ד"ר שחר שלי (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
ד"ר שחר שלי (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

העתיד כבר כאן: כך ניתן לנבא אי ספיקת לב ואפילו תמותה

מחקר חדש של חוקרי הקריה הרפואית רמב"ם והמרכז הרפואי מאיו קליניק מצביע על כך שבעזרת כלים פשוטים שזמינים במרכזים רפואיים רבים ניתן לנבא את סיכוייהם של חולים במחלות שריר דלקתיות לחלות באי ספיקת לב, ואף לנבא באחוזים גבוהים מי מהם עלול למות

פורסם בתאריך: 7.12.22 10:32

מחקר חדש של חוקרים מהקריה הרפואית רמב"ם ומהמרכז הרפואי מאיו קליניק בארצות הברית מראה כי באמצעות כלים פשוטים הזמינים במרכזים רפואיים רבים ניתן לנבא את סיכוייהם של חולים במחלות שריר דלקתיות לחלות באי ספיקת לב – מחלה שעלולה לסכן את חייהם – ואף לנבא באחוזים גבוהים מי מהם עלול למות.

את המחקר מוביל ד"ר שחר שלי, ראש תחום מחלות עצב-שריר במחלקת הנוירולוגיה ברמב"ם, ביחד עם חוקרי המחלקה הקרדיולוגית במאיו קליניק.

המחקר בוצע בשני שלבים והתמקד בחולי המחלקה שטופלו בעבר בבית החולים האמריקאי. בשלב הראשון איתרו החוקרים את כל 89 החולים שבמשך 20 שנים (2020-2000) קיבלו אבחנה של מחלות שריר דלקתיות. בשלב השני, באמצעות איסוף תרשימי אק"ג פשוטים מאותה התקופה ופיתוח אלגוריתם של בינה מלאכותית, הצליחו החוקרים לזהות מי מהם צפוי לסבול ממעורבות שריר הלב כחלק מהמחלה.

לפי תוצאות המחקר, האלגוריתם הצליח לנבא מעורבות של שריר הלב ברגישות של 80 אחוז. ממצא מעניין נוסף הוא שבקבוצת חולים עם אק"ג ואקו תקינים למראה, האלגוריתם ניבא מעורבות של שריר הלב, עוד לפני האבחון באמצעים סטנדרטיים. פרט לזיהוי מעורבות שריר הלב בחולים הללו, המודל האבחוני שנחקר תפקד טוב בניבוי תמותה, כאשר במטופלים שסומנו כחולים עם סיכון גבוה, נרשמו אחוזי תמותה שהיו גבוהים פי שבעה בהשוואה לאחרים.

 

 

מחלות שריר דלקתיות הן מחלות מורכבות ומסכנות חיים שיכולות לגרום לנכות משמעותית ואף לתמותה. ידוע כי לרבים מחולים אלו יש מעורבות של שריר הלב, מה שגורם לעלייה נוספת בתמותה ומהווה אינדיקציה לטיפול אינטנסיבי. אחת מהמחלות היא אי ספיקת לב שבה הלב, לרוב בשל בעיה בחדר השמאלי, מתקשה לספק את הדרישות המטבוליות של האיברים השונים בגוף, והדבר הגורם לקוצר נשימה, לעייפות ולבצקות.

לדבריו של ד"ר שלי, מחקר זה עומד בחזית המדע ומאפשר את הבסיס לזיהוי מוקדם של מטופלים בסיכון לאי ספיקת לב: "בהמשך הדרך, השימוש במודל הזה יאפשר מתן טיפולים מתאימים בשלב מוקדם, עוד לפני הידרדרות במצבם הרפואי של המטופלים. אנחנו מדברים פה על מניעת תחלואה קשה ואפילו מניעה של מקרי מוות".

מנקודת מבט מחקרית-טכנית מסביר ד"ר שלי: "השימוש בבינה מלאכותית ככלי מחקרי מהיר ומדויק על אק"ג חוסך זמן רב ועלויות. השיטה שבה ביצענו את המחקר פותחת פתח למחקרים אחרים אשר עושים שימוש באק"ג ככלי מחקרי בבתי חולים שבהם אקו לב לא זמין מיד לכל חולה. טכנולוגיית הבינה המלאכותית ממשיכה לחולל תמורות מהפכניות בתחומים כמו פיתוח תרופות וזיהוי מוקדם של חולים בסיכון גבוה להתערבות. המחקר ממשיך, ויש עוד פרויקטים רבים בפתח".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר