צוות המרפאה להפרעות אכילה (צילום: דוברות שירותי כללית)
צוות המרפאה להפרעות אכילה (צילום: דוברות שירותי כללית)

הכללית פתחה מרפאה לטיפול בהפרעות אכילה

לנוכח התרחבות התופעה של הפרעות אכילה והצורך הגובר בטיפול בה, שירותי בריאות כללית פתחה מרפאה ייעודית שעוסקת בתחום. הצוות הרב תחומי כולל רופאת מתבגרים או פסיכיאטרית בהתאם לצורך, דיאטנית ואחות

פורסם בתאריך: 12.3.19 12:02

בשל הצורך הגובר במתן מענה טיפולי להפרעות אכילה ששכיחותן גדלה פתחה שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי מרפאה ייעודית להתמודדות עם התופעה.

יואב לרון, פסיכולוג קליני ומנהל המרפאה להפרעות אכילה: "הפרעות אכילה הן תופעות המופיעות בכל שכבות האוכלוסייה ונמצאות במגמת עלייה, בעיקר בשל מאפייני החברה המערבית. לא רק שיעור הסובלים ממנה עולה אלא חל שינוי בתמהיל המתמודדים עמה – ירידה בגיל הסובלים ממנה, כאשר התופעה נצפית כבר בגילאים 10-8 ובקרב אנשים בעשור החמישי לחיים. נוסף על כך, אם בעבר יוחסו הפרעות אכילה בעיקר בקרב נערות ונשים, היום יש נערים וגברים רבים הסובלים ממנה. כמו כן, התופעה הולכת ומתרחבת גם באוכלוסיות שבהן היא לא נצפתה בעבר, כמו החברה הערבית והדתית, כחלק מההיטמעות בתרבות המערב".

בכללית מציינים כי שכיחותה של אנורקסיה נרווזה בגילאים 24-15 בישראל היא כ־1.2 אחוז בנשים וכ־0.2 אחוז בגברים, שכיחותה של בולמיה נרווזה היא כשלושה אחוזים בנשים וכאחוז אחד בגברים (במחצית מהמקרים תופיע הבולמיה לאחר אנורקסיה), וכ־1.5 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מהפרעת אכילה בולמוסית.

 

 

ד"ר סבטלנה לבנטמן, פסיכיאטרית בכירה ומנהלת המרפאה לבריאות הנפש של הכללית בתרדיון, מציינת כי מדובר בהפרעות נפשיות עם מהלך ממושך המלוות בסכנה בריאותית, עד כדי סכנת חיים חמורה בקרב הסובלים מאנורקסיה נרווזה. שיעור התמותה הוא גבוה מאוד – כחמישה אחוזים בטווח הקצר ועוד כעשרה אחוזים מסיבוכים נלווים בטווח הארוך. תופעות של אכילה עודפת או הימנעות מאכילה הן תוצאה של הפרעה בדימוי עצמי, בדימוי גוף לקוי ופחד מהשמנה.

לדבריה, שיעורי ההחלמה הם נמוכים יחסית – רק כ־50 אחוז מהחולות באנורקסיה ישובו לדפוסי אכילה ומשקל תקינים, אצל 30 אחוז מהן יחול שיפור חלקי והשאר יוגדרו כחולות כרוניות. עם זאת, התערבות טיפולית מוקדמת מונעת פגיעה גופנית בלתי הפיכה ומפחיתה את הסיכון להתבססותה של מחלה כרונית, תוך צמצום הסיכון לתמותה.

סימני האזהרה הנפוצים בהפרעות אכילה הם התעמלות כפייתית, דיאטה כפייתית, שקילות חוזרות, החבאת מזון, הכחשת רעב, סירוב לאכול בחברת בני משפחה או חברים והקאות מיד לאחר הארוחות.

במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות יש הסכמה רחבה בדבר החשיבות שהטיפול יינתן על ידי צוות רב מקצועי והדרישה להבנה רב מימדית של ההפרעה המורכבת מגורמים ביולוגיים-גנטיים, רגשיים, משפחתיים וחברתיים-תרבותיים. בהתאם לגישה זו הפעילה הכללית את המרפאה להפרעות אכילה בתרדיון שמשרתת את כל מבוטחי קופת החולים במחוז.

המרפאה מנוהלת על ידי פסיכולוג קליני, וכל מטופל מלווה על ידי צוות רב תחומי הכולל רופאת מתבגרים או פסיכיאטרית בהתאם לצורך, דיאטנית ואחות. במרפאה ניתנים גם טיפולים מותאמים לצרכים של מטופל כמו טיפול באמנות, טיפול משפחתי, הדרכות הורים וטיפול קבוצתי.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר