סופי נקש, שרית גולן שטיינברג, קיריל קארטניק ויעקב פינגולד (צילומים: בועז כהן)
סופי נקש, שרית גולן שטיינברג, קיריל קארטניק ויעקב פינגולד (צילומים: בועז כהן)

מועצת השינוי – על סף פיצול או משבר חולף?

הצבעה על השינויים בתקציב הרגיל לשנת 2022, שבמסגרתם דרשה הנהלת עיריית חיפה תוספת שכר של 400,000 שקל ללשכת סגני ראש העיר, הובילה לוויכוחים קשים בקרב חברי מועצת השינוי. שרית גולן שטיינברג: "המשותף לכל חברי מועצת השינוי הוא המטרה למנוע מקליש רותם להעביר תקציבים לטובת העסקת בכירים"

פורסם בתאריך: 11.7.22 08:16

אמש (ראשון) עלה במועצת העיר נושא השינויים בתקציב הרגיל לשנת 2022, כאשר הנהלת העירייה דרשה להגדיל את התקציב בכ-14 מיליון שקל עבור שכר לעובדי מחלקות העירייה השונות. בין הסעיפים שעליהם התבקשו חברי המועצה להצביע היה תוספת שכר של 400,000 שקל ללשכת סגני ראש העיר, כך שהסעיף זה יעמוד על 610,000 שקל במקום 210,000 שקל.

סעיף זה היה יריית הפתיחה לחוסר הסכמה ולחילופי דברים קשים בתוך מועצת השינוי. אי העברת הסעיף טמן בחובו פיטורים של שתי עוזרות של סגני ראש העיר נחשון צוק ומיכי אלפר, אלא שבשל מצבה האישי של אחת מהעובדות לא ניתן לפטר אותה על פי החוק. הניסיון לפצל בין שתי העובדות נתקל בחוות הדעת המשפטית של היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין, שמנעה את הפיצול.

כבר בדיון על הסעיף התברר כי אין אחדות דעים בקרב חברי מועצת השינוי, כאשר אלי בן דיין (הליכוד) הצהיר: "אני לא אצביע נגד. לא יעזור, אני לא מצביע נגד".

קיריל קארטניק, שאמנם נמנה עם האופוזיציה אך לא עם מועצת השינוי, אמר: "אנחנו מדברים על פיטורי עובדים ועל קיזוז תקנים. מדברים על מישהי שהיא בהריון אבל יש פה שני נשים, שאחת מהן היא אמא חד הורית לשני ילדים. אף אחד מכם לא היה במקום שלהן. יודעים מי כן היה? אני. בדיוק במקום הזה, לפני שנה. חיפשתי עבודה, חתמתי אבטלה, עברתי את כל זה. האם מישהו מכם היה בסרט הזה? אני לא מאחל לכם להיות בסרט הזה. ואתם מדברים על לפטר שני נשים שצריכות בעוד חודש לחפש את עצמן? לסגני ראש העיר יש תפקיד חשוב, ונוצר מצב שבו יש פה סגנים בלי עוזרים וסגנים עם עוזרים מתחילת הקדנציה. זה לא פייר לפטר בתקופה הזו. נשארו עוד שנה וחצי לבחירות, ואז נראה. מה שקורה פה זה סגירת חשבונות אישיים, תפסיקו לעשות את זה. תשאירו את שתי הבנות האלה, אני מצביע שהן יישארו".

מנחם קפלן (דגל לתושב) מהקואליציה אמר: "אני רוצה להתחיל עם האשה חד הורית שיושבת בבית ומקשיבה לכם. אני לא מדבר עליכם, חברי המועצה עם השומן על הלב, שנוסעים במכוניות יפות, גרים בבתים יפים ולא מסוגלים להבין שיש כאן שתי נשים – אחת שהיא חד הורית ואחרת עם שבעה ילדים שנמצאת בחודש השביעי להיריונה – שיושבות עכשיו ומקשיבות לכם. בשביל כלום לקחת להן את העבודה ולזרוק אותן לחרפת רעב? תסתכלו להן בעיניים. גבה לבכם. בשנייה אפשר להעיף בן אדם מהעבודה כי הפוליטיקה לא מסתדרת?".

סופי נקש (יונה יהב וצעירי חיפה) ממועצת השינוי אמרה: "כשמישהו מגיע למשרת אמון הוא מגיע לתקופה קצובה, הוא לא עובד קבוע. לפני עשרה חודשים הופסק השכר. חיכינו לקבל את חוות הדעת של משרד הפנים וקיבלנו אותה, אבל פה חשבו שהדברים ייעלמו. דברים לא נעלמים, ועם כל הכבוד לעיריית חיפה, היא לא לשכת התעסוקה ואין פה ועד עובדים שמייצג משרות אמון . אני מבינה, זה לא נעים, אבל כולכם יודעים שיש להן אופציה ושהציעו להן במשך תקופה ארוכה להיקלט כעובדות עירייה. אבל מה – לא נאה להן להיות ביציע במשכורות רעב אם אפשר לקבל רכב וחוזה בכירים של-35 אחוז ממשרת מנכ"ל. הציעו להן אופציות, אבל אתם יודעים מה היה יותר חשוב להן? השומן. 'אנחנו נקבל את השכר הגבוה ומה שיהיה יהיה. אנחנו נרוץ בין חברי המועצה ונסתדר'. האופציה שהוצעה להן עדיין קיימת. הן בחרו לא לקחת אותה. עם כל הכבוד, הלב שלי נכמר יותר על העובדת שמנקה פה את האסלות שלנו בסיום היום ומרוויחה שכר מינימום או על הסייעת שיושבת עם גב כפוף ומנגבת את הישבנים של הילדים שלנו. מישהו פעם כאב לו על סייעת בהיריון? איפה היו אז הרחמים שלכם? והן עוד עובדות עירייה. משרת אמון כשמה כן היא – שאף אחד לא יהיה פה יפה נפש".

 

 

לאחר דבריה של נקש החלו הרוחות בישיבת המועצה לסעור, והדיון עלה לטונים גבוהים. בהצבעה על הסעיף עלה חוסר ההסכמה במועצת השינוי. בסופו של דבר אושר הסעיף ברוב של תשעה מול שישה. התומכים היו עינת קליש רותם, נחשון צוק, סיגל ציוני, מנחם קפלן, אריה בליטנטל ושלושה חברי אופוזיציה – בן דיין, קארטניק וצביקה ברבי. המתנגדים היו נקש, לזר קפלון, רג'א זעאתרה, חדוה אלמוג, יוסי שלום ושרית גולן שטיינברג. לאחר ההצבעה הוסיף יעקב פינגולד, חבר נוסף במועצת השינוי, את עצמו להצבעה והצביע בעד, והדבר הוביל לוויכוח סוער במסדרונות העירייה בין גולן שטיינברג לפינגולד, אשר המשיך גם בקבוצת הווטסאפ של מועצת השינוי.

פיינגולד כתב: "די לאמוציות", ונקש השיבה לו: "לשמחתי האמוציות לא אצלנו. בכל אופן לא אצלי. תעשה בדק בית אצלך". פינגולד: "מצביעים על 15 מיליון ומתעכבים על 400,000 במשך שעה? תסבירי". נקש: "400,000 זה לא הפואנטה. כשמחליטים משהו רצוי להגיד לפני, ולא שנייה אחרי לתת לנחשון לחיצת יד, אבל הכל בסדר פינגולד. זו לא ההצבעה. תנוח דעתך. אם אתה שלם עם דרכך -קטונתי".

גולן שטיינברג כתבה: "אין שום אמוציות אצלנו אלא היצמדות להחלטות שלקחנו כקבוצה. עד שחלקכם החלטתם מאחורי הגב לסגור קומבינות עם מישהו שהוא לא חלק מהקבוצה ומבלי לעדכן מראש. זה בסדר. כל אחד יסיק את המסקנות לעצמו". פינגולד: "איזה סיפור בנית! דיברתי היום פעמיים עם ימית (קליין; ב"כ) שאמרה לי שבכל מקרה לא יפטרו אותה. התיאום היה עם בן דיין. ראיתי שמאבדים את הרוב, חיכיתי לגמר ההצבעה ואז הוספתי. כל השאר ספקולציות". גולן: "ודרך אגב, אני מוציאה מהקבוצה את מי שלא חלק ממועצת השינוי. ההדלפות עברו את הגבול. אוציא את מי שבחר להצביע נגד או להימנע לאורך כל הסעיפים כולם או לא התייצב בכלל מבלי להודיע".

גולן שטיינברג מסרה היום ל"כלבו – חיפה והקריות": "צר לי שחברי מועצה בחרו להצביע מתוך סחיטה רגשית שנעשתה להם ולא מכוח החוק, אשר לפיו סגן ראש עיר שאינו מקבל שכר לא רשאי לעוזר בשכר. הרצון להציג תמונה על אמהות יחידניות הוא ניסיון פופוליסטי, שכן בעיר שלנו יש אלפי אמהות יחידניות שנאבקות להרוויח שכר מינימום, ואילו כאן אנחנו מדברים על משרה שמלכתחילה מוקצבת בזמן, עם עלות שכר של 15,000 שקל בחודש ועם ליסינג פרטי, אז ההצבעה הזו היא אצבע בעין לתושבי חיפה. עם זאת, כבכל קבוצה, יכולים להיות חילוקי דעות אבל המשותף לכל חברי מועצת השינוי הוא המטרה לעצור את ההידרדרות של העיר ולמנוע מקליש רותם להעביר תקציבים לטובת העסקת בכירים על חשבון תקציבים שישרתו ישירות את התושבים. אתמול בערב הוכיחה מועצת השינוי כוח. מה שעומד לנגד עיניה זה אך ורק הקצאת תקציבים שישפיעו על התושבים ולא על הבכירים שעליהם קליש רותם מגינה בחירוף נפש. היא הוכיחה שוב את חוסר הידע ואת חוסר הרגש שלה כלפי העובדים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר