אירועי יום העצמאות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
אירועי יום העצמאות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

קיום אירועי יום העצמאות בחיפה נמצא בסכנה

סגנית ראש העיר סופי נקש, המשמשת יו"ר ועדת הכספים העירונית, דורשת מראש העיר עינת קליש רותם להעביר את תקציב עיריית חיפה לשנת 2023 במלואו כתנאי לאישור תקציב בסך של 9.5 מיליון שקל לאירועי יום הזיכרון ויום העצמאות. נקש: "כל האחריות היא של ראש העיר ושלה בלבד"

פורסם בתאריך: 23.1.23 07:46

בעוד שלושה חודשים אמורים להתקיים אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, אך לפי שעה קיומם נמצא בסכנה. הסיבה: סגנית ראש העיר סופי נקש, המשמשת יו"ר ועדת הכספים העירונית, דורשת מראש העיר עינת קליש רותם להעביר את תקציב עיריית חיפה לשנת 2023 במלואו כתנאי לאישור תקציב האירועים.

טיוטת תקציב העירייה לשנת 2023 שהגישה קליש רותם לוועדת הכספים עברה תיקונים של חברי הוועדה, ומכיוון שלא הוצגה בפניהם  תוכנית מסודרת לאירועים, תקציבם נקבע על אפס שקלים. בסוף השבוע נשלחה לחברי הוועדה פעם נוספת בקשה לאשר את תקציב האירועים, ומהמסמכים שצורפו אליה עולה כי התקציב לאירועי יום העצמאות ויום הזיכרון הוא 6.8 מיליון שקל, וכי הוא יאושר במסגרת תקציב מילואים.

לפי הבקשה, 1.8 מיליון שקל יוקצו לתוכן – תשלום לאמנים לא מקומיים ולאמנים מקומיים, לדי.ג'יי, למנחים, לזיקוקים ול-וי.גיי. התקציב לאמנים לא מקומיים הוא 1.5 מיליון שקל, בעוד שלאמנים המקומיים יוקצו 70,000 שקל בלבד.

כמו כן 226,000 שקל מיועדים להפקה ולכוח אדם, 27,000 שקל למיתוג וליידוע ציבור, 2.1 מיליון שקל ללוגיסטיקה (תאורה, גנרטורים, הגברה, במה וכו'), 1.3 מיליון לאבטחה ולרישוי, ו-700,000 שקל לדגלול.

נוסף על כך מתבקשת ועדת הכספים לאשר תקציב של 2.5 מיליון שקל מתקציב הפיתוח של העירייה לתשתיות ליום העצמאות. בסך הכל מבקשת העירייה 9.5 מיליון שקל לאירועי יום העצמאות ויום הזיכרון.

 

אירועי יום העצמאות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

אירועי יום העצמאות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

 

 

אתמול (ראשון) שלחה נקש מכתב לקליש רותם שבו היא הודיעה לה כי ללא אישור של תקציב העירייה לשנת 2023 במועצה, לא יאושר תקציב לאירועים. נקש מנסה למנוע מקליש רותם להמשיך להתנהל על בסיס תקציב 2022, שבהיעדר תקציב לשנה הנוכחית יחולק ל-12 חודשים, ובכך לעקוף את מועצת העיר שנשלטת על ידי מועצת השינוי ולא לממש את השינויים שחבריה מבקשים להעביר בוועדת הכספים. יצוין כי ראש העיר רשאית להעביר את תקציב העירייה שלושה חודשים לאחר אישור תקציב ממשלה.

וכך כתבה נקש לקליש רותם: "מכתבנו זה נשלח אלייך מתוך חשש כי הימנעותך מקיום דיון במועצת העיר על תקציב 2023 וסיכול ישיבות ענייניות בהמשך להנחייתך לצוות המקצועי שלא להופיע בפני הוועדה מביאים לפגיעה במתן שירות לתושבי העיר. ב-8 בינואר התקיים דיון בוועדת הכספים בטיוטה שנייה של תקציב 2023 כפי שאישרת להגיש למועצת העיר. למרבה הפליאה, ולמרות שהוועדה המליצה לאשר את התקציב תוך עריכת מספר שינויים בו, עד היום טרם הורית לכנס ישיבת מועצה לדיון בתקציב, ולמעשה עיריית חיפה מתנהלת תחת תקציב 1/12 על בסיס תקציב 2022.

"תמוה הדבר כי הינך פועלת כנגד האינטרס של הארגון שבראשו את עומדת, קרי לאשר תקציב שיהווה בסיס לקידום תוכניות העבודה המנחות אותו ומבלי שיהיה מוגבל בתקציב חודשי של 1/12, דבר המונע ממחלקות העירייה השונות לקדם פעילויות שוטפות חשובות כאשר גדלה הפעילות לעומת שנת 2022. הדבר חמור אף יותר בהינתן העובדה כי בחרת שוב, כמו בשנים קודמות, להימנע מלהגיש למועצה תוכניות עבודה סדורות אשר יוכלו ללמד אותנו על ספר התקציב שאותו הבאת בפנינו.

"כאן המקום להזכיר כי ב-18 באוקטובר 2022 התקיימה ישיבת ועדת הכספים בטיוטה ראשונה של ספר התקציב לשנת 2023, אך לא ניתן היה לדון בסעיפי התקציב השונים בהיעדר תוכניות עבודה שיהוו בסיס לתקציב, ובעיקר מכיוון שבהנחייתך לא הגיעו גורמי המקצוע לישיבה. באותה ישיבה עלו שאלות רבות ביחס לנספח כוח האדם אשר נציג אגף משאבי אנוש לא ידע לתת להם מענה, ומשכך גם הוא וגם מנהלי האגפים ומנכ"לי התאגידים העירוניים הוזמנו לישיבת המשך שנקבעה ל-31 באוקטובר 2022.

"למרבה הצער, המשכת בהנחייתך תוך סיכול מכוון של עבודת ועדת כספים, וגורמי המקצוע לא הגיעו לישיבה. גם לקראת ישיבת מועצת העיר שהתקיימה ב-29 בנובמבר 2022 לא הוצגו תוכניות עבודה, ויתרה מכך – במועד זה התגלה לחברי המועצה כי נספח כוח האדם המהווה בסיס שכר לתקציב עודכן על ידי גורמי המקצוע, כך שגזבר העיריה לא יכול היה להצהיר כי התקציב מאוזן ובר ביצוע. בנסיבות אלו, ולמרות התעקשותך, דחתה מועצת העיר את אישור התקציב תוך דרישה להצגת תקציב מעודכן. רק בחלוף חודשיים הוגשה טיוטה חדשה שנייה, ומבלי שהתייצבו הגורמים הרלוונטיים לוועדה.

"היה מצופה לחשוב כי תדאגי לכנס ישיבת מועצה שלא מן המניין בהקדם, וכמי שטוענת כל הזמן כי היא בעד 'שקיפות' ו'מנקה אורוות' שתציג לנו תוכניות עבודה והסברים על התקציב שהוגש לנו, אלא שאת בחרת להימנע מלעשות זאת, ועד היום טרם קיבלנו זימון לישיבת מועצה לאישור התקציב. במקום זאת קיבלנו במסגרת סדר היום לוועדת הכספים בקשה לאישור תקציב מילואים מיוחד וחריג למימון אירועי שבוע הלאום. היעלה על הדעת שתימנעי במכוון מלדון במועצת העיר בספר התקציב תוך שימוש בהליך הקבוע בחוק שנעשה באופן חריג ובוודאי שלא למטרות מימון חגיגות? מועצת העיר בוודאי תשמח לתקצב את אירועי שבוע הלאום כפי שנעשה בשנים עברו, אך הדבר צריך להיעשות כחלק מתקציב 2023 ובכפוף לתוכניות עבודה סדורות שיצביעו על התוכנית השנתית של אגף התרבות לאירועים בעיר. זוהי המשמעות של מינהל תקין לפי חוק. לא לכך נועד תקציב מילואים. בנסיבות אלו ראוי כי תדאגי לזמן בהקדם האפשרי ישיבת מועצה שלא מן המניין לטובת אישור תקציב 2023, אשר במסגרתו ניתן יהיה להציג לנו את התוכנית של אגף תרבות, ובהתאם לאשר את התקציבים לאירועי שבוע הלאום.

"נזכירך כי כל הרשויות המתנהלות באופן תקין ומסודר כבר דאגו לאשר תקציב לשנת 2023, הגם שטרם אושר תקציב מדינה. זהו הבסיס הנכון לעבודה תקינה של הרשות המקומית, שכן כאשר רשות מתנהלת לפי תקציב 1/12 לא ניתן להוציא בחודש יותר מהחלק היחסי, כך יוצא שבחודשים אלו נפגעים פעילות העירייה ומתן השירות לתושב, ולא ניתן לתת מענה לפעילויות נוספות. יתרה מכך – מועצת העיר היא הריבון, ונבחרי הציבור הם אלו האמונים על קביעת היקף התקציב ביחס לפעילות העירונית. משיכת נושא התקציב והתחלת עבודה תחת 1/12 היא ניסיון לעקוף את מועצת העיר ולנצל בקשות לתקציב מילואים כפי שאת מבקשת לעשות עם אירועי שבוע הלאום, כאשר בפועל כבר קיים תקציב שעבר את המלצת ועדת כספים, וככל שיהיו אי אילו הסכמות ניתן לדון בהם בישיבת תקציב במועצה בזמן הבאת פרוטוקול ועדת כספים להצבעה. בנסיבות אלו אבקשך להורות על כינוס ישיבת מועצה שלא מן המניין בהקדם האפשרי. עד אז לא ניתן יהיה לדון בתקציבי מילואים שהם הליכים חריגים ביותר".

בעירייה לא קיבלו את המכתב בשוויון נפש. "אתה מבין מה זה אומר אם הם לא יאשרו את התקציב הזה היום? שאין אירועי יום העצמאות", אמר גורם בעירייה, "כל העיריות כבר סגרו אמנים, רק אנחנו לא".

נקש אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "צר לי שראש העיר מתנהלת כפי שהיא מתנהלת – בחוסר ניהול. היתה בידה האפשרות לקיים ישיבת תקציב כבר מזמן. לא נאפשר לה להפעיל איומים ולחצים על חברי המועצה. כל האחריות היא של ראש העיר ושלה בלבד. חבל שעל נושאי הרווחה והחינוך שנפגעים קשות עקב אי רצונה להביא תקציב, היא לא נלחמת ולא חרדה כמו על יום העצמאות. אמנם להצטלם עם אנשים שזקוקים לשירותי רווחה זה לא יפה כמו להצטלם עם אמנים ביום העצמאות, אך האחריות היא שלה במלואה. מחודש אוקטובר, משהוגשה הטיוטה הראשונה, היא לקחה לעצמה את הזמן ולא הביאה את התקציב לאישור המועצה".

 

סופי נקש ועינת קליש רותם (צילומים: בועז כהן)

סופי נקש ועינת קליש רותם (צילומים: בועז כהן)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ניר

    סופי נקש פוגעת בכל תושבי חיפה. אם את חושבת שזה מה שיעזור לך להיבחר למועצת העיר בבחירות הבאות את טועה. יקרה ההיפך.

  2. עוזי ינמלא

    איזו עברית רדודה…. בסכנה. קליקבייט דבילי.
    זה מסוכן…וואו…מה נעשה??? בואו נתאגד ונעמוד מול הסכנה יחדיו!!
    כתב יקר – החלף בדמיונך את "בסכנה" ל "בספק"…… נו? איך זה נראה כעת?

  3. לאמור את האמת

    מקווה שתצוגת הזיקוקים הזולה וחסרת טעם תיעלם מהנוף החיפאי. בעלי החיים יהיו רגועים יותר והפקקים יתפוגגו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר