעמותה נוצרית

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נוו אם זעאתרה מכיר אישית אז המקום בטח 'כשר'…פפחחח…

  5. טענות מגוכחות

    במגזר הכללי סדנאות חוגים והרצאות הן בגדר מוסד פרטי והבעלים או בעלי המקצוע/המרצים משלמים כסף ושוכרים את המקום.בישראל כנראה למדו טריק וממתגים את המוסדות כדתי ואז יש להם ציפייה לקבל אותו בחינם?
    מה שיותר מעניין זה אופן הסיקור,מה זה קשור ל"מק ישו"? ולמה בכלל משייכים את זה לנושא הדת,ואם כבר כן החליטו לשייך מעניין שחרדים מקבלים או מפעילים מוסד כלשהו הם כמעט תמיד זוכים ב"כלבו" לסיקור ביקורתי

  6. אדם

    כמה אטימות יכולה להיות מצד העירייה, עכשיו גם המקום היחיד שמתנהלת בו העדה הנוצרית במבנה מתמיכת העירייה רוצים לקחת אות?
    ולכל המגיבים שבעד לקיחת המבנה, אתם לא רוים מה עושה ראש העיר עם הדתיים? היא מוכרת להם את העיר, נותנת להם מבנים בכל מקום והיד עוד נטויה.

    עכשיו רוצים סדר וצדק כאשר מדובר במבנה אחד לנוצרים בחיפה….. בושה עד לאן הגענו.

    ענית הבאת חורבן על העיר, את מתנהלת בגזענות נגד הערבים בכלל והנוצרים בפרט אנו רואים את מעשייך.

  7. תבור

    הסערה קיימת רק אצל כתב כלבו. במציאות זה מהלך נחוץ ומתבקש בשם השקיפות. כל הכבוד.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל כתבה בכלבו על נושא ערבי זה: כעס, זעם, עלבוו, חשש, תסכול, פגועים, הלם, מהומה, תדהמה, מזהירים ש.. מאיימים ש..
    שמאל-זה-שמאל.

  9. מלבינה

    המקום אכן מופעל בו גן ילדים פרטי, ובטוח שיסרבו להכניס את הפקח מה עוד שבבעלות העדה הקתולית המון נכסים בחיפה שיוכלו לשמש מקומות לקיום מפגשים חברתים
    החברים בעמותה דואגים לאינטרסים הפרטיים שלהם ובנוסף על כךהמילגות המחולקות לסטודנטים הם לסטודנטים שהוריהם מקושרים היטב עם חברי העמותה

  10. חיפאית מהדר

    בושה של עירייה!!! חוסר יחס מינימלי לציבור הערבי. כל ההקצאות לקהילה של מיכי אלפר. דובי חיון ועוד הרבה צודקים כשהם אומרים שקליש בשביל ההישרדות מכרה את העיר לחרדים.
    איפה ההומואים? הערבים? החילוניים? הציבור הפלורליסטי? בחרתם בשינוי קיבלתם דיכוי

  11. אזרחית חיפאית

    לאן הולך הכסף? כבישים על הפנים, חזירים מסתובבים חופשי ואין לראש העיר פתרון, עיר מוזנחת. בקרית חיים הגן שעשועים ברחוב אחי אילת מזעזע. שום נקיפת אצבע לשינוי ושידרוג הגן לטובת הילדים. בושה, בושה , בושה
    מחכים לאישורים שנים לפינוי בינוי.

  12. עמרי

    אם זאת היתה עמותה דתית יהודית, כלבו הרי היה התומך הכי נלהב בסילוקם, נכון?

  13. דודו

    ביקשתם קיבלתם.
    1. אוהד שגב במתנה שעבר מעכו
    2. נראה אותכם בעיר הזאת שורדים בלי הנוצרים
    כל ערכי החברה והאתיקה המוסרית זה אנחנו אתיקה חינוך השכלה . תשלמו על זה ביוקר. עוד נזכיר לכם.
    אנחנו לא תיגע ההחלטה בשערה משערות הראש יש לנו המוסדות שלנו ונמשיך לאייש ונדאג לילדינו.
    מברוק עליכו העבריינות והתמוטטות העיר חיפה .
    מאחלת לכם כל טוב . בעצם למי שהחליט והעדר שמאחוריו. נוצרייה גאה

  14. דוד כהן

    כל הכבוד לעירייה. המיסיונרים העבריינים עושים עלינו כסף, ועוד משמדים יהודים לדתם

  15. אנונימי

    למה אתם מצנזרים תגובות? לכנסיה יש מלא מבנים משלה, והם עושים קומבינות פרטיות על חשבון משלמי המיסים ועוד עושים פעילות מיסיונרית. אסור לתת להם שום מבנה של העירייה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר