יונה יהב וגדי מרגלית (צילומים: מיכה בריקמן, עופר וקנין)
יונה יהב וגדי מרגלית (צילומים: מיכה בריקמן, עופר וקנין)

בית המשפט צפוי לאשר חסינות ליהב ולמרגלית

במסגרת התביעה שהגישו יד הרב דוד אסף - מכון לחקר כתבי הרמב"ם ויהודה אסף נגד עיריית חיפה, יונה יהב, וגדי מרגלית קבעה היועצת המשפטית של עיריית נוף הגליל עו"ד אולגה גורדון כי יהב ומרגלית זכאים לחסינות בשל היותם עובדי רשות מקומית אשר פעלו מתוקף תפקידם. בית המשפט צפוי לאשר את חוות הדעת

פורסם בתאריך: 25.8.20 15:09

בית המשפט צפוי להעניק חסינות לראש העיר לשעבר יונה יהב ולמנכ"ל עיריית חיפה לשעבר גדי מרגלית בתביעה שהגישו יד הרב דוד אסף – מכון לחקר כתבי הרמב"ם ויהודה אסף נגד העירייה, יהב, מרגלית, ראש מינהל התפעול לשעבר דוד לוריא ומנהל האגף לביטחון ושירותי חירום יאיר זילברמן.

התפתחות זו מגיעה בעקבות חוות דעת בעניין שהגישה היועצת המשפטית של עיריית נוף הגליל עו"ד אולגה גורדון, שמונתה על ידי משרד הפנים לבחון את השאלה אם יהב ומרגלית זכאים לחסינות בשל היותם עובדי רשות מקומית אשר פעלו מתוקף תפקידם. חוות הדעת קבעה כי יש להעניק להם חסינות, ובעקבות כך הודיעה עיריית חיפה לבית המשפט כי היא מסכימה לכך.

כזכור, ב-20 בספטמבר 2018 הגישו עמותת יד הרב דוד אסף – מכון לחקר כתבי הרמב"ם ויו"ר העמותה יהודה אסף תביעה נזיקית לבית משפט השלום בעיר בסך של 2,476,693 שקל נגד העירייה, יהב, מרגלית, לוריא וזילברמן. התביעה הוגשה לאחר שבדצמבר 2017 פינתה העירייה את הישיבה שהוקמה במקום בעקבות תלונות של תושבים בשכונת רמת בגין על כך שקבוצה של חרדים מהזרם הליטאי השתלטה על המבנה והפכה אותו לישיבה. פקחי העירייה הגיעו למקום, פינו ממנו מזרונים ומיטות ופירקו קירות גבס.

בכתב התביעה נטען כי הפינוי היה "אירוע חמור מאין כמותו, שבמסגרתו פעלו הנתבעים להשתלט על בניין המצוי ברשות התובעת ולזרוע בו הרס וחורבן, ללא כל סמכות שבדין. בשעות הערב של 30 בדצמבר 2017, במוצאי שבת, הגיעו מרגלית, לוריא וזילברמן למקום משכנה של התובעת זה 35 שנה, כשהם מלווים בעשרות עובדי עירייה (לכאורה), נכנסו לבניין – ללא רשות, ללא סמכות, וללא צו שיפוטי – והחלו לשבור ולהרוס בו מכל הבא ליד. גם העובדה שמדובר היה בבית תפילה ולימוד לא מנעה מהנתבעים לנהוג בברוטליות בנוכחים ובמקום, כשהם שוברים את הקירות, את הדלתות ואת החלונות של המקום, משליכים את הציוד שהיה בו, מחבלים בחיווטי החשמל, גורמים נזק לריצוף ועוד. הנתבעים עמדו חסרי אונים אל מול החורבן שביצעו נציגי העירייה שלהם ללא סיבה, ללא סמכות ותוך שימוש לרעה במעמדם, בכוח משרתם ובאמצעים שעמדו לרשותם".

עוד נטען כי "מאז אותה פשיטה, כתב יד מקורי בן 800 עמודים שנכתב על ידי מייסד המכון ז"ל נעלם מחדרו של ראש המכון ונלקח מבית המדרש – בכוונה או שלא בכוונה – על ידי הנתבעים. מדובר בכתב יד במינו שערכו לא יסולא בפז".

בחודש ינואר פורסם ב"כלבו – חיפה והקריות" כי העירייה לא תייצג את יהב ומרגלית בתביעה, וזאת לאחר שעו"ד יובל ראובינוף שנשכר על ידי העירייה ביקש לדחות דיון בשל קיומו של הליך גישור בין הצדדים ו"ככל שחלילה הליך הגישור לא ישא פרי, כי אז, נוכח ניגוד עניינים העשוי להיווצר בין הנתבעים השונים, יידרש ייצוג נפרד לנתבעים 1 ו-2 (יהב ומרגלית. ב"כ)". בעקבות כך שכרו יהב ומרגלית את שירותיו של עו"ד גיא סיון, ובחודש מרץ הם הגישו בקשה לבית המשפט להכיר בחסינותם כעובדי ציבור ולמחוק אותם מכתב התביעה.

 

 

בחודש יוני הודיע ראובינוף כי בהתאם להנחיית הלשכה המשפטית של משרד הפנים, ההכרעה בבקשת החסינות של יהב ומרגלית הועברה אל עו"ד גורדון, וזו כתבה בחוות הדעת כי "הנתבעים 1 ו-2 (יהב ומרגלית; ב"כ) היו ראש העיר ומנכ"ל של הרשות המקומית, וככאלו אין כל ספק כי הם נכללים בהגדרת 'עובד רשות ציבורית'. בהתאם לגרסה העולה מתצהיריהם, מדובר בהליך פינוי שההחלטה לגביו מצויה במסגרת תפקידם. משכך, אין לתובעים כלל עילת תביעה ו/או יריבות עם השניים. אין ספק כי מדובר במעשים שנעשו מתוקף תפקידם השלטוני. הנתונים מצביעים על כך שהעוולה לא בוצעה על ידי הנתבעים, ולחלופין נעשו המעשים במסגרת תפקידם בתום לב. בכתב התביעה אין כל טענה ו/או עדות לכוונה של הנתבעים 1 ו-2 לגרום נזק ו/או התעלמות מגרימת הנזק, ככל שהיה. לפיכך לא ניתן להצביע על כוונה של הנתבעים 1 ו-2 לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשר את גרימתו. לאור כל זאת, אני סבורה כי הנתבעים 1 ו-2 זכאים לחסינות, ועל העירייה להודיע לבית המשפט הנכבד על הסכמתה לבקשה".

אתמול (שני) הגישו יהב ומרגלית בקשה לבית המשפט לדחות את התביעה נגדם, שבה נכתב: "לאור הודעת היועצת המשפטית שמונתה מטעם משרד הפנים על כך שהנתבעים 1 ו-2 זכאים לחסינות, ולאור הצהרתה של הנתבעת 5 (עיריית חיפה; ב"כ) בדיון מ-11 במרץ כי העירייה תקבל כל החלטה שתינתן על ידי היועצת המשפטית, ולנוכח עמדתם של הצדדים כולם כי אין כל הצדקה להמשך ניהול ההליכים נגד הנתבעים 1 ו-2, מתבקש בית המשפט לקבוע כי התקיימו תנאי החסינות ביחס לנתבעים 1 ו-2 לגבי המעשים נשוא כתב התביעה, ולדחות את התביעה נגדם".

בתגובה הודיע עו"ד איל קורן ממשרדו של ראובינוף לבית המשפט כי העירייה מסכימה לבקשת החסינות ליהב ולמרגלית, ולפיכך יש להעניק חסינות גם ללוריא ולזילברמן: "בנסיבות אלו מתבקש בית המשפט לקבל את בקשת החסינות של הנתבעים 1 ו-2 ולהורות על דחיית התביעה נגדם ונגד הנתבעים 3 ו-4".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. שלמה כהן

    מעניין מה יהיה כשיפורסמו דו"חות הביקורת על יפה נוף. מה יהיה אז?

  2. זכות הציבור לדעת

    מיכי אלפר מיהדות התורה חוגג מתחת לרדר ורושם את כל הנכסים האפשריים על שם עמותות חרדיות לדורות. המאבק שלו ביונה יהב הושלם. תודה לראש העיריה הכפול שלנו.

  3. גלית, כרמל

    מקווה שהעמותה תגיש עירעור. יהב ומרגלית בהחלט צריכים לשלם מכיסם על המעשה הנואל.

  4. דין דין

    משרתי ציבור שעומדים מעל לחוק מתאפשר להם לנקוט בפעולות בלתי סבירות ולהסתתר מלתת דין על מעשיהם.במקרה זה נקטו יהב ומרגלית בפעולה בלתי סבירה ולא יתנו את הדין.על המחוקק לתת דעתו על כך.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר