יואב רמתי (צילום: בועז כהן)
יואב רמתי (צילום: בועז כהן)

"אנחנו פשוט עיר לא מנוהלת, איבדנו את זה לגמרי"

לטענתו של חבר מועצת העיר יואב רמתי, עיריית חיפה לא אכפה את החוק שאוסר הפעלת חנויות, מסעדות ובתי קפה בערב ט' באב: "הכל היה פתוח, כמו ביום רגיל - תורים מחוץ למסעדות ואנשים בכמויות יושבים ואוכלים. זו רמיסה חמורה מאוד של החוק". העירייה: "החוק אינו מסמיך את הפקחים לסגור עסקים אלא לרשום לבעליהם קנסות"

פורסם בתאריך: 8.8.22 13:25

חבר מועצת העיר יואב רמתי מסיעת הבית היהודי היה בטוח שאת ט' באב, שחל אתמול (ראשון), הוא יעביר בצום ביחד עם בני משפחתו. ט' באב הוא שיא תקופת האבלות של ימי בין המצרים. תענית זו נחשבת לחמורה מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש, ומתאבלים בה על אסונות שונים שאירעו לעם היהודי לאורך הדורות, בדגש על אסונות שהתחוללו סמוך ליום ט' באב.

"אף פעם לא יצא לי לסייר בחוץ בט' באב", סיפר רמתי ל"כלבו – חיפה והקריות", "ט' באב זה הזמן לעצור את המירוץ אחרי עבודה, לשבת עם עצמך ולחשוב מה צריך לתקן, אבל בערב ט' באב, בסביבות השעה 20:30, קיבלתי שיחת טלפון ואמרו לי שלא ייאמן מה קורה בעיר".

מה קורה בעיר?

"זהו יום אבל לאומי, ועל פי חוק חייבים כל החנויות ובתי עינוגים, כולל פאבים, מסעדות ובתי קולנוע, להיות סגורים. אבל בחיפה אנחנו חיים בעולם אחר – עולם שבו אין חוק ואין משילות. שלחתי הודעות לאחראי הביטחון בעיריית חיפה יאיר זילברמן ולראש מינהל התפעול אוהד דורפמן. לרגע לא הייתי בטוח אם אני צודק ואם זה באמת החוק, אז שאלתי את היועצת המשפטית עו"ד ימית קליין, והיא ענתה שהחוק אינו מאפשר פתיחה של אף בית עסק בט' באב. שלחתי הודעה למנהל אגף הפיקוח אילן חודידה שאחראי על העסקים ושוב לדורפמן והוא השיב לי שהדברים מטופלים 'בדיוק כמו בכל שנה ועל פי החוק'. ב-23:00 לערך יצאתי לסיור בעיר והייתי בשוק".

כמה עסקים עבדו? בטח בודדים.

"המון, יותר קל לספור את אלה שהיו סגורים. התחלתי במושבה הגרמנית אבל לא הייתי רק שם כדי שלא יגידו שאני 'מחפש' אותם. הייתי בשדרות העצמאות, בשער פלמר, בדרך יד לבנים ובמרכז הכרמל, ובכל המקומות האלה היו עסקים פתוחים. צילמתי תמונות ושלחתי לכל אלה ששלחתי להם הודעות לפני כן. הכל פתוח, כמו ביום רגיל – תורים מחוץ למסעדות ואנשים בכמויות יושבים ואוכלים. היו גם מרוצי מכוניות, אלה שראש העיר עינת קליש רותם אומרת שהיא מטפלת אבל מסתבר שלא ממש. הייתי בשוק, הייתי בהזיה".

רמתי המשיך בכעס: "מה זה משדר? רמיסה חמורה מאוד של החוק, קבל עם ועדה, והעירייה יודעת מזה. אני כחבר מועצה פונה לגורמים הנכונים, הם אומרים לי שהם מטפלים בזה, והכל בלוף. תארי לעצמך שככה שומרים על החוק בנושאים אחרים. מה קיבלנו? חוסר ביטחון, חוסר בטיחות וחוסר בכל דבר. אנחנו פשוט עיר לא מנוהלת, איבדנו את זה לגמרי. אנחנו עיר שכל אחד עושה מה שבראש שלו, בלי פחד".

 

 

למה ציפית?

"שיבואו פקחים, יסגרו את העסקים הפתוחים, ייתנו קנסות למי שלא רוצה לסגור וידאגו שהחוק ימומש. אבל העיר הזו משדרת 'תעשו מה בא לכם. מחר אל תשלמו ארנונה'. אני לא מתלונן בקטע הדתי אלא בנושא הביטחון. ואחרי זה אנחנו עוד מתפלאים שיורים ברחובות ותוקפים בנות. עכשיו אני מבין שהמסר שאנחנו משדרים לציבור הוא 'חבר'ה, זו עיר ללא חוק. אין פה משילות, אין פה עירייה, אין פה משטרה, אין פה כלום. זו עיר במערב הפרוע ותעשו מה שאתם רוצים. רוצים חריגות בנייה? תעשו'. מישהו שאל אותי אם נראה לי שיש פה משהו מכוון, שמבחינה פוליטית לא רוצים לאכוף את החוק. עניתי לו שאני לא מאמין. מה, הפכנו להיות עיר שהחוק שלה הוא פוליטי? הלכתי הביתה, חשבתי – כמו שאמרתי, ט' באב זה יום של מחשבה – והגעתי למסקנה שכן. יכול מאוד להיות שהוא צדק. אני לא יודע אם זה נכון, אבל זה לא מופרך".

למה זה לא מופרך?

"כי התרבות התורנית היא פוליטית, ההשקעה בבתי ספר היא פוליטית, השקעת משאבים לתרבות ולספורט היא פוליטית, הכל פוליטי. אז יכול להיות שגם החוק הוא פוליטי ושגם הארנונה היא פוליטית, וכך רק מי שמקבל תרבות ישלם ארנונה, רק מי שהחוק מצדד בו ישלם. פשטנו רגל. זו פשיטת רגל מוסרית וחוקית קבל עם ועדה. אני מתכוון להעלות את זה בישיבת המועצה כדי להבין אם הפכנו לעירייה שהיא בעצם פוליטית ואם החוק הוא לא לכולם. אלו התובנות שלי. עיר שלמה עם הנהלת עירייה שרומסת את החוק ברגל גסה. לעירייה בכלל לא אכפת לה מה קורה במרחב הציבורי. העירייה מנוהלת כמו בעולם שלישי וקליש רותם עומדת בראש של הדבר הזה. היא אומרת שהיא המנהלת של העירייה, ואני אומר שהיא לא מנהלת או שהיא מנהלת אותה פוליטית".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "חוק עזר לחיפה (פתיחת עסקים וסגירתם) אוסר על פתיחת בתי עינוג, בתי אוכל ובתי קפה בליל ט' באב וקובע כי החוק לא יחול על 'בעל עסק שאינו יהודי הסוגר אותו בשבתם וחגיהם של בני עדתו'. העירייה פרסמה כמדי שנה מודעות המפרטות את הוראות החוק ופעלה לאכיפתו באמצעות אגף האכיפה העירוני. החוק אינו מסמיך את מפקחי העירייה לסגור עסקים אלא לרשום לבעליהם קנסות, ובהתאם לכך פעלה העירייה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אתאיסט

    תמשיך לא לסייר בחוץ ב9 באב. כך אתה לא תפריע לנו ואנחנו לא נפריע לך.

  2. דוד

    מעולה שהיה פתוח. יש גם אנשים שרוצים לאכול בא' באב וצריך לכבד גם את הרגשות שלהם.

  3. תושב מודאג

    ביזיון!
    הפרה בוטה של החוק, פגיעה בכבודם של היהודים המסורתיים והדתיים בעיר וזאת התגובה של העירייה?!

    שמישהו במועצה ישלח שאילתא כמה קנסות ניתנו באותו ערב (אם בכלל).

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר