משה איבגי (צילום: מוטי מילרוד)
משה איבגי (צילום: מוטי מילרוד)

למה חיפה צועדת אחורה?

פורסם בתאריך: 12.8.17 19:30

השבוע התבשרנו כי הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום נגד משה איבגי בגין מעשים מגונים. עבור מי ששכח נזכיר שכאשר התפוצצה הפרשה קיימנו הפגנה מול תיאטרון חיפה שטייח תלונה של מתלוננת בתיאטרון. קראנו לתמיכה במתלוננות ולא בפוגעים ולהפסקת מערכת ההשתקה בכל תחום התרבות בישראל, ובתיאטרון ובקולנוע בפרט.

עוד באותה השנה, בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה, נדהמנו לגלות כי איבגי זכה שם בפרס, כאילו נעלמה מעיני השופטים העובדה שכמה חודשים לפני כן מספר לא מבוטל של נשים התלונן נגדו על מעשים קשים. זה קרה באותה העיר שבתיאטרון העירוני שלה, זה שבאופן היסטורי היה פורץ דרך וחלוץ רעיוני, שיתפו פעולה עם התופעה הקשה.

איך קורה שדווקא אצלנו בחיפה הנפגעות נלחמות בטחנות רוח? איך קורה שהן אוזרות אומץ ומתלוננות, ואילו הם מקבלים פרסים וממשיכים בחייהם כאילו אותן הנשים הן רעשי רקע.

אנו מגלות פעם אחר פעם כמה קל לטאטא אל מתחת לשטיח פרשיות או מעשים של אדם קרוב או אדם מוערך, במיוחד כשמדובר באדם שיש כלפיו אהדה בציבור. עם איבגי התופעה הזו בלטה באופן צורם, כאשר הבנו שעשרות נשים נפגעו ממנו לאורך הקריירה שלו בגלל הכוח, הנורמות והשותפים, אבל גם בגלל חוסר היכולת ליישב את הדיסוננס בין הפרסונה שלו מול המסך או על הסט אל מול האופן שבו הוא נוהג כלפי נשים שעובדות איתו ותלויות בו בשל כוחו ומעמדו בתעשייה.

התרומה של איבגי לתרבות הישראלית היא מופלגת, ועם זאת, לצערי, היא כרוכה במחיר לא פשוט בעקבות מעשים שנעשו לכאורה מאחורי הקלעים. את הכישרון שלו, את יכולת המשחק ואת היצירה אין לבטל. עם זאת, התרומה לתרבות הישראלית לא אמורה להכשיר את תרבות האונס ולא אמורה לתת כרטיס חופשי לפגיעות מיניות. להיפך — דווקא בגלל זה אותה תרומה אדירה מטילה צל כבד על העשייה כולה, על המערכת שאפשרה את ההתנהלות הזאת, על הידיעה כי אף שהיצירה היא מופתית הדרך להגיע אליה היתה כואבת נורא.

למזלנו, לעתים מערכות החוק והצדק מצליחות לממש את ייעודן, לתקן את העוולות מהעבר ומההווה ולמנוע עוולות בעתיד. בעוד שהחברה צועדת קדימה, בטח בכל הקשור להטרדות ולפגיעות מיניות, לתמיכה בנפגעות ולמתן גיבוי מלא, יש מקומות שנשארים מאחור — מקומות שבהם נותנים פרסים כדי לטאטא פרשות ומפטרים מתלוננת כי סיפורה לא חשוב כמו סיפורו של האיש עם הכוח. במקומות כאלה מזמינים אמן שתחת תעשייתו נוצלו נערות בסיכון להופיע ביום העצמאות בסכומי עתק המשולמים מכיסנו. מקומות כמו חיפה.
אבל אנחנו, התושבים והתושבות, נפעל ונשנה את המצב הזה. אנחנו נצעיד את חיפה קדימה, ומי שרוצה שהעיר תישאר תקועה מאחור ימצא עצמו לא רלוונטי ומבויש. אנחנו נצעיד את חיפה להיות עיר שתומכת במתלוננות ולא בתוקפים.

 

הכותבת היא אקטיביסטית ופעילה חברתית

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר