אוסף החולצות של עזי אורנשטיין
אוסף החולצות של עזי אורנשטיין

"החולצות הוותיקות שוות ארבע ספרות ויותר"

לעזי אורנשטיין, מהנדס באלביט בן 38 מקרית ביאליק, יש תחביב - אוסף של יותר מ-70 חולצות משחק של גדולי השחקנים של מכבי חיפה בעשורים האחרונים. "אם מגלמים את כל האוסף", הוא אומר, "מגיעים למשהו בין 30,000 ל-40,000 שקל בקלות". וגם: איזו חולצה הכי יקרה ללבו?

פורסם בתאריך: 3.5.20 19:54

מכירים את המשפט האלמותי "אם אין כדורגל תאכלו עוגות"?. טוב, אין כזה משפט באמת, אבל כשאין כדורגל אפשר להתעסק קצת עם המסביב. לעזי אורנשטיין, מהנדס באלביט בן 38 מקרית ביאליק, יש תחביב – הוא מחזיק באוסף של יותר מ-70 חולצות משחק של גדולי השחקנים של מכבי חיפה בעשורים האחרונים, ובהם ראובן עטר, יוסי בניון והאווירון אלון מזרחי.

"אבי הוא במקור מטירת כרמל, שמאז ומתמיד היתה מעוז של אוהדי מכבי חיפה", מסביר אורנשטיין איך הכל התחיל לפני 27 שנים, "אני, על אף שנולדתי בקרית חיים שהיתה ברובה מזוהה עם הפועל חיפה, הפכתי לשרוף מכבי בגלל שאבי השריש את זה אצלי. כשהתחלתי ללכת למגרשים כילד בתחילת שנות ה-90 היתה רק מכבי חיפה בעיר. אני לא מכיר משהו אחר. נסעתי איתם למשחקים באירופה, וזו חוויה אחרת, משהו שונה לחלוטין ממה שיש בארץ – חוויה שכל אוהד חייב לחוות. אבל לצערנו בשנים האחרונות לא רווינו נחת, ואני מקווה שעכשיו המצב קצת ישתפר. זה כמו גלגל – פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה – ואני מקווה שנחזור לאירופה".

סיבוב איטי מאוד של הגלגל.

"יש לי שלושה בנים, כשהגדול הוא בן 5.5 וכבר שלוש שנים אני סוחב אותו לכל משחק. בהתחלה היה נרדם, עכשיו הוא כבר מכיר את כל השירים ואת כל השחקנים. דווקא כשלא זוכים בתארים זה הזמן הכי טוב לקחת את הילדים לכדורגל, כי כך הם לא גדלים להיות אוהדי הצלחות. מי שלא יודע להפסיד, לא יודע לנצח. כשיש לנו עונה מחורבנת אז יש לנו עונה מחורבנת. אני יושב ביציע, אם זה ליד הילד אני מקלל פחות ואם זה לא לידו אני מקלל יותר, וזה בסדר".

 

עזי אורנשטיין ובנו במשחק של מכבי חיפה

עזי אורנשטיין ובנו במשחק של מכבי חיפה

 

 

איך התחיל האוסף?

"בשנת 2015 התחלתי לאסוף חולצות של שחקנים, אני לא יודע מה הוביל אותי לזה".

אתה יורד לדשא ומבקש שיזרקו לך חולצה?

"זה פחות אני. בשנים האחרונות התפתח ענף המרצ'נדייז, ומכבי היא מועדון מוביל בעניין הזה. יש פורומים של אנשים שזה התחביב שלהם. בדיוק כמו שיש פורומים של איסוף בולים שאנשים מחליפים האחד עם השני, אז יש גם פורומים לחולצות כדורגל או לצעיפי כדורגל".

לקנות חולצת כדורגל של עטר בחנות זה לא משתווה לקבל חולצת משחק מיוזעת מעטר.

"ברור שלא. לצערי, כשהייתי צעיר לא הייתי מספיק חכם כדי רדת ולבקש חולצות משחקנים, ואף אחד גם לא דחף אותי לזה, אבל אחרי שהתחלתי לאסוף גיליתי שיש חולצות כאלו לאנשים, ובאמצעים של קנייה או החלפה צוברים לאט לאט חולצות, גם כאלה מהימים שבהם הייתי ילד – חולצות של משחקי ליגה וגביע בארץ, מהליגה האירופית ומליגת האלופות. מעולם לא ניגשתי לשחקן וביקשתי חולצה. אני לא אוהב את זה, למרות שזה הפך להיות טרנד רציני בשנים האחרונות. היום מניפים שלטים עם בקשות ספציפיות, ואני פחות שם. השגתי דרך חברים, מכרים או אנשים שהיו להם חולצות ישנות בבית והסכימו לצרף אותן לאוסף שלי".

מה השווי של האוסף שלך? ניתן להעריך אותו בכסף?

"כל דבר אפשר להעריך בכסף, אבל יש המון פריטים סנטימנטליים שלאנשים הנכונים הם שווים אלפי שקלים. חולצות מקוריות מתחילת שנות ה-90 שוות אלפי שקלים. פעם לא מכרו אותן בחנויות, החנות של מכבי היתה מתחת ליציע ג', או יותר נכון ביציעים 10-8, ומכרו בה פריטים בודדים. החולצות הוותיקות שוות ארבע ספרות ויותר. אם מגלמים את כל האוסף, את כל ההיסטוריה, מגיעים, כך אני מניח, למשהו בין 30,000 ל-40,000 שקל בקלות".

אני מקווה שהן מבוטחות.

"אני מרחיק אותן מהילדים, זה הביטחון הכי טוב כרגע. כמובן שעם הזמן הערך שלהן רק עולה. ככל שהשנים עוברות, לתפוס חולצות ישנות יותר, כאלו שלא נמכרו בחנות של מכבי, הפך להיות כמעט בלתי אפשרי".

אתה דמות ידועה בין האספנים?

"כן, אנחנו מכירים האחד את השני, כל אחד יודע מה יש לשני, מה השני מחפש ומה חסר לו. בתכלס, אין יותר מדי אספנים. אני יכול למנות על אצבעות כף יד אחת את האספנים האמיתיים, לא אלו שיש להם שמונה או עשר חולצות בבית כמו שיש לכולם".

איזו חולצה אתה לובש למשחקים?

"כשאני הולך לכדורגל יש לי שתיים קבועות שהן מהשנים האחרונות, דגמים יפים. למשחקים זה פחות בקטע הנוסטלגי. החולצות האלה נשארות בארון, אני לא מסתובב איתן ולא משחק איתן כדורגל בשכונה. החולצות היותר ותיקות הן החולצות עם עם הספונסרית ישרכארט מעונת 1994-1993 האייקונית. זו לא חולצה שאתה יוצא איתה מהבית, אלא אם כן לאירועים מיוחדים כמו גמר גביע או משחק אליפות. למשחק מול פתח תקוה לא מוציאים אותה מהארון".

איזו חולצה הכי יקרה ללבך? הכי שווה?

"עונת 1994-1993 זו ה-עונה, בלי אף הפסד, כשגיורא שפיגל היה המאמן. היו שחקנים מצוינים, אבל מבחינתי אלון חזן היה השחקן מספר אחת בארץ, ויש לי חולצה שלו לבנה עם הלוגו של לוטו מאחורה".

מספר 4.

"מספר 4. מעולם לא החלפתי איתו מילה, אבל היה לו משהו לשחקן הזה, אינטליגנציה וקלאס שאין לכל השאר. אני מקווה שביום מן הימים אפגוש אותו עם החולצה הזו".

 

עזי אורנשטיין והחולצה של אלון חזן

עזי אורנשטיין והחולצה של אלון חזן

 

המתעניינים באוסף או בהחלפת חולצות מוזמנים לפנות לעזי אורנשטיין בטלפון 054-4418677 או בדף הפייסבוק שלו.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר