חיים צורי (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
חיים צורי (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

כתב אישום נגד צורי: לקיחת שוחד, מרמה ושיבוש מהלכי משפט

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד ראש העיר קרית מוצקין חיים צורי בגין עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, פגיעה בפרטיות ושיבוש מהלכי משפט. נוסף על כך הוגשה בקשה להשעותו מתפקידו. צורי בפייסבוק: "בושה לפרקליטות. תפירת תיקים"

פורסם בתאריך: 26.3.23 16:08

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד ראש העיר קרית מוצקין חיים צורי בגין עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, פגיעה בפרטיות ושיבוש מהלכי משפט. כתב האישום הוגש על פי החלטת פרקליט המדינה. נוסף על כך הוגשו כתבי אישום נגד יוסי דואק, בעל מקומון באזור הקריות אשר שימש מ"מ ראש העיר קרית ביאליק ונחשב למקורב לצורי; יוסי סטלקול, ששימש כמנהל מערכות המידע בעיריית קרית מוצקין; ודובי שפיגלר, תושב קרית מוצקין, בגין מתן שוחד לצורי. במקביל להגשת כתבי האישום הוגשה הודעה על הסדר טיעון נגד נותן השוחד, שבמסגרתו מתבקש בית המשפט להרשיע את שפיגלר, על פי הודאתו, במתן שוחד לצורי.

כתב האישום שהוגש נגד צורי באמצעות עוה"ד אלכסנדרה קרא ושרה גרין כולל שני אישומים. האישום הראשון מייחס לצורי ולדואק לקיחת שוחד משפיגלר. על פי הנטען, בשנת 2017 פנו צורי ודואק לשפיגלר, שהיה באותה עת פעיל בסיעת רוח חדשה שמתמודדת בבחירות לרשויות המקומיות נגד סיעתו של צורי, והציעו לסדר לו ולרעייתו עבודה במסגרות של עיריית קרית מוצקין, ובתמורה העביר שפיגלר מידע ותכנים מתוך קבוצת ווטסאפ של פעילי רוח חדשה. על פי כתב האישום, צורי השתמש בתפקידו הציבורי וניצל את כוח משרתו כדי להביא להעסקתם של שפיגלר ואשתו בעבודות שונות.

באישום השני נאשמים צורי וסטלקול בפגיעה בפרטיותם של תושבי קרית מוצקין שלא כדין. על פי כתב האישום, צורי השתמש בידיעות על ענייניהם הפרטיים של תושבי הקריה, שנמסרו לעירייה לטובת ניהולה השוטף, לטובת צרכיו האישיים-פוליטיים, וזאת באמצעות שימוש בנתונים אלה כדי לאסוף מידע בעל אופי פוליטי על התושבים, תיעודו בתוכנת מאגר מידע אשר שימשה את העירייה, והעברתו לגורמים שונים. נוסף על כך מיוחס לצורי כי קיבל כספים במרמה מתקציב העירייה והשתמש בהם כדי לפתח תוכנת מאגר מידע משודרגת, אשר יועדה לשרת בין השאר את צרכיו האישיים-פוליטיים, על אף העובדה שהתוכנה תוקצבה מתקציב העירייה.

בהמשך, ובעקבות פרסום כתבה עיתונאית שחשפה את החשדות לביצוע המעשים שיוחסו לצורי באישום השני, ועל רקע פנייה מקדימה לעירייה לקבל תגובה לנטען בכתבה, ביצע צורי פעולות שונות בכוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית, בין בדרך של העלמת ראיות ובין בדרכים אחרות.

התיקים נחקרו ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 443 של משטרת ישראל ביחד עם הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

 

 

לאחר הגשת כתב האישום הגישה היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתבי אישום, בקשה להשעייתו של צורי מתפקידו. בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד ריצ'ארד סאלח, סגן בכיר בפרקליטות מחוז חיפה (אזרחי), נכתב כי ההשעיה נדרשת כדי למנוע מצב שבו ימשיך ראש העיר בכהונתו לאחר שהוגש כנגדו כתב אישום המייחס לו עבירות חמורות, שיש בהן משום ניצול לרעה לכאורה של הכוח השלטוני שהופקד בידו בנאמנות, והוטל צל כבד על יושרתו האישית. בקשת ההשעיה הוגשה "עקב הגשתו של כתב אישום המייחס לו שורה של עבירות מתמשכות, חמורות, שנעשו כולן במהלך כהונתו הציבורית ובזיקה מובהקת אליה".

בבקשה נכתב כי "בנסיבות העניין יש מקום להשעות את צורי מכהונתו עד להכרעת הדין בעניינו. בשלב זה, ובשים לב להוראות החוקר, מתבקשת הוועדה להורות על השעייתו של צורי לתקופה המקסימלית האפשרית, שבסיומה היועצת המשפטית לממשלה תשוב ותבחן את הדברים".

בקשת ההשעיה מעוגנת בחוק הרשויות המקומיות – בחירת ראש הרשות. בסעיף 19ה' נכתב: "הוגש כתב אישום נגד ראש רשות במהלך כהונתו או תלוי ועומד נגד ראש רשות כתב אישום שהוגש לפני תחילת כהונתו, בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין לפני שהחל לכהן כראש רשות, רשאית הוועדה לבחינת השעיה, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה ולאחר שנתנה לראש הרשות הזדמנות להשמיע את טענותיו, להשעות את ראש הרשות מכהונתו, אם סברה כי מפאת חומרת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום אין הוא ראוי לכהן כראש הרשות". עוד נכתב בחוק הרשויות המקומיות כי "החלטת הוועדה לבחינת השעיה תתקבל תוך 30 ימים מיום שהוגשה לה בקשת היועץ המשפטי לממשלה".

עו"ד רשף חן, אשר שימש בעבר בתפקיד היועץ המשפטי של עיריית חיפה וכיום עוסק בגישור וברשויות מקומיות, מסביר מהן האפשרויות העומדות בפניו של צורי: "לפי סעיף 19א לחוק הרשויות המקומיות, כאשר מוגש כתב אישום נגד ראש רשות מקומית, היועץ המשפטי לממשלה יכול לפנות לוועדה מיוחדת ולבקש שראש הרשות יושעה מכהונתו. בוועדה חברים שופט בדימוס, ראש רשות לשעבר ועורך דין. ההשעיה היא לתקופה של עד שנה עם אפשרות להארכה. בהחלטתה שוקלת הוועדה את מהות העבירות המיוחסות לראש הרשות, את מספר העבירות, את הקשר בין העבירות לתפקיד ראש הרשות, ואת משך הזמן שחלף מאז ביצוע העבירות. ראש הרשות זכאי לטעון בפני הוועדה נגד ההשעיה. החלטתה של הוועדה חייבת להימסר תוך 30 ימים. בתקופת ההשעיה מוחלף ראש הרשות על ידי ממלא מקום שנבחר על ידי המועצה. בתקופת ההשעיה מקבל ראש הרשות שכר חלקי וממשיך להיות חבר מועצה".

עוד לפני הודעתה של הפרקליטות כתב צורי בדף הפייסבוק שלו: "הסוף היה ידוע לנו מראש. לא פיתחנו שום ציפיות. הרי היה לנו את דב צור (ראשון לציון), היה לנו את חיים אביטן (חדרה) ועוד ראשי ערים רבים נוספים. ועכשיו יש להם אותי. את חיים צורי. תפירת תיקים של הפרקליטות הגיעה עכשיו עד לפתחנו. ובאמת שידענו שזה יגיע. התחושה היתה שהשימוע היה 'בכאילו'. ואני רוצה שתדעו מה האישומים. שלושה נושאים עיקריים: 1. שוחד – נתתי עבודה לסייעת בגנים. 2. שימוש במאגרי מידע – צלצלתי לתושבי העיר להגיד להם מזל טוב ליום הולדת. מעל 25 שנה אני אוסף טלפונים כדי לברך בשמחות ולחבק בעצב. 3. שיבוש הליכי חקירה, וזאת עוד בטרם נפתחה חקירה. בושה לפרקליטות ולכל מי שידו בדבר. תפירת תיקים. בושה! הצדק ייצא לאור. יש לי סבלנות וכוח. כוח שמגיע מכם, התושבים. אין אופציה אחרת".

גם אשתו דפנה כתבה דברים דומים בדף הפייסבוק שלה: "הסוף היה ידוע מראש. היה לנו את דב צור (ראשון לציון), היה לנו את חיים אביטן (חדרה) ועוד ראשי ערים רבים נוספים. ועכשיו יש את חיים צורי, בעלי האהוב. תפירת תיקים של הפרקליטות הגיעה עכשיו אלינו הביתה. האמת – ידענו שזה יגיע. היתה תחושה שהשימוע הוא רק 'כאילו'. אבל הם לא באמת הקשיבו. זה לא עניין אותם. הם החליטו. תפירת תיק פוליטית טהורה. אם תשמעו על מה זה, תהיו בהלם. האישום בשלושה נושאים עיקריים: 1. שוחד – נתן עבודה לסייעת בגנים. 2. שימוש במאגרי מידע – חיים מצלצל לתושבי העיר להגיד להם מזל טוב ליום הולדת. מעל 25 שנה חיים אוסף מספר למספר כדי להיות בקשר עם תושבי העיר, לגעת, לברך בטוב ולחבק בצער. 3. שיבוש הליכי חקירה בטרם נפתחה חקירה. היום אני חשה בושה. בושה לפרקליטות ולכל מי שידו בדבר. תפירת תיקים. זה לא מדע בדיוני. זו האמת. בושה! הצדק ייצא לאור. יש לי סבלנות וכוח, ואני לגמרי מאמינה בצדקתו של חיים, בעלי האהוב. אני יודעת עם מי אני חיה. אין ישר ממנו. אין אופציה אחרת".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. חייבים הפגנות המוניות של הימין

    הימין צריך לצאת בהפגנות נגדיות נגד הפרקליטות ובג"צ אין ברירה אחרת

  2. שולה

    עוד מעט יאשרו את החוק שלא יאפשר פתיחת חקירה נגד ראשי ערים. בושה

  3. מסעודה

    נכון, חייבים הגנות המוניות של הימין בעד שחיתות וחלוקת ג'ובים לחברי ליכוד!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר