הכוכב הנושא את שמו של משה איבגי (צילום: יעקב סבן)
הכוכב הנושא את שמו של משה איבגי (צילום: יעקב סבן)

דרישה להסיר את כוכבו של איבגי משדרת הכוכבים

במכתב ששלחה ליו"ר התאגיד העירוני אתו"ס מבקשת חברת מועצת העיר נעמה לזימי להסיר את הכוכב הנושא את שמו של השחקן משה איבגי, שהורשע במעשה מגונה, משדרת הכוכבים ברחבת הסינמטק: "אפשר לעשות פה תיקון אל מול הבושה שהיתה בשנת 2016 כשהוא קיבל את הפרס בפסטיבל הסרטים"

פורסם בתאריך: 30.11.20 07:56

חברת מועצת העיר נעמה לזימי מסיעת חיים בחיפה של ראש העיר עינת קליש רותם מבקשת להסיר את הכוכב הנושא את שמו של השחקן משה איבגי משדרת הכוכבים ברחבת הסינמטק במרכז הכרמל. את בקשתה הפנתה אתמול (ראשון) לזימי למנכ"ל התאגיד העירוני אתו"ס יגאל זאבי ולכמה מחברי הדירקטוריון של התאגיד. אתו"ס אחראי על הפקת פסטיבל הסרטים אשר במסגרתו מוטבעים שמותיהם של שחקנים ושל אנשי תעשיית הקולנוע על כוכבים ברחבה.

הבקשה של לזימי נשלחה בעקבות פנייה שהיא קיבלה מתושב. "הבחירה בשעתו להעניק לו כוכב מובנת לי מאוד", היא כתבה לזאבי, "עם זאת, בשנים האחרונות נחשפנו לעדויות הקשות על הפגיעות המיניות מצדו, אשר לא רק עשו עוול לנשים אלא עלו לשחקניות וליוצרות בקריירה שלהן ובהתנכלויות לאחר שסירבו לו או התלוננו נגדו. העוולות שהוא ביצע מעידות על כך שלצד תרומתו לתרבות, הוא פגע בה בצורה קשה".

עוד כתבה לזימי כי "איבגי קיבל עוד באותה שנה של הפרשה פרס מפסטיבל הסרטים הבין לאומי של חיפה – דבר שהעיב מאוד על הגוף החשוב הזה והותיר את העיר כולה עם טעם רע. בעצמי מחיתי וכתבתי על זה טור בזמנו, וכעת יש הזדמנות לתקן. הוא הורשע במעשיו, וכעת הוא עומד בפני ערעור מצד הפרקליטות וגופים נוספים להחמרת עונשו. כרשות שרק השנה העבירה במועצת העיר חזון מגדרי שוויוני, עלינו לפעול למיגור הנצחתה של תרבות האונס בעיר. במקרה של איבגי לא מדובר בהיסטוריה רחוקה שבה ניתן להתווכח על הזמנים השונים, על 'הנורמות' שהיו ועל האמת; מדובר בימינו אנו, וזוהי חובתנו המוסרית לחתור לתיקון".

בסיום פנייתה ביקשה לזימי מזאבי לפעול לביטול הכוכב הנושא את שמו של איבגי: "ממש אודה לך על פעולה לביטול הכוכב על שמו כמסר לנשים, לנערות ולילדות למען עתיד שבו הן לא יאלצו לחוות חוויות כאלו, וכמסר לעולם התרבות והאמנות אשר השתיק וטייח במשך שנים תופעות כאלו. עלינו לומר לא עוד".

בתגובתו כתב זאבי ללזימי כי הוא יעביר את בקשתה לבחינה של דירקטוריון אתו"ס, אך סייג ואמר כי ייתכן שלבקשתה יהיו השלכות, בדומה לבקשה שהועלתה בעבר להסיר את פסלו של הנשיא משה קצב משדרת הנשיאים בבית הנשיא ונדחתה.

"אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי מעשיו של איבגי הם מאוסים, במיוחד לנוכח ניצול מעמדו אל מול חלשות ממנו, ובית המשפט קבע לגביו קביעות חד משמעיות בהכרעת הדין", כתב זאבי, "החלטה משמעותית כמו זו שאת מבקשת, ובצדק מבחינתך, היא החלטה שיש לה השלכות מעבר להבעת סלידה מובנת ממעשיו של איבגי. תקדים דומה נקבע לאחר הבקשה להסיר את פסלו של האנס קצב משדרת נשיאי ישראל בבית הנשיא – בקשה שנדחתה – וייתכן שהנימוקים בהחלטה שם משיקים גם לענייננו. בכל מקרה, אביא את פנייתך בפני דירקטוריון אתו"ס".

 

משה איבגי (צילום: מוטי מילרוד)

משה איבגי (צילום: מוטי מילרוד)

 

על הקמתה של שדרת הכוכבים החליטה עיריית חיפה בשנת 2004, במלאת 20 שנה לקיומו של פסטיבל הסרטים הבין לאומי. באותה השנה הוצבו כוכבים הנושאים את שמם של 12 שחקנים ואנשי קולנוע מובילים – גילה אלמגור, חיים טופול, זאב רווח, מנחם גולן, אפרים קישון, משה מזרחי, אריה אליאס, מכרם חורי, גאולה נוני, אסי דיין, דליה לביא ואיבגי. בשנת 2016 – השנה שבה התפרסמה עדות של עובדת בתיאטרון חיפה על הטרדה מינית מצדו של איבגי – הוענק לו פרס השחקן הטוב ביותר על משחקו בסרט "מלחמת 90 הדקות". בינואר השנה הרשיע בית המשפט את איבגי בביצוע מעשה מגונה בשחקנית וגזר עליו שישה חודשי מאסר על תנאי, שישה חודשי עבודות שירות ותשלום פיצוי בסך של 10,000 שקל למתלוננת.

לזימי אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "כאשר יעקב סבן, תושב חיפה, פנה אלי בבקשה להסיר את הכוכב של איבגי, כתבתי מיד בקשה לזאבי ולחברי דירקטוריון אתו"ס. אני באמת מאמינה שאפשר לעשות פה תיקון אל מול הבושה שהיתה בשנת 2016, עם התפוצצות הפרשה הקשה סביבו, כשהוא קיבל את הפרס בפסטיבל הסרטים למרות מחאה נוקבת של תושבות ותושבים. יתרה מכך, אחת מהמתלוננות נגד איבגי היתה עובדת בתיאטרון חיפה – דבר שבעיני חייב אותנו לסולידריות כלפיה ובטח לא למחווה תמוהה כל כך כלפיו, שיש בה עוול כלפי המתלוננות. כעת, לאחר שהוא הורשע, יש לנו חובה לתקן את המציאות הזו עבור הדורות הבאים ועבורנו כחברה. חשוב לי לציין שיש הרבה דמויות שנויות במחלוקת מהעבר, אך פה מדובר במקרה של ימינו אנו, לא משהו שניתן להצדיק ב'נורמות' או ב'תרבות' העבר. אני מקווה שדירקטוריון אתו"ס יבין את משמעות התיקון הזה ופשוט יפעל נכון, בלי לחצים ובלי מחאה נוקבת".

באשר לתשובתו של זאבי אמרה לזימי: "לגבי הסוגיה המשפטית שהעלה מנכ"ל אתו"ס – ואני מכבדת מאוד את הצורך לבדוק הכל כמו שצריך – המקרה הזה שונה מהדרישה להסיר את פסלו של הנשיא קצב. יש הבדל בין מחווה של תאגיד מקומי לאמן – דבר שאין בו שום עניין מחייב כמו הנצחת אדם ברחוב, כיכר, שדרה וכדומה, לבין הצבת פסל בבית הנשיא של מי שכיהן בתפקיד. אני מניחה שבסופו של דבר העניין יהיה נתון להחלטתם של מתווי המדיניות, ואני מקווה שהם יידעו לפעול כפי שמצופה בשנת 2020".

 

נעמה לזימי (צילום: נופר חסון הנדלמן)

נעמה לזימי (צילום: נופר חסון הנדלמן)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. מיכאל החיפאי

    דיי לבעוט בגופה. בין מעשיו של אבגי לבין היותו שחקן גדול שהשפיע רבות על התרבות הישראלית אין כל קשר. יש חוק והוא ייענש בהתאם לו. לא צריך למחוק את הבן אדם מהקיום. המטרה של מערכת המדפט היא לאפשר לבן אדן לשלם על מעשיו להשתקם ולשוב לחברה כאדר בםועל נוצר מצב שגם אם שילמת אתה עדיין מצורע.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אכן איבגי מצורע. יצור נאלח, שלא ראוי לשמש מודל ודוגמא לכלום

  3. רונית

    צודקת בהחלט. איבגי הוא בושה לעולם התרבות הישראלי. אין סיבה שחיפה תסגוד ותנציח עבריין מין מורשע. להסיר ויפה שעה אחת קודם.

  4. הצעה הזויה

    מציע בשיטת המחיקון להסיר את שמו ופניו מכל הסרטים שבהם כיכב, או למחוק בהם כל קטע שבו הוא נראה, או לכל הפחות לסגור את הסאונד כשהוא מדבר בהם, אפשר גם למחוק כל טקס שבו השתתף או קריין ולדרוש מארגונים ועמותות להם תרם להשמיד כל מה שהוא נראה בו..
    באמת ירדתם מהפסים רבותי.
    הרדיפה האישית הפכה פה לשעשוע הלאומי.

  5. סיגל

    אז להסיר גם את של אורנה בנאי היא בושה למין הנשי ואנושי אישה זולה ובלי כבוד מסתתרת אחרי דמיות לא מצחיקות היא בושה למין הנשי

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הבקשה לסלק את כוכבו מרשימת הכוכבים אינה בקשה למחוק את שמו מההיסטוריה, אלא בקשה ששמו לא יפאר את הכניסה למוסד עירוני מוכר ומכובד. שמו במקום הזה פוגע במוסדות שהוא נמצא לידם ובנשים שמגיעות למקום הזה מסיבות רבות ואין להן ברירה אלא לראות את הכוכב המורשע.
    המאבק בפגיעה בנשים חייב להתחזק. נושא הפגיעה בנשים חייב להיות מופנם לתוך ליבם של מקבלי ההחלטות ושל האזרחים כולם.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא ניתן למחוק את תרומתו לתרבות שלנו.
    גם לא את של דודו טופז, אסי דיין, מרגלית צנעני, ליאורה ריבלין, זוהר ארגוב, אייל גולן, שמוליק קראוס.. אם אמנים הם שיקוף החברה אז יש בהם מסוממים, אנסים, פושעים, מלביני הון, מטנפי פה, מרביצים ומקללים וצריך להפסיק לחפש פוריטנים ומלאכים.
    אין לקחת שום הישג של אמן וגם של פוליטיקאי או מדען רק כי חטאו ופשעו ודי לרדיפה הזו. הסרת הישגיו לא תביא שום תועלת ולא תגרע או תוסיף כבוד.

  8. בשבוע שנקראה ככר על שם חשוד במרמה

    שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות לעונש מוסכם, אין מקום לבטל את קריאת שמו של איבגי הגדול על כוכב קטן.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכיצד זה שעדיין שמו לא הוסר של אדם שחצן שחשב עצמו גדול מכולם כל זאת ראינו בכל פעם שעלה על הבמה ולדעתי אף פעם לא היה ראוי לכבוד כלשהו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר