פרופ' נתן פלד עם גולגולות שנסרקו במרכז הרפואי כרמל (צילום: אלי דדון) 
פרופ' נתן פלד עם גולגולות שנסרקו במרכז הרפואי כרמל (צילום: אלי דדון) 

התגלית ששינתה את צורת החשיבה על מוצאו של האדם הקדמון

מנהל מכון הדימות במרכז הרפואי כרמל פרופ' נתן פלד סרק באמצעות מכשיר CT לסת של האדם הקדמון שנמצאה במערה בהרי הכרמל. באמצעות תוצאות הסריקה מצאו החוקרים כי ללסת ולשיניים יש מאפיינים מורפולוגיים של בני אדם מודרניים

פורסם בתאריך: 20.1.19 11:07

המרכז הרפואי כרמל שותף בתגלית מדעית חשובה: מנהל מכון הדימות בבית החולים פרופ' נתן פלד סרק לראשונה באמצעות מכשיר ה-CT לסת של האדם הקדמון שנמצאה במערה בהרי הכרמל, ותוצאות הסריקה שינו את צורת החשיבה על מוצאו של האדם הקדמון.

עבודת המחקר בנושא הוגשה למגזין "סיינס" היוקרתי, ומתוך 2.8 מיליון עבודות שהוגשו למגזין הבין לאומי בשנת 2018 נבחרה העבודה של פרופ' פלד וארכיאולוגים מאוניברסיטת תל אביב לעבודה שזכתה למספר הגבוה ביותר של קריאות וצפיות.

החוקרים מצאו את המאובן – עצם הלסת העליונה של אדם מבוגר אשר כוללת כמה שיניים – במערת מיסליה. באמצעות סריקת ה-CT המתקדמת שביצע פרופ' פלד מצאו החוקרים כי ללסת ולשיניים יש מאפיינים מורפולוגיים של בני אדם מודרניים. שיטות תארוך רדיומטריות הצביעו על כך שמקור העצמות הוא לפני 194,000-177,000 שנה.

 

 

"מדובר באחת התגליות האנתרופולוגיות החשובות ביותר של השנים האחרונות", אומר פרופ' ישראל הרשקוביץ מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, "הממצא החדש ממערת מיסליה מאיר באור חדש את שאלת האדם המודרני – מתי הוא הופיע ומתי הוא יצא מאפריקה. הממצא מערער את התיאוריה הקלאסית של היציאה מאפריקה ומשנה את לוח הזמנים ואת ההגדרה של מהו אדם מודרני".

פרופ' פלד ופרופ' הרשקוביץ עובדים בצוותא מאז שנת 2002. השניים חקרו וסרקו ממצאים ארכיאולוגים רבים ופרסמו עד היום יותר מ-26 מאמרים מקצועיים בעיתונות המדעית בכל העולם, כולל מאמר על מומיה בת 2,500 שנה שהגיעה ממצרים לישראל ונסרקה על ידי פרופ' פלד כרמל.

פרופ' פלד: "עולם הארכיאולוגיה והאנתרופולוגיה הוא עולם מרתק. התוודעתי אליו בפגישה מקרית עם פרופ' הרשקוביץ שהגיע אלי ל-CT בכרמל בשנת 2002 עם לסת קדמונית. באמצעות סריקות השלדים מהתקופות העתיקות אנו לומדים דברים מרתקים על תורת שלד האדם, וזה עוזר לנו לפתח שיטות לימוד חדשות שמיושמות בפקולטות לרפואה בארץ ובעולם".

שיתופי הפעולה הקודמים בין פרופ' פלד לפרופ' הרשקוביץ הניב עד כה שתי סדרות טלוויזיה ששודרו בכל העולם בערוצים נשיונל גיאוגרפיק ודיסקברי.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר