עצרת הזיכרון ליצחק רבין (צילום: מגד גוזני)
עצרת הזיכרון ליצחק רבין (צילום: מגד גוזני)

רצח רבין: ההכחשה נמשכת

פורסם בתאריך: 11.11.17 20:34

ניתן היה לצפות שכמו בכל שנה למחרת עצרת הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, יירד הדיון הציבורי בנושא זה מן הכותרות עד לסתיו הבא. אלא שבתחילת השבוע פורסם כי יו”ר סניף הבית היהודי בחיפה אבי קפלן ממשיך וטוען כי יגאל עמיר איננו זה שרצח את ראש הממשלה. “רבין נרצח מקדימה על ידי מישהו אחר. יגאל עמיר ירה מאחור”, כתב קפלן בתגובה לפוסט של אהוד ברק בפייסבוק — דברים שעליהם חזר אחר כך גם בריאיונות לכלי התקשורת.

אולי יש מי שהיה רוצה שנמשיך ונספר לעצמנו כי גם קפלן הוא עשב שוטה וכי האמונה בתיאוריית הקונספירציה שמורה לחבורה קיצונית והזויה שאיננה מעידה על הזרם המרכזי בימין כיום. רק לאחרונה הסביר השר אורי אריאל, שהיה מזכ”ל מועצת יש”ע בזמן הרצח, את כוונתו להשתתף בעצרת בכיכר רבין: “אנחנו יודעים מי ירה, אנחנו יודעים שהוא יושב בכלא. חלק משמעותי מההסתה היה על ידי גורמים מוסמכים במדינת ישראל שעשו עוול גדול מאוד לציבור שלם. זה דבר שלא ייעשה, ואני חושב שהלקח הזה נלמד”. כן, מה ששמעתם — נעשה עוול לציבור שלם. מארגני העצרת, ששאפו להכליל כמה שיותר קולות, ביטלו רק לאחר מחאות רמות ממחנה השמאל את נאומה של אסתר ברוט מעפרה שאמרה השבוע שהיתה הסתה משני הכיוונים ושאף אחד לא ידע שזה ייגמר ברצח.

זה 22 שנה מתנהל אחד מהקמפיינים הציבוריים האפקטיביים ביותר בתולדותינו. קריאות הפיוס וההידברות, אשר מחלקות את האחריות לרצח רבין באורח שוויוני בין כולם, הן רק ראשיתה של התביעה המרכזית של הקמפיין הזה: שיתנצל כל מי שמצביע על הרקע הפוליטי של הרצח. את מהלך היפוך היוצרות הווירטואוזי הזה ציינו השבוע בכיכר רבין בתל אביב תחת הכותרת של אחדות.
אם כן, איזה נרטיב מייצג יותר את הבית היהודי ואת יתר הימין בישראל? האם זה שמערער ציבורית על הרשעתו של עמיר או זה של אלה שאמנם זנחו את תיאוריית הקונספירציה אך מכחישים את ההסתה השיטתית ואת האחריות של ראשי מחנה האופוזיציה עליה?
השבוע התגייסו צעירי הליכוד חיפה למערכה לטיהור שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולמחיקת חלקו ביצירת האווירה שהובילה לרצח. בצמד פוסטים בפייסבוק המשיכו צעירי הליכוד להשמיע טיעונים על אבישי רביב, לבטל את המשמעות של ארון הקבורה המפורסם ברעננה, ועוד כהנה וכהנה אמירות שמציגות את ראש הממשלה כקורבן. אלה פעלו בצניעות יחסית לעומת טענתה של ח”כ נאוה בוקר שאמרה השבוע כי “מה שעושים לנתניהו בשנה האחרונה זה פי מאה הסתה ממה שעבר רבין”.

אין אירוני מכך ששלמה פילבר, אשר היה ממובילי הפצת תיאוריית הקונספירציה שמאשים את השב”כ ברצח, עומד כעת במרכזה של פרשת בזק כמי שנחשד בשחיתות כששימש מנכ”ל משרד התקשורת תחת השר נתניהו. המאבק למחיקת העובדות ההיסטוריות ולטשטוש פשעי הימין הישראלי פועל בכל החזיתות במקביל, מבלי להקפיד שטיעוניו לא יהיו סותרים. ככה זה כשנלחמים באמת.
נראה שחלוקת העבודה בין אנשי השטח של הימין בחיפה היא שאנשי הליכוד עסוקים בטיהור מנהיגם ופעילי הציונות הדתית בניתוק הקו המחבר בין האידאולוגיה של ארץ ישראל השלמה לריסוק הדמוקרטיה. לשם כך ניתן גם לעתים לרמוז, כפי שנתקלתי ברשתות החברתיות, שחובת ההוכחה מוטלת על מי שלא מאמין לתיאוריית הקשר, ויחד עם זאת לטעון ששלטון נתניהו נרדף שלא בצדק על ידי שמאלנים.

אבל מאמצים אלה לא ישנו את העובדה הפשוטה והחותכת שכל מעשי האלימות הפוליטית בישראל, בלי יוצא מן הכלל, הגיעו מכיוון אחד.

 

הכותב הוא במאי תיאטרון ופעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ישראל לב

    מפלגת העבודה בראשות רבין ניצלה את תמימותם של העולים החדשים מרוסיה. אמרו להם: אם אתם רוצים עבודה תצביעו למפלגת העבודה. תוצאות הבחירות היו כמעט חמישים חמישים. ללא קולות העולים לא היה להם סיכוי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גם אלימות מילולית היא אלימות, שנאת הכותב ל״אחר״ מעוררת סלידה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר