יקב. חגיגה של טעמים, ריחות ואהבה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
יקב. חגיגה של טעמים, ריחות ואהבה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

דרך היין – יקבי הבוטיק של חיפה וסביבתה

באזור חיפה פזורים עשרות יקבי בוטיק. לכבוד חג שבועות בחרנו עשרה מהם שכל אחד מהם מיוחד בדרכו שלו - אם בסיפור הקמתו ואם בתהליך ייצור היין שלו

פורסם בתאריך: 18.5.18 16:52

כיום כבר לא צריך להרחיק עד מחוז בורדו בצרפת או נאפה ואלי בקליפורניה כדי ליהנות מתיירות יין. בישראל גדלים מדי שנה 50,000 טונות של ענבי יין – 40 אחוז מהם בצפון. בחיפה ובעיקר בסביבותיה פזורים עשרות יקבי בוטיק שאליהם ניתן להגיע כמעט בכל יום – חלקם בתיאום מראש ואחרים שישמחו שתיפלו עליהם ללא התראה לסיור, לטעימות ולנשנושי גבינות משובחות. לכבוד חג שבועות בחרנו עשרה יקבי בוטיק שכל אחד מהם מיוחד בדרכו שלו – אם בסיפור הקמתו ואם בתהליך ייצור היין שלו.

לפי המסורת, בשבועות אוכלים מאכלי גבינה ושותים יין. משהו בהרכב הכימי ביניהם תורם להעצמת הטעמים והארומות האחד של השני. לפי הדעה הרווחת, גבינות הולכות עם יינות לבנים צוננים, אך עקרונות לחוד ומעשים לחוד, וכמו בכל ענייני טעם וריח, בסופו של דבר התשובה לשאלה איזה יין מתאים לאיזו גבינה נתונה לחלוטין לשיקולכם. בכל מקרה, כדאי לשמור על טעמים משלימים או מנוגדים ולברוח ממצב שבו טעמו של האחד משתלט על זה של השני.

לא מעט יקבים בוחרים להשיק יין חדש דווקא בתקופה זו, ואנחנו ממליצים להגיע להשקות הללו שהן חגיגות של טעמים, ריחות ואהבה ליין.

 

יקב וורטמן

על רכס ההר בשוליה של שכונת שמבור בחיפה, ברחוב נתיב אופקים, שוכן היקב החיפאי היחיד – יקב וורטמן. תהליך ייצור היין ביקב הוא ידני, החל מגידול הגפנים, דרך הבציר והכנת היין ועד להדבקת התווית על כל בקבוק. היינות הם בעיקר בלנדים המורכבים מזנים שגדלו באזור הכרמל, וזאת במטרה לקבל יין איכותי בעל אופי אזורי.

הענבים עוברים הפרדה ומעיכה ביקב, והם תוססים במיכלים קטנים. בסיום התסיסה ולאחר השרייה נוספת על הקליפות עובר היין סחיטה, ולאחר מכן הוא מועבר לחביות עץ אלון לתקופות התיישנות שונות. בשלבים אלו מתגבשת ההחלטה על הרכב הבלנד הסופי, ולאחר יצירת הבלנד חוזר היין להתיישנות נוספת בחביות. כיום מייצר היקב כ-25,000 בקבוקים בשנה.

שני כרמים משמשים את יקב וורטמן. הראשון שבהם הוא נתיב אופקים השוכן צמוד ליקב ובו גדלים הזנים קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטי ורדו. המבנה הטופוגרפי של הכרם הוא מדרון תלול אשר פונה לכיוון הים, ועליו בנויות טרסות קטנות בנות 60 שנה. הכרם הוא אורגני, מושקה בכמויות קטנות של מים ומאוורר באופן תדיר ברוחות המגיעות מהים. בתנאי גידול אלו נותנות הגפנים מספר קטן מאוד של אשכולות וענבים קטנים ומרוכזים. השני הוא כרם שפיה אשר שוכן בין זכרון יעקב לכפר הנוער מאיר שפיה והמושבה בת שלמה. בצדו המערבי יש פתח צר שדרכו זורם נחל דליה לים התיכון. בשעות היום הכרם מאוורר ברוח מערבית שמגיעה מהים, ובשעות הלילה האוויר הקר של ואדי דליה מתנקז לעמק והטמפרטורות בו צונחות – דבר שיוצר תנאים אידיאליים להבשלת הענבים בחודשי האביב והקיץ. בכרם גדלים הזנים קריניאן, מלבק, קברנה פרנק, פטי ורדו, מרלו, גרנאש, מורבדר, סוביניון בלאן, סמיון ורוסאן.

הבעלים של היקב חי וורטמן: “לחג השבועות אני ממליץ על עמק שפיה 2016. זהו יין לבן יבש אשר עשוי מ-72 אחוז סוביניון בלאן ומ-28 אחוז סמיון. היין תסס והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי והונגרי במשך שבעה חודשים. יש ליין גוון של קש, גופו בינוני, מרקמו משי והוא בעל ארומות של צוף פרחים, דבש, אשכוליות, פרי טרופי, קליפת הדרים ועשן. ליין יש סיומת עגולה, עקבית וארוכה”.

טלפון: 054-4787546
אתר אינטרנט: vortmanwinery.com

 

יקב וורטמן (צילום: יח"צ)

יקב וורטמן (צילום: יח"צ)

 

יקב שדות

יקב שדות הכשר החל את דרכו בשנת 2009 עם נטיעתו של הכרם הראשון מול הנוף של הר הכרמל ושדות עמק יזרעאל. הזנים – סירה, פטיט סירה, שיראז וטמפרניו נבחרו כזנים ליינות האדומים והמוסקט קנלי נבחר כזן ליין הלבן – נבחרו בקפידה כדי שיתאימו לאקלים ולאדמת העמק במטרה להגיע ליין האיכותי ביותר. בשנת 2012, לקראת הבציר הראשון, הוקם היקב עצמו בלב הכרמים, תוך שילוב בין מסורת לטכנולוגיה מתקדמת בתהליך ייצור היין. היקב מוגדר כ-Estate Winery משום שענביו מגיעים מכרמי היקב בלבד. קרבתם של הכרמים ליקב מאפשרת להביא את הענבים בטמפרטורה המיטבית היישר אל היקב, ובכך להגיע לשלבי התסיסה בצורה אופטימלית.

בשנת 2016 ניטע הכרם השני של היקב בגבעות שייח אבריק בחלקה מיוחדת, ולה נבחרו שישה זנים חדשים במטרה להרחיב את היצע היינות הלבנים של היקב ולהכפיל את מספר הבקבוקים שהוא מייצר. נכון להיום היקף הייצור השנתי של יקב שדות הוא כ-8,000 בקבוקים בסדרות של יינות אדומים, לבנים ורוזה, כאשר כמחציתם מיוצאים לארצות הברית ומחציתם נמכרים במרכז המבקרים של היקב, בחנויות היין ובמסעדות.

למבקרים ביקב ובכרם נדמה כי זהו ביקור ביקב משפחתי בצרפת או באיטליה ולא בשדה יעקב. בביקור ניתן לחוות את כל שלבי התהליכים של הטיפול בכרמים וייצור היין. בקומת המרתף, שם מיוצר ומתיישן היין, מקבלים הסברים על הציוד שמשמש את היקב, על מיכלי התסיסה, על חביות העץ ועל תהליך הייצור, ולסיום טועמים את היינות. בימי שישי משמש המקום בר יין ומוגשים בו מאכלים שמותאמים ליינות. במהלך השבוע מציע היקב תפריט בוקר ותפריט בראנץ’ חלביים. נוסף על כך ניתן לקיים ביקב ימי גיבוש, סדנאות וקורסים.

לקראת חג השבועות ממליץ רועי לוי, הבעלים של היקב, על VIDA 2012 – יין בסגנון פורט שמתאים לארוחת גבינות עשירה.

פתוח בימים ראשון-חמישי בשעות 15:00-10:00 ובימי שישי בשעות 15:00-9:00 (בתיאום מראש)
טלפון: 052-8446228
אתר אינטרנט: sadot-winery.com

 

יקבים שדות (צילום: אגמדיה)

יקב שדות (צילום: אגמדיה)

 

יקב קטרון

“הרמוניה בין קדמה, טכנולוגיה, היסטוריה ומורשת, בין שורשים עמוקים להווה מתחדש” – כך מתארים בני משפחת ביטון את החזון שהוביל וממשיך להנחות אותם בעשייה, במהות ובאווירה של יקב קטרון. זהו יקב יוקרתי השוכן במצפה הושעיה בעמק יזרעאל, אל מול נוף גלילי, והוא בין הבודדים בארץ שמבוסס על שיטת הגרביטציה. שיטה זו משתמשת בעוצמות הטבע לייצור יין חופשי, טהור, קטיפתי ונטול מרירות. בתהליך הייצור הייחודי הזה מיוצר היין תוך התערבות מינימלית של האדם ושימוש בכוח הכבידה. היין זורם מקומה לקומה, משלב לשלב, ללא שימוש במשאבות, והדבר יוצר בסיס ליין מלא אהבה, דיוק וחדוות יצירה אשר נותן כבוד לאדמה. כך, טוענים בני משפחת ביטון, היה מהבציר הראשון בשנת 2006 ועד היום.

שורשיה של שיטת הגרביטציה ניטעו לפני 1,600 שנים בתקופת המשנה והתלמוד בעיירה ציפורי. את העבודה הידנית המוקפדת משלים ציוד מתקדם שמאפשר ייצור יין איכותי ומדויק בכמויות קטנות. הכרמים של יקב קטרון ממוקמים ברמת הגולן ובגליל העליון. את הענבים בוצרים בלילה, והם עוברים מיד מיון ידני כפול שמבטיח את שלמותו של האשכול ושימור מיטבי של הטעמים והארומות בכל ענב.

ביקב מתקיימים סיורים המודרכים על ידי בני המשפחה, ובהם מסופרים סיפורם של האזור, של הכרמים ושל פילוסופיית הייצור, ומתקיימות עם טעימות יין מקצועיות.

בימים אלה משיק היקב את שרדונה 2016 – יין מאוזן ובעל גוף עמוק עם סיומת עגולה, שמתאים למאכלי הגבינות של חג השבועות. לרגל ההשקה מוגש בכל סיור טארט הגבינה המפורסם של קטרון המיוצר בקונדיטוריה של היקב.

פתוח בימים ראשון-חמישי בשעות 16:00-8:00 ובימי שישי מ־8:00 עד שעתיים לפני כניסת השבת
טלפון: 04-8887577
אתר אינטרנט: kitron.co.il

 

יקב קטרון (צילום: אגמדיה)

יקב קטרון (צילום: אגמדיה)

 

יקב יפתחאל

בקתת העץ שמשמשת כמרכז המבקרים של יקב יפתחאל באלון הגליל טומנת בחובה סיפור. הבקתה הובאה לארץ על ידי חוואי יהודי מווסט וירג’יניה שתכנן עלייה, ובינתיים אחסן אותה כשהיא מפורקת בחצר ביתם של הדס וצביקה אופיר. השניים הגיעו לגליל בשנת 1984 כדי להמשיך את המסורת המשפחתית של חקלאות במושב צעיר. ההתחלה היתה עם כוורת דבורים אחת שהלכה והתפתחה וכיום היא ענף ייצור מרכזי של המשפחה, ובשנת 1986 הם נטעו גפנים כענף נוסף במשק החקלאי שלהם. היבולים הראשונים שווקו ליקבים שונים, אך הרצון להתנסות בייצור יין גרם להם ללמוד ולהקים את היקב בשנת 1999 במורדות הצפוניים של גבעה הפונה לנחל ציפורי.

כשבני הזוג אופיר הבינו שיין לא רק מייצרים אלא גם צריך למכור כדי להתפרנס, הם נזכרו בבקתה המפורקת שנחה לה בחצר ביתם במשך עשר שנים. הם בדקו עם החוואי האמריקאי לגבי תוכניותיו לעלות ארצה, והתבשרו שהן התבטלו ושהוא נאות בשמחה לאפשר להם לבנות את הבקתה בקצה חלקת המשק. כך היה, וליד הבקתה שהוקמה ניטעה כרם נוספת. הגפנים של יקב יפתחאל נטועות באדמת טרה רוסה המכילה אבני גיר קשות. שישה זני ענבים אדומים גדלים בכרם – קברנה סוביניון, מרלו, שירז, סנג’ובזה, פטיט סירה ומרסלן – ולאחרונה נטעו גם ענבי רוסאן שמהם מייצרים יין לבן.

“ביקב מייצרים יינות זניים שנותנים ביטוי מלא לייחודיות של כל זן ענבים”, מסביר צביקה אופיר, “ובכך אנו מייחדים את היינות שלנו ואת אופיו של היקב. הטיפול בכרם וקרבתו ליקב מאפשרים לייצר יינות איכותיים ומעניינים על טהרת הזן. היינות שלנו הם לא בלנד אלא על טהרת אותו זן של ענב. כזהו הסמוק – הרוזה שלנו – שאותו מומלץ להגיש קר והוא מתאים מאוד לגבינות”.

בעונת הענבים נערכת במקום פעילות בשם “בוצרים ונהנים”, שבמסגרתה מקבלים המבקרים סלסלות לבציר ענבים ידני ועוברים לתהליך של ייצור תירוש – הסרת הענבים מהשזרות, מעיכתם וסחיטתם עד למזיגת התירוש לבקבוק אישי וליצירת תווית אישית. בסיום הפעילות נכנסים המבקרים למרתף היקב וצופים בסרטון שמספר את סיפורם של המשפחה, של גידול הכרם ושל ייצור היינות.

פתוח בימי שישי בשעות 14:00-10:00 ובשבתות ובחגים בשעות 17:00-10:00
טלפון: 04-9861466
אתר אינטרנט: yfw.co.il

 

יקב יפתחאל (צילום: אגמדיה)

יקב יפתחאל (צילום: אגמדיה)

 

יקב טוליפ

יקב טוליפ נוסד לפני 15 שנה מתוך אהבה גדולה ליין ולאנשים. בשנת 2003, בעת ארוחה משפחתית, הציע רועי יצחקי, כיום מנכ”ל היקב, להפוך את האהבה של המשפחה ליין לעסק עם אג’נדה חברתית, וזהו חזונו של היקב מיום הקמתו. זוהי גם הסיבה לכך שהמשפחה בחרה להקים את היקב בכפר תקוה – יישוב קהילתי של אנשים עם מגבלות וצרכים מיוחדים. היקב מעסיק את חברי הכפר אשר לוקחים חלק פעיל בבציר, בתהליך ייצור היין ובאריזתו ומסייעים באירוח במרכז המבקרים.

כפר תקוה נוסד בשנות ה-60 של המאה שעברה במטרה לספק חיים מלאי יצירה משקמת ותקווה לאנשים בוגרים בעלי צרכים מיוחדים. “בהתחלה חשבתי שאני עושה משהו טוב לקהילה כשאני מעסיק את אנשי הכפר ביקב”, אומר יצחקי, “אבל מהר מאוד הבנתי שאנשי כפר תקוה עושים לי טובה הרבה יותר גדולה. היו חששות שאולי האג’נדה החברתית לא ממש מתחברת לשיווק יין, אבל עד מהרה הבנו שהקהל טועם ומרגיש ביינות שלנו לא רק איכות אלא גם את האהבה ואת התשוקה של כולנו ליין”.

יקב טוליפ הוא יקב בוטיק שמייצר יותר מ-300,000 בקבוקים בשנה. היינן דוד בר-אילן יוצר יינות ייחודיים ומקוריים שזוכים בפרסים בתחרויות בין לאומיות. היקב משקיע ומפתח בשנים האחרונות שיטות וטכנולוגיות חדשות לגידול הענבים. “אנו קורצים יותר ויותר לשיטות עבודה שנותנות לכרמים להתבטא במלוא עוצמתם”, אומר יצחקי, “רכשנו ציוד חדיש שעוזר לנו לדייק את העבודה ביקב, ואנחנו לומדים את הטבע ואת האדמה בכל יום מחדש במטרה ליצור יינות מעודנים ומהודקים יותר”.

היקב פתוח בימים ראשון-שישי בשעות 16:00-10:00
טלפון: 04-9830573
אתר אינטרנט: tulip-winery.co.il

 

יקב טוליפ (צילום: אגמדיה)

יקב טוליפ (צילום: אגמדיה)

 

 

 

יקב סומק

ברק דהאן הוא דור חמישי למשפחת כורמים מזכרון יעקב, בעלת מסורת הטבועה עמוק באהבתם ליין. היכרותו האינטימית עם כל חלקה וגפן והתעקשותו על שיטות עבודה ידניות מסורתיות על מנת להפיק את המיטב מהכרמים מביאות לתוצאות נפלאות באיכות היינות של היקב. לאשתו הילה יש תואר ראשון בחקלאות מאוניברסיטת ירושלים, וכדי להעמיק את הידע בנושא ולהתמקצע בצד המעשי של עשיית היין היא השלימה תואר שני בייננות באוניברסיטת אדלייד באוסטרליה.

יקב סומק נוסד בשנת 2002, ובני הזוג דהאן מאמינים בכורמות שאוצרת בחובה את הטבע והטרואר האופיינים לאזור בקעת הנדיב, בחלקות אשר מעובדות על ידי המשפחה מאז שנת 1882. הטיפול בגפנים, הזמירה הקפדנית וההשקיה המועטה מביאים ליבולים קטנים ולאיכות גבוהה. בכרמי היקב נטועים הזנים האדומים קריניאן, קברנה פרנק, סירה, מלבק, גראנש, מורבדר ופטי ורדו, והזנים הלבנים שרדונה, רוסאן, שנין בלאן וויונייה.

ביקב ניתן לערוך סיור מקצועי שבו מקבלים המבקרים הסברים על תהליך ייצור היין וטעימות של יינות היקב.

“לחג השבועות אני ממליץ על יין לבן שיוצא ממש השבוע – הדרך הלבנה 2015", אומר דהאן, "זהו בלנד של שלושה זנים לבנים – רוסאן, שנין בלאן ווינייה – שנקרא על שם הדרך הרומית העתיקה החוצה את הכרמים שלנו בבקעת הנדיב. היין הוא פרחוני, רענן, מלא בארומות של פירות טרופים ומעולה לקיץ. בסוף השבוע של חג השבועות נשיק יין נוסף – כרם 13 2013”.

טל’: 04-6397982, 050-5346491
אתר אינטרנט: somek-winery.co.il

 

יקב סומק (צילום: יח"צ)

יקב סומק (צילום: יח"צ)

 

יקב דדה

סבתא דדה היתה הייננית הראשונה של משפחת חזן שהתפרנסה מייצור יין במרוקו כבר לפני 120 שנה, והיא הנחילה את המסורת ואת סודות המקצוע גם לדורות הבאים. השנים חלפו, הידע נשמר, הטעם נשאר, אבל התפאורה מסביב השתנתה. את סמטאות מרקש החליפו מורדותיו המערביים של רכס הכרמל בחוות מקורה סמוך לכרם מהר”ל.

את היקב, שנוסד בשנת 2007, מנהל ג’קי חזן, נכדה של סבתא דדה, שעוסק במשך 28 שנים בייעוץ, בתכנון ובהקמה של יקבים. היקב מייצר יותר מ-20,000 בקבוקים בשנה, ויש לו שלושה כרמים שבהן מגדלים זנים שונים של ענבים. הראשון שבהם הוא הכרם בכפר יובל שממוקם למרגלות רכס רמים, על אדמת גיר ובזלת, בגובה של 400 מטר מעל פני הים. הוא מאופיין בטמפרטורה קרה מאוד בחורף וגדלים בו הזנים סירה, שיראז וקברנה. הכרם השני – כרם בן זימרה – נטוע על אדמת בזלת בגובה של 820 מטר מעל פני הים ומאופיין באקלים קר ובהבדלי טמפרטורה גבוהים בין היום והלילה. בכרם זה גדלים הזנים קברנה, שיראז ומרלו. הכרם השלישי ממוקם בקיבוץ מנרה בגובה של 800 מטר מעל פני הים. בכרם, הנטוע על אדמת טרה רוסה ומתאפיין בטמפרטורה קרה מאוד בחורף, גדל הזן קברנה סוביניון.

“יקב דדה הוא ייחודי בבלנדים שלו, כמו למשל יין מלבק ברברה שהוא בלנד של זן צרפתי וזן איטלקי", אומר חזן, "לחג השבועות אני ממליץ על יין רוזה חצי יבש בעל מתיקות עדינה שעשוי מ־100 אחוז ענבי מרלו. הוא בעל גוון ורדרד אשר ניחן בארומות של פירות הדר ופירות קיץ טרופיים”.

מרכז המבקרים של היקב פתוח בימי שישי לקבלת שבת שכוללת סיור וטעימות יין
טלפון: 04-6262112
אתר אינטרנט: dadah.co.il

 

יקב דדה (צילום: יח"צ)

יקב דדה (צילום: יח"צ)

 

יקב אחת

יקב אחת הוא לא יקב מסחרי, הוא תוצר של שאיפה ליין מושלם. בשל כך, תהליך הייצור של היין אינו מושפע מדרישות השוק אלא מונחה מהרצון להגיע לטוב ביותר שיש לענבים להציע ולא משנה כמה זמן ייקח ומה יידרש בדרך. את היקב מנהלת ניצן סברסקי בעזרתם של ילדי המשפחה שעובדים בבציר, במיון, בטיפול ובביקבוק, והיא מצליחה פעם אחר פעם להפתיע עם טעמים חדשים. היינות של יקב אחת נמכרים במכירה ישירה או במספר מצומצם של מסעדות, כאשר כל בקבוק ממוספר וכל סדרה מוגבלת לכמות של הבציר שממנו מגיע היין.

כבת למשפחה חקלאית ממושב בלפוריה בעמק יזרעאל, תשוקתה של סברסקי ליין בכלל וליינות לבנים בפרט הובילו אותה לנסוע בעולם בכדי ללמוד את רזי הכנת היין מהטובים ביותר. היא בוגרת תואר ראשון בייננות ותורת הגפנים מאוניברסיטת מילאנו באיטליה ובעלת תואר שני בייננות ותורת הגפנים מהפקולטה לחקלאות בפוליטכניקו של מדריד בספרד. לאחר לימודיה נסעה סברסקי לדרום אפריקה, שם התמחתה אצל מייקל דוברוביץ’ – מומחה ביינות לבנים שזכה באין ספור פרסים והופיע עם יינותיו כמה פעמים ברשימת 100 היינות הטובים בעולם. למרות שהוצע לה להישאר כייננית ראשית ולהחליף אותו לקראת פרישתו, היא חזרה לישראל וכיום היא מסייעת למספר גדול של יקבים כייננית מייעצת ומפתחת את יקב אחת.

ליקב יש יין אחד בלבד שנקרא כמובן אחת. זהו יין לבן יבש, בלנד של הזנים רוסאן ויונייה שנבצרו בלילה והועברו בקירור מהרי ירושלים ומהרי הגליל אל היקב, שם הם מוינו, הופרדו ונמחצו בעדינות על מנת לשמר את מיטב הארומות. התסיסה הקרה שעבר היין במיכלי נירוסטה ובחביות עץ אלון צרפתי תרמה לשמירה על רעננותו ועל אופיו של הפרי. היין התיישן על שמריו במשך שמונה חודשים וניתן לזהות בו ארומות של אגסים ירוקים, אשכולית ודשא רענן.

טלפון: 054-5678600
אתר אינטרנט: ahatwinery.com

 

יקב אחת (צילום: יח"צ)

יקב אחת (צילום: יח"צ)

 

יקב עמק יזרעאל

יקב עמק יזרעאל הוא יקב בוטיק שמתמקד ביינות המתאימים לאקלים הישראלי, כלומר יינות רעננים, קלים ופירותיים. בעיתוי מוצלח לקראת חג השבועות יוצא היקב עם יין לבן מבעבע המורכב מהזנים קולומבר ודבוקי – שניהם זנים לבנים ותיקים בישראל. הבקבוק מגיע עם פקק בירה, והיין שבו מבעבע, רענן ופריך. לקראת החג ממליצים ביקב גם על שני יינות אדומים קלים – אלפא ונהלל – שנוצרו כמחווה להתיישבות היהודית בעמק יזרעאל.

היקב, שנמצא ביישוב חנתון, הוקם לפני שש שנים בלבד, אך הוא צומח בקצב מהיר, והבחירה ללכת נגד הזרם ולייצר יין ישראלי מקורי מוכיחה את עצמה.

היינן יהודה נהר, שהוא גם מנכ”ל היקב ממליץ לחג השבועות על היין לבנים – יין בעל ממסך לבן, פירותי ורענן מהזנים קולומבר גוורצטרמינר וסוביניון בלאן, שמתאים מאוד לכל סוגי הגבינות ולמאכלים חלביים.

פתוח בימים ראשון-חמישי בשעות 15:00-9:00 ובימי שישי בתיאום מראש
טל’: 054-3211345
אתר אינטרנט: jezreelwinery.co.il

 

יקב עמק יזרעאל (צילום: אגמדיה)

יקב עמק יזרעאל (צילום: אגמדיה)

 

יקב המערה

יקב המערה הוא יקב בוטיק שהוקם בשנת 2000 במערה בהר חורשן סמוך לבת שלמה, והוא מופעל על ידי הצוות המקצועי של יקבי בנימינה. בשנת 1892, כחלק מפעילות הבנייה של השלטון העות’מאני באזור, נחצבה נקבה בהר ששימשה לאחסון יינות. המערה הענקית – שגובהה כתשעה מטרים, רוחבה כחמישה מטרים ואורכה כ-90 מטר – מהווה מרתף התיישנות אופטימלי ליינות ללא מערכת מלאכותית של קירור ולחות.

את ענבי הקברנה סוביניון והמרלו של היקב מגדלים בכרמים בוגרים בגליל העליון ומקורם של ענבי הפטי ורדו הוא בכרם בשפלת יהודה. הכרמים בגליל גדלים על קרקע בזלתית מאווררת, ובזכות גילם הם מניבים יבולים קטנים של לא יותר מ-700 ק”ג לדונם – דבר שמאפשר קבלת פרי מרוכז ובעל בשלות גבוהה.

היין האחרון מסדרת המערה – המערה 2014 – הושק לפני כחודש וחצי. זהו יין בורדו קלאסי המורכב משני שליש קברנה סוביניון, מקרוב לשליש מרלו ומאחוזים בודדים של פטי ורדו. הענבים שמהם מיוצר היין נבצרו בשלהי קיץ 2010, וענבי כל זן עברו השרייה קרה במשך שלושה ימים לצורך מיצוי צבע, ארומות פרי וטעמים רבים ככל האפשר. לאחר מכן החלה תסיסה אלכוהולית שנמשכה שבועיים, ובסיומה נותר היין עם הקליפות למשך שבוע נוסף לצורך השלמת מיצוי. הזנים התיישנו כל אחד בנפרד במשך 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, ובסיום ההתיישנות נבחנו היחסים בין הזנים עד ליצירת הממסך הסופי בסגנון בורדו, כלומר ממסך עשיר, מורכב ובעל יכולת התבגרות טובה גם בבקבוק. היין בוקבק במאי 2013 ועבר תקופת התבגרות נוספת בת כשנה לפני צאתו לשוק.

יקב המערה איננו פתוח לקהל הרחב, אך ניתן ללמוד עליו במרכז המבקרים של יקבי בנימינה
טלפון: 04-6107535
אתר אינטרנט : binyaminawines.co.il

 

יקבים המערה (צילום: יח"צ)

יקב המערה (צילום: יח"צ)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר