אייל צ'רנוביצקי
אייל צ'רנוביצקי

"אני חסיד גדול של חיפה, אני אוהב אותה"

אייל צ'רנוביצקי שוחה בתחום הנדל"ן בעיר כבר 26 שנה, במהלכן עברו תחת ידיו הפרויקטים הכי משמעותיים בעיר בתחום ההתחדשות העירונית. חברת "ברקן-אייל", שהוא אחד מבעליה, יוזמת ובונה בימים אלה ארבעה פרויקטים מרהיבים בגבעת זמר, והחמישי בדרך. "בכל הפרויקטים האלה אנחנו מקדימים את לוחות הזמנים, כל הדירות כבר נמכרו. יש לנו שקט"

פורסם בתאריך: 3.3.22 18:53

אייל צ'רנוביצקי, מי אתה?

אני בן 47, נולדתי בחיפה, ועדיין גר בעיר, נשוי לנעמה ואנחנו מגדלים שלוש בנות מקסימות. אני עוסק בנדל"ן מאז 1996. התחלתי את דרכי בתחום כשהקמתי את משרד "רשת התיווך הישיר", שהיה פעיל 20 שנה ועשה דברים מדהימים בעיר. בהמשך פניתי לתחום היזמות, שבו אני עוסק משנת 2010.

איך היה המעבר?

בהתחלה זה היה משולב, עסקתי המון בשיווק, ובמקביל עסקתי בייזום פרויקטים, ורק בשנים האחרונות נטשתי לגמרי את התחום ההוא, ולמעשה מאז אני מתרכז כל-כולי ביזמות.

אילו פרויקטים עשית?

במרוצת השנים, עשיתי את הפרויקטים הכי משמעותיים למעשה שקרו בעיר בנושא התחדשות עירונית – כל הפרויקטים בחביבה רייך, כל הפעילות משנת 2010 ועד לבניין האחרון שנבנה ממש כרגע. כל אלה פרויקטים שאני יזמתי וארגנתי עם הדיירים, יחד עם חברת "גרינברג את שניאור". אני, למעשה, ניהלתי את כל הפעילות וכשסיימתי את הפרויקט הזה, חברתי לחברת "ברקן הנדסה" וביחד הקמנו את "ברקן אייל", שזו חברת בנייה בבעלות היזמים ליאור ברקת, רונן קיהן ואנוכי. היום החברה יוזמת ובונה ארבעה פרויקטים בגבעת זמר: הפרויקט "ברקן בזמר" ברחוב הדודאים 32-30; הפרויקט ברחוב הדודאים 42 שנקרא "ברקן בזמר פרימיום"; עכשיו אנחנו מתחילים פרויקט חדש בדודאים 5, ורכשנו קרקע נוספת לפרויקט חמישי בגבעת זמר, וכך נהפוך להיות הקבלן הכי גדול שבונה בשכונה אחרי "שיכון עובדים".

להיות יזם וגם קבלן זה יתרון לא רע.

החיבור שלי עם קבוצת ברקן הגיע בדיוק מהמקום של להביא את כל הערך המוסף שצברתי לאורך השנים – בידע שוק שלי, בהיכרות עם נושא הלקוחות, הדירות והצרכים שיש בשוק והדברים הרלוונטיים שאני מכיר ולמדתי, עם יכולות הביצוע של החברה, שיש לה סיווג קבלני ג' 4 ועוד מעט היא תהיה ג' 5, שזה הסיווג הגבוה ביותר. השילוב הזה, נותן לך למעשה שליטה מלאה בתהליך. אתה לא יוזם פרויקט ואז מתחיל לחפש מי יבצע אותו, אלא מראש אתה יודע שאתה אחראי עליו מההתחלה ועד הסוף. הלקוח מקבל כתובת אחת, התהליך הרבה יותר יעיל וכלכלי וגם המוצר שאתה מוציא, הוא כל-כולו באחריותך ולא באחריות קבלנים שלקחת בדרך, ולך תחפש אותם אחר כך. בכל הפרויקטים בגבעת זמר אנחנו מקדימים את לוחות הזמנים, כל הדירות כבר נמכרו. יש לנו שקט.

אילו עוד פרויקטים יש לכם?

רכשנו עכשיו עוד כמה מגרשים באזור נווה שאנן, כמו ברחוב הצפירה, ואנחנו מפתחים שישה מתחמי התחדשות עירונית בשכונה. אני חסיד גדול של חיפה, אני אוהב אותה, מאמין בפוטנציאל שלה, מפתח אותו ויוזם כדי לעשות דברים לטובת העיר ולשיפורה, שדי קשה להתקדם בה. בתור אחד שהוא ותיק וראה פה המון גלגולים, לומדים להסתדר בכל פיגורציה, כי בסוף אנחנו רוצים להמשיך לפתח. אני לא הולך למקומות אחרים, אני פה, אני מאמין בעיר. אני מקווה שהרשויות ייתנו רוח גבית ולא להיפך, כדי שנצליח להתקדם. בינתיים אנחנו מצליחים, אז אין טענות.

בוא נדבר על ה"בינתיים מצליחים".

זו תקופה לא פשוטה עכשיו בעירייה, כולם יודעים את זה. יש הרבה חוסר ודאות, גם ברמה הארצית בתוכניות התחדשות עירונית יש הרבה חוסר ודאות. בסך הכל כולם מבינים שהתחדשות עירונית היא העתיד, ואני מאמין שבחודשים הקרובים יהיו בשורות טובות גם מצד הממשלה וגם מצד העירייה. השבוע, כמדומני, ראיתי שעסקו במועצת העיר בהיטל השבחה בנושא של התחדשות עירונית. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אמרה, או בעצם נתנה מעין הוראת-על, שבפרויקטים של התחדשות עירונית העיריות יגבו 25 אחוז היטל השבחה, אבל זה לא חובה. כל רשות עירונית יכולה להחליט על דעת עצמה, עד כמה היא רוצה לקדם או לא לקדם את הפרויקטים האלו ולתת מעין תג מחיר של היטל השבחה על כל אזור או פרויקט. ראש עיריית ירושלים החליט לתת פטור מלא מהיטל השבחה לכל הפרויקטים בעירו, שזה מגה קטליזטור לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

 

 

ואיך בעיריית חיפה הגיבו?

את ההחלטה צריך לקבל עד חודש מאי והיא תהיה תקפה לחמש שנים. בעיריית חיפה עשו טבלה, אותה הציגו בישיבת מועצה, ושם נקבעו היטלי ההשבחה לשכונות מסוימות. זה חורץ גורלות הדבר הזה. כשהסתכלתי על הדבר הזה, הייתי בטוח שהולכים להגיד שאין היטל השבחה כמו בירושלים, כמו שעשו בפרויקטים הראשונים שהיו בעיר בזמנו. פתאום אני רואה שהם רוצים להחיל על נווה שאנן 50 אחוז היטל השבחה. המשמעות של זה היא לקבור את כל תוכנית הפינוי-בינוי בשכונה.

לדעתי, זו תהיה שיחת היום הנדל"נית בחודש הקרוב. מתחת לפני השטח קורים פה דברים שהחיפאים צריכים להבין – אזורים שלמים פה הולכים להרוג אותם להתחדשות עירונית. אלא אם כן, פתאום העיריה תגיד, ולא סביר שזה יקרה, כי אנחנו מכירים את העיר שלנו, ש"אין בעיה, אנחנו רוצים לגבות 50 אחוז, אבל אנחנו ניתן לכם לבנות עוד 10 קומות, כדי שיהיה לכם כסף לשלם לנו". אבל זה לא יקרה, כי אנחנו יודעים איפה אנחנו חיים. אז כרגע זו עוד לא החלטה, אלא הצגה לציבור, וניתן זמן ליזמים להגיב עליה. העירייה עשתה בשנה שעברה תוכנית, לפיה היא רוצה להגדיל את אוכלוסיית נווה שאנן מ-40 אלף ל-70 אלף תושבים. איך אפשר להגדיל את האוכלוסייה אם אתה לא דוחף פרויקטים? יש הרבה קשיים בתוך התהליך, אבל אנחנו בסופו של דבר מצליחים. אולי לא כמו שרצינו, אבל מצליחים.

הנדל"ן זו בועה?

ממש לא. כשאת אומרת "בועה", צריך להיות מצב שיש הרבה דירות, מלא דירות, ובכל זאת המחירים הם גבוהים. לא מצב שאין דירות ובאופן אובייקטיבי המחירים גבוהים כי אין מספיק דירות. כמות הביקוש עולה על ההיצע. אם יאזנו את זה באיזושהי צורה, מן הסתם לא צריך יהיה לעשות רגולציות כדי לשנות את השוק. זה הכי פשוט שיש, אלו חוקי השוק הכי פשוטים שיש. ככל שיהיו יותר דירות, יהיה יותר אלטרנטיבות ללקוחות, ובאופן טבעי זה יאזן את המחירים. אלה חוקי הכלכלה הכי פשוטים.

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר