כרמית רוט
כרמית רוט

עולם העבודה החדש באינטל – מבט מבפנים

פורסם בתאריך: 9.8.18 08:55

כשחושבים על הצלחה בעולם העבודה החדש אי אפשר שלא לחשוב על אינטל – אחת מחברות הדגל המזוהות עם חיפה. כמי שמייעצת לארגונים ומסייעת להם להתאים את עצמם לעולם המשתנה, ציפיתי לפגישה עם כרמית רוט, מנהלת מחלקת משאבי אנוש של מרכז הפיתוח, וחשתי סקרנות רבה לגלות מה אינטל עושה כדי להמשיך ולהצליח במים הלבנים והסוערים של עולם העבודה החדש. רוט, שהתחילה את עבודתה באינטל בשנת 1993 כמהנדסת במעבדות ובהמשך הפכה למנהלת, עשתה שינוי קריירה מרתק ועברה לתחום משאבי האנוש.

רוט, אנחנו כחיפאים מרגישים שאנו מכירים את אינטל, אבל בכל זאת ספרי לנו על החברה.

“אינטל העולמית חוגגת השנה 50 להיווסדה, בעוד שהחברה בישראל הוקמה בשנת 1974. היא היתה אמורה להיפתח עוד ב־1973, אך הפתיחה נדחתה בגלל מלחמת יום כיפור. אינטל הוקמה בחוף שמן עם שישה עובדים בלבד, ובהמשך עברה למתחם מת”מ והפכה להיות אחד העוגנים המרכזיים בחיפה. כיום מועסקים באינטל כ־12,000 עובדים ועובדות במקומות שונים בארץ, מהם כ־3,800 במרכז הפיתוח בחיפה. אם בעבר אינטל היתה מזוהה עם עולם המעבדים למחשבים אישיים, כיום אנחנו עדיין מובילים וחזקים בעולם הזה אבל עוסקים גם בתחומים אחרים כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה, צילום עומק, צילום תלת מימד ושרתים”.

איפה פוגשים אתכם עולם העבודה החדש והאתגרים שהוא מציב?

“לפני חמש-שש שנים היתה אינטל ארגון עם מנהל אחד שניהל את רוב המנהלים והעובדים בשיטת הפירמידה. כיום יש המון ארגונים במגוון תחומים, וכל מנהל מדווח לממונה עליו בחו”ל. באותה המידה ייתכן מצב שבו מנהל בארצות הברית מדווח לממונה עליו בישראל, וזה מדווח לממונה עליו בהודו. מישהו תיאר זאת במטפורה יפה שלפיה פעם היינו פירמידה והיום אנחנו כמו מנהטן – אוסף של בניינים. הפכנו לארגון גלובלי, מעניין ומגוון. פועל יוצא של זה הוא שהחיים של העובדים שלנו הם הרבה יותר גלובליים, עם כל היתרונות והחסרונות של זה. מצד אחד זה מעניין – אנחנו נמצאים בלב העשייה של אינטל וחלק ניכר מההכנסות של החברה מתבסס על דברים שאנו עושים כאן. זאת זכות גדולה ואחריות גדולה. מצד שני, אנשים עובדים הרבה שעות, נמצאים הרבה במטוסים ונפגשים עם תרבויות ועם שפות אחרות. אינטל העולמית נמצאת בהרבה מאוד מקומות – הודו, מלזיה ומקסיקו – וזה מצריך מאיתנו לפעמים לעבוד בשעות חריגות, ב’קצוות’ של היום. גם העבודה בצוותים גלובליים בסביבה מגוונת מבחינה תרבותית היא לא תמיד קלה. כשאת מדברת עם מישהו ממלזיה או אפילו מארצות הברית לא קל לבנות אמון ומערכות יחסים משמעותית. דבר נוסף הוא השינויים. אם פעם מהנדס היה מתחיל פרויקט ועובד שנתיים לפי אבני דרך ולוחות זמנים, כיום הפרויקטים משתנים תוך כדי תנועה. לחלק מהעובדים זה לא קל כי הם מרגישים שהם השקיעו מעצמם בדבר מסוים ואז מתקבלת החלטה לשנות את הכיוון. אבל מנגד, התחרות בעולם היא קשה מאוד והכל הרבה יותר מהיר, ולכן חלונות הזמן התקצרו והכל יותר דינמי. אם אנחנו לא מגיעים לשוק בזמן הנכון אנחנו עלולים לפספס הזדמנויות. ואם דיברנו על תחרות, חלק מהאתגרים של העולם החדש הוא התחרות על העובדים הטובים ביותר. אנחנו חייבים לספק לעובדים שלנו סביבת עבודה שמעניינת ומאתגרת אותם ושהם כל הזמן לומדים בה. זוהי סביבת עבודה שבה המנהלים שלהם מדברים איתם ודואגים להם. פעם, המקום הראשון שמהנדסים רצו להגיע אליו היה אינטל. היום התחרות היא קשה יותר. כמו כל ארגון מצליח גם אנחנו חייבים לדאוג לכך שהעובדים שלנו יחושו מאותגרים, מתפתחים ומועצמים, וזוהי אחת מהמשימות שלנו במשאבי האנוש – ליצור את הסביבה ואת התרבות הארגונית שבה העובדים יהיו מחוברים אלינו. זהו שינוי גדול מאוד מבחינתנו וזה הצריך שינוי בחשיבה”.

 

 

אז מה אתם עושים כדי שעובדים יהיו מחוברים אליכם ולא יעזבו?

“קודם כל אנחנו חייבים להיות תחרותיים גם בשכר וגם בתנאים. זו תחרות עם אחריות כי אנחנו מאמינים שהתחרות על עובדים בכסף לא יכולה להימשך לאורך זמן. בעולם העבודה החדש, הגלובלי, אנחנו חייבים להישאר תחרותיים גם מול אתרים אחרים של אינטל בעולם ולא להיות יקרים מדי. כדי שהעובדים יהיו מחוברים וכדי שבאמת נהיה תחרותיים יש לנו נכסים נוספים שהם חשובים מאוד. אחד מהם הוא התרבות הארגונית שלנו שדוגלת בשקיפות ובפתיחות. כל עובד יכול לדבר עם כל מנהל בארגון, לבקש פגישה או להתכתב. אינטל משתפת באסטרטגיה שלה ובטכנולוגיה שלה, כך שעובד יכול ללמוד ולהתעניין גם בדברים שקורים סביבו ולא רק בתחום המסוים שבו הוא עוסק. אנחנו מנסים להנגיש את זה לעובדים – לקיים מפגשי אסטרטגיה ולהפגיש אותם עם מומחים מעולם הטכנולוגיה. הפתיחות ושיתוף הידע מאפשרים לעובדים להרחיב אופקים ולזוז בתוך הארגון, וזהו הדבר השני שהוא נכס ארגוני שלנו – היכולת לנוע ממקום למקום, ללמוד תחומים אחרים ולהתמקצע בהם. עובדים יכולים לבקש לעבור לפרויקט אחר או לקבוצה אחרת או להתפתח בתחום שלהם. יש לנו מערכת רצינית של הדרכה מקצועית ופיתוח יכולות רכות. יש דוגמאות לאנשים פה שעשו מעברים משמעותיים מאוד”.

בעבר דיברנו במושגים של טיפוס בסולם הארגוני אך בעולם החדש התפישה היא שונה לגמרי – הצעת הערך שלנו או סט היכולות והמיומנויות שלנו. איך המושג ניהול קריירה נתפש באינטל?

“אנחנו שלושה-ארבעה דורות באותו מקום עבודה, ונושא ניהול קריירה אכן השתנה מאוד. אם בעבר התפישה היתה שהארגון הוא שאחראי על פיתוח הקריירה של העובד, כיום אנשי הדור הצעיר שלנו מבינים שהם אחראים לניהול הקריירה שלהם והם לוקחים אחריות על זה. הם אחראים לנכסים האישיים שלהם ומבקשים להתמקצע ולהתפתח. כמובן שיש להם ציפייה שהחברה תספק להם את האפשרויות ואת האמצעים להתפתח, וזה מחייב אותנו להיות טובים יותר ולפתוח אפשרויות במקום לחסום אותן. זה לא פשוט כי לפעמים העובדים הצעירים הם מקצוענים מאוד ואנחנו זקוקים להם בפרויקטים מסוימים, ולכן לא קל לוותר עליהם”.

בעולם העבודה החדש העובדים מרגישים כלקוחות ויש להם לא מעט דרישות מהמעסיקים שלהם. מה חשוב לעובדים שלכם?

“הדבר הראשון הוא שייכות ומשמעות. אנחנו מבצעים הרבה פעולות כדי שאנשים ירגישו שהדבר שאותו הם עושים הוא משמעותי – גם התרומה שלהם לפרויקט מסוים וגם התרומה לחברה עצמה. לא בכדי 40 אחוז מהעובדים שלנו מתנדבים במסגרות שונות. הדבר השני הוא ללמוד ולהתפתח – נושא שעליו דיברנו מקודם. הדבר השלישי הוא הסביבה האנושית. חשוב לאנשים שיכבדו אותם, שיתחשבו בצרכים שלהם וברצף החיים שלהם כמו חתונה, הולדת ילדים, הורים מזדקנים וכו’, ושיזכרו את התרומה שלהם בעבר ולא רק בנקודת זמן מסוימת. כאן נכנס גם הרצון לגמישות בשעות העבודה. אנשים הולכים לפעמים הביתה מוקדם או מגיעים מאוחר. כל הנושא של דיווח שעות באינטל בנוי על אמון. דברים נוספים שחשובים לעובדים הם השכר וההטבות כמובן, וגם הדברים מסביב כמו חדר כושר, אוכל מגוון והרווחה הרגשית שלהם. אני למשל טבעונית, וחשוב לי שיהיה לי פה אוכל מתאים”.

כפי שאנו יודעים, החוקים להצלחה בעולם העבודה החדש הם שונים ממה שהכרנו בעבר. איזה סט של יכולות חשוב שיהיה לאנשים שלכם כדי שהם יוכלו להצליח במציאות המורכבת שתיארת?

“ראשית, התשוקה והאהבה למה שהם עושים. אנשים מגיעים לעבוד כאן כי הם חושבים שיש פה כסף טוב או ביטחון תעסוקתי, אבל העובדים שבאמת נמצאים בלב העשייה שלנו הם אלה שיש להם תשוקה עצומה למה שהם עושים. הם לומדים גם בשעות הפנאי שלהם ביוזמתם, שומעים הרצאות ומתנסים. כמובן שנדרשות יכולות מקצועיות, אבל כשיש לך תשוקה אתה מחדד את היכולות שלך. שנית, היכולת לעבוד בצוות. אין כיום שום דבר שאדם אחד, גאון ככל שיהיה, יכול להתחיל ולגמור לבד. יש אנשים יצירתיים מאוד עם רעיונות מדהימים, אבל כדי להוציא את הרעיונות האלה אל הפועל הם חייבים לעבוד בצוות. חשוב שתהיה להם יכולת בין אישית טובה, יכולת לבנות מערכת יחסים שמבוססת על אמון עם אנשים בצוות שלהם בארץ ובעולם. שלישית, גמישות מחשבתית והתנהגותית. אם מישהו אומר ‘ככה אני יודע’ או ‘ככה אני רגיל’ זה לא יעבוד או יעבוד באופן מאוד מוגבל. הרי כיום הכל משתנה, ולכן הם חייבים להיות גמישים ולהגיב מהר לשינויים. אנחנו עובדים עם חברות גלובליות ורואים הבדלים עצומים בין ישראלים לבין אירופים, אמריקאים או אנשים מהמזרח הרחוק. אנחנו באמת שונים – גם לטובה אבל גם פחות לטובה. אנחנו יצירתיים, מעורבים, אכפתיים ויוזמים, אבל אנחנו יכולים להיתפש כלא מספיק מנומסים וקשובים ולפעמים גם כאגרסיביים. אנחנו תופשים מקצועיות בתוכן ולא בצורה. בעולם מקצוען הוא מי שגם מתלבש בדרך מסוימת ויודע לדבר. פה את יכולה לצרוח, וכל עוד את מבינה על מה את מדברת אז את מקצועית. המזל שלנו הוא שהתרבות הארגונית של אינטל העולמית מעודדת קונפליקטים, חוסר קונפורמיות ותרבות פתוחה בלי סמלי סטטוס. אבל אנחנו הישראלים עדיין מקרה קיצון, במיוחד מול הסינים, היפנים והדרום אמריקאים”.

אלו שלוש עצות היית נותנת לעובד צעיר שרוצה להצליח בקריירה באינטל?

“לעובדים שרק מתחילים את הקריירה שלהם באינטל הייתי מציעה קודם כל לבוא פתוחים ומוכנים ללמידה – גם למידה טכנית וגם למידת הסביבה הארגונית. מה שלמדנו באקדמיה הוא חשוב מאוד, אבל הלמידה בתפקיד היא בהיקפים אדירים. עצה נוספת היא לנסות להתחבר לכמה שיותר אנשים – גם בתוך הצוות וגם בקבוצות אחרות – ובעיקר לוותיקים שיכולים לייעץ ולשמש מנטורים. היכולת לבנות רשת קשרים היא משמעותית מאוד להצלחה. כך תשמעו על יוזמות, על פרויקטים ועל טכנולוגיות חדשים, וגם יהיו אנשים שיוכלו לעזור לכם למצוא את התפקיד הבא בתוך החברה. העצה השלישית, שהיא אולי הכי חשובה, היא למצוא משהו שאוהבים לעשות. זה יכול לקחת קצת זמן ולעתים נדרשת סבלנות. לפעמים מגלים את הדברים האלה במקומות לא צפויים או בתפקיד שלא נראה אטרקטיבי מאוד במבט ראשון. וזה הכי חשוב, גם כי אפשר להיות טובים באמת רק במה שאוהבים לעשות, ובעיקר כי אנחנו מבלים חלק גדול מהחיים שלנו בעבודה. כאן באינטל יש כל כך הרבה הזדמנויות, וכשאני רואה מסביבי אנשים שמצאו את האתגר, את הסביבה האנושית ואת ההזדמנות ליצור ולהשפיע זה הדבר הכי משמח”.

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש – מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר