עינת קליש רותם ויעקב פינגולד (צילום: בועז כהן)
עינת קליש רותם ויעקב פינגולד (צילום: בועז כהן)

נדחתה עתירתו של פינגולד נגד קליש רותם

יו"ר ועדת הבחירות האזורית השופט יצחק כהן דחה את העתירה שהגיש חבר מועצת העיר יעקב פינגולד נגד ראש העיר עינת קליש רותם בדרישה לחייב אותה לחשוף מיהם מנהלי דף הפייסבוק הפרטי-פוליטי שלה. השופט מתח ביקורת על הגשת העתירה וחייב את פינגולד בתשלום הוצאות בסך של 11,700 שקל

פורסם בתאריך: 13.9.22 08:25

מפלה לחבר מועצת העיר יעקב פינגולד מול ראש העיר עינת קליש רותם: יו"ר ועדת הבחירות האזורית השופט יצחק כהן דחה את העתירה שהגיש פינגולד נגד קליש רותם למתן צווי מניעה בהתאם לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), וקבע כי עליו לשלם לה הוצאות בסך של 11,700 שקל.

כזכור, בעתירה שהגיש פינגולד באמצעות עו"ד שמעון שמואלי נכתב כי "גורמים שונים מתוך העירייה העבירו מידע פנימי לעותר, ולפיו המשיבה גייסה עובדים או ספקים וקבלני משנה שיתפעלו למענה את דף הפייסבוק הפרטי-פוליטי שלה".

בהחלטתו כתב השופט כהן: "העותר ביצע לטענתו בדיקות שונות שהעלו לכאורה חשדות מעבר לסביר כי אכן המידע שקיבל הוא מידע נכון. על כן, לטענת בא כוח העותר, העתירה שלפני באה 'להסיר את הספק' ו'לפזר את הערפל'. בכתב העתירה מביא בא כוח העותר ניתוח של הנתונים העולים לדעתו מ'דף השקיפות' של המשיבה, ניתוח של דף הפייסבוק הפרטי-פוליטי שלה ובדיקות שערך לאימות המידע שהגיע אליו מ'גורמים שונים מתוך העירייה'. הראיה העיקרית שעליה מצביע בא כוח העותר היא העובדה שלטענתו פרסומים שונים מתפרסמים בתחילה בדף הפייסבוק האישי-פוליטי של המשיבה, ורק לאחר מכן מפורסמים בדף הפייסבוק של העירייה. לטענת בא כוח העותר, מכיוון שדף הפייסבוק הפרטי-פוליטי של המשיבה נועד לצרכי תעמולה, כי אז לא ניתן לתפעלו ולתחזק אותו באמצעות עובדי העירייה".

בהמשך ציין השופט את פנייתו של פינגולד לקליש רותם שבה הוא דרש ממנה להפסיק לאלתר את השימוש בעובדים ו/או בספקים של העירייה בדף הפייסבוק הפרטי-פוליטי שלה. פנייה זו נענתה ונשללה על ידי היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין. "נראה שתשובת היועצת המשפטית לעירייה לא הניחה את דעתו של העותר, ומכאן עתירתו שבה הוא מבקש לחקור 'האם אמת ונכון הדבר?', כתב השופט כהן. גם קליש רותם, באמצעות עו"ד חגי פנחס כהן, כתבה בתצהיר שהגישה כי רק היא מעלה פרסומים לדף הפייסבוק שלה ואינה עושה כל שימוש בעובדיה או בספקיה של העירייה לצורך ניהול הדף.

להחלטה של השופט כהן קדמה בקשה של פינגולד למתן צווי ביניים שיורו לחשוף מסך של תפקידים בדף, שבו ניתן לראות כל מי שעובד בדף ומהו תפקידו בניהול הדף, וכן צילום מסך של היסטוריית הניהול של הדף, ששם ניתן לראות את ההיסטוריה של פעולות הניהול שבוצעו על ידי מנהלי הדף. כבר ב-11 לאוגוסט דחה השופט את הבקשה לצו הביניים מכיוון ש"'מידע פנימי', לרבות שמועות או רכילות ש'גורמים שונים' ובלתי מזוהים העבירו לעותר, אינו מבסס תשתית המצדיקה מתן צו ביניים, ונראה לכאורה שמדובר ב'מסע דיג'".

בהחלטתו כתב השופט כהן כי "הנני סבור שהעותר לא הניח לפני תשתית עובדתית המלמדת על כך שהמשיבה גייסה עובדים או ספקים מעובדי העירייה או ספקיה לצורך ניהול דף הפייסבוק האישי-פוליטי שלה. העותר ניזון מ'מידע פנימי' ש'גורמים שונים' מסרו לו, אך מידע זה הוכחש מפורשות על ידי המשיבה. גם העובדה שפרסומים שונים מועלים תחילה בדף הפייסבוק האישי-פוליטי של המשיבה ואחר כך מתפרסמים באותה מתכונת בדף הפייסבוק הציבורי של עיריית חיפה, אין בה כדי ללמד שהמשיבה מפרה את האיסור הקבוע בחוק דרכי תעמולה. על כן, כבר בנקודה זו היה ראוי לדחות את העתירה".

 

 

עוד קבע השופט כי "לצד האפשרות שראש הרשות יעשה שימוש בדף הפייסבוק האישי-פוליטי שלו לצורך הפצת מסריו, לרבות מסרים שהם בבחינת תעמולת בחירות מובהקת, דף הפייסבוק האישי-פוליטי פותח ערוץ תקשורת בין ראש הרשות לבין תושבי הרשות. יהיו בוודאי מתושבי הרשות שינצלו ערוץ תקשורת זה לצורך פנייה ישירה לראש הרשות בעניינים שונים השייכים דווקא למרחב הציבורי. פלוני יבקש לתקן את המדרכה לפני ביתו, אלמוני יתריע על תאורת רחובות לקויה, וצלמוני יבקש לסלק מטרדים כאלה או אחרים או יצביע על תקלות או על עניינים הטעונים טיפול. לא יהיה זה נכון לדרוש מראש הרשות לטפל באופן אישי בפניות אלה, והטיפול בהן יכול בהחלט שייעשה על ידי מי מאנשי צוות לשכתו של ראש הרשות אשר יענה לפניות אלה וינתב אותן לגורמים המתאימים ברשות, לרבות, במידת הצורך, לראש הרשות עצמו. על פעילות שכזאת אין לומר שראש הרשות המקומית מנהל את דף הפייסבוק האישי-פוליטי שלו אגב שימוש במשאביה של הרשות".

כמו כן כתב השופט כי הוא סבור "שאין מניעה שאנשי צוות הלשכה יטפלו בפניות של תושבי הרשות המופנות לראש הרשות באמצעות דף הפייסבוק האישי-פוליטי שלו, לרבות מתן תשובות מתאימות לאותם אנשים שפנו אל ראש הרשות בערוץ תקשורת זה. פעילות שכזאת אינה מפרה את הוראות חוק דרכי התעמולה. יתרה מזאת, כשם שלא ניתן למנוע ממזכירת ראש הרשות המקומית להדפיס עבור ראש הרשות נאום שראש הרשות הכתיב לה לקראת עצרת בחירות, כך לא ניתן למנוע מאותה מזכירה לשתול מסרים פוליטיים בדף הפייסבוק האישי-פוליטי של ראש הרשות".

השופט כהן גם מתח ביקורת על הגשת עתירה זו וכתב: "אציע לנציגיו הנבחרים של הציבור, בקואליציה ובאופוזיציה כאחד, לעסוק בעניינים מהותיים וחשובים באמת במקום להתנגח ולהתנצח בעניינים שחשיבותם פחותה".

פינגולד מסר בתגובה ל"כלבו – חיפה והקריות": "אנו לומדים את החלטת יו"ר ועדת הבחירות ושוקלים הגשת ערר שכן החלטה זו היא תקדימית, מוטה וסותרת את כל ההחלטות הקודמות ואת הנחיות היועץ המשפטי לממשלה במקרים דומים, ולפיהן חל איסור מוחלט על ראש עיר להפעיל דף פייסבוק פרטי-פוליטי תוך שימוש במשאבים עירוניים. העובדה שיש לראש העיר חיפה עשרה מנהלים בדף הפייסבוק לכאורה מלמדת כי חלקם הם עובדי עירייה. ביקשנו מיו"ר ועדת הבחירות להציג את רשימת המנהלים לעיניו בלבד, ולצערנו הוא סירב. ברור לכולנו שתושבי העיר לא אמורים לכאורה לממן מכספי הארנונה שלהם את תפעול דף הפייסבוק הפוליטי של ראש העיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ניר

    מצויין. יעקב פיינגולד, אכלת אותה ובגדול. השופט זרק אותך מכל המדרגות, ובצדק.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר