פיטר דרוקר (צילום: AP)
פיטר דרוקר (צילום: AP)

להיות או לחדול (או: איך לעבור שינוי שלא רצינו ולהישאר בחיים)

פורסם בתאריך: 23.8.18 08:30

רוב האנשים שאותם אנו מלווים בשנים האחרונות מגיעים אלינו בעיצומו של שינוי בחייהם האישיים או המקצועיים. כיום מאופיינים חיינו בשינויים תמידיים שקצבם הולך וגדל. חשוב להבין שכל שינוי, בין אם הוא חיובי או שלילי, משפיע עלינו ומעורר קשת של רגשות, מחשבות ותגובות. שינויים עלולים ליצור אי שקט וחשש ולהשפיע לרעה על מצב הרוח שלנו, על מערכות היחסים ואף על היכולת לעבוד באופן אפקטיבי ולהמשיך ולהצליח. גם שינויים קטנים לכאורה מעוררים באנשים רגשות כעס, אשמה, התנגדות והתמרמרות. ללא התייחסות ראויה עלולים רגשות אלו להיות בעלי השפעה הרסנית גם בחיינו האישיים וגם בחיינו המקצועיים.

כיום, יותר מתמיד, ארגונים מחפשים אנשים שמסתגלים במהירות למציאות משתנה ומוצאים בה הזדמנות לצמיחה ושיפור. לכן יכולתנו האישית להתמודד עם שינויים, להסתגל אליהם במהירות, להגיב אליהם נכון ולמנף אותם היא קריטית להצלחתנו ולהצלחת הארגון שאליו אנו שייכים. יכולות כמו גמישות, יכולת הסתגלות, עמידות וחוסן רגשי הופכות מרכזיות בהצלחה אישית וארגונית.

אחת מנשות המקצוע המובילות בעולם בתחום זה, אשר מסייעת לאנשים רבים לעבור בהצלחה שינויים היא מ.ג’. ראיין (M. J. Ryan). לגישתה, כדי לעבור שינויים באופן אפקטיבי עלינו להיות מודעים לסגנון ההתמודדות שמאפיין אותנו בעת השינוי ולפעולות שיסייעו לנו לעבור שינויים בהצלחה. כלומר, יכולתנו כאנשים פרטיים, כמנהלים וכעובדים לעבור שינויים בהצלחה מושפעת במידה רבה מהגישה שלנו. ברוב המקרים איננו יכולים לשנות את המציאות החיצונית הסובבת אותנו, אך אנו יכולים לשנות את תפישתנו ואת התנהלותנו. אנשים נוטים להגיב לשינוי בדרכים שונות, וחשוב לכל אחד מאיתנו לזהות איזה טיפוס הוא כדי לא ליפול בדרך למלכודות מיותרות.
בחלוקה גסה ניתן לתאר ארבעה טיפוסים מרכזיים בהתמודדות עם שינוי:

הקורבן שמאופיין במיקוד שליטה חיצוני וחש שהשינוי נועד לפגוע בו אישית. הוא מפוחד מהשינוי ופוחד שאינו מסוגל להתמודד ולהצליח; הצופה מהצד שבוחן את השינוי מבחוץ ואינו מנסה להתאים את עצמו לשינוי. הוא מקווה באופן נואש שהכל יחזור לקדמותו; הביקורתי שמגיב בכעס ובהתנגדות פעילה לשינוי ומנסה לגייס אנשים נוספים להתנגד לשינוי; והנווט ששואל את עצמו "איך אני עושה את המיטב בסיטואציה החדשה?".

נסו לחשוב על סגנון ההתמודדות שלכם, של בן או בת הזוג ושל חבריכם לעבודה. במציאות של מים לבנים שבה השינוי הפך לתמידי, כולנו צריכים לאמץ את סגנון ההתמודדות של הנווט. לצערי, חלק ניכר מהמנהלים והעובדים שאותם אני פוגשת מאופיינים דווקא בשלושת הטיפוסים הראשונים. כאשר זיהינו איזה טיפוס אנחנו, עלינו לנסות ולאמץ את טיפוס את סגנון ההתמודדות של הנווט. הטיפים הבאים יסייעו לכם להפוך לנווטים אפקטיביים בתהליכי שינוי.

 

 

מודעות עצמית רגשית: כדי לעבור שינויים בהצלחה חשוב שנהיה מודעים לדרך שבה אנו חושבים על השינוי. לדברים שאנו אומרים לעצמנו יש חשיבות מכרעת להתנהלותנו, ולכן עודדו את עצמכם לאורך הדרך באמצעות דיבור עצמי חיובי, הקדישו לדאגה זמן מסוים בכל יום, ודחו מחשבות וטרדות. שאלו את עצמכם "מה באמת חשוב?" – שאלה כזאת תאפשר לכם לשמור על פרופורציה.

התמקדו בפתרון ולא בבעיה: במקום לחשוב כל הזמן על הבעיות והאתגרים החליטו לפתח מיינדסט של פתרונות, כלומר לחשוב בעיקר על הפתרונות למצב שנוצר ולהזכיר לעצמכם שאתם מסוגלים להתמודד עם האתגרים הנוכחיים והעתידיים.

הכירו את מעגל השינוי מקרוב: רובנו עוברים שישה שלבים בעת שינוי משמעותי – הכחשה ("זה לא קורה לי"), כעס ("איך זה קרה? זה לא הוגן"), משא ומתן ("אעשה הכל כדי שהמצב ייעלם"), דיכאון ("למה לנסות?"), קבלה ("זה קורה ואני אתמודד עם זה") ומיזוג ("השינוי הפך לחלק מחיי"). היכולת שלנו להבין את מעגל השינוי תסייע לנו בכל שלב.

התמקדו בעתיד חיובי: אל תסתפקו בלדמיין את העתיד אלא חשבו גם על המקום שבו תרצו להיות בעוד שנה ועל הפעולות שעליכם לנקוט כדי לממש את התמונה העתידית הרצויה הזו. עשו כל יום לפחות דבר אחד כדי ליצור את המצב החדש שבו אתם חפצים.
חגגו הצלחות לאורך הדרך: בחנו את הישגיכם עד כה ותנו לעצמכם חיזוקים חיוביים על התמודדותכם. כל חגיגת הצלחה תיתן לכם אנרגיה להמשך התמודדות.

אל תאפשרו לנחישותכם להפוך לעקשנות: התמקדו במטרותיכם אך שמרו על גמישות. אם כל הדרכים שתנסו אינן מובילות אתכם לתוצאה הרצויה, כנראה שזה סימן לוותר על חלקן ולהמירן במשהו שונה.

זכרו כי אינכם לבד בתוך השינוי: גם אחרים עוברים אותו. טפחו את מערכות היחסים שלכם ואל תחששו להסתייע באחרים ולסייע להם. הודו לאנשים שמסייעים לכם שכן הכרת תודה תגביר את הסיכוי שימשיכו לסייע לכם.

עשו בחירות יומיות באופן מודע: מכיוון שתחושת השליטה היא חיונית לפיתוח כושר עמידות שאלו את עצמכם "במה אני חופשי לבחור במהלך היום?" ובצעו בחירות.

עשו דברים שאתם אוהבים: כדי למלא את חשבון הבנק הרגשי שלכם הקדישו זמן לדברים שאתם אוהבים ושממלאים אתכם – ספורט, פגישות עם חברים, צפייה בסרטים, קריאת ספרים וכדומה. ככל שחשבון הבנק הרגשי שלכם יהיה מלא יותר כך תוכלו לעבור שינויים בהצלחה.

התייחסו לעצות שאתם נותנים לאחרים ופעלו לפיהן: לעתים קרובות קל יותר לראות בבהירות את מצבו של האחר ולא את מצבנו שלנו.
בלו עם אנשים שמחים: מצב הרוח שלהם הוא מדבק, ושמרו גם אתם על מצב רוח חיובי. זכרו כי שמחה היא באחריותנו. היא הדלק שלנו והיא תאפשר לנו לעבור שינויים בקלות רבה יותר, כמו גם לחבר ולסחוף אחרים.

התאמנו בהודיה: עצרו לפחות שלוש פעמים ביום והודו (בלב ובראש) על הדברים שיש לכם בחיים. הודיה על הדברים ועל האנשים שיש לנו בחיים תגביר את רמות השמחה שלנו ותסייע לנו לעבור שינויים בהצלחה.

מצאו דברים לצחוק עליהם: האנשים שמשגשגים בתקופות שינוי הם אלו ששומרים על הומור. חשבו על ההזדמנויות הגלומות בשינוי והסתכלו על חצי הכוס המלאה.

ולבסוף, זכרו שכולנו נמצאים באותה סירה. החיים האישיים והארגונים של רובנו יאופיינו בסביבה משתנה. הסוד לבריאות, לשמחה ולהצלחה בעולם העבודה החדש מסתתר ביכולת של כל אחד מאיתנו להסתגל לשינויים הבלתי פוסקים. פיתוח יכולת זו ורכישת המיומנויות והגישה שיכשירו אותנו לעבור באפקטיביות וביעילות את השינויים שהחיים מזמנים תהיה המפתח להצלחתנו במאה ה־21. היו פרואקטיביים לגבי שינוי, זהו מגמות והובילו שינוי לפני שהוא ינחת עליכם. או כמו שאומר פיטר דרוקר – הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד הוא ליצור אותו.

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש – מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר