יוצאים משידת הטיפול: על דיכאון סביב הריון. צילום ממאגר ingimage
יוצאים משידת הטיפול: על דיכאון סביב הריון. צילום ממאגר ingimage

יוצאים משידת הטיפול: על דיכאון סביב הריון

דיכאון סביב הריון הינה תופעה שכיחה ביותר, הרבה יותר מיתר לחץ דם או סוכרת במהלך ההיריון והשלכותיה על בריאות האם והילוד רבות. הדיכאון עלול להופיע עד שנה לאחר הלידה ומכאן החשיבות שבאבחון מוקדם וטיפול בטרם יגרם נזק בלתי הפיך והדיכאון יהפוך לכרוני

פורסם בתאריך: 10.3.20 16:27

מאת: ד"ר טטיאנה ז'לוזין – מנהלת השירות הפסיכיאטרי ומיכל אוחנה אידלמן – מנהלת הסיעוד בשירות לבריאות הנפש של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

10%-15% מהנשים החוות דיכאון וחרדה במהלך ההיריון , זה אחוז דומה לזה של הנשים החוות דיכאון וחרדה לאחר לידה ואף יותר. כמו כן, דיכאון שהחל בהיריון יימשך גם לאחר הלידה. לכן כיום מתייחסים לתופעה של דיכאון סביב הריון ולא רק לדיכאון אחר לידה

שכיחות התופעה של דיכאון סביב לידה, גבוהה פי שתיים ושלש מתופעות כמו יתר לחץ דם בהריון המופיע ב 5% מהמקרים ורק- מההרות 4.6% יסבלו מסוכרת הריונית, כך שמדובר בסיבוך הנפוץ ביותר של ההיריון ולדאבוננו המושתק והמוזנח ביותר עד לאחרונה. דיכאון ל"ל יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה בהקשר של שינויים הורמונליים בעקבות הפסקת הנקה, חזרת הווסת, נטילת אמצעי מניעה הורמונליים ואם אינו מטופל יכול להפוך לכרוני.

הסיבות הפיזיולוגיות להופעתו הן עליה בהורמוני סטרס המופרשים במהלך ההיריון כמו: קורטיזול וקטיכולמינים גם אצל האם וגם אצל העובר. פעילות יתר בציר היפותלמוס אדרנל HPA.

גורמי הסיכון להופעתו של דל"ל הם דיכאון בהיריון בעבר, חרדה בהיריון, היסטוריה משפחתית של דיכאון אחרי לידה, תסמונת קדם ויסתית ורגישות לשינויים הורמונליים, BABY BLUES – עד 20% מנשים החוות תופעה זו יפתחו דיכאון לאחר הלידה. על כך יש להוסיף אירועים המגבירים סטרס במהלך ההיריון וסביב הלידה כמו מצוקה כלכלית, יחסים מעורערים עם בן הזוג או העדר בן זוג, חוסר תמיכה ועוד.

אורות אדומים לתופעה

סימנים לדיכאון בהריון ולאחר לידה : מצב רוח ירוד ובכי, חוסר בשינה- האם אינה ישנה למרות שהתינוק ישן- מצב אותו מנצלת אישה לאחר לידה לשינה בדרך כלל, עייפות עקב הפרעות בשינה , הפרעות בריכוז, הפרעות בתיאבון, חוסר הנאה מפעולות שנהנתה מהן קודם, חוסר שקט, חרדה- בעיקר חרדה יתרה לבריאות העובר או תינוק- זהו מרכיב שאינו קיים בדיכאון קלאסי, אי יכולת להתחבר רגשית לעובר, עד כדי הימנעות מהטיפול בו,. קיימת תופעה שהאישה סובלת ממחשבה טורדנית ואף רואה תרחיש מפחיד הקשור לתינוק ולעתים אף נוהגת באלימות כלפיו- מצב זה הוא סיכון מוגבר לאם שתפגע בעצמה!! תופעות אלו מלוות בתחושת אשמה כי היא "אם לא טובה"- ולכן עדיף שלא תהיה…

הנזק לאם

דיכאון בהריון שאינו מטופל משפיע על האם ויכול להגדיל את הסיכון להקאות , הפלה ספונטנית בכל שלב, רעלת היריון, לידה מוקדמת לפני שבוע 37, משקל לידה נמוך, היקף ראש נמוך, ציון אפגר (ציון שנית לתינוק מיד לאחר הילדה ולאחר 5 דקות וכולל מספר פרמטרים) נמוך. סיכון מוגבר לדיכאון לאחר הלידה והישנות של הדיכאון במהלך החיים ואובדנות!!!

הנזק לעובר/תינוק/ילד

דופק מהיר בעובר, הפרעות בשינה, אכילה לא סדירה ועלייה לא טובה במשקל, סכנת בטיחות עקב דיכאון אותו חווה האם, עיכוב שפתי, התפתחותי, קוגניטיבי ורגשי, הפרעות קשב וריכוז והתנהגות במסגרות החינוך, קושי ביצירת קשרים חברתיים ועלייה בסיכון לדיכאון בעתיד.

בבדיקת EEG נמצאה התאמה לדיכאון בתינוקות אצל אימהות הסובלות מדיכאון.

כיצד מאתרים ומטפלים?

בטיפות חלב ובמרפאות ליווי הריון ניתן לאישה ההרה ,החל משבוע 28, או לפי שיקול דעת האחות גם קודם, שאלון אדינבורו שבוחן את מצב רוחן במהלך השבוע האחרון. במקרים המאותרים כמצבי סיכון מופנית האישה לטיפול.

בין דכאון לדכדוך לאחר לידה

חשוב לציין כי קיימת תופעה לאחר לידה הנקראת BABY BLUES, זוהי תופעה שכיחה מאוד המופיעה אצל כ-85% מהיולדות ואינה הפרעה פסיכיאטרית. היא מופיעה מיד אחרי לידה, שיאה בימים 3-4 והיא חולפת תוך שבועיים. הסיבה להופעתה היא ירידה חדה ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון לאחר הלידה. גם הורמון האוקסיטוצין המופרש בזמן ההנקה יכול לגרום לתגובה רגשית מוגברת. לתופעה זו אין צורך בטיפול, היא חולפת ברוב המקרים, אך יש צורך בעזרה ותמיכה, חברותא של אימהות לאחר לידה, מנוחה ותזונה טובה. במידה והתופעה אינה חולפת הדבר מצריך בירור- ניתן לגשת לטיפול חלב או למרפאה בה נעשה מעקב היריון ולמלא שאלון אדינבורו ולהתייעץ עם האחות שתדע לאן להפנות את המטופלת. ניתן גם לפנות לרופא המשפחה/ילדים שידע להפנות את האישה לגורמים מקצועיים.

הטיפול בדיכאון לאחר לידה חשוב וחיוני. כאמור בשל השלכותיהן על בריאותה הנפשית של האם כמו בירותו הנפשית והגופנית של העובר, היילוד והאדם שיגדלו מהם. לדאבוננו, רוב הנשים אינן פונות לעזרה בשל בושה, חוסר מודעות ומחשבה כי זו תגובה נורמלית ללידה ולקשיים מסביב, לאחר הלידה נוטים להתמקד בתינוק ופחות באם. הדבר מצער כי מדובר בדיכאון נפוץ אשר מגיב היטב לטיפול. לכן יש חשיבות רבה בעידוד האישה לדווח על תחושותיה ויש להעלות את המודעות בקרב כל המטפלים באישה ההרה ובתינוק לאחר הלידה: אחיות, רופאי משפחה, רופאי ילדים, גניקולוגים, דיאטניות וכו'!. במקביל יש להסיר את מסך הבושה ולעודד בני זוג, בני משפחה וחברים לפקוח עין ולדאוג שאישה המראה סימני מצוקה סביב ההריון תזכה למענה טיפולי מתאים.

כללית במחוז חיפה וגליל מערבי פיתחה מערך לאיתור מוקדם ומתן טיפול תומך, כולל קשר הדוק עם בית חולים כרמל, בניסיון לאתר את הסובלות מהתופעה בשלב המוקדם, עוד במהלך המעקב, בעת השהייה בחלקת יולדות ובמגעים עם האם שתינוקה בטיפול או אשפוז.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר