חמש היבשות של עולם העבודה החדש
חמש היבשות של עולם העבודה החדש

החוקים החדשים להצלחה (או: מה מחפשים מנכ”לים אצל המנהלים והעובדים שלהם)

פורסם בתאריך: 12.7.18 09:18

אנו חיים בעידן ארגוני שבו קיים מחסור באנשים מוכשרים ברוב המקצועות. בסקרים מקומיים וגלובליים מצביעים רוב המנכ”לים על מחסור זה כעל אחד מהגורמים המדאיגים ביותר בארגון שלהם. עם זאת, הם לא מתפשרים אלא ממשיכים לחפש את אלה שמציעים לארגון את הצעת הערך הגבוהה ביותר.

את מודל חמש היבשות יצרנו כשהבנו שמשהו דרמטי קורה בשוק העבודה. חלק מהמסע שאותו עברנו ביצירת המודל כלל ריאיונות עם עשרות מנכ”לים, מנהלים בכירים, מנהלי משאבי אנוש והדרכה וחוקרים מאוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם. המודל מבוסס על תיאוריות פורצות דרך בנושאים כמו גמישות המוח, עתיד עולם העבודה ומנהיגות, וזאת בתקופה שבה מציאות מורכבת ורוויית שינויים הפכה לדבר קבוע. נוסף על כך התבסס המודל על התנסות בעשרות רבות של תהליכים וסדנאות בארץ ובעולם. בסוף המסע הבנו שהצלחה בעולם העבודה החדש תהיה מנת חלקם של מי שיפתחו סט של יכולות שעליהן ביססנו את מודל חמש היבשות.

זה הזמן לצאת למסע כי בעשורים הראשונים של המאה ה־21 יוכלו להצליח רק מי שיכירו את החוקים החדשים וירכשו את מערך היכולות הנדרשות. אם אנו רוצים להיות רלוונטיים ובעלי הצעת ערך אישית גבוהה, מוטלת עלינו האחריות למפות את המציאות מחדש ולהבין מה עלינו לעשות אחרת כדי להמשיך ולהצליח.

היבשת הראשונה: יבשת המיינדסט

המונח מיינדסט בעברית הוא דפוס חשיבה. בספרה "Mindset" מציינת פרופ' קרול דואק מאוניברסיטת סטנפורד שאמונה בסיסית אחת מבדילה בין אנשי מקצוע שמצליחים לאלה שלא, ובמיוחד במציאות משתנה. המצליחים הם בעלי מיינדסט מתפתח. לפי הגדרתה הם מונעים על ידי האמונה שניתן לפתח יכולות, מיומנויות וכישרונות באמצעות השקעה ומאמץ. לעומתם, בעלי מיינדסט מקובע מאמינים בכך שאנשים אינם משתנים אלא הם תוצר של תורשה ויכולות מולדות. לכן לא צריך להתאמץ ולהשקיע מאמצים בפיתוח יכולות כי "או שיש לך את זה או שלא".

ממחקר זה עולה שבעולם משתנה יצליחו רק אלה שיצאו מאזור הנוחות שלהם מתוך אמונה שניתן לרכוש את היכולות החשובות להצלחה בעולם החדש. המצליחים הם אלה שיהפכו את הלמידה ואת ההתפתחות לחלק מעבודתם – יקדישו כל יום זמן לקריאה, למפגשים עם מנטורים ועם יועצים ולפיתוח "השרירים הרפויים" שלהם. המצליחים יהיו מי שתמיד יזכרו שהצלחה צריכה להימדד לפי אתגור עצמי, למידה, אימון והתפתחות.

לעומתם, בעלי מיינדסט מקובע, שמאמינים כי אין מה לעשות על מנת להתפתח, ימצאו את עצמם נאבקים לשרוד בעולם משתנה והופכים אט אט ללא רלוונטיים לארגון וללקוחותיו מכיוון שהצעת הערך שלהם לארגון וללקוחות תלך ותקטן.

אם כן, תנאי ראשון והכרחי להצלחה בעולם דינמי ורווי שינויים הוא להיות בעל מיינדסט מתפתח, כלומר להבין שאם המקצוע השתנה כולנו חייבים להתאים את עצמנו לחוקי המשחק החדשים ולהאמין שעם מאמץ ועם השקעה אנשים יכולים להשתנות ולפתח את היכולות הפחות חזקות שלהם.

היבשת השנייה: יבשת המוח השלם

העשורים האחרונים השתייכו לאנשים מסוג מסוים שחשבו באופן מסוים – עורכי דין שמנסחים חוזים במיומנות, בוגרי תואר במינהל עסקים שאוהבים לעסוק במספרים, רואי חשבון שהסתכלו לאחור כארכיאולוגים על נתונים פיננסיים ועל דוחות והגיעו למסקנות מתבקשות, ומהנדסים שמנסחים בעיות ואת פתרונן באמצעות משוואות ותבניות שיטתיות.

במציאות החדשה עוברים מפתחות הממלכה ידיים ממי שהפגינו יכולות גבוהות במוח שמאל (יכולות אנליטיות ושיטתיות) לאלה שחזקים יותר במוח ימין, כלומר – יצירתיים, מלאי תשוקה ובעלי חזון ששמים דגש רב על מערכות יחסים. הדבר קורה משום שתהליכי העבודה המוגדרים והרפטטיביים עוברים בהדרגה לביצוע באמצעות מערכות של אינטליגנציה מלאכותית. מה שיישאר אחרי שהטכנולוגיה תבצע חלק ניכר מהעבודה קשור ליכולות של מוח ימין.

פרופ' ריצ'רד פלורידה לקח זאת צעד קדימה ואמר שהגיע סופה של התפישה אשר מחלקת אנשים לפי מעמד – הצווארון הלבן מול הצווארון הכחול. לדבריו יהיה מעמד בולט אחד – מעמד האנשים היצירתיים – וכל השאר ישתרכו בעקבותיו.

 

 

היבשת השלישית: יבשת האינטליגנציה הרגשית

חוקרים רבים ברחבי העולם סבורים שהאינטליגנציה הרגשית היא היכולת החשובה ביותר בעולם העבודה החדש בהיותה האחראית העיקרית להצלחתם של עובדים ומנהלים בתפקידם. חשוב להדגיש שאינטליגנציה רגשית היא מושג מדעי ומדיד. למעשה, מדובר באוסף של מרכיבים או "מערכת שרירים פנימית" – יכולות רגשיות, אישיות וחברתיות אשר משפיעות על יכולתנו הכללית להתמודד באופן אפקטיבי עם דרישות סביבתיות ועם לחצים. בעוד שיבשות המיינדסט והמוח השלם עוסקות בתפישות שלנו ובאופן שבו אנו חושבים, יבשת זו עוסקת במכלול של יכולות שמבחין בפועל בין מי שמצליחים בתפקידיהם ובין מי שמתקשים בכך.

חשוב לא פחות להדגיש שניתן לפתח את כל מרכיבי האינטליגנציה הרגשית. אוניברסיטאות מובילות בעולם, כמו ייל והרווארד, מציעות כיום קורסים לפיתוח יכולות של אינטליגנציה רגשית, ופירמות מובילות בעולם מבינות את התרומה של האינטליגנציה הרגשית של העובדים והמנהלים שלהן להצלחתן העסקית.

מנהלים ועובדים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מסוגלים להסתגל לשינויים באופן אפקטיבי, להוביל תהליכים מורכבים בהצלחה ולבנות מערכות יחסים משמעותיות עם עובדים, עם קולגות ועם לקוחות. יכולות אלו יובילו אותם להצלחה בעשורים הבאים מכיוון שהם יצליחו לקרוא את המפה החדשה שנוצרה, יפגינו גמישות מחשבתית והתנהגותית ויתאימו את עצמם לעולם המשתנה באופן יצירתי. הם יהיו מסוגלים לצאת ממעגל הנוחות שלהם, ללמוד דברים חדשים ולהתפתח – להשתמש בטכנולוגיה חדשנית כדי להוריד עלויות, לעבוד עם חברות גלובליות בעלות תרבות ומערכת התנהגויות שונה, להניע שינויים, ללמוד תחומים חדשים ולהיכנס בצורה מושכלת למגזרים חדשים.

היבשת הרביעית: הקיימות

יבשת זו עוסקת ביכולת של כל אחד ואחת מאיתנו להישאר על הסירה כשהמים גועשים ומזג האוויר סוער. יבשת זו מחולקת לחמישה מימדים.

המימד הראשון הוא משמעות, כלומר לגלות מי אנחנו ומה נועדנו לעשות בחיינו. אף אחד לא יכול לשרוד ב"מים לבנים" לאורך זמן בלי שימצא משמעות שמניעה אותו קדימה. עובדים ומנהלים שיצליחו יהיו אלה שייטיבו למצוא משמעות בעבודתם ויהיו בעלי חוזקות משמעותיות. אלה שיצליחו לעשות זאת יחושו מחויבות גבוהה לעבודתם ויחתרו למימוש מטרותיהם מתוך תשוקה והתלהבות.

המימד השני הוא אופטימיות ומסגור חיובי. בעולם משתנה קיים תמיד קושי, ועובדים ומנהלים שיצליחו הם אלה שישמרו על אופטימיות, יראו בכל מצב את חצי הכוס המלאה, ימצאו הזדמנויות בקשיים ויצליחו לראות את הבעיות הקשות באופן שמעודד חשיבה על פתרונות. חשוב לציין שבמסגור חיובי אין הכוונה להרכבת משקפיים ורודים אלא ליכולת לראות את העובדות הקשות ועדיין לשים דגש על הדברים החיוביים הקיימים ברוב המצבים הארגוניים והאישיים.

המימד השלישי הוא חשבון הון חברתי. מימד זה עוסק באנשים שסביבנו שיהיו מוכנים לסייע לנו כשנצטרך, בעיקר בתקופת משבר. מימד זה מתייחס ליכולת ליצור מערכות יחסים משמעותיות עם אנשים מקבוצות שונות, לבנות רשת קשרים ענפה ולהסתייע במנטורים במהלך הדרך. מחקרים מצביעים על כך שאנשים בעלי רשתות חברתיות חזקות ומנטורים טובים מתקדמים מהר יותר, מרוויחים יותר ושבעי רצון יותר מהקריירה שלהם. כלומר בניית מערכות יחסים היא חלק מעבודתו של כל איש מקצוע מצליח.

המימד הרביעי הוא ניהול קריירה פרואקטיבי. בעולם משתנה חייב כל אחד מאיתנו לקחת אחריות מלאה על פיתוח הקריירה שלו. ניהול קריירה אינו אירוע חד פעמי או דו שנתי שמוצע לנו על ידי מחלקת ההדרכה בארגון שבו אנו עובדים. מדובר בתהליך יומיומי שבו אנו צריכים להבין מהי הצעת הערך שלנו כיום, ואז לבנות תוכנית אישית יומיומית לחיזוק סט היכולות שלנו כמנהלים וכעובדים, ולבסוף להמשיך להתאמן באופן קבוע וסדיר.

המימד החמישי הוא ניהול אנרגיה. מוכשרים ואנרגטיים ככל שנהיה, קשה לנו לעבוד בלי לשמור על עצמנו ועל הרווחה האישית שלנו. לכן, כל עובד או מנהל שרוצים להמשיך ולהצליח במציאות של "מים לבנים" וסוערים חייב להבין שלא ניתן לרוץ מרתון בקצב של ספרינט לאורך זמן. עליו לעצור, למלא מצברים ולהמשיך – לאזן בין חיים לעבודה, לישון מספיק, לאכול בריא ולהתאמן.

היבשת החמישית: I-21

היבשת החמישית היא ההבדל בין מגלי יבשות ליוצרי יבשות והיא נקראת I-21 (ובעברית – אני במאה ה־21). עולם העבודה התפתח, ובמקום לגלות יבשות חדשות עלינו ליצור יבשות – כל אחד ואחת מאיתנו את היבשת שלו או שלה. ביבשת זו עלינו להשתמש בכל הידע והכלים שגילינו ורכשנו ביבשות הקודמות. עלינו לנסות ולהבין מהי הצעת ערך גבוהה של אדם במקצוע שלנו, לבצע מיפוי של יכולותינו המקצועיות, הטכנולוגיות והעסקיות, ולבנות תוכנית פעולה לפיתוח היכולות שאינן מפותחות מספיק.

על כולנו להתייחס למסוגלות התעסוקתית שלנו באותה מידת חשיבות כמו לחסכונות, לפנסיה או לביטוחים האישיים שלנו. מסוגלות תעסוקתית היא תעודת ביטוח לכך שתהיה לנו תעסוקה גם בשנים הבאות.

 

חמישה דברים שכל אחד מאיתנו צריך לעשות כדי להצליח בעולם העבודה החדש:

הפכו את עצמכם ל”לומדים לאורך החיים” – אמצו מיינדסט מתפתח, צאו מאזור הנוחות שלכם ולמדו דבר חדש אחד לפחות כל שבוע.

מצאו את הדבר שמדליק אתכם במקום העבודה ונסו להביא ערך באמצעות יצירתיות וחדשנות.

פתחו את מרכיבי האינטליגנציה הרגשית שלכם ובעיקר מודעות רגשית, גמישות, מערכות יחסים והתמודדות עם מצבי לחץ.

זכרו שבמציאות שלנו אנו רצים מרתון בקצב של ספרינט, ולכן שמרו על עצמכם מבחינה פיזית, רגשית ומנטלית.

המציאו את עצמכם מחדש – גלו לאן המקצוע שלכם צועד ומיהם אלה שיצליחו בעתיד. בנו לעצמכם תוכנית פעולה להתפתחות מקצועית.

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש — מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר