חזיר בר מסוכן בצומת חורב (צילום: שירן ניזרי פינטו)
חזיר בר מסוכן בצומת חורב (צילום: שירן ניזרי פינטו)

קליש רותם: בגלל עצירת התקציבים, העירייה לא יכולה לטפל בחזירים

בהודעה ששלחה לחברי מועצת העיר התריעה ראש העיר עינת קליש רותם על סכנת חיים כתוצאה מאי טיפול בנושא חזירי הבר לנוכח עצירת התקציבים, והציגה חוות דעת משפטית חיצונית על משמעות אי הטיפול בחזירים. סופי נקש ושרית גולן שטיינברג השיבו לה: "אושר תקציב של מיליון שקל ללכידה והמתה"

פורסם בתאריך: 5.4.23 08:25

ראש העיר עינת קליש רותם שלחה אתמול (שלישי) הודעה לכל חברי מועצת העיר, ובה היא מתריעה על סכנת חיים כתוצאה מאי טיפול בנושא חזירי הבר לנוכח עצירת התקציבים שעליה החליטה המועצה. בהודעתה כתבה קליש רותם כי היא תכנס של המועצה כדי לדון בעניין וצירפה חוות דעת משפטית חיצונית "על משמעויות עצירת התקציבים לטיפול בחזירי בר".

"בכוונתי לזמן ישיבת מועצה נוספת מיד אחרי החג לדון בנושא שוב (ושוב), כולל בחינת המשמעויות של אירועים מסכני חיים לאור העובדה שהעירייה כיום מוגבלת ביכולתה לטפל בבעיה לאחר אי אישור התקציבים", כתבה ראש העיר, "חשוב להבהיר – גורמי המקצוע בעירייה גיבשו מדיניות מסודרת לטיפול עדכני ומתקדם בבעיית החזירים, עם רט"ג (רשות הטבע והגנים). הנתונים מראים שבחודשים שבהם פעלנו על פי המדיניות המקצועית אכן נראה שיפור. מאז שנעצרו התקציבים אנו רואים היפוך מגמה, התגברות התופעה ולא המשך צמצומה, מה שבטווח הארוך יחזיר אותנו לנקודת ההתחלה".

קליש רותם הוסיפה כי "בשבועות האחרונים העיר הולכת ומוצפת בחזירים. עונת הרבייה הידועה לכולנו הסתיימה זה עתה, ולמרות זאת לא יכולנו לעשות פעולות מנע לאור עצירת חלק נרחב מהתקציבים במהלך החודשים האחרונים. כדי לסבר את האוזן – בוטלו ניקיונות ערב בגנים, בוטל תקציב לגידור השכונות, בוטלה קרן לגידור חצרות פרטיות, בוטל תקציב להסברה ולהתמודדות עם תופעת ההאכלה, בוטלו תקציבים לתחזוקת מתקני אשפה ועוד. במועצת העיר התקיימו בחודשים האחרונים כמה וכמה ישיבות שבהן הוסברו לכם כל השיקולים המקצועיים וקיבלתם מענה על כל השאלות. למרות זאת בחרתם להתנגד משיקולים השמורים עמכם. ההחלטה של המועצה לאשר רק שלושה מתוך עשרה סעיפי תקציב משמעה התערבות בוטה בשיקולים המקצועיים של גורמי המקצוע, שביחד עם רט"ג רואים חשיבות ביישום כל הפעולות, באופן הוליסטי, ובאופן שאינו ניתן להפרדה. בהינתן שטיפול מצומצם או חלקי בחזירים עלול בסיכוי גבוה להביא לפגיעה בתושבים ואף לסכן חיי אדם, ובמיוחד בתקופות החגים שבהן כמויות הפסולת והאשפה הולכות וגוברות, המשמעות היא ברורה. אחריות מגיעה עם סמכות. סמכות מגיעה עם אחריות. להבנתי, זה עניין של זמן עד לאירועים מסכני חיים בעיר. הכתובת על הקיר. כולי תקווה שלישיבת המועצה הבאה, שתתקיים אחרי החג, תגיעו עם דאגה לתושבי העיר ועם הבנה שסיכול עבודת העירייה משמעו פגיעה בתושבי העיר לפני הכל".

כאמור, להודעתה צירפה קליש חוות דעת משפטית חיצונית של עו"ד חגית רואס, על אף שלעירייה יש מחלקה משפטית ענפה. בחוות הדעת נכתב כי "בהיעדר תקציב לביצוע התוכנית במלואה, כאמור בחוות הדעת של האקולוגית (אקולוגית העירייה יעל אולק; ב"כ), יגבר הקונפליקט אדם-חיית בר, ולא מן הנמנע שהדבר יוביל לגידול במספר התביעות נגד העירייה ונבחרי הציבור, ויתכן שאף ירע את מצבה של העירייה בהתגוננות מול תביעות האלה, עקב כך שהעירייה עשויה להימצא כמי שלא מילאה חובתה לטיפול בתופעה והקטנת הסיכון".

עוד התריעה רואס כי ככל שהעירייה תיאלץ לצמצם את פעילותה למיגור חזירי הבר, כל שכן לנוכח חוות הדעת של בעלי המקצוע כי התוכנית שהעירייה מיישמת נושאת פרי, הרי שהעירייה וחברי המועצה באופן אישי עשויים למצוא את עצמם "חשופים לתביעות ולאי מתן כיסוי ביטוחי על ידי חברת הביטוח. על חברי המועצה מוטלת האחריות לקיום ולשמירה על הסדר הציבורי, וסירובם לאשר את מרבית סעיפי התוכנית למיגור תופעת חזירי הבר חושפת את העירייה לתביעות".

לדבריה, חסינותם של חברי המועצה כנבחרי ציבור עלולה לא לעמוד להם: "ככל שיתברר כי חברי המועצה מהאופוזיציה בחרו בישיבת המועצה כגוש אחד לדחות את סעיפי התקציב הנוגעים לטיפול בחזירי הבר, והם עשו כן פעם אחר פעם בישיבות המועצה ובוועדת הכספים תוך שהם מתעלמים מדעתם של אנשי המקצוע, יקשה עליהם לטעון כי עשו זאת משיקולים עניינים ומקצועיים ולא במטרה לקדם אינטרסים אישיים ופוליטיים ולזכות בחסינות, אם וכאשר יתבעו".

 

פציעה בעקבות תקיפה של חזיר בר

פציעה בעקבות תקיפה של חזיר בר

 

 

חברות המועצה סופי נקש, המשמשת סגנית ראש העיר, ושרית גולן שטיינברג תקפו את קליש רותם על התנהלותה וגלגלו את הכדור בחזרה למגרש שלה: "אנו מביעות פליאה על צירוף חוות דעת משפטית חיצונית. אנו מבינות מכך כי היועצת המשפטית לעיריית חיפה לא עומדת מאחורי הדברים מעבר למה שאמרה בישיבת מועצת העיר. יתרה מכך, בהינתן זה שאין לך סעיף תקציבי ליועצים חיצוניים, נבקש לדעת כיצד מימנת את חוות הדעת שהונחה בפנינו".

לטענתן, "מרבית חברי מועצת תומכים בדעה כי בשלב זה, שבו הבאת את העיר למצב שבו מאות חזירי בר מסתובבים בכל פינה ובכל שעות היום, הרי שאין מנוס מלכידה והמתה שכן מדובר בחזירי בר עירוניים שלא ישובו לטבע בשום מחיר ולא משנה כמה כיכרות תבקשי לייבש ובכמה גדרות תבקשי לכלוא אותנו התושבים. כן אושר תקציב נכבד של מיליון שקל לקבלן לביצוע עבודות לכידה והמתה. כמה חזירי בר נלכדו בחודשים האחרונים? כמה כסף שולם לקבלן? האם נתונים אלו ואחרים הונחו בפני היועצת המשפטית שלא טרחה לפרט מהם החומרים שהונחו בפניה? כמו כן, הסכם עם רט"ג עומד בתוקפו. אם כך, מה מונע ממך להמשיך ולדלל חזירי בר כאשר אנו נמצאים לאחר סבב רבייה חדש בעקבות המדיניות שלך? האם את באמת חושבת שמאות אלפי שקלים להסברה ולדוברות יעלימו את חזירי הבר העירוניים מהרחוב? האם פוסט בפייסבוק יגרום לחזיר הבר לא לחטוף שקית אוכל מילד קטן?".

השתיים הוסיפו: "נראה כי את בונה לעצמך קו הגנה ואליבי למחדל העצום שמלווה אותנו לאורך כל הקדנציה שלך בנושא הטיפול בחזירי הבר. במקום לאיים עלינו בחוות דעת משפטיות חיצוניות שיועדו לעינייך בלבד, כפי שציינה עורכת הדין במסמך, כדאי שתדאגי שכבר מחר בבוקר הקבלן שמקבל מהציבור עשרות אלפי שקלים בחודש יביא גם לתוצאות ושפקחי רט"ג ידאג לאכוף באכיפה בלתי מתפשרת את החוק מול מאכילי החזירים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. גיא לוי

    ראש עיר פשוט גמורה גמורה אין לה יידע בכלום רק להאשים את כולם

  2. יוחאי פ.

    תשאלו מי הוציא לה חוות דעת משפטית.
    זו לו היועצת המשפטית של העירייה.
    היא קנתה חוות דעת בכסף כי היועצת המשפטית של העירייה שהיא אשת מקצוע בעלת יושרה לא תוציא חוות דעת כזו.
    הגיע הזמן שראש העיר תרד מהבמה.

  3. עמרי

    ממש שקרנית זה לא יאמן הקשבתי לכל הדיון על תקציבי הטיפול בחזירי הבר – אישרו במועצה את כל מה שביקשו מלבד שטויות כמו מאות אלפי שקלים לתקציבי פרסום שקליש רצתה לתעמולה.
    בעבר העסיקו ציד מקצועי שדילל בצורה אחראית וטובה מדי שנה. קליש וחבורת ההזויים סביבה יצרו את הבעיה ומסרבים לדלל. משלמים חצי מליון שקל לנציג רט"ב שאפילו לא טרח להגיע לדיון על החזירים. שילמו 3 מליון שקל לסקר חזירי בר ומעקב אחריהם – סקר מטופש באוניברסיטה שלא תרם כלום.
    מספיק קליש מספיק!!!
    תדללו את הכושלת וצוק המפעיל שלה ותדללו את חזירי הבר

  4. אריה

    כן, אבל יש כסף לבצע עבודות תחזוקה בעיר.
    עבודות שנידחו ומבוצעות כעת לפני הבחירות.

  5. לא לקליש

    לא לבחור בה השנה!! אישה חסרת יכולת הנהגה, החלטה וניהול. אסון

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ומה עשית לפני שעצרו לכאורה את התקציבים???? אהה גם כלום.

  7. די כמה אפשר לשמוע תירוצים ממנה לכל הכשלונות

    אפשר לשאול למה אין מועמדים נורמלים עם נסיון ניהולי לראשות העיר??
    שוב פעם ניתקע עם הכושלים של מפלגת העבודה.
    מישהו מעולם העסקים או ההיי טק מוכן לקפוץ לזירה ולהנהיג את העיר עם ראייה כלכלית ונסיון ניהולי בבקשה??!!

  8. מיכאלה

    רותם קאליש את רמאית מחפשת תירוצים גם כשהיה לך תקציב עשית אפס

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קיצצה סיירת עירונית והביאה גל פשיעה חמרוצי רכבים והשתותלות בכבישים ובטיילות.
    מה התירוץ שלה שם?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר