עינת קליש רותם לפני הדיון בבית המשפט העליון (צילום: שלומי כהן)
עינת קליש רותם לפני הדיון בבית המשפט העליון (צילום: שלומי כהן)

בג"ץ ימסור את הפסיקה בעתירת קליש רותם בקרוב (וידאו)

אחרי דיון ממושך הודיעו שופטי בג"ץ שיעבירו את ההחלטה בעניין פסילתה של עינת קליש בקרוב. השופטים שמעו את הצדדים ומתחו ביקורת על שניהם, אך נראה שהם נוטים לצידה של קליש רותם

פורסם בתאריך: 22.10.18 16:43

בתום דיון ממושך הודיעו שופטי בג"ץ שדנו בעתירתה של עינת קליש רותם, שערערה על ההחלטה לפסול אותה מהשתתפות בבחירות, כי ההחלטה בעניינה תימסר בזמן הקרוב. עורך דינה של קליש רותם עמית חדד הביע אופטימיות זהירה לגבי התוצאה הצפויה.

כזכור השתתפותן של קליש רותם ושל רשימתה בבחירות המוניציפליות נפסלה על ידי מנהל הבחירות בחיפה עופר שפר בנימוק שעל פי החוק נאסר על מפלגה אחת להגיש שתי רשימות לבחירות המקומיות – כפי שעשתה מפלגת העבודה שהגישה גם את רשימתה של קליש רותם וגם את רשימת אוהבי חיפה של ישראל סביון.

 

 

 

מפלגת העבודה וקליש רותם לא קיבלו את הדין ופנו לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהלתיים בבקשה לדחות את הפסילה. נשיא בית המשפט המחוזי ד"ר רון שפירא לא קיבל את טענותיהם של העותרים ואף מתח עליהם ביקורת קשה משום שלדבריו הם נהגו בחוסר תום לב, וזאת בעקבות גילוי התכתובת בין מפלגת העבודה לבין המפקח על הבחירות שהזהיר מראש מהגשה של שתי רשימות על ידי גוף אחד.

בעקבות החלטת בית המשפט הגישו מפלגת העבודה וקליש רותם ערעור לבג"ץ שהסכים בצעד חריג לדון בבקשה. הדיון נקבע להיום (שני) בשעה 11:30 בפני השופטים ניל הנדל, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, אך נדחה בשעתיים בשל עומס של דיונים. לירושלים התלוו אל קליש רותם כ-200 תומכים, שחלקם הגיע באוטובוסים, וכן תומכיה מקרב המערכת הפוליטית בחיפה, ובהם יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן, יו"ר רשימת דגל לתושב מיכי אלפר וסיגל ציוני שניצבת במקום הרביעי ברשימת חיים בחיפה.

 

עינת קליש רותם באולם המשפט בירושלים

 

הדיון נפתח בהצגת הטיעונים של הצדדים. עו"ד איתן הברמן שטען מטעם מפלגת העבודה הציג את עמדתו שלפיה הפרשנות של סעיף 35 ד' לחוק הבחירות היא הנושא הקריטי שעל הפרק. סעיף זה קובע שאין לחתום על שתי רשימות מועמדים, ושהחותם על שתי רשימות – חתימותיו בטלות. הברמן הציג פרשנות שלפיה ניתן להגיש שתי רשימות. השופטים הציגו גישה שלפיה לא מדובר בכישלון טכני מצדה של קליש רותם אלא בבעיה מהותית. השופט הנדל ניהל דו שיח ממושך עם הברמן שבו הוא ניסה להבין מדוע מפלגת העבודה סבורה שהיא יכולה להגיש שתי רשימות למרות הוראות החוק. הברמן הסכים שהדבר אסור, אבל אמר שיש לאשר את השתתפותה של רשימה אחת. הסיבה להגשת הרשימה השנייה, לדבריו, היתה טעות. הנדל חלק על תפישתו של הברמן שהסעיף האמור מתייחס לקבוצת בוחרים, ואילו הסעיפים האחרים מתייחסים למפלגה.

אחרי הברמן הציג את עמדתה של קליש רותם עו"ד עמית חדד שטען שהמקרה שלה שונה מהמקרים האחרים שהוצגו בדיון כדוגמאות משום שהיא לא עשתה דבר כדי להוביל לפסילתה. "אדם צריך לשלם על מעשיו שלו", אמר חדד. השופט הסכים עם חדד שקליש רותם לא חטאה, אבל לדבריו היא משלמת מחיר על חטאו של הכלל.

לפי התייחסויות השופטים קשה היה להעריך מה תהיה עמדתם. השופט שטיין אמר בשלב מסוים לנציג המדינה: "מפריע לי ואני רוצה הבהרה – למה מנהל הבחירות לא קיים את חובתו המנדטורית וביטל זכות שהופרה, והיא זכות התיקון". השופט גרוסקופף חקר את נציג המדינה לגבי פסילה במקרה של חתימות כפולות והצורך ליידע את הרשימה בדבר הפסילה כדי שהיא תוכל לתקן. ניכר היה שהוא לא שבע רצון מתשובות נציג המדינה.

לקראת סוף הדיון נראה היה שהמאזניים נוטים דווקא לעברה של קליש רותם. זאת בעקבות העניין שגילו השופטים בכך שמנהל הבחירות עופר שפר לא הודיע לקליש רותם על הליקוי. הם העלו כמה שאלות עקרוניות לגבי חובתו של מנהל הבחירות, כמו השאלה מה קורה כאשר הוא מפר את חובתו ועובר המועד שעד אליו ניתן לתקן את הגשת הרשימה. בדיון אחר שהתקיים גם הוא היום בסוגיה דומה השלימה הפרקליטות את טיעוניה תוך דקות ספורות, ואילו במקרה זה נמשך הדו שיח בין נציג המדינה לשופטים דקות ארוכות.

 

עינת קליש רותם עם עורך דינה ברגע של הפוגה מהמתח (צילום: שלומי כהן)

 

בתום ההפסקה חזר נציג המדינה ואמר שפרשנותה של הפרקליטות לסעיף הדורש להודיע למועמד במקרה של צורך בתיקון נותרה בעינה, אבל ככל שפרשנות זו לא מתקבלת, המדינה מבקשת שהתיקון יתבצע תוך 24 שעות. נציג המדינה הודה שייתכן בהחלט שנפל ליקוי בחוק.

השופטים מתחו ביקורת קשה על רשימתו של ישראל סביון אוהבי חיפה ועל העמדה שהציגה בדיון. "אני חייב להבין – אתה הרשימה השנייה ויש כאן דבר מוזר", אמר השופט גרוסקופף לבא כוחו של סביון, "זה נראה כמו טובל ושרץ בידו. אתם לא בסדר. אתם גם צריכים ללקות. זה מביך. אולי כדאי שלא תטען". השופט שטיין הצטרף לקריאתו של גרוסקופף ואמר לעורך הדין שמוטב שיפסיק לטעון.

בסופו של דבר הודיעו השופטים שהם מתמקדים בסעיף 40 לחוק העוסק באפשרות לתקן ליקויים בהגשת רשימות. השופטים ציינו שפרק זמן של 24 שעות יצטרך להספיק לרשימתה של קליש כדי לתקן את הליקויים.

"אנחנו מסיימים דיון ארוך אבל טוב", אמר עו"ד חדד בתום הדיון, "יש מקום לאופטימיות. אנחנו מקווים שבית המשפט יקבל את הטענות שלנו. עכשיו מה שנותר זה לחכות ולהתפלל".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. קליש חוזרת ובגדול! יונה גמר את הקריירה ועציוני אפילו לא יתחיל אותה פחחחח

    יאללה הביתה

  2. משה

    צריך לדעת לנהל עיר וקליש רותם נופלת בקטנות אולי הפעם בגצ יבוא לקראתה אבל שיטת החפיף אינה עובדת בעיריה גדולה צריך יותר אחריות אישית ומנהיגות

  3. משה

    סביון ויהב שידרגו את קליש לליגה הלאומית ולמדו על בשרם את משמעות הפסוק " כורה שחת בה יפול וגולל אבן אליו תשוב".
    מועד הטיהור של עריית חיפה הולך ומתקרב ויביא להארכת תוחלת החיים בעיר המושחתת.

  4. אזרח חיפה

    דעתי הנחרצת היא שבג"ץ צריך לתת לקליש להתמודד. אסור ופסול לערבב בירוקרטיה בזכות להבחר. על פי הכתבה, שופט בג"ץ הסכים עם הטענה שקליש לא לקחה חלק בטעות הבירוקרטית. מאחר שאפילו בית המשפט הודה בכך, אין מקום מוסרי והגיוני לפסול את קליש מלהתמודד.
    חשוב שהעניין הגיע לבית המשפט, על מנת להבהיר לציבור ובכלל שלא היה פה עניין של זיופים/מרמה/ניצול בלתי מוסרי ע"י המועמדת.
    אבל כעת, משהוברר ואושר שמדובר בטעות של עורך הדין של המפלגה ולא במעשה מכוון של קליש, אין שום מקום לתת למתחריה של קליש לנצל נקודת תורפה בירוקרטית ולשלול מהבוחר אופציה שידוע על פי הסקרים שהיא משמעותית.
    ביצוע דבר כזה פירושו הטלת נכות בדמוקרטיה.

  5. מושיקו

    אכן, התמונה הנראית כרגע -קליש עלתה לליגה הלאומית. מחזיקים אצבעות להחלטה חיובית בעניינה לרוץ לעיריית חיפה לטובת תושבי חיפה .

  6. שמולו

    בבקשה שתשתחרר ושתשחרר אותנו ממפלגת העבודה ומהמאבק בין גבאי לשאר המפלגה…. המפלגה לא מעניינת, אותנו, המצביעים בחיפה, וזה רק מפריע!!!!

    גבאי, צא לנו מהעיר!!!!!!!!!!! לך תעשה פוליטיקה על גבי מועמדים אחרים!

  7. שמיר אלי

    מזל טוב גבירתי ראשת העיר. פקיד משרד הפנים החליט שהרשימה שלך לא באה לעולם לכן אין מה לתקן (ע"פ סעיף 40 לחוק) וכבוד השופט המחוזי הצדיק אותו. ( עמ 13 שורה 4 לפסק הדין) צריך היה את בג"צ על-מנת להבהיר לכולם שהרשימה שלך הכן באה לעולם ונכון היא לא נרשמה ע"פ החוק אבל יש מקום לתקן את הרישום. לכי…תגישי את הרשימה מחר מחדש….. ובראשון לנובמבר כנסי ללשכת ראש העיר חיפה כראשת העיר, כאישה לוחמת ומחדשת. טעות עושה מי שלא יצביע לך בבחירות.

  8. עכשיו עינת!

    עוד שבוע משלימים את התיקון שהתחיל בבגצ
    נגד הקומבינה
    נגד השקשוקה
    נגד האוליגרכיה הפטרוכימית ושליחיה
    בעד איכות החיים והעתיד שלנו בואו נשלים את המהלך בקלפי אנחנו הבגצ להוציא את עתיד העיר מידי שליחי משפחת עופר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר