גלישת הביוב לנחל סעדיה (צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)
גלישת ביוב לנחל סעדיה (צילום ארכיון: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)

התראה לעיריית חיפה: ביוב זורם לנחל סעדיה ממערכת הניקוז העירונית

במכתב התראה שהוציא המשרד להגנת הסביבה לעירייה, היא נדרשת לנקוט בכל האמצעים להפסקה מיידית של הזרמת השפכים לנחל ממערכת הניקוז שבבעלותה. כמו כן היא נדרשת להגיש למשרד תוכנית צילום פנימי של קו הניקוז לצורך איתור חיבורים אסורים וניתוקם לא יאוחר מ-15 באוקטובר

פורסם בתאריך: 23.8.21 14:17

המשרד להגנת הסביבה הוציא מכתב התראה לעיריית חיפה בשל זיהום נחל סעדיה בשפכים המוזרמים אל מערכת הניקוז הטבעית וממנה אל נחל סעדיה ממוצא ניקוז עירוני. ההתראה יצאה לפי חוק המים וחוק שמירת ניקיון.

קווי ניקוז של אזור התעשייה בצ'ק פוסט במפרץ חיפה מתחברים אל תעלת ניקוז המתחברת לנחל סעדיה, כאשר מערכת הניקוז שייכת לעיריית חיפה. במסגרת סיורי פיקוח של המשרד להגנת הסביבה נמצא, כי תעלת הניקוז המתחברת לנחל סעדיה מכיוון הצ'ק פוסט ואליה מתחברים קווי הניקוז של אזור הצ'ק פוסט הייתה מלאה במים עכורים בצבע כהה וריח צחנה הורגש במקום. דיגום שנערך למים שבתעלת הניקוז הצביע על זיהום בעל סממנים של מי ביוב.

בעקבות החשש שעלה מתוצאות הדגימות לחדירת מי ביוב לקווי הניקוז, בוצעו דיגומים בתעלת הניקוז ובקו הניקוז ברחוב מקלף, שהיה מלא במים. בדיגומים אלה נמצאו ריכוזים גבוהים הרבה יותר של זיהום, המעידים באופן חד משמעי על חדירת ביוב לניקוז.

לאור זאת, דרש המשרד מהעירייה לבצע צילום פנימי של קו הניקוז כדי לאתר את מקורות הזיהום. העירייה ביצעה, בתיאום עם המשרד, בדיקה בעזרת חומר צבע (פלורסין), כדי לבדוק אם יש דליפה מקו הביוב של "מי כרמל" אל קו הניקוז, שלא הראתה הוכחה לחדירה כזו. תאגיד "מי כרמל" דיווח למשרד, כי הוא ביצע שדרוג של קו הביוב וכן סיפק צילום שהעיד כי הקו תקין.

בהתראה שהוציא המשרד להגנת הסביבה, נדרשת עיריית חיפה לנקוט בכל האמצעים להפסקת הזרמת השפכים ממערכת הניקוז שבבעלותה אל מערכת הניקוז הטבעית ואל נחל סעדיה. העירייה נדרשת להגיש למשרד תוכנית לצילום פנימי של קו הניקוז לצורך איתור חיבורים אסורים ולניתוק חיבורי ביוב שיאותרו וחיבורם אל מערכת הביוב – כל זאת לא יאוחר מ-15 באוקטובר.

מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ: "תופעת זיהום נחלים בשפכים היא חמורה, מסוכנת ופוגעת אנושות באדם ובסביבה. אנו רואים בחומרה זיהומים אלו ונמשיך לטפל ולאכוף מול הגורמים המעורבים כדי לשמור על הנחלים והסביבה נקיים ובריאים לציבור".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי הוא רואה בחומרה את זיהום מי הנחל בשפכים וכי ימשיך לפקח על זיהום הנחל ולבצע פעולות אכיפה מול הגורמים המזהמים ככל שיידרש.

 

 

רק לפני כשבוע עלה נחל סעדיה לכותרות, כאשר לאורכו הוצבו ספסלים להנאת המטיילים, וכעבור שעות ספורות הוסרו. העירייה מיהרה להבהיר את האבסורד בהודעה מטעמה: "נחל סעדיה הוא נחל הסובל מזיהום מי שפכים מאזור התעשייה של מפרץ חיפה. מי הנחל אינם ראויים לרחצת מבקרים, וזאת עד לטיפול מלא במקור הזיהום. עיריית חיפה פועלת בשיתוף כלל גורמי החקירה והאכיפה המוסמכים לאיתור הגורמים העברייניים המזהמים. הצבת הספסלים נעשתה בשל תקלה בתיאום בין גורמי העירייה, וברגע קבלת הדיווח על התקנת הספסלים, פעלה עיריית חיפה במיידית לאיסופם. הספסלים ימתינו במחסני העירייה לפרישה מחודשת עד להשלמת ניקוי הנחל תוך שמירה על בית גידול רגיש זה".

חבר מועצת העיר ניר שובר הגיש לאחרונה הצעה לסדר בנושא נחל סעדיה, שבה הוא כותב, כי הנחל, אחד מאוצרות הטבע היפהפיים של חיפה הפך למפגע תברואי, בין היתר בשל הזרמה בלתי פוסקת ומתועדת של ביוב ושפכים לנחל דרך תעלת ניקוז. שובר מבקש לבטל את התוכנית להסטת תוואי הנחל לצורך הקמת אזור תעסוקה ולפעול לשיקומו.

שובר היה גם מי שלקח אחריות על פרשת הספסלים. בפוסט שפרסם כתב: "לאחר הצבת הספסלים פנו אליי כמה גורמי מקצוע בעירייה והעלו נקודה חשובה ומשמעותית – מאחר שהנחל, למרבה הצער, מזוהם, בעוד העירייה ו'מי כרמל' עובדים למצוא את הנקודה שבה נמצא החיבור הפיראטי למערכת הניקוז העירונית ולנתק אותו ממנה – ייתכן מצב, כי הצבת הספסלים עלולה לעודד את כניסתם של הבאים למקום להיכנס לנחל, ולכן הוצע למצוא את מקור הזיהום תחילה ולהמתין עם הצבת הספסלים. מכיוון שלפני הכל יש לי אחריות ואני האחרון שרוצה שיקרה משהו למישהו מכם – קיבלתי את הסרת הספסלים בהבנה".

מעיריית חיפה עדיין לא התקבלה תגובה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בול

    יש עוד ביוב שזורם לכביש בכניסה לכיוון בית חולים רמב״ם מיתחת לגשר של הרכבת בכביש בצד ימין שנים זורם ומסריח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר