רוכבי אופניים והולכי רגל (צילום: תומר אפלבאום)
רוכבי אופניים והולכי רגל (צילום: תומר אפלבאום)

הצעת חוק עשויה להוביל למהפכת שבילי אופניים בחיפה

לפי ההצעה שעליה חתמו 61 חברי כנסת, כל רשות מקומית שבה יותר מ-30,000 תושבים תגיש תוכנית מתאר לסלילת שבילי אופניים בכל תחומה, ותוקצה חניית אופניים לצד מבנים ותחנות רכבת ואוטובוס

פורסם בתאריך: 9.7.17 14:46

 

ועדת השרים הממשלתית לענייני חקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים, שמימושה עתיד להוביל למהפכה בתחום השימוש באופניים כאלטרנטיבה לרכב פרטי. בחיפה – עיר אשר מתמודדת עם גודש תנועה הולך ומחמיר – למימוש הצעת החוק יהיו מטבע הדברים השפעות רבות.

הצעת החוק, שעליה חתומים 61 חברי כנסת מכל סיעות הבית כיוזמים, בהובלתו של ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת, קובעת כי כל רשות מקומית שמספר תושביה עולה על 30,000 תגיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה שלה תוכנית מתאר מקומית לסלילת שבילי אופניים בכל תחומה ושמטרתה היא "ליצור רשת רציפה של שבילי אופניים אשר תאפשר תנועה נוחה ובטוחה באופניים". בהצעת החוק מוצע גם שכל תוכנית לסלילת כביש חדש תכלול הוראות בדבר התוויית שביל אופניים כחלק מהדרך, וזאת תוך יצירת רצף בין השביל המתוכנן לבין שבילי אופניים קיימים, מאושרים או מוצעים, בתוכניות גובלות.

הצעת החוק מבקשת להטמיע גם מהלכים משמעותיים בתחום חניית האופניים, ובהם חובת התקנת חניה לאופניים בכל בניין המשמש למשרדים, למסחר, לתעשייה או לחינוך. בנוסף על כך נקבע בהצעת החוק כי כל אוטובוס ציבורי המיועד להסעת 40 נוסעים או יותר בקו שירות בין עירוני יכלול תא מטען המאפשר הובלת אופניים, וכי בכל מרכז תחבורה, לרבות תחנת רכבת ותחנת אוטובוסים מרכזית, יוקצה שטח חניה לאופניים ובו יהיו מקומות חניה לאופניים בשיעור של חמישה אחוז ממספר המשתמשים הממוצע ביממה במרכז התחבורה.

 

ח"כ דב חנין (צילום: טלי מאייר)

ח"כ דב חנין (צילום: טלי מאייר)

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "בישראל, שבה האקלים והטופוגרפיה מאפשרים נסיעה באופניים ברוב היישובים במשך רוב ימות השנה והעומס בכבישים רב, הנסיעה באופניים יכולה להוות נתח משמעותי מכלל הנסיעה ולסייע בהפחתת הגודש וזיהום האוויר, אך לשם כך נדרשת פעולה שלטונית מתואמת שתהפוך את השימוש באופניים לזמין ויעיל עבור כל האזרחים, וזאת על ידי תיאום בין הגופים הרלוונטיים ובכללם הרשויות המקומיות, רשויות התכנון והבנייה וגורמי התחבורה השונים".

ח"כ חנין: "האופניים הם אמצעי תחבורה בריא וסביבתי, זול ונגיש שעל המדינה לעודד. עלינו לדאוג ליותר שבילי אופניים, לבטיחות הרוכבים ולחיבורי אופניים עם תחבורה ציבורית כדי להגדיל את יכולת האנשים להתנייד באמצעותם ולהסדיר את השימוש במרחב הציבורי כך שלא ייווצרו תחרות וסיכון להולכי הרגל ולנוסעים. הצעת החוק תקדם את כל אלה, תעודד את השימוש באופניים, תגביר את הנגישות ותתרום לאיכות החיים והסביבה, לצמצום הפערים החברתיים ולהגברת בטיחות בדרכים. ההצעה גם תצמצם את הקונפליקטים בין רוכבי אופניים להולכי רגל ובין רוכבים לנהגים באמצעות הסדרת שבילי אופניים בטוחים אשר יהיו מופרדים מתנועת הולכי הרגל וכלי הרכב. אני קורא לשרים לתמוך בהצעה".

מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים יותם אביזוהר, אשר מרכז את קואליציית הארגונים החברתיים, את ארגוני הסטודנטים ואת הארגונים הסביבתיים התומכים בהצעת החוק: "אנו מקווים שהשרים יהיו קשובים לצורך שעולה מהשטח ויתנו מענה למאות אלפי הרוכבים בישראל, אשר נמצאים כיום בקונפליקטים עם הולכי הרגל על המדרכות ועם הנהגים על הכבישים בשל היעדר תשתיות מינימליות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר