מפעל למיחזור אשפה (צילום: אוליבייה פיטוסי)
מפעל למיחזור אשפה (צילום: אוליבייה פיטוסי)

גישה מערכתית לבעיית המיחזור

פורסם בתאריך: 11.11.17 20:43

רמת המודעות הציבורית לאיכות הסביבה הולכת וגדלה, וכפועל יוצא מכך גדלה גם תחושת האחריות האישית לגורל כדור הארץ. כיום יודעים כולם כי יש לשמור על הסביבה וכי לא די במאבקים הגדולים נגד המפעלים המזהמים – גם שקיות הניילון, אריזות הפלסטיק ושאר המוצרים הקשורים לתרבות הצריכה הם דברים שיש להקטין את היקפם ולמחזר את הפסולת.

פחי מיחזור קיימים כמעט בכל בניין בארצות הברית ובאירופה. בישראל דברים זזים קצת אחרת. בשורת המיחזור הגיעה בשלב מאוחר יותר, והיקפו עדיין לא משביע רצון. כשבמקומות אחרים שקיות נייר היו הסטנדרט במשך שנים רבות, בישראל התעכב חוק השקיות במשך שנים רבות. גם הפרדת האשפה היא רק בגדר המלצה, ונעשית לפעמים באופן קפריזי.

בחיפה המצב עוד פחות טוב מאשר בגוש דן. אפשר לראות פחי מיחזור לבקבוקים כמעט בכל שכונה, אלא שמהתקנים הם פתוחים ולא מתאימים לייעודם. ראשית, מספרם לא מספיק. לפעמים הם עולים על גדותיהם ופעמים אחרות הם מרוחקים עבור חלק מהאנשים. שנית, הטופוגרפיה של חיפה וגם, כנראה, מידת האכפתיות של הציבור גורמים לכך שרבים מהחיפאים לא עושים את הדרך למתקן. תופעה נפוצה אחרת היא אשפה המושלכת למתקנים אלה. הם לא מרוקנים על בסיס יומי, האשפה מצטברת בהם ביחד עם שאריות הנוזלים מהבקבוקים, וכך נוצר מפגע תברואתי המלווה בריחות לא נעימים, בזבובים ובמעופפים אחרים. התחושה היא של אזור מוזנח ומלוכלך עד כדי כך שאנשים נרתעים מלרכוש דירות ליד פחי המיחזור לבקבוקים.

 

בעיה נוספת בהקשר זה היא העובדה שהאחראי על פינוי מתקנים אלה ועל ניקיונם הוא לא עיריית חיפה אלא ספק חיצוני שזכה במכרז. כתוצאה מכך אין ממש כתובת לפניות התושבים והן נופלות בין כיסאות העירייה והקבלן. במקביל ממשיכה האשפה להיערם, והתוצאה היא שהנזק לסביבה עולה על התועלת.

גם בתחום המיחזור של מוצרים אחרים כמו בקבוקי זכוכית, מוצרי מתכת, סוללות ופסולת אלקטרונית יש לנו עוד הרבה מה ללמוד משאר העולם. בשכונות רבות קיים מרכז מיחזור אחד, קטן מדי, לא תמיד נגיש מספיק, שגם הוא מרוקן בתדירות נמוכה. חייבים להודות גם שמבחינת המוטיבציה אנחנו צריכים ללמוד להתאמץ קצת יותר ולהגיע מהבית למרכזי המיחזור האלה.
פניות למוקדי העירייה בהקשר של מיחזור לא מניבות פתרון ממשי. על הפתרון להיות מערכתי. יש להחליף את מתקני הרשת לבקבוקי פלסטיק במתקנים סגורים המתאימים לסביבה, שלא פוגעים בעצמם באיכות החיים של התושבים. יש להקים מרכזי מיחזור רבים יותר, נגישים יותר, ולרוקן את הפחים באופן שוטף ויומיומי.

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר