כרמית שמיר וענת אמבר פרנקל (צילום: דוברות כללית)
כרמית שמיר וענת אמבר פרנקל (צילום: דוברות כללית)

קבוצות תמיכה רב-מקצועיות למחלימי קורונה

עבור מי שחלו בקורונה וממשיכים לסבול מתסמינים שונים, המשבשים את שגרת חייהם, מציעה כללית קבוצות תמיכה, המועברות בשלב זה באופן מקוון על ידי עובדות סוציאליות. ההשתתפות ללא תשלום

פורסם בתאריך: 8.4.21 14:44

הקורונה מאחורינו? לא כך מרגישים רבים ממי שחלו בקורונה והוגדרו כמחלימים: רבים מהם ממשיכים להרגיש חולים ולסבול מבעיות רפואיות, חרדה, רגשי אשם, סטיגמה, תסכול ומתקשים לשוב לשגרה. כדי לסייע להם בהתמודדות המורכבת, נערכות בכללית – מחוז חיפה וגליל מערבי קבוצות תמיכה במתכונת ייחודית.

העובדים הסוציאליים של כללית השתלבו במהלך שנת הקורונה בחמ"ל, שליווה מרחוק את חולי הקורונה, שאושפזו בביתם או במלוניות ועסקו בטיפול רגשי בחולים ובמבודדים. מנהלת השירות לעבודה סוציאלית של כללית במחוז, יפעת אלון, מציינת כי בחודשים האחרונים, במהלך שיחות שהם עורכים עם המחלימים, הצטברו דיווחים רבים על סימפטומים מתמשכים, מהם סובלים רבים מן המחלימים. מידע זה אושש גם במחקר גדול שנערך על ידי כללית בהובלתה של מנהלת הסיעוד במחוז, רות ברוך, שהקיף כ-1000 מחלימים, ממנו עלה שכ-73 מהם ממשיכים לסבול מסימפטומים שונים וכ-43 מתקשים לשוב לשגרת עבודה מלאה או חלקית. בין הסימפטומים השכיחים תלונות על כאבי ראש, חולשה קיצונית, קשיי נשימה, עייפות, קשיי ריכוז, הפרעות בשינה, הפרעות בראייה ועוד. לסימפטומים גופניים אלה, מתלוות תגובות רגשיות קשות, המאופיינות במצב רוח ירוד ובחרדה.

בכללית פועלת מרפאה לפוסט קורונה, בעיקר למי שסובל מנזקים ריאתיים בעקבות המחלה וכן נערכות סדנאות קצרות מועד על ידי אחות מחלימה מקורונה. בנוסף, התקיימו שתי קבוצות קצרות טווח, של שלושה מפגשים, אותן הנחתה האחות מיכל אידלמן אוחנה, מחלימה בעצמה שמכירה היטב את הסימפטומים.

 

 

אולם, לאור הצטברות הפניות על מצוקה רגשית משמעותית עמה מתמודדים רבים מן המוגדרים מחלימים, יזם צוות השירות לעבודה סוציאלית במחוז קבוצות תמיכה רב מקצועיות. כל קבוצה מונה כ-10 משתתפים והיא מועברת בשלב זה באופן מקוון, בהנחייתן של שתי עובדות סוציאליות מכללית ובשיתוף סטודנטיות לעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. הקבוצות נערכות בגישה כוללנית ורב תחומית, כאשר מתקיימים מפגשים עם רופא, אחות, פיזיותרפיסט, מרפאה בעיסוק וכן מתקיים מפגש העוסק במיצוי זכויות. מטרת המפגשים היא לספק תמיכה רגשית למשתתפים, ידע לגבי מחלת הקורונה ודרכי התמודדות המתבססות על ההבנה, שמדובר בתופעה, המשותפת לרבים מהמחלימים.

לדברי העובדות הסוציאליות ענת אמבר פרנקל וכרמית שמיר, מנחות הקבוצות, במהלך המפגשים, מתארים המשתתפים, שמרביתם נמצאים בגילאי עבודה, תחושות פיזיות קשות המשפיעות על תפקודם היומיומי, על היכולת לשוב לעבודה ועל הקשר עם בני משפחה וקרובים, כאשר לסימפטומים הפיזיים, מתלווה בדרך כלל תחושה של אי ודאות, חרדה ומצב רוח ירוד.

משתתפי הקבוצות מציינים, שהקבוצות תרמו להם רבות בהתמודדות הקשה, מעצם היותן מקום מכיל וקשוב לקשיים שעולים. לדבריהם, ההקשבה ההדדית בין המשתתפים, היוותה מקור לתמיכה ושיתוף בחוויות רגשיות דומות. במקביל, נרכשים כלים להעצמת החוסן הרגשי והתמודדות עם המצב המורכב והמאתגר אליו נקלעו.

הקבוצות נערכות ללא תשלום וניתן להצטרף אליהן על ידי פנייה למזכירת השירות לעבודה סוציאלית בימים א'-ה' בין השעות 13:00-09:00 בטלפון: 04-8568560 או במייל: [email protected]. מחלימי הקורונה יכולים אף לפנות ולקבל טיפול פרטני על ידי עובדת סוציאלית במרפאה הקרובה לאזור מגוריהם. בימים אלה מתגבשת בכללית קבוצה ייעודית לדוברי ערבית וקבוצה נוספת המיועדת לבני משפחה  אשר איבדו את יקיריהם כתוצאה ממחלת הקורונה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר