ג'עפר פרח (צילום: אמיל אבו מילאד)
ג'עפר פרח (צילום: אמיל אבו מילאד)

ממאי השחור ועד היום

ג'עפר פרח טוען שהמשטרה והשב"כ פעלו ביד קשה נגד הערבים ובסלחנות כלפי היהודים. עם זאת, במבחן התוצאה האירועים הקשים דווקא חיזקו את הסולידריות בעיר

פורסם בתאריך: 30.12.21 16:20

השנה שהתחילה באיום קיומי על החיים של החיפאים מסתיימת דווקא באווירה חגיגית. עשרות אלפים פוקדים את השכונות ומטיילים, כאילו מאי השחור מעולם לא היה. השנה שהתחילה בסיבוב רביעי של בחירות, בהן נתניהו הפסיד, נמשכה בניסיון לפוצץ את החיים בערים המעורבות, כמו חיפה, יפו, לוד ורמלה. הערים האלה הן יעד לארגוני המתנחלים הקיצוניים מאז הנסיגה מעזה ב-2005. הם תכננו לחזור על אירועי עכו מ-2006, רצו לשרוף בתי ערבים, כפי שבתים בעכו נשרפו באירועי יום הכיפור ההוא.

האירועים במאי החלו בהפגנת מחאה שיכלה להסתיים בעוד הפגנה. אלא שהפיקוד של משטרת חיפה נענה לציפיות של השר לביטחון פנים ופוצץ את ההפגנות שהתקיימו בשדרות בן גוריון. אלה היו ימי הרמדאן ותקופת המעבר בין ממשלת נתניהו לממשלת בנט-לפיד. נתניהו ניסה ללחוץ על מפלגת בנט, כדי למנוע את העברת השלטון לממשלה המשונה הכוללת את מרצ, ימינה והרשימה המאוחדת.

אוטובוסים של אנשי להב"ה וכהנא חי הגיעו לקרית אליעזר. בשעות אחר הצהריים נפגשו מנהיגים יהודים וערבים עם ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם. המשטרה לא הגיעה למפגש. המנהיגים התריעו שזה יהיה לילה שחור; שקיצוניים מחוץ לעיר מתכננים לפגוע בבתי תושבים ערבים בשכונות התפר. קליש הנהנה בראשה והלכה לחתונה. בערב כבר הגיעו האוטובוסים, ובהם עשרות חוליגנים, לקרית אליעזר. הערבים התארגנו בוואדי ניסנאס ובחליסה. המשטרה סגרה את השכונות, והחוליגנים תקפו בכל הכוח בתים של תושבים ערבים מרחוב אלנבי ועד בן גוריון. השוטרים הלכו איתם. בוואדי אל-ג'מאל ניסו לתקוף את בתי התושבים הערבים. חלק מהתוקפים התכוננו עם אקדחים. המשטרה נכנסה במהירות ומנעה מלחמת אזרחים. תושבים ערבים נראו בכניסות לבתים שלהם מחכים לחוליגנים. באותו לילה של 12 במאי 2021 נפגעו עשרות תושבים ערבים, צמיגים של עשרות מכוניות הושחתו, וחוסר האימון הלך והעמיק.

משפחתם של עו"ד סאמי שריף ואשתו המחנכת, לילה, הותקפה בחסות השוטרים; בנותיו של קונסול הכבוד הספרדי ודיע אבו נסאר הותקפו גם הן, ורכבו רוסק על ידי עבריינים יהודים. אלא שכחודש לאחר האירועים, המשטרה סגרה את התיקים, ולא מצאה את התוקפים היהודים. באותו השבוע נעצרו יותר מ-120 צעירים ערבים ורק כתשעה יהודים. היהודים שוחררו מתחנת המשטרה באותו הערב. עשרות צעירים הובאו לבתי המשפט להארכות מעצר. עד היום יושבים בבתי הכלא 11 חשודים ערבים, שנחקרו בשב"כ ושהוגשו נגדם כתבי אישום חמורים בגין עבירות טרור. כולם צעירים שהגנו על בתיהם, חיפשו את החוליגנים שתקפו את בתיהם וניסו לנקום בהם על מה שעשו להם.

אבו נסאר, איש שלום ופעיל בקהילות הבין-דתיות, ממשיך עד היום לערער באמצעות מרכז "מוסאוא" על סגירת תיק החקירה של הפגיעה בבנותיו. השב"כ כמובן שלא חקר את התוקפים היהודים, שרובם אינם תושבי העיר כלל ועזבו אותה לאחר שזרעו הרס בקרית אליעזר והמושבה הגרמנית.

 

 

אלא שהאירועים הקשים האלה רק גרמו לאיחוד של תושבי העיר הערבים, איחוד שתורגם למחזות של סולידריות במהלך השנה האחרונה. בתהלוכת חג המולד צעדו מכל השכונות הצופים מחליסה, מוואדי ניסנאס לצד בני כל העדות הנוצריות. מחזה מרגש. לידם צעדו אלפי יהודים שבאו לראות את חו"ל בחיפה. הם ביקרו בוואדי ניסנאס ובמושבה הגרמנית, ובילו במסעדות ובבתי הקפה כאילו מאי לא היה. המחזה הזה רק הוכיח עד כמה החיים החיפאים חזקים יותר מכל הסתה גזענית.

מאז הנכבה ועד היום הוכיחו החיפאים שהם לא רק שורדים את המלחמות, אלא מצליחים בכל פעם מחדש להיות אלטרנטיבה לחיים אחרים. גם כאשר ראשי העיריות הסיתו נגד ערביי העיר והחיים המשותפים, קמו התושבים והוכיחו שהם יבנו את העיר הזאת מחדש על חייה המשותפים.

הפלת הצעת התקציב שהביאה ראש העירייה למועצת העיר, שלנציגים הערביים היה בה חלק, מציבה אתגר לא פשוט עבור תושבי חיפה. בשנים האחרונות עזבו את העיר יותר מ-10,000 יהודים, שנמאס להם מחוסר העשייה ומהאפליה בחיפה. החיפאים רואים כיצד באר שבע, ירושלים, תל אביב ואפילו אריאל מקבלות תקציבים ממשלתיים, ואילו עירם גוססת. זוגות צעירים ערבים, שנמאס להם מהאפליה ביישובים שלהם, דווקא כן עוברים לחיפה. הם קונים בתים, פותחים בתי עסק ומחזקים את כלכלת העיר. הכישלון של ראשי הערים בשני העשורים האחרונים מחייב את כל החיפאים לפעול לשינוי המציאות בעיר. יש בעיר כוחות שמנסים להחליש אותה, ערביי חיפה הם כוח כלכלי וחברתי שמחזק את העיר, וביחד עם אלה שרוצים להישאר בחיפה היפה יכולים לבנות מנהיגות עירונית שתצעיד את חיפה והפריפריה שהופקרו במשך עשורים.


  • ג'עפר פרח הוא מנכ"ל עמותת "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים בישראל

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר