דני פסלר (צילום: נחום לדר)
דני פסלר (צילום: נחום לדר)

לחשב מסלול מחדש

דני פסלר משוכנע שהספינה הטרופה של מערכת החינוך משוועת לקברניט שיחשוב מחוץ לקופסה וישנה באומץ את הפרדיגמה הקיימת

פורסם בתאריך: 30.12.21 16:42

טלטלה עזה משפיעה בימים אלו על כל מערכות חיינו, ובכללן זו החינוכית. כולנו הוכנסנו בעל כורחנו לסיר לחץ שנבע בין היתר מהסגרים, מהאיום על הפרנסה ומאי היכולת לצאת לחופשות אוורור. המורים והתלמידים נאלצו לבלות שעות רבות מול המסכים, וחיי החברה התנהלו כמעט לחלוטין ברשתות החברתיות.

כשנפתחו הסגרים, האלם הכפוי הפך לעיתים לאלימות, הבדידות הפכה לעתים להשתבללות, והחרדות הובילו את חלקנו לשיתוק ואחרים לחיפושי משמעויות חדשים.

הספינה הטרופה של מערכת החינוך שיוועה לקברניט שלא יחשוב רק על פתרונות שטחיים, כגון הפחתת החומר בבחינות הבגרות והמרת חלקן הגדול להיבחנות פנימית או התייחסות ללמידה "רגשית חברתית", אלא ינצל את הגלים לטובת חישוב מסלול מחדש תוך התייחסות למטרות החינוך והלימוד, לתוכניות החינוכיות וליעדים, בפרט לאלו הקשורים לבחינות הבגרות והמיצ"ב, שמהוות לצערנו מגדלור יחיד כמעט למערכת כולה.

הפתרונות אינם קלים, הם מחייבים חשיבה מחוץ לקופסה ודורשים אומץ לשנות את הפרדיגמה הקיימת. אני קורא להקמת מועצה לאומית שתורכב מאנשי חינוך – מנהלים ומורים, מלווים בחוקרי חינוך, שתעז לעצב את המגדלור החדש ולראות במערבולת והסערה הזדמנות פז.

אינדיקציות לצורך בשינוי אנו מוצאים גם בשוק העבודה המשתנה לנגד עינינו. גל התפטרות עצום מציף ענפים רבים של המשק, וביניהם גם מערכת החינוך. מעסיקים מחפשים עובדים בנרות, וחברות רבות יוצאות מגדרן, כדי לשמר את עובדיהן מפני בריחה או קבלת הצעות מפתות במקומות אחרים.

 

 

שנת 2021, שהגיעה לסיומה, הוכיחה מעל כל צל של ספק, כי מערכת החינוך, שעוצבה לצורכי המהפכה התעשייתית של המאה ה-19 איננה רלוונטית עוד, במבנה הנוכחי שלה, והיא איננה מכינה את ילדינו למציאות שיפגשו ברגע שיסיימו בה את מסלול לימודיהם.

ברשת החינוך "עתיד" השקנו לפני כחצי שנה תוכנית דגל, "חלוצים" שמה, שנועדה לתמוך בצוותי חינוך מובילים בתהליך של בניית תהליכי השינוי הנדרשים בבתי הספר שלנו. אנו מערערים על כל פרדיגמה, סדירות, מבנה ארגוני ודפוסי למידה מוכרים, ויחד עם מומחים בתחומי דעת שונים על בניית בית ספר מבוסס אימון כישורים ומיומנויות על בסיס תוכן.

אנו רואים לנגד עינינו מסגרת חינוכית המדומה לחדר כושר של מיומנויות שיודעת לבנות תוכניות למידה מותאמות אישית, שעל בסיס ידע נרכש נאמן ברמות שונות: חשיבה ביקורתית ויצירתית, יזמות, חדשנות, תקשורת, עבודה בצוות ובניית שותפויות ועוד. בשנת הלימודים הבאה נשיק שני בתי ספר חדשניים שיעבדו אחרת ויעלו על מסלול חדש ורלוונטי. תהיה בהם למידה בינתחומית והתנסותית, בחירה מרובה, רב גילאיות, למידה מתוך אתגרים ובעיות אקטואליות. נמצא שם סביבות ואמצעי למידה מגוונים, מנטורים ומאמנים, לוח זמנים גמיש והרבה שיתופי פעולה מקומיים וגלובליים בין לומדים במרחב למידה פתוח וקהילתי.


  • דני פסלר הוא מנכ"ל רשת החינוך ובית הספר "עתיד"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר