רכבת (צילום: leonidp/depositphotos.com)
רכבת (צילום: leonidp/depositphotos.com)

בג"ץ קבע: לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בבקשה לחייב את משרד התחבורה להפעיל מחדש את התחבורה הציבורית בשבת במתכונת חירום. השופטים קבעו: "קיומה של המלחמה אינה גוזרת בהכרח את המסקנה כי קיים צורך ביטחוני או אזרחי המחייב את הפעלת התחבורה הציבורית במתכונת חירום בסופי שבוע"

פורסם בתאריך: 28.11.23 10:55

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה את עתירתה של התנועה לאיכות השלטון שביקשה לחייב את משרד התחבורה להפעיל מחדש את התחבורה הציבורית בשבת במתכונת חירום.

עם פרוץ המלחמה אישר המשרד במשך ארבעה סופי שבוע ברציפות לרכבות ולאוטובוסים לפעול בצורה מוגבלת כדי לתת מענה לצרכים הנובעים ממצב החירום במדינה. לאחר מכן הפסיקה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב את השירות וטענה כי ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון קבע שאין צורך בכך יותר.

בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד המשרד נכתב: "ההחלטה שלא להמשיך את הפעלתו של מערך התחבורה הציבורית בשבת התקבלה בשרירותיות, ללא שינוי נסיבות או טעם של ממש, והיא מונעת משיקולים פוליטיים זרים. ההחלטה מביאה לפגיעה קשה במאמץ המלחמתי ופוגעת באמון הציבור בנבחריו".

עוד נכתב בעתירה כי "כל עוד מדינת ישראל שרויה במצב מלחמה, בגזרות שונות מהצפון ועד הדרום, כל עוד מאות אלפי חיילי המילואים מבקשים להתאחד עם יקיריהם למספר שעות בעת ההפוגה מהלחימה, כל עוד יש יוזמות לשינוע של ציוד ועזרה לכוחות הביטחון ולמפונים, הרי שיש צורך חיוני מבחינת ביטחון הציבור ומבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית להפעיל את התחבורה הציבורית במהלך סוף השבוע".

בתגובה המקדמית שהוגשה מטעם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, שר הביטחון והיועצת המשפטית לממשלה נטען כי "יש לדחות את העתירה בהיעדר עילה להתערבות בהחלטת משרד התחבורה. זאת משום שההחלטה על הפסקת הפעלת מערך התחבורה במתכונת חירום בסופי שבוע התקבלה מטעמים ענייניים, על בסיס שיקולים מקצועיים ונתונים עובדתיים רלוונטיים המצביעים על כך שלעת הזו הביקוש לתחבורה ציבורית בשבת הוא נמוך בעוד שעלויות ההפעלה הן גבוהות, וכן לאחר בדיקה מול משרד הביטחון שהעלתה כי בשלב זה אין דרישה לצרכיו בהפעלת התחבורה בשבת מעבר למה שהיה מקובל בשגרה".

בתגובתם המקדמית סיפקו משיבי הממשלה נתונים על היקף הנוסעים בסופי השבוע שבהם הופעלה התחבורה הציבורית:

 

 

 

"הנה כי כן", כתבו השופטים דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויחיאל כשר בפסק הדין, "תיאור הדברים מלמד כי לא כצעקתה. משרד התחבורה קיים מדי שבוע הערכה מקצועית, שבמסגרתה נבחנו נתוני הביקוש לשירותי התחבורה הציבורית בסוף השבוע ועלויות ההפעלה, לצד הנסיבות הביטחוניות והצרכים החיוניים, ועל פיהם הוחלט אם יש להפעיל תחבורה ציבורית בסוף השבוע המתקרב, ואם כן – באיזה אופן. בהתאם לכך, ובניגוד לנטען על ידי העותרת, ההחלטה שלא להמשיך בהפעלת התחבורה הציבורית במתכונת חירום בשבת החל מסוף השבוע של 10 ו-11 בנובמבר היתה נטועה היטב בנתונים הרלוונטיים לעניין, ובכלל זה בהיעדר ביקוש מצד מערכת הביטחון והציבור מחד גיסא, ועלויות התפעול הכרוכות בהפעלת מערך זה מאידך גיסא".

השופטים הוסיפו כי "בתוך כך, מהתכתבות בין משרד התחבורה למשרד הביטחון עלה כי אין דרישה מצד האחרון להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ועמדה דומה הועלתה גם בהתכתבות בין אגף התקציבים במשרד האוצר לאגף התקציבים במשרד הביטחון. מהנתונים שהוצגו (בטבלה; ש"מ) ניתן ללמוד כי הביקוש לרכבת פחת באופן משמעותי עם הזמן, והביקוש לאוטובוסים, הגם שעלה במידה מסוימת, עמד על שיעור נמוך מאוד במונחים אבסולוטיים, באופן שלא מצדיק את עלות התפעול".

עוד כתבו השופטים: "העותרת (התנועה לאיכות השלטון (ש"מ), אשר אינה כופרת בסמכותו של משרד התחבורה להחליט אם להורות על הפעלתה של תחבורה ציבורית בסופי שבוע בשים לב לשיקול הדעת המוקנה לו, לא הניחה תשתית ראייתית מספקת המצביעה על תמונת מצב עובדתית אחרת. במצב דברים זה, פשיטא כי קיומה של המלחמה כשלעצמה אינה גוזרת בהכרח את המסקנה כי קיים צורך ביטחוני או אזרחי המחייב את הפעלת התחבורה הציבורית במתכונת חירום בסופי שבוע, בוודאי כאשר הדבר אינו תואם את נתוני הביקוש בשטח. לפיכך, ובהינתן שיקול הדעת הרחב המסור למשרד התחבורה בהפעלת סמכויותיו, לא מצאנו כי העתירה שלפנינו מגלה טעם מבורר המצדיק את התערבותנו. אשר על כן, העתירה נדחית".

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תלמדו מחמאס. קחו כמה מאות חרדים בשבי, תדרשו תחבורה בשבת ותאיימו לחסל אותם
    תוך כמה שעות יש תחבורה בשבת.
    הנה חמאס מצליח. הממשלה הזו מבינה רק כח בריונות ואלימות ומתקפלת כלפיהם

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר