עובדת ניקיון (צילום: רמי שלוש)
עובדת ניקיון (צילום: רמי שלוש)

הצעה לסדר להעסקה ישירה של עובדות הניקיון בעירייה

חברות מועצת העיר נעמה לזימי ושרית גולן שטיינברג מהקואליציה הגישו הצעה לסדר שתחייב את עיריית חיפה להעסיק את עובדות הניקיון שלה בהעסקה ישירה ולא באמצעות חברות כוח אדם. לזימי: "אני מאמינה שבשלה העת להעביר הצעה כזו ושתהיה לה תמיכה גורפת"

פורסם בתאריך: 7.3.21 20:00

חברות הקואליציה במועצת העיר נעמה לזימי מסיעת חיים בחיפה של ראש העיר עינת קליש רותם ויו"ר סיעת חיפה בשבילנו שרית גולן שטיינברג הגישו הצעה לסדר שתחייב את עיריית חיפה להעסיק את עובדות הניקיון שלה בהעסקה ישירה ולא באמצעות חברות כוח אדם.

בפנייתה למזכירת המועצה דיאנה רוי כתבה לזימי: "גולן שטיינברג ואני שלחנו בעבר שאילתות בנושא החשוב הזה. בתחילת הקדנציה שלחתי שאילתה אישית על תחשיב העסקת מנקות הרשות שלא דרך חברת כוח אדם אלא כעובדות הרשות, אך מסיבות שאינן ברורות לי עד היום לא ניתנו לי תשובות מקיפות בנושא, זאת למרות שגלגלתי את הנושא במשך כמה חודשים. בסופו של דבר זה נעצר ללא מענה לשאילתה שאותה הגשתי, וכך קרה בקדנציה קודמת עם פעולותיה של גולן שטיינברג. כעת אנו רוצות להעלות את הנושא כהצעה לסדר שתחייב העסקה ישירה ושינוי מדיניות, מתוך תקווה לעשות שינוי חשוב ומתבקש".

עוד כתבה לזימי כי "בתי חולים בעיר, אוניברסיטת חיפה ומוסדות ציבוריים רבים בעיר ובארץ כבר מבינים שצורת ההעסקה של המנקות דרך קבלן חיצוני אינה הגונה ואינה מוסרית, אך גם אינה כלכלית או משתלמת ממגוון סיבות, בטח לא כפי שהיה נהוג לחשוב. בחברה מתוקנת טיעונים כמו 'אבל אם היא תהיה חולה, מי ינקה לי את המשרד?' אינם ניתנים להכלה עוד. צורת העסקה פוגענית לא הופכת ללגיטימית בגלל טיעונים חלולים כאלו שניתן לפתור ברגע, בטח כאשר עד לפני 20 שנה כלל לא היה נהוג להעסיק דרך חברות כוח אדם. יש פה שאלה של סדרי עדיפויות, ערכים ותפישת המגזר הציבורי ככזה שמבקש לתקן חברה ולא לאמץ את החוליים שבה. אנו מאמינות שהעירייה יכולה להיות חוד החנית בשינוי החברתי החשוב הזה".

לזימי הוסיפה כי בזמן ניסיונותיה לקבל מענה לשאילתה שהוגשה בשנת 2019 "נוכחתי לדעת כי הרשות מתמחרת מול חברת כוח האדם על בסיס מטר ניקיון, מה שרק מוכיח את העמקת הניכור והזילות בכבוד אדם שבהעסקה כזו – חוזה קר ומנוכר, ללא פנים, ללא שמות וללא הכוח האנושי העובד אלא פונקציה של מטר לניקוי. אנחנו ברשות צריכים להיות מגדלור של תיקון חברתי, והעסקה ישירה של המנקות היא אבן דרך חשובה להגשמת השאיפה הזו".

 

 

לפי הצעת ההחלטה שאותה מבקשות לזימי וגולן שטיינברג מחברי המועצה לאשר, "העירייה תתחיל תהליך קליטה מדורג של עובדי הקבלן שלה, כאשר תהליך זה יתחיל עם המנקות שהן החוליה 'החלשה' יותר מקרב עובדי הקבלן בעירייה ואשר הפכו בצדק לסמל של ההעסקה המנצלת בישראל (העסקה קבלנית) – דבר שמחובתנו לשנות ולתקן. לכן נכון מהבחינות המוסרית והערכית להתחיל איתן".

בהמשך ציינו השתיים כי הן "שואפות להמשיך ולחתור לשינוי רחב עם קבוצות עובדים נוספות כמו המאבטחים והעובדות הסוציאליות".

לזימי אחרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "רשות שרואה עצמה מובילה עיר אנושית וקהילתית ותומכת בצמצום פערים בחברה חייבת להתחיל מהבסיס ולסיים את ההעסקה המנצלת והפוגענית. העסקה ישירה של המנקות זו חובה מוסרית שלנו, כלפיהן אך גם כלפינו. אני מאמינה שבשלה העת להעביר הצעה כזו ושתהיה לה תמיכה גורפת".

גולן שטיינברג מסרה: "החובה שלנו לעבור להעסקה ישירה היא לא רק חובה מוסרית שלנו כלפי עובדי ועובדות הקבלן אלא יש בכך גם תועלת כלכלית לעירייה. מבדיקה שנערכה על ידי ארגון אשה לאשה אשר מקדם את הנושא עולה כי בניגוד לסברה הרווחת שלפיה עלותה של העסקה ישירה למעסיק היא גבוהה בהרבה מהעסקה באמצעות חברות קבלן, הרי שכיום הדברים אינם כך בהכרח ונמצא שברוב המקרים העלויות הן פחותות. לפיכך נראה כי חשוב לבדוק גם ברמה המוסרית וגם ברמה הכלכלית את האפשרות לקדם מעבר של עובדות הקבלן בעירייה להעסקה ישירה. יש להתחיל דווקא בעובדות הניקיון שנכללות לרוב באוכלוסייה אשר זקוקה להגנה מוגברת שלנו, ולעבור לעוד מגזרים כמו מאבטחים במוסדות החינוך".

 

שרית גולן שטיינברג ונעמה לזימי (צילומים: מיכה בריקמן, נופר חסון הנדלמן)

שרית גולן שטיינברג ונעמה לזימי (צילומים: מיכה בריקמן, נופר חסון הנדלמן)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. כל עובדי העירייה הם עוד רשומה בקובץ אקסל !!

    זה הנוהג בשנתיים האחרונות. מצאתי רקבון

  2. עובדי קבלן מוח

    אפשר לבקש מעובד הקבלן להחליף ראש עיר + סגנים + חברי מועצה, ולהביא במקומם עובדי קבלן שיכולים לתפקד?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה להגיד "עובדות" כשצורת הרבים בשפה העברית זה עובדים ועובדי?
    האם אין גברים העובדים כפועלי נקיון ולמה הן ממדרות אותם בדיבור?
    אגב כל מנהל תחזוקה בכל בניין בעירייה יגיד לכם שעובדי הנקיון עובדים בקושי חצי יום ביום עבודה שלם.
    הם שוטפים רצפות באיטיות בבוקר, שעתיים הפסקת קפה באיזה חדר תחזוקה, יוצאים שוטפים עוד קצת בצהריים, שוב הפסקה
    שעתיים, אחה"צ שעה עושים ויש על מטבחים או איזה משרד של המנהל והולכים הביתה.

  4. תשובה לאנונימי

    אם העבודה הזאת כל כך כיפית ומהנה, למה שלא תלך לעבוד שם?

  5. ומי ישלם את הפופוליזם שלכן?

    הצעה לסדר: צמצום הסגנים בשכר מ-5 ל-3
    הצעה לסדר: צמצום מנהלת 2030 ל-3 יועצים
    הצעה לסדר: ייעול העירייה צמצום מ-20 אגפים ל-10.
    הצעה לסדר: …
    הצעה לסדר: …
    בנתיים בהצעות פופוליסטיות כאלו, את החשבון מגישים לנו שנה אחרכך בארנונה, נכון ??

  6. הסחה מכך שעיריית חיפה לא מתפקדת

    לאלה שתוהים מדוע מר"צ לא עוברת את אחוז החסימה הנה התשובה מבית לזימי וגולן. כולנו בעד זכויות החלשים והנדכאים. למרבה הצער בשבילכן ה"ה גולן ולזימי, עיריית חיפה נבחרה בכדי לנהל את העיר חיפה – דבר בו העירייה נכשלה לחלוטין. תפיסת כותרות בזכות עובדות ניקיון לא תכסה את מעשי או ליתר דיוק את חוסר מעשי ראש העיר ששמה את המפתחות של העיריה במגרה של עסקנים חרדים ומדי פעם מנהלת סימפוזיונים בנושאי חתולים או חזירים או כלבים

  7. הצעה לסדר נוספת

    חברי מועצת העיריה ינקו את חדריהם בעירייה. כך סוף סוף נדע על מה הם מקבלים משכורת.

  8. אנחנו במספרה ובמכון לבניית ציפורניים

    אבל ליבנו עם עובדות הניקיון המסכנות – סוציאליזם ואחוות העמים , גרסת רחוב חסן שוקרי, חיפה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר