חלק מווטסון - מחשב העל של IBM (צילום: Micael Nagle, Bloomberg)
חלק מווטסון - מחשב העל של IBM (צילום: Micael Nagle, Bloomberg)

עשר עובדות על עולם העבודה החדש

פורסם בתאריך: 5.7.18 08:20

החוקים להצלחה השתנו, וכאן נשאלת השאלה: האם יש לכם את מה שצריך כדי להמשיך ולהצליח? לכל אחד מאיתנו שנמצא במקצועו מהסיבות הנכונות יש משהו שבוער בעצמותיו. לרופאים – לסייע לחולים; למורים – לחנך את הדור הבא; ולמהנדסים – לפתח את הדבר הבא שישפיע על חייהם של מיליוני אנשים. מה שבוער בעצמותי הוא ראשית, להעביר לכל מי שאני יכולה את המסר ולפיו אנו חיים בעולם עבודה שונה בתכלית מזה שהכרנו עד כה, וכל מה שהורינו ומורינו לימדו אותנו על הצלחה ומסוגלות תעסוקתית אינו מדויק יותר; ושנית, לספק מפה חדשה להצלחה ולסייע לארגונים ולאנשים לפתח את סט היכולות החשוב להמשך הצלחתם. אני עושה זאת בחיי המקצועיים גם בארץ וגם בעולם, וזכות גדולה נפלה בחלקי כחיפאית לעשות זאת באתר "כלבו – חיפה והצפון". כאן אשתף אתכם בנושאים הרלוונטיים לנו כאנשי מקצוע, כמנהלים וכהורים. כחלק ממסע זה אראיין מנכ"לים ומנהלים בכירים חיפאים ואשתף אתכם בתהליכים, בדילמות ובכלים שבאמצעותם הם מובילים את עובדיהם ואת ארגוניהם בעולם העבודה החדש.

לפני כשלושה שבועות התפרסמה כאן כתבה שכותרתה היתה "אפוקליפסה עכשיו" ושבה תיארתי חלק מהעשייה שלנו בארץ ובעולם. התגובות היו מפרגנות וחיוביות, אך חלק ניכר מהקוראים חשו תחושת בלבול ואף חשש. כמי שמובילה תהליכי שינוי משמעותיים בארגונים יותר מ־17 שנים ומסייעת לאנשים לעבור שינויים משמעותיים בחייהם, אני יודעת שמה שמפיגים את תחושת הבלבול והחשש הם מידע, ידע והבנה. ולכן, בחרתי לפתוח את הטור הראשון שלי עם עובדות ותובנות על עולם העבודה החדש ולתת לכם מתנה.

רגע לפני שאתם ממשיכים לקרוא תוכלו להיכנס למבדק אינטרנטי ייחודי ודיסקרטי הבוחן את יכולותיכם להצלחה בעולם העבודה החדש. המבדק מבוסס על מודל חמש היבשות שבהן מבקר ליאור, גיבור הספר “הצלחה בעולם העבודה החדש — מסע לחמש יבשות”, והתוצאות יוצגו לכם בדוח מפורט. היכנסו ל־www.eq-el.co.il/contact, מלאו את הפרטים, ויישלח אליכם קוד חד פעמי למילוי שאלון וקישור רלוונטי. את השאלון ניתן למלא עד 12 ביולי בשעה 10:00. בהצלחה.

* * *

עובדה ראשונה: עולם העבודה עבר שינויים דרמטיים בעשור האחרון

עולם העבודה עובר מהפכה שלא ידענו כמותה ב־100 השנים האחרונות. המהפכה הזו תשפיע על כל מי שנמצא בשוק העבודה ומי שעתיד להיכנס אליו. במישור הארגוני יצטרכו ארגונים להתאים את עצמם לעולם העבודה החדש או שייעלמו. במישור האישי, כל אחד ואחת מאיתנו, החל מהמנכ"ל הנמצא בראש הפירמידה ועד אחרון העובדים, יצטרך להבין איך מהפכה זו משפיעה עלינו ועל המקצוע שלנו ומה עלינו לעשות כדי להמשיך ולהצליח. חשוב לציין שחלק ניכר מהמנהלים ומהעובדים ימצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה. ארגונים, מנהלים ועובדים שרוצים לשרוד חייבים להכיר את המפה החדשה ואת חוקי המשחק החדשים של העולם העסקי, והכי חשוב – להמציא את עצמם מחדש לפני שיעשו זאת מתחריהם.

עובדה שנייה: הגורמים לשינויים הם שונים ומגוונים

בין הגורמים המובילים לשינויים ניתן למצוא טכנולוגיה מואצת המשנה את פני המקצועות כולם; רגולציה מחמירה יותר ויותר שמטרתה היא לייצב את השווקים אך כרגע יוצרת מים לבנים; דורות ה־Y וה־Z – חבר'ה צעירים עם תפישות חיים ותעסוקה שונות לגמרי; גלובליזציה מואצת כאשר כולם מתחרים בכולם בכל מקום בעולם (למרות שאנו רואים כיום מגמה הפוכה והתנגדות לגלובליזציה, הכוחות הפועלים לטובת הגלובליזציה הם עדיין חזקים יותר); והחברה בכללותה שרוצה צדק חברתי והפכה להיות הרבה פחות סלחנית לארגונים שאינם הוגנים איתה או לא "סופרים" אותה.

עובדה שלישית: השינויים בעולם העבודה ישפיעו על רוב המקצועות

מי שחושב שהמהפכה הנוכחית תשפיע רק על מקצועות כמו קופאיות, סוכני ביטוח או סוכני נסיעות טועה טעות גדולה. המהפכה בעולם העבודה תשפיע על רוב המקצועות, ובהם ראיית חשבון, עריכת דין, רפואה, הוראה והנדסה. יש אתר נחמד של ה־BBC שבו ניתן לבדוק באיזו מידה נמצא המקצוע שלכם בסכנת הכחדה. באתר זה יגלו למשל רואי חשבון שתוך חמש שנים יש סבירות של 95 אחוז שבינה מלאכותית מבוססת ביג דאטה תבצע את רוב עבודתם. עורכי דין כבר חשים זאת כשהם קוראים על ROSS – עורך הדין הדיגיטלי הראשון ש"מועסק" באחת מהפירמות המובילות בניו יורק. רופאים שנוסעים לכנסים ברחבי העולם מגלים שווטסון – מחשב העל של IBM – עומד להפוך לכלי משמעותי בקבלת החלטות קליניות וטיפוליות. חשוב להפנים שרובוטים, אינטליגנציה מלאכותית וביג דאטה יחליפו חלק ניכר מאנשי המקצוע גם במקצועות חופשיים, ושמקצועות חדשים ייווצרו ויותר מ־60 אחוז מהתלמידים שלומדים כיום בבתי הספר התיכוניים יעסקו במקצועות שעדיין לא קיימים.

עובדה רביעית: לכולנו יהיה פחות ביטחון תעסוקתי

כל המתואר עד כאן מוביל לכך שהחוקים להצלחה אישית השתנו. אם בעבר אמרו לנו הורינו שתארים ראשון ושני יביאו לכך שיהיה לנו ביטחון תעסוקתי, הרי שכיום המצב הוא שונה. השכלה אקדמאית ותארים אינם מבטיחים לנו עבודה ולא מקנים לנו מסוגלות תעסוקתית. היכולות החשובות להצלחה בעולם העבודה החדש הן למידה לאורך החיים, חשיבה ביקורתית ויכולת לעבוד עם שתי ההמיספרות של המוח (ובעיקר זו הימנית האחראית על היצירתיות, על החדשנות, על מערכות היחסים, על הראייה ההוליסטית וכמובן על האינטליגנציה הרגשית, שנבחרה לאחת מהיכולות החשובות ביותר להצלחה על ידי הפורום הכלכלי העולמי). מי שיצליחו לשמר על מקום העבודה שלהם ולהתקדם יהיו עובדים בעלי איכויות אלה.

 

 

עובדה חמישית: כשליש מהחברות כיום ייעלמו

אין זה סוד שאנו נמצאים בעולם שברירי מבחינה ארגונית, ותוחלת החיים של ארגונים הולכת ויורדת. לפי סקרים של חברות אסטרטגיה מובילות בעולם, כשליש מהחברות הציבוריות ייעלמו בחמש השנים הבאות. היכולת של ארגון לשרוד תלויה בעיקר ביכולתה של ההנהלה להבין ולהפנים שאנו פועלים בעולם שבו החוקים להצלחה הם שונים, ולכן עליהם להתנהל ולקבל החלטות באופן שונה. אני חשה עצב רב כשאני פוגשת מנהלים בכירים שאולי מבינים זאת ברמה הקוגניטיבית אך כל כך מחוברים רגשית להצלחותיהם בעבר עד שאינם מצליחים לעשות את השינוי, ולכן מובילים את הארגון שלהם לאבדון.

עובדה שישית: המושג הצלחה יעבור שינוי

אם בעבר הצלחה ארגונית נמדדה רק בכסף שהארגון יצר עבור בעלי המניות שלו, הרי שכיום, ובעיקר בעשור הבא, הצלחה ארגונית נמדדת ותימדד בתרומה של הארגון לכל אחד מבעלי העניין – עובדים, לקוחות, ספקים, בעלי המניות והחברה בכללותה. אנו בעצם נמצאים בסופו של עידן בעלי המניות ובתחילתו של עידן בעלי העניין. יכולתו של ארגון לשרוד תהיה קשורה ליכולתו לספק לכל בעלי העניין הצעת ערך מנצחת. עובדים מוכשרים לא יישארו בארגונים שלא יספקו להם הצעת ערך מנצחת, וארגונים שלא ייתפשו כלגיטימיים על ידי החברה שבה הם פועלים ייעלמו.

עובדה שביעית: חלק ניכר מבתי הספר הם חסרי אוריינטציה בעולם החדש

אם תפקידם העיקרי של בתי הספר הוא להכין את התלמידים להצלחה בחיים האמיתיים, הרי שדוחות שיוצאים בעולם טוענים שבתי הספר ברחבי העולם אינם באמת מכינים את התלמידים לעולם העבודה החדש. בתי הספר הבינו מאוחר מדי מהם החוקים החדשים להצלחה, ועדיין לא קל להם לעשות את השינוי מכיוון שמדובר בשינוי מחשבתי ותפישתי עצום. כדי לסייע לתלמידים לפתח את סט היכולות החשוב להצלחתם חייבים המורים עצמם לפתח את סט היכולות שחשוב להצלחה בעולם העבודה החדש – דבר שמחייב אותם לצאת למסע משמעותי.

עובדה שמינית: אנו מתחילים להבין מהם התהליכים שאנו צריכים להטמיע כדי להצליח

ברמה הארגונית, היכולות והתהליכים ה"רכים" הפכו ל"קשים" ולחשובים ביותר ליצירת יתרון תחרותי משמעותי. יכולות אלה אחראיות לשגשוגו ולהצלחתו של הארגון במציאות משתנה. כל ארגון יהיה חייב להגדיר לעצמו מהי המציאות שבה הוא יפעל בחמש השנים הבאות וליצור עבור מנהליו ועובדיו את "הסיפור הארגוני" – החזון, הערכים ותחושת התכלית. כמו כן, עליו לספק למנהליו ולעובדיו בכל הדרגות תוכניות שבהן ניתן יהיה לסגור את הפערים הקיימים בכל הקשור ליכולות החשובות להצלחה בעולם העבודה החדש (יצירתיות, כושר הסתגלות, מערכות יחסים, תשוקה), והפערים הם גדולים מאוד. כמו כן עליו לבנות תרבות ארגונית בריאה שבה לעובדים ולמנהלים יש תחושת תכלית עמוקה ו־Well Being, מערכות יחסים חיוביות, גמישות ואפשרויות ללמידה לאורך החיים. ארגונים מנצחים בעולם העבודה החדש יהיו חייבים לספק ללקוחות קיימים ופוטנציאליים הצעת ערך מנצחת הטובה מזו של מתחריהם. הם יהיו חייבים לסייע לכל עובד לבנות לעצמו הצעת ערך מנצחת שמחזקת ומטמיעה את כל מה שהוזכר קודם, ולבנות תהליך הערכה ותגמול שנתי אשר מותאם אישית לכל עובד.

עובדה תשיעית: תוחלת החיים עולה, ואיתה גיל הפרישה

בעבר נחלקו חיינו הבוגרים לשלושה חלקים – לימודים בשנות ה־20 המוקדמות שלנו, עבודה משנות ה־20 המאוחרות עד לשנות ה־60, ואז פרישה. בעולם משתנה נצטרך ללמוד לאורך רוב החיים המקצועיים שלנו ולפרוש בגיל 75 או 80. ועכשיו עלינו לשאול את עצמנו מה נעשה כל כך הרבה שנים בשוק העבודה שבו שימוש ברובוטים ובאינטליגנציה המלכותית הפכו לדבר שבשגרה.

עובדה עשירית: חלק ניכר מהקוראים אומר "לי זה לא יקרה"

אלה שחושבים כך יהיו הראשונים שיהפכו ללא רלוונטיים, ללא הצעת ערך אישית, ובסופו של דבר ללא ביטחון תעסוקתי.

 

בטור הבא אתאר בקצרה את המסע שכל אחד מאיתנו יהיה חייב לעבור כדי לשמור על מסוגלות תעסוקתית ולהמשיך להצליח בעולם החדש שנוצר.

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש — מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר