אביבה שמר (באדום) וחברותיה שבאו להפגין הזדהות איתה
אביבה שמר (באדום) וחברותיה שבאו להפגין הזדהות איתה

"אין לי כוחות נפשיים להילחם, אין לי כוח לאיומים"

האמנית אביבה שמר - שבן זוגה היה מיכאל קליש ז"ל, חמיה של ראש העיר עינת קליש רותם - הציבה בפתח ביתה שער ברזל יפיפה שהיא עיצבה. לאחר שעיריית חיפה דרשה ממנה להסירו בטענה שמדובר בבנייה לא חוקית של גדר ושער שהוקמו בשטח ציבורי, חברותיה הגיעו להביע הזדהות עמה

פורסם בתאריך: 12.11.20 11:00

חברותיה של האמנית החיפאית אביבה שמר התייצבו אתמול (רביעי) לצדה בפתח ביתה ברחוב יפה נוף כדי למחות נגד דרישתה של עיריית חיפה להרוס את שער הברזל שהיא עיצבה ואשר מפאר את הכניסה. הגדילה לעשות חברתה רות מגן שהסיפור נגע ללבה, והיא העלתה את פרטי המקרה לדף הפייסבוק שלה, כולל תמונות של השער ושל החברות שבאו להפגין סולידריות.

"האם לעיריית חיפה אין דברים חשובים יותר לטפל בהם?", תהתה מגן בפוסט, "פשוט כאב לב. זהו שער יפהפה, יצירת פאר שמייפה את הנוף לאין שיעור. למרבה הפלא קיבלה אביבה מהעירייה צו להרוס אותו. הכיצד? היום באנו לתמוך בה, לחזק ולעודד אותה, וביקשנו להפגין נגד ההחלטה הקנטרנית והרעה הזו. במקום להודות לאמנית הבין לאומית על יצירתה הנפלאה, שתיירים נעמדים ברחוב כשהם משתאים מיופיו של השער ומצטלמים לידו, מתעקשת העירייה להרסו מסיבות שבהחלט אפשר לוותר עליהן לנוכח היופי המיוחד הזה".

מגן, יצאתן למלחמה?

"לפני כן היתה שם צמחייה סבוכה ומגעילה, והשער נבנה בקו ישר עם כל השערים ברחוב. הוא לא בולט ולא חורג לעבר המדרכה. זוהי החלטה קנטרנית ונטולת היגיון. חבל שלא יודעים פה להעריך אמנית מוכרת ומוערכת בארץ ובעולם".

על עיצוב השער ועל ייצורו עבדה שמר במשך יותר משנה, והוא הורכב לפני כחודשיים וחצי, אבל רק לפני כשבועיים קיבלה שמר שיחת טלפון מלשכת מהנדס העירה בדרישה להסירו. זו אינה הפעם הראשונה שבה שמר נתקלת בביורוקרטיה מול עיריית חיפה. בחודש ינואר 2019 פורסם ב"כלבו – חיפה והקריות" כי שמר מאשימה את העירייה בפציעתו הקשה של בן זוגה מיכאל קליש ז"ל, שהוא חמיה של ראש העיר עינת קליש רותם.

"כבר 15 שנה שאני מבקשת שיבנו מעלית בבית", היא אמרה אז, "אבל כל בקשותי מהעירייה לבנות מעלית נתקלו בסירוב. זו סכנת נפשות, ועכשיו בן זוגי נפל שם. הוא סובל מחבלת ראש קשה, ואני מאשימה בעניין הזה את העירייה שלא סידרה לי מעלית". לשאלה אם היא פנתה לראש העיר בעניין ענתה שמר: "אני לא מדברת עם עינת בנושא הזה כי זה מטופל מול העירייה כבר 15 שנה. עכשיו אני מטפלת בזה מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. עינת לא מתערבת בזה ואני לא רוצה לערב אותה, אבל הוועדה המקומית צריכה לתת את הדין על העניין החמור הזה. אני מאשימה כל אחד ואחד מחברי הוועדה. זה סיפור קשה מאוד שיכול היה להיגמר אחרת. אם היתה מעלית בביתי, הוא לא היה נופל".

 

 

שמר, איזה מזל שיש חברות.

"לא רציתי לעשות 'אירוע' אבל הן לא מוותרות לי. אני רציתי לוותר אבל הן לא מסכימות. פשוט אין לי כוח להילחם, איבדתי את חברי לחיים השנה והחלטתי להרים ידיים, אבל הן לא נותנות לי".

למי השער מפריע?

"השער לא מפריע. הם טוענים שבגלל קרבתי לראש העיר יחפשו אותי בגלל שזה שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) למרות שבכל הרחוב אנשים הציבו שערים באותו מקום בדיוק. הראיתי להם שבכל הרחוב יש שערים, אבל אמרו לי שאני צריכה להוריד אותו. אני צריכה את השערים האלה נגד החזירים שמשתוללים כאן יום ולילה. אין אפשרות להתגונן מפניהם בלי שער".

יכול להיות שהסיבה היא גודלו של השער? הוא מושך תשומת לב.

"כן, הוא מעורר קנאה, ויש טענות".

קיבלת מכתב רשמי?

"לא קיבלתי, אבל נדרשתי להסיר בעל פה. התקשרו מלשכת מהנדס העיר ואמרו לי להסיר אותו מהר. הקבלן שלי כבר רצה להתחיל לפרק, והחברות עצרו אותו. על השער מופיעה המילה 'ואהבת', והוא מדבר על הצורך הזה".

את חושבת שאם מיכאל היה חי, זה היה קורה?

"שאלה קשה. לא יודעת".

הפעם תפני לראש העיר, כי בעניין המעלית סירבת לערב אותה.

"לא, ממש לא. היא לא מתערבת, אני מכירה אותה. חיכיתי 17 שנה כדי להיות ילדה טובה ירושלים ולעשות הכל לפי החוקים ולפי הכללים על מנת שהכל יהיה מסודר. עשיתי הכל ממש כמו שצריך, ואפילו האדריכלית שלי שמלמדת בטכניון לא העלתה בדעתה שאם לכל הרחוב אישרו, דווקא לי יעשו בעיות".

מעלית כבר יש?

"עדיין לא, זה לוקח המון זמן, אבל זה בדרך".

את מתכוונת להרוס את השער?

"אין לי כוחות נפשיים להילחם מלחמות מיותרות. בינתיים אני קצת מעכבת את זה, אבל אין לי כוח לאיומים. אני מנסה לנהוג כמו שצריך. תמיד נהגתי ביושר, אני רוצה להיות בשמחה ולהביא אור ולא חושך לחיים. בגילי המופלג כבר לא רוצים להילחם בתחנות רוח".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מדובר בבנייה לא חוקית של גדר ושער שהוקמו בשטח ציבורי. לצערנו, כל פניותינו ובקשותינו בנושא זכו להתעלמות, ולכן ניתנה הודעת הדרישה להתאמת הבנייה להיתר ולביצועה בתחום השטח הפרטי. העירייה מוקירה את פועלה האמנותי של בעלת הנכס, אך אף איש אינו מעל לחוק ולאף תושב לא ניתנת פריבילגיה, גם לא לקרובים לראש העיר".

 

השער בפתח ביתה של אביבה שמר

השער בפתח ביתה של אביבה שמר

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

30 תגובות
  1. האגדה מספרת על אוטובוס צליינים בדרכו לנצרת שעצר בטעות בחיפה

    אחד התיירים היה חייב לשירותים . השאר יצאו לצלם במושבה הגרמנית. המדריך נשאל איפה השירותים… ?
    וענה לו ללא היסוס – תעשה בכל מקום אשר תרצה
    כל העיר הזו זה בית שימוש אחד גדול !!

  2. אזרח שומר חוק

    מתי יפנו את הקצאת חניית הנכים הפרטית שניתנה לה, לאחר שהשתנו התנאים.
    אביבה לשמחתנו הרבה בריאה ואיננה נכה. כמו כן יש לה איזור פרטי לחנייה על מגרשה

  3. מעניין אם לקרובים של יונה יהב היו שולחים מכתבים כאלה

    מעניין שאת הבריכה של נישליס שהיה חבר של יונה יהב אישרו בלי בעיות.
    זה כל כך הזוי שחריגה של סנטימטרים בודדים הופכם את הבנייה ללא חוקית. הייתי ברחוב הזה לפני שבוע ויש המון מקום על המדרכה, לא ברור איך זה מפריע. דחוף לעשות רפורמה ארצית בכל התחום של התכנון והבנייה.

  4. רוחמה

    כל הכבוד לעינת קליש. החוק הוא חוק וכולם שווים בפני החוק, גם בני משפחה. סוף סוף אשה ישרה מנהלת את עיריית חיפה אחרי כל שנות הריקבון.

  5. בובי

    השער נבנה על שטח ציבורי. אם היתה בונה על שטחה הפרטי ניחא. אבל אי אפשר שכל אחד יבנה ככל העולה על רוחו. הטעם שלה לא בהכרח תואם לציבור.

  6. זכרון עמום

    לא קראנו בזמנו שהאדריכלית קליש בנתה וילה ללא הקפדה על החוקים?

  7. כל אחת בתמונה בונבוניירה !

    איזה צבעים? שער בלונדי, בגדים צבעוניים. כל הכבוד לנשים שרוצות להיות נשים יפות. הגברים, לכולם קרחת…חחח

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    השער ממש בולט בסביבה, לכן מבינה את הועדה (לטעמי הוא יפה מאוד)

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אז הסתקרנתי אחרי שטל וקיסוס עשו הבוקר אייטם קורע על השער ומטרוניטות הבלונד והצבע. אכן שער סר טעם, ווולגרי, בום לפרצוף במקום בו נוף המפרץ הוא הארוע המרכזי.
    אז כלבו – דחקה או יחצ חיפאי (החברות של) תקוע באייטיס?

  10. החוצפה מקוממת

    ללא ספק השער המכוער בחיפה.
    בולט, וולגרי, עכשיו מתברר שהוקם לחסום גישה לשטח ציבןרי פתוח. אין לה בושה עוד להתלונן. מדוע לא מבוצעת הריסה על ידי העירייה ושהגברת תשלם עליה.
    אין גבול לחוצפה של אנשים.

  11. זיזי

    שער מאוד יפה ומושקע ועם טעם טוב. חבל עיריית חיפה לא תתעסק עם דברים יותר חיונייים. בקושי הם עושים את המטל עליהם שקודם יקפידו לזרוק את הזבל .

  12. א.א.חיפה..

    השער באמת יפה.צאבל אם היא הציבה אותו מחוץ למגרש שלה אז כמובן שצודקים. מאוד חשוב לה שתשים בחצר דלה ולא בשטח לא שייך לה. לגבי כולן נראות כולן משקיעות על עצמן. יפה שכך.

  13. בשם האומנות

    אווי, שער מכוער ….מה זה הדבר הוולגרי הזה? מכירה את הסיסמא על טעם וריח….אבל כאן? ואם גם נעשתה עברה – להסיר את הדבר הזה מייד, יפה שעה אחת קודם

  14. המוהל

    חשבתי מדובר בשער לבית העלמין.מה זה המחראה הזאת?כל אחד עושה מה שבה לו בעייר הזו.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אף אחד לא עושה חוקים לעצמו ולא מעל החוק
    שטח ציבורי פתוח הוא ציבורי ושייך לכולם
    אין חזירי בר שמטיילים ביפה נוף
    גם לשקר צריך לדעת.. להסיר ומיד

  16. עובדי עירייה

    ולא ראיתם את המעלית האדומה שהיא בונה כרגע ומהדס העיר מתנגד לצבע המחריד הזה. אישה שעשתה את המוות לשכנה שלה שהעירייה הרסה לה את הבניה וזו חושבת שמגיע לה הכל, תפני את השטח הציבורי או שהעירייה תהרוס לך אותו חוצפנית.
    תשני את צבע המעלית!!

  17. אדריכלית מהכרמל

    זה שער בטעם רע ממש ממש, בעיצוב מגלומני דווקא בסביבה שמתאפיינת בעושר צנוע ולא מנקר עיניים.
    היתה שם צמחיה כעורה? היתה גדר שיחים שהיא בדיוק הקסם של הרחוב! קצת גיזום או חידוש והיתה נראית נפלא אפילו עם שער פלדה מלבני נגד ה'חזירים'. הפתרון הוא בטח לא שערים מגלומניים של בית כנסת / בית עלמין / מוסד חינוכי של תנועת ש"ס, בתוך גדר אבן שהיא בעצם לא אבן בעיבוד אסתטי.
    עם כל הכבוד לחברות, זה ארוע יח"צ שמעניין לכל היותר את קוראות מדור סנובה (ולא – זאת לא 'קנאה')…
    מדובר בשטח ציבורי ברחוב מתויר עם אופי ייחודי, שלא יכול להראות כמו 'בנה ביתך' רק כי בן אדם כתר לעבודתו כתר 'אמנות'. טוב לדעת שזה מטופל בעיריה, שרק ימשיכו לעשות סדר ולהקפיד על אופי הבניה ועל חוקי הבניה.

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזו התחסדות, השער והגדר הם מפגע סביבתי, כל הכבוד לעירית חיפה על הטיפול בביריונות

  19. גילי

    נראה שהשער בטעם הזה הנוראי שמזכיר בית כנסת (במקרה הטוב ) לא החליק טוב בגרון למישהו ובצדק בעיני. צמחייה פראית תהיה פי מיליוני מונים עדיפה על הדבר הזה..על מה בדיוק התאגדו כל חברותיה ?

  20. רינה אדריכלית

    חשבתי שהדתיים השתלטו על המבנה ושמו להם שער לאלוהים
    ומעלית אדומה לשם שמים

  21. אזרח פשוט...

    גם אם השער יפה או לא (כל אחד וטעמו הוא)…
    אין סיבה שיוקם על שטח ציבורי וזו לא צרות עין או קנאה שזה מה שנכתבה מנסה להראות זה פשוט עברה על החוק …
    השאלה הפרטי תפדלי באהבה באזור ציבורי לא ראוי…

  22. יו"ר הוועדהיור

    תקשיבו לכל הצהובונים שפה, מדובר משטח ציבורי פתוח שאסור להתקין בו שער ולבטח לא לספח אותו לביתה היקר.
    מה זה פה הרצחת וגם ירשת?
    איזה גועל נפש של אישה.
    תסתכלו גם על המעלית האדומה שהיא בונה עכשיו שמהנדס העיר לא אישר אותה בצבע כזה, אולי גם על זה תעשי כתבה של מסכנה???
    קדימה תהרסי או שהפיקוח על הבניה יהרוס לך אותו.

  23. חיפאי חילוני

    אנחנו בחיפה משתדלים לחיות בהרמוניה עם שכנים מכל הדתות. לא מחפשים חיכוכים מיותרים. נניח שאזרח שאיננו יהודי יספח גדר בשטח ציבורי ויציב עליה סמלים מהקוראן או הברית החדשה, האם קאליש תאשר? לדעתי הדתיים יפטרו אותה במקרה כזה. העירייה צריכה להתעורר לפני שהשד הזא ייצא מהבקבוק.

  24. תושב חיפה

    חובה ללכת מדי פעם לבדוק האם באמת הורידה את הגדר והשער או שקרבתה לראש העיר קליש מזכה אותה בפריבילגיות מעל כל שאר תושבי העיר.
    נגיע לבדוק !!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר