עינת קליש רותם (צילום: בועז כהן)
עינת קליש רותם (צילום: בועז כהן)

סקר: אמון הציבור בראש העיר ובעירייה צנח לשפל

מסקר שפרסם זו השנה הרביעית ברציפות פרופ' איתי בארי מאוניברסיטת חיפה ואשר בוחן את ביצועי השלטון המקומי בחיפה עולה כי ראש העיר זוכה לתמיכה של שמונה אחוזים בלבד מתושבי העיר, ואילו ביונה יהב תומכים 24 אחוז. וגם: חוסר שביעות רצון מהטיפול בחזירים ומהשירותים העירוניים

פורסם בתאריך: 20.11.22 09:00

פרופ' איתי בארי, ראש המחלקה למינהל ומדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, מפרסם את סקר ביצועי השלטון המקומי בחיפה בתום שנת 2022. את הסקר מפרסם בארי מדי שנה החל משנת 2018 על פי ניתוח עמדת התושבים. השנה השתתפו בסקר 522 משיבים מעל גיל 18 בהתאם להתפלגות גיל, מגדר, רובע המגורים, לאום ומידת הדתיות כפי שמופיע בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ושנתון העירייה לשנת 2021. 58 אחוז מהנשאלים היו נשים ו-42 אחוז מהם גברים,כאשר גיל הנשאלים היה בין 18 ל-84 והגיל הממוצע של הנשאלים עמד על 45 שנה.

פוליטיקה מקומית

השאלה המעניינת ביותר שנשאלו השתתפים, שנה לפני מועד הבחירות המוניציפליות, היתה: אם הבחירות המקומיות לראשות העיר חיפה היו מתקיימות היום, למי היית מצביע? מהנתונים עולה כי 24 אחוז היו מצביעים ליונה יהב, עשרה אחוזים למשה כחלון, שמונה אחוזים לעינת קליש רותם, שישה אחוזים לדוד עציוני, חמישה אחוזים לאביהו האן, ארבעה אחוזים לראש העיר נשר רועי לוי, ארבעה אחוז לשר לשעבר יובל שטייניץ (הליכוד), שלושה אחוזים לניר שובר, שלושה אחוזים ליעקב בורובסקי, שלושה אחוזים למנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד, ואחוז לסופי נקש, לחדוה אלמוג, לשמשון עידו ולשרית גולן (כל אחד). באופן מפתיע, או שלו, 26 אחוז השיבו כי יצביעו עבור מועמד אחר או לא היו מצביעים.

(צילום מתוך הסקר)

(צילום מתוך הסקר)

 

בהמשך, נשאלו המשתתפים: אם יתקיים סבב בחירות שני לראשות העיר, למי היית מצביע? בתשובות נכללו רק שלושת המועמדים שזכו בשאלה הקודמת לתמיכה הרבה ביותר מבין המועמדים (בקרב 80 המשיבים הראשונים). עם זאת, יצוין כי במקרה שיתקיים סיבוב שני יתמודדו בו שני מועמדים ולא שלושה. 46 אחוז השיבו כי יצביעו עבור משה כחלון, 42 אחוז ליונה יהב, ו-12 אחוז לעינת קליש רותם.

(צילום מתוך הסקר)

(צילום מתוך הסקר)

חזירי הבר

בסקר נשאלה גם השאלה: מהו הנושא הכי דחוף שהעירייה צריכה לטפל בו כיום? מניתוח הנתונים עולה כי רוב תושבי חיפה – 35 אחוז – השיבו כי הנושא הכי דחוף הוא חזירי הבר, 18 אחוז כבישים ומדרכות, 13 אחוז תברואה וניקיון, 12 אחוז תשתיות, 12 אחוז תחבורה, פקקים וחניה, שבעה אחוזים חינוך, ילדים ונוער, ארבעה אחוזים ביטחון אישי, שלושה אחוזים זיהום אוויר, שלושה אחוזים תעסוקה ושלושה אחוזים התחדשות עירונית ופיתוח עירוני.

מהסקר עולה כי יש התמתנות בתחושת מידת הפגיעה מחזירי הבר. שיעור המשיבים שחשו שהם נפגעו באופן אישי מחזירי הבר ירד מ-42 ל-30 אחוז, שיעור המשיבים שחשו שקרוביהם ומכריהם נפגעו מחזירי הבר ירד מ-50 ל-41 אחוז, ושיעור המשיבים שחשו פגיעה באיכות החיים ירד מ-74 ל-72 אחוז.

בהמשך נבדקה מידת שביעות הרצון מהטיפול של העירייה בנושא טיפול בחזירי הבר. שיעור המשיבים שסבורים שהטיפול הוא טוב הוא נמוך, למרות שעלה משמונה ל-12 אחוז, והוא הגבוה ביותר בשלוש השנים האחרונות. 19 אחוז השיבו כי הם מסכימים במידה בינונית שטיפול העירייה בנושא הוא טוב, והרוב – 69 אחוז – השיבו כי הם כלל לא מסכימים או די לא מסכימים שהטיפול הוא טוב. כמו כן, שיעור המשיבים שסבורים שיש להניח לחזירי הבר ולא להתערב בחייהם המשיך לרדת השנה – מעשרה לשמונה אחוזים.

הסקר בחן גם את מידת התמיכה וההתנגדות של הציבור החיפאי בשתי סוגיות שנקשרות במדיניות העירייה לטיפול בחזירי הבר – דילול חזירי הבר ופיקוח ומתן קנסות למאכילי חיות רחוב. מהממצאים עולה כי שיעור גבוה מאוד מהציבור החיפאי תומך במדיניות עירונית הכוללת דילול של אוכלוסיית חזירי הבר בכרמל. 78 אחוז תומכים במדיניות הדילול ו-22 אחוז מתנגדים לו. בהשוואה לסקר שנערך ב-2021, מדובר בעלייה חדה בשיעור התומכים בדילול חזירי הבר, אז שיעור התמיכה עמד על 60 אחוז.

 

 

שביעות רצון מהשירותים העירוניים

הסקר בחן את מידת שביעות הרצון של התושבים מהשירותים העירוניים בסולם שנע מ-1 ל-5, כאשר 1 מגדיר "מאוד לא מרוצה" ו-5 מגדיר "מרוצה מאוד". שביעות הרצון מהשירותים העירוניים בחיפה בשנת 2022 היתה נמוכה ועמדה על 2.7 בממוצע.

(צילום מתוך הסקר)

(צילום מתוך הסקר)

 

בהשוואה לשנים קודמות עולה כי שביעות רצון זהה נרשמה בשנת 2021 (2.7), ב-2020 נרשמה שביעות רצון גבוהה יותר (2.9), ב-2019 נמוכה יותר (2.6) וב-2018 גבוהה יותר (3.1).

סוגי השירות שזכו לציונים הגבוהים ביותר היו המוקד הטלפוני עירוני 106 (3.1), אתר האינטרנט של העירייה (3.1) ושירותי התשלומים והגבייה (3). סוגי השירות שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר היו תכנון עירוני (2.4), תברואה ואיכות סביבה (2.2) ותחזוקת תשתיות – מבנים, כבישים, חופים ותאורה (2.2).

אמון במנהיגות המקומית

בסקר נבדקה מידת האמון שרוחשים הנשאלים למנהיגות המקומית, שתחת קטגוריה זו נכללו שמונה גורמים (נבחרי ציבור, בעלי תפקידים ומוסדות עירוניים): ראש העיר, סגן ומ"מ ראש העיר, חברי מועצת העיר, חברי מועצת העיר – סיעות הקואליציה, חברי מועצת העיר – סיעות האופוזיציה, מנכ"ל העירייה, חברות בת ותאגידים עירוניים, והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. הציון 5 הגדיר את מידת האמון הגבוהה ביותר והציון 1 הגדיר את מידת האמון הנמוכה ביותר. מהנתונים עולה כי ממוצע האמון הכללי במנהיגות המקומית הוא נמוך מאוד – 2.2, נמוך יותר בהשוואה ל-2021 (2.4), ל-2019 ו-2020 (2.5) ול-2018 (2.7), והוא יורד בהדרגה.

כמו כן בחן הסקר את התפלגות האמון במנהיגות המקומית לפי התפקידים השונים. עינת קליש רותם זכתה בציון הנמוך ביותר מבין בעלי התפקידים במדד אמון התושבים (1.9), ואת הציון הגבוה ביותר קיבלו חברות הבת והתאגידים העירוניים (2.7). סגן ומ"מ ראש העיר נחשון צוק קיבל את הציון 2, חברי מועצת העיר – 2.3, חברי מועצת העיר מסיעות הקואליציה – 2.3, חברי מועצת העיר מסיעות האופוזיציה – 2.4, מנכ"ל העירייה – 2.2 והוועדה המקומית לתכנון ובנייה – 2.3.

(צילום מתוך הסקר)

(צילום מתוך הסקר)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. לא יהב לא סביון לא קליש ולא עציוני. כשלו והביתה.

    איתי בארי ממפלגת העבודה מריץ את העסקן הכושל הקודם שיחליף את העסקנית הכושלת שבאה אחריו.
    יונה יהב גמר את חיפה והשאירנאדמה חרוכה שקליש לא ידעה לשקם. שניהם הביתה ואיתם כלל העסקנים של האבודה

  2. מיכל

    רציני? יהב הוא קשיש בן 80, זאת התקווה של חיפה? שכחתם איזה ראש עיר גרוע שהוא היה? עצוב.

  3. לאמור את האמת

    צריך לסבול עד הבחירות הקרובות אבל האם יש מועמדים יותר רציניים ואחראים?

  4. חייבים לתת צ'אנס למישהו חדש עם יוזמה וכח פוליטי

    מקוה מאד שכחלון ירוץ ואם לא צריך לתת לדור הצעיר את תורו כמו שנתנו בנשר לרועי לוי והנה הצליח יפה מאד.
    אם עציוני יכול לגבש סביבו אנשים מומחים מהנדסים רואי חשבון ומנהלי עסקים וחדשנות תושבי חיפה שייכנסו לעשות סדר
    בעירייה ובמועצה אז נרויח כולנו הנהגה איכותית לאורך זמן.
    חייבים להוציא את הפופוליסטים ובעלי הבאסות שבאים לצעוק במועצה ולהכניס אוירה אחרת ומקצוענית ומכבדת שאותם
    אנשים שיושבים שם היום בעיקר מסיעת קליש פשוט לא יודעים לנהוג בה.
    אני קוראת למנהלים בכירים מנוסים עם יוזמה להקים רשימה סביב מועמד מוסכם מכל הקשת הפוליטית להצלת חיפה ובעיקר
    לטפל בבלאגן באגפי עיריית חיפה הלא מתפקדים.

  5. יורם

    העיר צריכה ראש עיר צעיר, עם אש בעיניים, אחד שבא לעבוד ולהצליח. קחו לדוגמא את ראשי הערים נשר, קרית שמונה, באר שבע ועוד…… כל שאר המועמדים שבעים מתפקידים והגיע הזמן שייהנו מהנכדים ויתנו למי שכוחו במתניו לתת עבודה.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סקר של 522 איש?????
    זה בקושי מספר דיירי רחוב אחד,
    וזה אמור להיות סקר דעת קהל של לפחות רבע מיליון התושבים בעיר?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר