"לא יוצאת בהצהרות". סופי נקש (צילום: עמית עזריאל)
"לא יוצאת בהצהרות". סופי נקש (צילום: עמית עזריאל)

"העיר הולכת אחורה וזה כואב לי"

בריאיון ראשון מאז הפכה מועצת העיר חיפה ללעומתית, סגנית ראש העירייה סופי נקש, מאדריכלי המהלך ההיסטורי, מספרת איך ומתי הוא נרקם ומדברת גם על הקשיים שהיו בדרך, העלבונות והחיבורים שנוצרו עם יריבים פוליטיים • "אמרנו שאם אנחנו לא מתעוררים, העיר הולכת לאיבוד ולא בטוח שיישאר משהו להציל בסופו של יום"

פורסם בתאריך: 6.11.21 02:09

קשה היה להסתיר את פרץ השמחה שדבק בחברי קואליציית השינוי עם סיומה של ישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביולי האחרון, ישיבה שנתנה את אות הפתיחה להקמת מועצת עיר לעומתית לראשונה בתולדות חיפה. המנצחת הגדולה של אותו הערב הייתה, ללא ספק, חברת המועצה סופי נקש.

אצל נקש המהלך להקמת מועצה לעומתית החל להבשיל עוד לפני כשנה וחצי. בזמן שכמה מחבריה לאופוזיציה עוד פלירטטו עם הרעיון של אפשרות כניסה לקואליציה של קליש, נקש עמדה שם כחומה בצורה, ושיקול כזה כלל לא הניע אותה. האמת היא שאיש גם לא הציע לה להצטרף לקואליציה, אבל גם אם הצעה כזו הייתה מתקבלת אצלה, היא הייתה הודפת אותה. ההימור השתלם לה. בעקבות המהלך ההיסטורי היא מונתה לסגנית ראש העירייה וליושבת ראש ועדת הכספים, הוועדה החשובה ביותר במערכת המוניציפאלית.

"ממש לא פתחתי שמפניות, זה תהליך לא פשוט שנבנה קרוב לשנה וחצי", אומרת נקש השבוע, "מי שבאופוזיציה, אז הוא שם, אבל עבור מי שבקואליציה, זה צעד לא פשוט. הם חתמו על הסכמים קואליציוניים והם מייצגים את ציבור המצביעים שלהם. היו הרבה מאוד שיחות עם הרבה מאוד שותפים. בשלב מסוים, החברים מהקואליציה ראו שהמצב לא טוב, וכמייצגי ציבור, גם הם הבינו שאם הם לא עושים לזה סוף, לא נגיע לשום מקום. מה שאנחנו השכלנו לעשות כקבוצה, ומה שהצד השני לא השכיל לעשות, זה לעבוד בשיתוף פעולה, להקפיד על הידברות. אנחנו מדברים על הכל ודנים בהכל, אם זה הצעות לסדר ושאילתות, שלא יקרה מצב שהאחד פוגע בשני או שהאחד נכנס לנישה של השני".

את היית ממובילי היוזמה להקמת מועצה לעומתית.

"זה התחיל כמפגש שלי עם יעקב פיינגולד ושמשון עידו. אמרנו שאם אנחנו לא מתעוררים, העיר הולכת לאיבוד ולא בטוח שיישאר משהו להציל בסופו של יום".

ניתן לשער שדיברתם על מועצה לעומתית. חשבתם שתצליחו?

"זה תהליך ארוך שתחילתו ברעיון וגיבושו. מדברים עם ראשי הסיעות, כדי לראות אם הם בכיוון המתאים לנו, וזה לא פשוט. לפוליטיקאים מטבעם יש אגו, ואתה צריך להחליט מראש שאתה שם את האגו בצד. אני יכולה להעיד על עצמי, ומי שמכיר אותי יודע, שכשיש לי מטרה, האגו לא רלוונטי. בגלל זה מלכתחילה לא דיברנו על חלוקת תפקידים. האישיו זה לא אתה ולא התפקיד שלך, אלא איך זה ישפיע על העיר והתושבים. כמי שעובדת כשכירה במערכת הציבורית, כששמעתי את האמירות הנוראיות של קליש על העובדים, זה מאוד כאב לי. חשבתי לעצמי איך אני הייתי מרגישה, אם הבוסים שלי היו אומרים את זה עליי. מדובר פה באנשים שהם שבויים, כי הם אנשים טובים שעובדים עשרות שנים בעירייה. את חלקם הגדול לקח הרבה שנים לגייס, ופתאום בוקר אחד הם מגלים שהם לא חשובים. כי יש עירייה בתוך עירייה, ומסביבם יש אמירות לא נעימות. חלק ממועצת השינוי זה גם לתת גב לעובדים ולתושבים ולשמור על העיר".

האמנת שתקום מועצה לעומתית?

"מי שמכיר אותי יודע שאם אני מסמנת מטרה, אני לא אשחרר. גם אם בדרך יהיו דברים לא נעימים ואצטרך להוריד את הראש ולספוג עלבונות, זה בסדר, כי יש מטרה".

"לא מעניין אותי אם ראש העיר תהיה אישה או שזה יהיה גבר, אותי מעניין מי ייקח את העיר הזו קדימה". סופי נקש (צילום: עמית עזריאל)

"לא מעניין אותי אם ראש העיר תהיה אישה או שזה יהיה גבר, אותי מעניין מי ייקח את העיר הזו קדימה". סופי נקש (צילום: עמית עזריאל)

הקשיים שבדרך

המשימה הראשונה של נקש בדרך למטרה שסימנה הייתה לשמר את האופוזיציה, וזה לא תמיד היה קל, במיוחד כשברקע היו לחשושים על כך שקליש מחזרת אחרי גורמים באופוזיציה. גם בפעמים, בהן ראתה נקש את חזון המועצה הלעומתית מתרחק והולך, היא ידעה לבלוע את העלבון והקפידה לא לשבור את הכלים. כשנראה היה שיוסי שלום, חברה לסיעה, עוד שנייה מתיישב בקואליציה של קליש רותם, נקש הודיעה על פיצול הסיעה, אבל לאחר מכן חזרה בה בשל החשש שהמהלך יפגע בה בבחירות הבאות. כשאורי אוזן הצטרף לקואליציה, נקש סירבה לדבר איתו, אבל בהמשך התפייסה איתו.

ועוד דבר השכילה נקש לעשות. בעוד קליש רותם וממלא מקומה נחשון צוק הרחיקו מעליהם את חברי המועצה מהקואליציה במקום לקרבם אליהם, נקש הייתה זו שידעה לאמץ אותם אליה. כך, יעקב פיינגולד הפך לאיש סוד קרוב, ושרית גולן שטיינברג, מצידו השני של המתרס, הפכה לחברה טובה ושותפה לדרך. גולן שטיינברג הצטרפה למהלך, כשיש לה בטן מלאה על התנהלות העירייה בסוגיות שונות. גם החברות של גולן שטיינברג עם נעמה לזימי, שגם לה הייתה בטן מלאה על ראשי סיעתה, קליש רותם וצוק, אמורה הייתה לתרום להצלחת המהלך. כשלזימי עזבה את מועצת העיר לטובת מושב בכנסת ובמקומה נכנס למועצה ניר שובר, ונדמה היה שחזון המועצה הלעומתית יורד לטמיון, הייתה זו גולן שטיינברג, שידעה לגייס לשורות "קואליציית השינוי" הנרקמת את צביקה ברבי ויואב רמתי ולהעמיד אותה על 17 חברים – רוב ודאי ומוחץ מול הקואליציה הרופפת של קליש רותם.

היחסים האישיים שפיתחת עם חברי מועצה מהקואליציה תרמו, מן הסתם, להצלחת המהלך.

"ברור. פיתחתי יחסים אישיים עם חברי קואליציה, שהחלו כיחסים מקצועיים והפכו ליחסי חברות. רוב חברי המועצה, ברור שלא כולם, יכולים לריב בישיבות, אבל כמו בכנסת, הם יוצאים ביחד למזנון, יושבים ואוכלים, וגם אצלנו זה אותו דבר. לקח הרבה זמן לבנות יחסי אמון בין חברי המועצה, כי בסופו של דבר, זו הפוליטיקה".

לא התייאשת על אף המכשולים בדרך?

"ברור שהיו מכשולים".

היו שמועות על שי אבוחצירה ויוסי שלום מהסיעה שלך, שהם מתנתקים מחדווה אלמוג וממך, כדי להיכנס לקואליציה.

"להגיד שהיה לי נעים, אני לא יכולה, כי בשלום אני רואה אח ומשפחה. לא חושבת שחששתי שזה יפריע למהלך. לאורך כל הדרך, וגם אמרתי זאת לשניהם, היה לי קשה להאמין שהמהלך הזה יבשיל. אני גם מכירה את יוסי. יוסי הוא לא אחד שאפשר לפתות אותו עם שכר. הוא אדם של עשייה ועקרונות. אם הם היו נותנים לו סמכויות, כדי לעשות ולשנות, אולי הוא כן היה נכנס לקואליציה. אבל אני ידעתי שזה לא יקרה, כי הם לא נתנו סמכויות לאנשים שהם מדמם, מתוך סיעתם. הזמן עשה את שלו והתהליכים התרחשו כפי שחשבתי".

ואז אורי אוזן מש"ס נכנס לקואליציה. הייתם חברים טובים. לקחת את זה קשה.

"אני מאוד מעריכה את אורי, מכבדת ואוהבת אותו כאדם. לקחתי את זה אישית, כי היינו חברים טובים, וכשאנשים, שהיו אמונים על תקציב שאמור היה להתחלק למגזר מסוים, מידרו אותו או פגעו באוכלוסייה שלו, וידעתי כמה זה כאב לו וכמה הוא נפגע, זה כאב לי גם. אני בן אדם של עקרונות, ואם נתתי למישהו מילה והלכתי איתו כברת דרך, אני לא אזגזג ולא אזוז אחורה, כי זו הדרך שבחרתי".

ואז הגיעה עוד מכה. נעמה לזימי הפכה לחברת כנסת ולא נכנסה למועצת השינוי.

"נכון. היו לי שיחות עם נעמה ברמה החברית, לא ברמה הפוליטית. אני מאמינה שאם לא הייתה הופכת לחברת כנסת, היא הייתה מצטרפת אלינו, כי היא כל כך התאכזבה מקליש, וגם כי היא אדם של עקרונות, וברגע שלא נתנו לה להתבטא וללכת בדרך שלה, אז ברור שהיא הייתה מצטרפת. אבל אתם יודעים, דלת אחת נסגרת והשנייה נפתחת, ולמזלנו קליש רותם הצליחה ליצור כל כך הרבה אנטגוניזם, לא לכבד את האנשים סביבה, והם הבינו שאצלנו הם יוכלו להשמיע את קולם".

"לפני שאני נותנת לתושב קנס על כך שהוא נוסע ברכב הפרטי שלו, אני קודם צריכה לתת לו פתרון".  סופי נקש (צילום: עמית עזריאל)

"לפני שאני נותנת לתושב קנס על כך שהוא נוסע ברכב הפרטי שלו, אני קודם צריכה לתת לו פתרון".  סופי נקש (צילום: עמית עזריאל)

בצילו של יהב

נקש (45), נשואה ואמא לתאומות, מאי ומור (17 וחצי), מתגוררת בקרית חיים ומתפרנסת מעבודתה כקניינית בשירותי בריאות כללית. את דרכה בפוליטיקה המקומית החלה, כשהוצבה במקום החמישי ברשימתו של יונה יהב בבחירות 2013. מכיוון שהסיעה זכתה בארבעה מנדטים בלבד, נקש נשארה מחוץ למועצת העיר, אבל נכנסה אליה כעבור כשנה, בעקבות התפטרותו של דני נישליס ז"ל, הבעלים של "רדיו חיפה", שהוצב במקום השלישי ברשימה. עם כניסתה למועצה מונתה נקש ליו"ר ועדת תרבות ולחברה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אבל אז היא עוד לא התבלטה, ואין זה מפתיע. בצל דמותו החזקה של יהב כמעט כולם החווירו. היא מותגה בעיקר כמי שהובאה כדי לגייס קולות ליהב בקרית חיים.

מדוע החלטת ללכת לפוליטיקה?

"התחילו להפריע לי דברים בשכונה, ומכיוון שאני משלמת ארנונה ואוהבת לקבל תמורה למה שאני משלמת, הייתי מתריעה. למשל, כשראיתי שלא פינו פה אשפה בבקרים בימי שבת, איתרתי את הטלפון האישי של ראש העיר והייתי מתקשרת אליו. שבת, 06:30 בבוקר: 'בוקר טוב, אצלך פינו את האשפה? אצלי לא'. יום שישי, חצות ואין תאורה: 'ערב טוב, יש לך תאורה ברחוב, כי אצלי אין'. ככה".

ככה התקשרת ליונה יהב?

"כן, וייאמר לזכותו שהוא תמיד ענה. היה עונה ומטפל. ב-2013 יונה קרא לי, זה היה ביום שישי. חשבתי שהוא בא 'לשטוף' אותי על כל הנודניקיות, אבל הוא הציע לי להצטרף לסיעה שלו ולהיכנס למועצת העיר. הסכמתי, ומאז אני פה".

בער בך החיידק הפוליטי?

"לא, ממש לא, אבל אפילו לא ביקשתי זמן לחשוב. הוא הציע וישר אמרתי כן. זרמתי".

האמנת בו?

"עצם זה שראש עיר עונה לך בחצות או ב-06:00 בבוקר והיה קשוב, אז כן".

גם בקדנציה הנוכחית נקש נכנסה למועצה רק לאחר שיהב התפטר, אבל מהרגע שצילו הגדול נעלם, היא השכילה ליטול אליה את מושכות האופוזיציה והפכה להיות הקול הרם והבולט נגד קליש רותם, צוק ושלטונם. מנגד, קליש רותם וצוק, שלא אהבו, לשון המעטה, את האופוזיציונרית הלוחמת שקמה מולם, ירקו לעברה אש, אבל זה רק חישל אותה.

כדי שחוסר ניסיונה הפוליטי לא יהיה לה לרועץ, נקש ישבה לילות כימים עם מומחים בנושאים מוניציפליים שונים והשלימה פערים. היא למדה איך בונים תקציב על סעיפיו, כיצד מתנהלות מערכות התפעול של העירייה ברחבי העיר, מה הם ההליכים בוועדת התכנון והבנייה ועוד. היום קשה יהיה לתפוס אותה ללא מענה בסוגיות הקשורות לניהול העירוני.

"כשנכנסתי למועצת העיר ב-2014 הייתי חסרת ניסיון פוליטי. רק התחלתי להבין מי נגד מי. כנראה שלא התבלטתי גם כי הייתי בצילו של יונה וגם כי הייתי חסרת ניסיון. אבל כשדברים לא מצאו חן בעיניי – לא באתי להצבעה. יכול להיות שבקדנציה הזו, מאחר שהיינו באופוזיציה ואתה מצביע על כל מיני כשלים, וביקורת היא לא תמיד נעימה, במיוחד אם היא גם מגובה, אז כן. אולי זה גרם לי לבלוט ולאחרים לשים לב אליי. היום אפילו לחבריי סיעתה של ראש העיר אין אפשרות לדפוק על דלתה. הדרך היחידה להביע את עצמך היא דרך שאילתות, דרך הצעות לסדר ודרך לזעוק את קולם של התושבים. ואם צריך לדפוק על השולחן, אז בשביל זה אנחנו פה. עובדה שגם אנשים מתוך הקואליציה קמו ואמרו 'די, מספיק, כמה אפשר', הביעו אי אמון ונטשו. הנטישה היא המונית. מגיעים לישיבת תקציב ומלבד הסיעה שלה, אין שם אף אחד".

אולי מה שגרם לך להתבלט זו דווקא העובדה שהאופוזיציה הייתה יחסית חלשה? או מכיוון שחלקם עשו קולות של כניסה לקואליציה, ואת ידעת שמראש שהסיעה שלך לא תיכנס.

"כשאתה יודע מראש שאף אחד לא רוצה להידבר איתך, אתה צריך להשמיע את הקול שלך ולבוא ולדרוש את מה שמגיע לתושבים. זה לא בא ממקום שבא לך להתנגח. אתם צריכים להבין משהו. העירייה לא עושה טובה לתושב. אתם שמתם פתק, אנחנו נשרת אתכם. אבל מה שקורה עכשיו, זה לא רק שלא עונים ולא מתייחסים, אנשים פה סובלים. הם פוחדים לצאת מהבתים בגלל החזירים; מקבלים שדה תעופה מעל הראש; יום אחד הם מגלים שסוגרים להם את בית הספר וקוראים ליו"ר ועד ההורים 'מבולבלת'; המפעלים המזהמים; פרשיית התלמידים הדרוזים שפתאום על זה תקום ותיפול מערכת החינוך החיפאית; אתה פתאום מגלה שיש פה מרוצי מכוניות ברחובות הראשיים של העיר, קטטות, יריות ורציחות ואתה אומר לעצמך 'מה קורה פה, איפה אנחנו חיים?'. אם אני היום לא מאפשרת לילדות שלי לצאת חופשי ולהסתובב ברחוב אח"י אילת המרכזי, ומעדיפה שכל ערב ישבו פה בגינה 30 ילדים, זה לא כי אני לא רוצה לאפשר להן, זה כי אני לא יודעת מהי רמת הביטחון".

זה עניין משטרתי.

"נכון, אבל אני מצפה שראש העיר תזמן את ראשי משטרת ישראל, תנעל את הדלת ותגיד 'לא יוצאים מפה עד שאין פתרון. לא מעניין אותי תקציבים ולא שום דבר מלבד פתרון'. אז מה אני מגלה? שקנו אופנועים. ומה צריך לעשות איתם? מצד שני, ביטלו את הסיירת המשותפת לעירייה ולמשטרה, שהייתה מסתובבת ברחבי העיר ומשרה תחושת ביטחון. אין לי טענות למשטרה, ואני אגיד לכם למה. כי כשעיריית חיפה מתחילה להתנגח עם המשטרה על אירוע האליפות של מכבי חיפה שבוטל, במקום לתמוך האחת בשנייה ולעבוד באיגום משאבים, אז מה מצפים שיקרה עם המשטרה? זה חלק מתהליך של לריב ולהתווכח עם כולם, בעיקר עם משרדי ממשלה. מי שמפסיד מכך אלו התושבים שבקצה, וזה מה שבאופן אישי כואב לי. העיר הולכת אחורה. אני מסתכלת על נשר, איך היא פורחת, איך היא מתקדמת, איך היא מתפתחת. עשיתי שם סיבוב והמסקנה: אולי אנחנו צריכים לקחת את רועי לוי ולהצמיד אותו אלינו".

את ספר התקציב למדת בעזרת אנשי מקצוע?

"ישבתי שעות על גבי שעות ולמדתי אותו. נעזרתי באנשי מקצוע, שילמתי על כך מכספי, כדי שאבין כל סעיף, כולל לנסוע לערים אחרות ולשבת עם גזברי רשויות, לנתח אותו וללמוד. זה לא רק התקציב, זה לשבת מול הנהלים של משרד הפנים ולהטמיע את ההבנה של התקציב לתוך הנהלים. זה לקרוא, למרקר את ההנחיות לגזבר ולהטמיע גם אותן, כי זו מערכת שלובה. לקחתי את זה על עצמי בצורה הכי רצינית, ואני מתעמקת במספרים. אני מאמינה שאם לקחת על עצמך תפקיד, זה או שתעשה אותו בצורה מושלמת או שאל תעשה אותו".

קליש רותם וצוק הבינו את היכולות של נקש מאוחר מדי. היא הייתה הנמסיס הגדולה ביותר שצמחה מולם בהפתעה, והם ניסו ללכת על הראש שלה.

נקש היא חברת המועצה היחידה שהגישה נגד קליש רותם תלונה במשטרה בטענה ל"מינוי פוליטי בניגוד לחובת המכרזים ובניגוד לחוזר מנכ"ל על העסקת יועצים, ולמעשה ממציאה תפקידים שלא היו קיימים ואין בהם צורך, רק כדי לשכור את השירותים של מי שהיה פעיל במטה שלה". מנגד, גם קליש רותם לא נותרה חייבת ופנתה למבקר המדינה בבקשה לפתוח בבדיקה – האם בכך שהעירייה הזמינה עבודות מחברה של בעלה של נקש ללא מכרז אין ניגודי עניינים לכאורה. הצעד הזה של קליש רותם הגביר עוד יותר את המוטיבציה של נקש להתייצב מולה ומול צוק כסלע איתן.

אפשר לומר שאת הסדין האדום שלה?

"את זה צריך לשאול אותה, היא לא הנמסיס שלי".

את חברת המועצה הראשונה שהגישה נגדה תלונה במשטרה.

"כשראש עיר באה ואומרת לפרוטוקול ש'הרבה אנשים ליוו אותי ולכן הם יהיו יועצים', ואני לא מצטטת אחד לאחד אבל יש תמלול, אז אתה אומר לעצמך – זו לא אותה אישה שאמרה שבמשטר יהב כולם היו מקורבים? זו לא אותה אישה שאמרה שהיא מנקה אורוות? אז איך את אומרת כזו אמירה? ובסופו של יום אתה רואה שבאמת האנשים שליוו אותה הופכים ליועצים".

אפשר להגיד שהיא "מחפשת" אותך? היא הלכה להתלונן עלייך אצל מבקר המדינה.

"נכון. היא התלוננה על ניגוד עניינים ועד היום לא נראה לי שהיועץ המשפטי פנה אליה או חזר אליה בעניין. אם היא היתה פונה אליי, אולי הייתי יכולה להגיב, אבל היא בחרה לפנות לתקשורת. עובדה שאף אחד לא מתייחס לתלונות שלה".

זה לא הפך להיות סוג של יריבות אישית?

"בפוליטיקה אתה נותן דחיפה ומקבל דחיפה, אבל גם בפוליטיקה יש קווים אדומים שלא חוצים אותם. אבל משום מה, היא כל פעם מתעקשת לחצות אותם. כשראש עיר אומרת על חברי מועצה ששאלו שאלה 'מטומטמים' או 'טיפשים', השיח הופך להיות ירוד. את לא יכולה לצפות מאנשים שאת קוראת להם 'מטומטמים', או כשאת אומרת לחבר מועצה 'אני לא יודעת מה אתה מעשן', שהשיח ביניכם ימשיך להיות קורקטי וממלכתי. בפן האישי, היא לא מעניינת אותי. אם היא תהיה טובה לעיר, אני אתמוך בה".

את תבחרי בה?

"אני לא אבחר בה, אבל אם היא תעשה משהו טוב, אני לא אכשיל אותה, להיפך".

מכשלת התקציב

עתה, לאחר שהמועצה הלעומתית הפכה לעובדה מוגמרת, קליש רותם נדרשת לנתב בין רצונותיה לבין המעצורים ששמה לה נקש כיו"ר ועדת הכספים. בדיונים על תקציב 2022, שמתקיימים בעיצומם של ימים אלה, קליש רותם לא זוכה לעדנה ונדרשת לתת תשובות והסברים. התקציב שהביאה לאישור במועצת העיר בשבוע שעבר – לא עבר בהצבעה, כצפוי. בסופו של דבר, אם התקציב לא יעבור, עלול להיווצר מצב שבו משרד הפנים ימנה ועדה קרואה, המועצה תפוזר וקליש רותם תישלח הביתה.

"תקציב זה הליבה של העיר, זה ההכנסות של העיר, הפיתוח שלה, באמצעות התקציב אתה יכול ללמוד מהו עתידה של העיר, מבחינת התפתחות, צמיחה. היום אני מסתכלת על התקציב, ורואה שהעיר סובלת מהגירה שלילית, ואני אומרת לעצמי שאם לא תהיה כאן התפתחות דרסטית ומהירה, ההגירה השלילית תימשך. אנחנו כבר לא נהיה העיר השלישית בגודלה במדינה. אנחנו נאבד את אחד המעמדים הכי חשובים שיש לעיר. אלו דברים שיכולים לקרות בשנייה ויש להם השפעה הרת אסון של שנים קדימה. אם אתה לא מבין את התהליכים האלה, זו בעיה חמורה לעיר".

לפי התקציב הנוכחי את רואה צמיחה?

"התקציב הנוכחי מזכיר לי תקציב בחירות. כשאתה לוקח סכום ומכריז שזה שיתוף ציבור כדי לחלק אותו לפי מה שהציבור רוצה, או כשאתה לוקח סכום ואתה אומר 'נעשה אצלנו בשכונה', בלי להגיד באיזו שכונה, מה יעשו בשכונה, כמה מהסכום הזה יילך לשכונה, איך נקבעו הקריטריונים, סתם שורה עם סכום, זה אולי נכון במערכת בחירות, אבל זה לא נכון מבחינת העיר. תבני תוכנית סדורה, כדי שנוכל לעקוב אחר הכספים האלה".

אנחנו בנקודת אל חזור?

"יש דברים שכן ויש דברים שלא. לבנות יחסי אמון עם הממשלה זה משהו שלוקח הרבה מאוד זמן. אמון אתה בונה לאורך שנים ואתה יכול להרוס אותו בשניות. את זה היא פיקששה, תראו מה קרה עם משרד התחבורה. זה פגע אנושות בעיר. כל הפרויקטים הגדולים של יפה נוף נלקחו".

זה ימשיך לפגוע בנו גם בעתיד?

"ברור, כי גם אם תרצה להחזיר את הגלגל אחורה, היא צריכה להתחיל לשקם את האמון עם משרד התחבורה".

אם התקציב לא יעבור, מה הולך לקרות? אתם דנים בסוגיה? בישיבה האחרונה היא אמרה שאת אמרת שתעשי הכל כדי שלא יעבור התקציב.

"אני לא אמרתי לה כזה דבר, זה שהיא רצה וצעקה לפרוטוקול את הדברים – זה שלה. להיפך, היא באה ואמרה בישיבה שהיא מעוניינת לשבת איתנו. יום למחרת הישיבה, ב-06:30 בבוקר שלחתי אליה מייל שאני רוצה לשבת איתה כיו"ר ועדת כספים, עד שייצא עשן לבן, ואני חייבת לציין שהיא החזירה תשובה שהיא תשמח להיפגש".

אולי בשל החשש שהתקציב לא יעבור.

"אני לא קוראת מחשבות, אני לא יכולה לומר מה הם החששות שלה. אני באה מהמקום הכי נקי. קודם כל נבנה את ספר התקציב לפי נוהלי משרד הפנים בצורה שקופה, שכולם יידעו הכל על כל סעיף".

ואם היא לא תשנה את הטיוטה, את לוקחת בחשבון שתהיו מחויבים להצביע לו כפי שהוא, אחרת אתם הולכים הביתה?

"אם היא לא תשנה את התקציב, לא אני אצטרך להסביר למה הוא לא השתנה. היא תצטרך להסביר. אני באה בנפש חפצה ובלב שלם. אני לא יכולה לדעת מה יהיה, כי עדיין לא ישבנו איתה. אני מקווה מאוד שהיא תתעשת ותבין את הסיטואציה שהיא נמצאת בה. שהיא תבין שיושבת מולה קבוצה מגובשת של אנשים אינטליגנטים, שרוצים שקיפות, שרוצים את טובת התושבים, שיהיה תקציב טוב שיעבור. היא חייבת להבין שהיא לא האישיו. אני לא ארד מהעיקרון של שקיפות, נוהלי משרד הפנים, שאלה בעצם לא עקרונות, זה החוק".

ואם יהיו בו פרויקטים שהם לא הכרחיים או נדרשים?

"בגלל זה אנחנו נשב איתה, כדי שתסביר לנו למה הם הכרחיים. אולי היא תבוא עם טיעונים מאוד נכונים ותצליח לשכנע אותנו. היא ידעה מראש שהספר לא מגובש וגם התרענו על כך בכל ישיבות ועדת כספים שהוא לא לפי הנהלים".

את רואה פה, בקרית חיים, שדה תעופה אזורי?

"אנחנו נעשה הכל כדי שלא יהיה פה שדה תעופה. לא אזורי ולא למידת טיס ולא שום דבר אחר. אתם שמעתם את המטוסים מעל הראש, זה מה שאנחנו חווים מהבוקר עד הלילה".

אבל היא אומרת שזה יפתח את התיירות.

"אין בעיה, אנחנו מוכנים ששדה התעופה יהיה מעל ביתה. יש משפט שאומר 'מכות על גב של מישהו אחר לא כואבות'. כואב לנו, המכות נוחתות עלינו בלי הפסקה. לפתח תיירות? איזו תיירות? את הצליינים שינחתו פה וייסעו לבית לחם ולנצרת? זה לא שאנחנו מיקונוס ומגיעים לכאן תיירים ששוכבים בחוף הים ומשלמים בין 50 ל-100 אירו למיטה. אתם רואים את זה קורה בחוף הסטודנטים, שמישהו משלם שם 50 שקלים למיטה? תראו מי ישן באתר הקרוואנים שנבנה שם. זה מזכיר מעברה. מישהו עבר שם וראה איך זה עכשיו בנוי?".

 

מה לגבי נושא השיט והים, הייתה לך יציאה מצחיקה שהפכנו להיות צי הסוחר.

"אני רואה את התקציבים שמנחיתים פה בנושא השיט, וזה חסר פרופורציה. יכול להיות שסגן ראש העיר, שהוא חובב שיט ידוע וזה החלום שלו, צריך קצת לפני שהוא מניף מפרש ומפליג לעבר האופק, לבדוק את נושא חזירי הבר, או לבדוק את בעיית הניקיון ברחובות, את בעיית זיהום האוויר. יש פה בעיות הרבה יותר אקוטיות מלהשיט מפרשית. התקציבים לטעמי לא מוסטים בצורה הנכונה".

מה לגבי רכישת הספורטן, זה משהו שמועיל לעיר?

"אם הייתי רואה את התוכנית העסקית שלו, אולי הייתי יכולה להעיד".

יש חשש שזה יהיה הפסדי?

"הכל יכול להיות".

יש עלייה בהכנסות, כך הציגו בישיבה האחרונה.

"כדי לדעת אם יש עלייה בהכנסות, ביקשתי לראות את הביצוע של שנת 2021, כי השנה הזו בעצם תיתן לי אינדיקציה לגבי השנה הבאה. לא קיבלנו את זה, למרות שביקשנו עשרות פעמים בכל ועדה שהייתה. אני צריכה לראות את הביצוע של כל הסעיפים בספר התקציב, כדי שנדע שהמספרים באמת לא נופחו מעבר לממדים, כדי ליצור תקציב מאוזן. החשש שלי שהתקציב לא מאוזן. עכשיו הם התחילו לעבוד על זה".

מה לגבי הארנונה והטייס האוטומטי? ראש העיר אמרה שלא תעלה הארנונה.

"כשישבנו בוועדת כספים, גם המנכ"ל וגם הגזבר, אמרו לפרוטוקול שהטייס האוטומטי יעלה ויתבצע".

אז ההבטחות שלה לחלק מהרחובות בהדר שהארנונה לא תעלה היו רק סיסמאות?

"זה נשמע טוב כפוסט ברשתות החברתיות, במיוחד כשמעלים אותו לפני ישיבת המועצה. זה בא כדי לנגח אותנו כחברי אופוזיציה או כמתנגדים שבאים ואמורים להכין את הקרקע מראש. הלכה למעשה זה פוסט נפלא, בפועל הציבור ישלם".

הם אמרו שיש עליה בהיטל השבחה ובנייה, יותר מהתקופה של יהב.

"יכול להיות שיש. להקריא לי נתונים מתוך שקף זה דבר אחד, להראות לי את הדוחות הרבעוניים, כי זה מה שקובע, כי הם עוברים למשרד הפנים, זה דבר שני. בנוסף לכך, כשיושבים עם אנשי הגזברות ועם אנשי התקציבים הם אומרים שההכנסות השנה מהיטלי השבחה ובנייה של העירייה נטו הם 81 מיליון שקלים, ובשקף שמציגים לחברי המועצה מופיע יותר מ-200 מיליון. לתקציב, גזבר העירייה אמר שההכנסות יהיו בשנה הבאה 140 מיליון, אבל נכון לעכשיו יש הכנסות של 100 מיליון. זו חיפה. הקריות שמסביבי השאירו לי אבק. חיפה צריכה להכניס בשנה 250-200 מיליון שקל. זה אומר שבעצם אין בנייה בעיר, זה אומר שכל התוכניות מוקפאות. אני יושבת בוועדת תכנון ובנייה, אני דנה במרפסות וממ"דים שגם הם של התושבים האומללים, ולוקח להם שנתיים במקרה הטוב להגיע לוועדה".

אז מה שאנחנו רואים בשקפים במועצת העיר לא משקף את המציאות?

"נכון. אני דואגת. שקף לא מדבר אליי. דוח רבעוני שמוגש למשרד הפנים זה מה שקובע".

מה לגבי מס הביטחון?

"אנחנו עוברים על ספר התקציב ורואים שיש היטל שמירה. זה הצחיק אותי, כי קודם כל כשאתה רוצה להכניס לתקציב היטל שאמור להכניס לך 15 מיליון שקל, אתה לא משחיל אותו בשקט. אתה מעלה את זה קודם כל לדיון במועצה. הקלות שבה היד נכנסת לכיס של התושב היא הזויה בעיניי ומעליבה. לבנות על זה שיהיו לך הכנסות יותר מכחול-לבן. כל העיר הפכה להיות כחול-לבן. וזה מחזיר אותי לדרכון שקליש הוציאה לפני הבחירות כמצע שלה. היא זו שאמרה שתפעל להוריד את הקנסות, אז איך היא צופה שתוך שנתיים היא תעלה ב-10 מיליון שקלים את הקנסות?".

למעשה, היא לא עמדה בכל מה שכתוב בדרכון.

"שוב, לפעמים לא צריך להבטיח, ובטח לא בכתובים ובסרטונים, דברים שאתה לא יכול לעמוד בהם, כי אחרת זה יחזור אליך כבומרנג. וזה חוזר כבומרנג, היא עושה בדיוק להיפך. לפני שאני נותנת לתושב קנס על כך שהוא נוסע ברכב הפרטי שלו, אני קודם צריכה לתת לו פתרון. תחבורה ציבורית זה נפלא, אבל אתה לא יכול לומר לאנשים לנסוע בתחבורה ציבורית כשהיא לא זמינה לכל מקום".

אבל היא אדריכלית ערים. היא מן הסתם מבינה בתכנון עיר.

"יש הבדל בין להיות אדריכל ערים ולתכנן עיר על הנייר לבין להיות ראש עיר ולבצע את המדיניות בפועל.  אני לא רואה אופק ולא צפי, אלא להיפך. העיר הולכת אחורה וכואב לי על העיר, כואב לי על התושבים. הארנונה יורדת מחשבון הבנק, ואנחנו לא מקבלים כלום, למעט תוכניות אב".

סופי נקש

סופי נקש

הסקר המחמיא

בחודש מארס האחרון התפרסם סקר שיזם ד"ר איתי בארי מאוניברסיטת חיפה, ממנו עלה, כי קליש רותם זוכה ל-23 אחוזי תמיכה בלבד. מי שהתייצבה מאחוריה הייתה נקש עם 11 אחוזי תמיכה יותר מכל מועמד אחר. הסקר, גם אם לא יודו בזה, יצר רעידה טקטונית במועצת העיר. ההבנה הייתה שאם נקש, ללא יח"צ מאחוריה, ללא סיקור עיתונאי נרחב, ואפילו ללא דף פייסבוק מיוחד כחברת מועצת עיר – הפכה בלי שהורגש לבעלת הסיכויים הגבוהים ביותר נגד קליש רותם – כנראה שהיא עושה משהו נכון. מרגע זה ואילך הקולות המתנגדים לקליש רותם גברו והלכו. הסכר נפרץ, והדרך למועצה לעומתית נראתה סלולה.

את מכוונת לראשות העיר?

"אני לא נביא ואין לי תשובה. אני לא פוסלת, אבל גם לא יוצאת בהצהרות. יכול להיות שיגיע לפה מתמודד בעל שיעור קומה. מישהו שניהל מערכות גדולות – ועכשיו אנחנו מבינים שצריך ראש עיר שניהל מערכות גדולות, שמבין עד כמה חשובים הקשרים עם משרדי הממשלה, ולא אחד שיפריח סיסמאות, יבטיח הבטחות ריקות מתוכן, ינפיק דרכונים ויצלם סרטונים. יכול להיות שאם יגיע מישהו כזה, לא רק אתמוך בו, אני מאמינה שגם שאר חברי המועצה יתמכו בו, כי טובת העיר מאוד חשובה לנו".

בינתיים לא נראה באופק אחד כזה שיכול לערער על מעמדה של קליש רותם, מלבדך, לפחות על פי הסקר של האוניברסיטה.

"אנחנו שנתיים לפני בחירות, זה פרק זמן ארוך. בשנתיים הרבה דברים יכולים להשתנות".

קמפיין הבחירות התחיל?

"אני לא התחלתי קמפיין, ואני מתעסקת כרגע בעשייה. אם ראש העיר התחילה בקמפיין זה שלה. אני לא מתעסקת בה".

את רואה אישה כראש עיר, או שאחרי קליש רותם, אם היא לא תיבחר שוב, ייקח הרבה זמן לאישה להיבחר לראשות העיר?

"אני לא חושבת שזה קשור לאישה או לגבר, אבל אני חושבת שעצם זה שהיא אישה שניתנה לה כזו הזדמנות, לקחת ולהוביל, לא עיר קטנה, אלא את העיר השלישית בגודלה, ובפרק זמן כזה קצר עשתה כל כך הרבה טעויות. אין מקום שלא נפלנו בו – חזירים, ביטחון אישי, הגירה שלילית, יחסים עכורים עם עובדי העירייה, חינוך, תרבות. גם האמירות האלה שרודפים אותה כי היא אישה, אני לא מסתכלת על זה. לא נבחרת להיות ראש עיר בגלל שאת אישה, אלא בגלל מי שאת. שימי את זה בצד, אל תסתכלי על זה בתור אישה, תסתכלי על זה בתור אדם. את עכשיו ראש עיר, תסתכלי קדימה. יכול להיות שיגיע לפה גבר בעל שיעור קומה שיציל את העיר. השורה התחתונה היא שלא מעניין אותי אם זה אישה או גבר, אותי מעניין מי ייקח את העיר הזו קדימה. מי יעשה טוב למען העיר, וכרגע אני לא רואה שזה קורה".

מעיריית חיפה נמסר: "לא נגיב לעניינים פוליטיים".

מלשכת ראש העירייה נמסר: "הדברים לא ראויים לתגובה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. Yo Mama

    אם לא היית מתנגדת אוטומטי לכל מה שראש העיר רוצה לעשות, ולרוב ולצעוק שמדברים אולי היה שיוני. אבל יש לך אג'נדה ברורה. יונה יהב היה אסון, מזל שהלך.
    אמא ל3, קרית חיים

  2. דניאל זיגפריד קאהן

    אכן העיר הולכת אחורה.בימקום לנהי ובכי צריך לעשות משהו שהעיר תחזור למקומה הטיבעי.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר