גיא כלב. “אנחנו רוצים להחזיר את אזור כיכר האודיטוריום לזמנים שאני רק שמעתי עליהם” (צילום: שרון עובדיה)
גיא כלב. “אנחנו רוצים להחזיר את אזור כיכר האודיטוריום לזמנים שאני רק שמעתי עליהם” (צילום: שרון עובדיה)

“את מה שיש בתל אביב תשאירו בתל אביב. בואו נהיה מה שאנחנו”

מופעים של כוכבים בגן האם, אירועי צובחוץ, חנות האוזן השלישית בלובי של אולם רפפורט, עיר הבירה ועיר הנוער במגרשי אתו”ס ומרתון ספינינג בחוף הים. מנהל השיווק של אתו”ס גיא כלב חושב בגדול

פורסם בתאריך: 30.6.18 08:58

סביר להניח שמי שנולד לאחר הסבנטיז לא יבין מה היה בית רוטשילד בשביל צעירים בגיל ההתבגרות שפקדו אותו בכל יום עד סוף האייטיז. נכון, הם בעיקר רבצו על מדרגות האודיטוריום, משקיפים על ארוכי השיער שהגיעו לשמוע ולנגן מוזיקה במרתף 10, כאלו שהיו בטוחים שוודסטוק ושנות ה־60 עדיין כאן, כי לחיפה אכן הגיעו טרנדים, אבל קצת מאוחר. בסינמטק הקרינו רטרוספקטיבות של פדריקו פליני ואינגמר ברגמן, ובית הקפה היה מפוצץ בשכנים האשכנזים שגרו מסביב, אשר נהנו מעוגת סברינה מפונפנת ומבלינצ’ס מוקרם. יותר מזה לא היה, אבל זה היה המקום הנכון, כשמרכז הכרמל היה באמת מרכז העיר.

היום, כ־30 שנה אחרי, שיפוץ מסיבי וביטול ציר מוריה כמרכז בילוי לטובת העיר התחתית, מנסים באתו”ס – החברה העירונית לתרבות, אמנות וספורט – להפריח את שממת מרכז הכרמל, וחזון כיכר התרבות ברחבת בית רוטשילד קורם עור וגידים. כצעד ראשון יוקם אמפי של 2,000 מושבים בגן האם שיארח בסופי שבוע של החודשים יולי ואוגוסט חמש הופעות נחשקות ואת מותג הילדים ילדוקים המוכר והמוצלח מפסטיבל הסרטים הבין לאומי. ריטה תפתח את הליין אפ ב־28 ביולי ולאחריה יופיעו דיקלה, איתי לוי ונסרין קדרי, עדן בן זקן ושלום חנוך שיארח את אביב גפן.

גיא כלב, מנהל השיווק של אתו”ס, אני מניחה שההופעות לא יהיו בחינם.

“לא, בניגוד לפעמים קודמות זה יהיה במחיר הכי סמלי בעולם – 69 שקל. לראות את ריטה במחיר כזה זה שווה ערך לחינם. הופעות נוספות יהיו למשפחות, אבל אנחנו מעבים את התוכן. זה אומר שלא יהיו עוד סתם הופעות, אלא ניצוק תוכן שיתאים לטווחים גדולים יותר של גילאים. כעת אנחנו שוקדים על התוכנית, ואני יכול לספר שהמופע של ילדוקים ייערך בארבע שבתות בחודש אוגוסט”.

גם זה יהיה בתשלום?

“זה לא יהיה בחינם. אנחנו בודקים את האופציה לחבור ל’אוגוסט ב־15’ – מותג מבית היוצר של רשות הצעירים אשר מציע מגוון פעילויות לילדים. מלבד ההופעות בשבתות לילדים במחיר של 15 שקל ניתן יהיה לרכוש כרטיס לגן החיות במחיר כזה וכן לתערוכת תלת מימד שתוצג במועדון הביט”.

למה השינוי בתפישה של למכור כרטיסים?

“לתפישתי זה לא נכון לתת כל הזמן מופעי בחינם, מה עוד שיש הרבה מופעי חינם. יש גבול כמה אנחנו יכולים לסבסד ולשפוך כספים. הרי ברור שמחיר הכרטיס לא מכסה לנו את ההוצאות, אבל כן עוזר למזער אותן”.

בניית היציע לא תהרוס את גן האם? הרי כבר קמה צעקה ברשת והעירייה נאלצה לפרסם פוסט הכחשה.

“בשנה שעברה היה עליהום על העירייה כי מישהו חשב שאנחנו הולכים לצקת מפלצת בטון בגן במקום המדשאות. זה לא הולך לקרות, וגם לפני שנה לא חשבנו לעשות זאת. אנחנו לא נוגעים במבנה האוטופי של הגן ולא נוגעים בקונכייה. אנחנו מרימים יציע למשך חודש ימים, ואחרי הפירוק הגן יחזור לקדמותו”.

ההופעות האלו היו אמורות להיות בנמל.

“היינו אמורים להעתיק גם את עיר הבירה ואת עיר הנוער לאזור הנמל וגם לייצר שם הופעות, אבל תפישתית זה לא נכון. העסקים במרכז הכרמל סובלים ואי אפשר להתעלם מכך. כולנו יודעים לתמוך בהם בפייסבוק, אבל להגיע אליהם פיזית ולתמוך בהם כלכלית – את זה לא רבים ממהרים לעשות. אנחנו יכולים לנסות לייצר יותר טראפיק, ולכן התוכן הועתק למרכז הכרמל. זו בדיוק היתה המטרה או החשיבה מאחורי הקמת אמפי בגן האם – להביא לפה חמש הופעות עם 2,000 משתתפים בכל הופעה זה להזרים 10,000 איש שיבואו לבקר באותם עסקים שסבלו מהשיפוץ בחודשים האחרונים. חייבים לעזור להם, וזו הדרך של אתו”ס לעשות את זה”.

ההופעות יתקיימו בחמישי בערב או במוצ”ש ולילדים בשבת. איך זה יעזור לחנויות?

“לחנויות הבגדים זה לא היה עוזר בכל מקרה, אבל יש פה הרבה עסקים על הציר – מסעדות, פאבים”.

רק עסקי המזון ייהנו מהטראפיק.

“את המעט שאנחנו יכולים לעשות ולעזור אנחנו עושים ועוזרים. אם זה יעזור לבעל עסק כזה ולא לאחר – אני לא אכנס לזה”.

איפה יחנו רוכשי הכרטיסים?

“לבנות חניונים זה לא בהגדרת התפקיד שלי. בגן האם אפשר להחנות בשני צדי הכביש משעה מסוימת בערב. ננסה להגיע להסדר עם העירייה כדי להקל על מצוקת החנייה”.

 

כלב. “אנחנו נותנים הכל מהכל” (צילום: שרון עובדיה)

כלב. “אנחנו נותנים הכל מהכל” (צילום: שרון עובדיה)

 

 

הכסף לא צומח על העצים

כלב הגיע לחיפה מיישובי גדרות לפני 13 שנה בעקבות האהבה, אך המשיך לעבוד במרכז. 11 שנים של נסיעות יומיומיות ושני ילדים שלהם הוא לא הצליח להעניק את מלוא תשומת הלב גרמו לו לשנות תפישה. מודעה שהתפרסמה בעיתון לתפקיד מנהל השיווק של אתו”ס צדה את עינו, והוא ניגש למכרז. כבר שנה וחצי שהוא בתפקיד, נהנה מהעשייה ומזמן האיכות עם המשפחה. הופעות מוזיקליות הן לא הקאפ אוף טי שלו וסרטי קולנוע הוא התחיל לראות רק בעקבות התפקיד באתו”ס שאחראית גם על פסטיבל הסרטים. ככה זה כאשר כל החיים אתה עוסק בשיווק, אבל של עולם תובעני מאוד – עולם הרכב. הוא מעיד על עצמו כפטריוט חיפאי שלא יעזוב את העיר, וההשוואה לתל אביב מרגיזה אותו.

“כל הזמן עוסקים פה בהשוואות למה אנחנו לא כמוהם”, הוא מסביר, “כמי שהגיע מהכיוון ההוא אני אומר שאת מה שיש בתל אביב תשאירו בתל אביב, בואו נהיה מה שאנחנו. בואו נפסיק להתחקות אחרי אחרים ונעשה את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב. אני בטוח שיש לא מעט תל אביבים שהיו מתים להיות חיפאים”.

סליחה, אבל זה לא נקרא שאתה חיפאי 13 שנה כל עוד לא עבדת בחיפה.

“נכון, אני חיפאי רק שנה וחצי. יום אחד החלטתי שדי, הילדים שלי היו בלי אבא והנה אני כבר שנה וחצי אחרי”.

על מה אתו”ס בעצם חולשת?

“החברה אמונה על מבנים – מגרשי אתו”ס, היכל הספורט ברוממה ומתחם הספורט החדש בקרית חיים, וכן בית רוטשילד והאולמות רפפורט, האודיטוריום והסינמטק שאותם החברה גם מפעילה. אתו”ס אחראית על גן החיות, על סדרת המחול באודיטוריום ועל התזמורת הסימפונית. בסופו של יום אנחנו גם מעין חברת הפקה שמפיקה אירועים, כמו צובחוץ למשל, אבל גם הרבה מאוד דברים אחרים שבהם אנחנו נמצאים מאחורי הקלעים ברמת ההפקה, ובפרונט עומד אגף כזה או אחר בעירייה. למשל אנחנו מפיקים את מרוץ חצי המרתון עבור רשות הספורט העירונית”.

כמפיקה פרטית אני יכולה להפיק פה בעיר? נדמה שאתו”ס והעירייה הם מונופול.

“את יותר ממוזמנת וההוכחה לכך היא פסטיבל היין שנערך כאן בחג שבועות. נתנו להם את מלוא התמיכה, עזרנו להם בפרסום וברישוי, אבל זאת היתה הפקה פרטית. לא נגענו בהפקה של הפסטיבל. כל אחד שמסוגל לעשות משהו מעניין, ולא עוד תערוכה שרואים בכל מקום, יקבל את הבמה”.

ובלי המטרייה של אתו”ס אני יכולה?

“חד משמעית כן. 90 אחוז מהמופעים ברפפורט ובאודיטוריום בכלל לא קשורים אלינו. משכירים מאיתנו את האולם ומרימים מופע מיזמות פרטית”.

בעבר עמותה מסוימת ביקשה לערוך פסטיבל סרטים קצרים ולשכור את אולם הסינימטק, אבל אתו”ס חסמה אותה.

“אחלק את התשובה לשני חלקים. אחד – טבעי שלא יתנו לדבר כזה לקרות בזמן שאנחנו עושים פסטיבל סרטים. זה לגרד את אוזן שמאל ביד ימין וזה לא מסתדר לי ביחד. שניים – בתקופה שאני פה, מבלי להכיר את המקרה הספציפי הזה, נתקלתי בהרבה מקרים שבהם גופים שונים מתחפשים לעמותות ומבקשים תמיכות כאלו ואחרות, אם זה מאתו”ס או מהעירייה, כי חושבים שהכסף פה צומח על העצים. אבל יזמים פרטיים שרוצים לעשות לרווחת התושבים והעיר מקבלים את הבמה”.

הזכרת את צובחוץ – הסכומים שמשלמים לאמנים כמו אייל גולן הם הגיוניים לדעתך?

“יש בעיר 270,000 תושבים ואני בספק אם אני או טובים ממני יצליחו לספק את הרצון של כולם. זה כנראה אף פעם לא יקרה, וזה בסדר. אנחנו חייבים להמשיך לעשות את הכי טוב שלנו, ואני חושב שאנחנו עושים את זה. אתו”ס מפיקה ועושה אירועים בכל תחום שנותן פתרון למגוון האוכלוסייה – מהרף הגבוה של אופרה והסימפונית ועד למופע קיץ של עדן בן זקן. חלילה שאף אחד לא ייעלב, אבל אנחנו נותנים הכל מהכל. יש כאלה שתמיד יבקרו, וכמו שאמרתי – לא נצליח לספק את כולם. לגבי הכסף ששולם לאייל גולן – אין לי מושג מה היה. הביקורות הן לכאן ולכאן, ופשוט ניתן לציבור לשפוט. בסופו של דבר לא קורה בעיריית חיפה שום דבר שלא קורה בכל הערים שסביבנו. אנחנו לא עושים שום דבר חריג. ביום העצמאות כל האמנים מעלים את המחיר שלהם. אם זה נכון לשלם להם את הסכומים שהם מבקשים או לא נכון – אשאיר את זה לחכמים ממני”.

יש לכם במתחם האודיטוריום שני בתי הספר למשחק – הסטודיו של יונתן שוורץ וגם בית הספר של נירו לוי שהיו מסוכסכים. הם נרגעו?

“נראה לי שהם הבינו שיש מקום לכולם, אז כל מה שנשאר לאתו”ס לעשות זה לשבת בצד ולהיות גאה בעצמה”.

מהם השינויים שאתם מתכננים לבית רוטשילד?

“הכנסנו את חנות האוזן השלישית ללובי של רפפורט, וממש בקרוב נתחיל לבנות קונספט של בית להרצאות כדוגמת טוקהאוס בנמל תל אביב. זה יהיה פחות בקטע של הרצאות מעונבות שבהן המאזינים יושבים באולם, אלא יותר דו שיח בין המרצה למשתתפים, עם בירה ועם אווירה קלילה, צעירה ורעננה. אנחנו רוצים להחזיר את אזור כיכר האודיטוריום, שאנחנו אוהבים לכנות אותה כיכר התרבות, לזמנים שאני רק שמעתי עליהם”.

הכיכר זו לא הפואנטה אלא המדרגות.

“והיה לכם גם את המרתף, נכון? אני חושב שזה בדיוק הצבע שצריך להחזיר לפה – את החבר’ה הצעירים. אנחנו בונים על גג הקופות במה להופעות של להקות מקומיות צעירות. בני נוער ינגנו, החברים שלהם יגיעו לשמוע, הם ייכנסו לטוקהאוס, ישתו בירה או קפה ויחזירו את ההווי הזה שהיה פה. אפשר לראות ולהרגיש את הווייב בזמן פסטיבל הסרטים. אולי פחות ברחבה, אבל בגן מניה שוחט ובדרך מהאודיטוריום לביט עם כל הלהקות וההרכבים שמנגנים על המדרכות. אין יותר יפה מזה, זה מושלם. הלוואי עלינו ככה כל יום. זה מה שאנחנו מנסים לייצר, ויפה שעה אחת קודם – שיהיה יותר שוקק חיים ולא רק בשעות הערב. הכרמלית תחזור לפעול בקרוב, העסקים ישתתפו בחגיגה, ואני מקווה שנעזור להם להתאושש ולהישאר פה”.

ומה עם אירועי הקיץ הגדולים.

“יש לנו כמובן את עיר הבירה ואת עיר הנוער בחודש אוגוסט במגרשי אתו”ס, רק שהפעם הם יהיו טובים יותר וגדולים יותר. אנחנו שוקדים על עוד אירוע ספינינג כמו בשנה שעברה, וגם הוא יהיה גדול ויפה יותר, ובסיומו תתקיים מסיבת חוף. הרצון הוא גם להרים מקצה חצות, אבל אני לא בטוח שנצליח ליישמו. כעת אנחנו בודקים עלויות, ואני מקווה שבשבועיים הקרובים נסגור גם את זה. זהו, קיבלת בריף קצר על אתו”ס”.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אבירם

    מי זה ?? ולמה הם יוצאים לפני הבחירות ?? ומה הוא קשור לתרבות לצעירים ? ומה הקשר שיווק רכבים ? הבן אדם לא חיפאי בכלל..על יום שעובר מובן למה העיר הזו מוגבלת.

  2. יניר

    ביזיון של חיי תרבות בחיפה , וכששומעים את האחראי על אתוס מבינים שגם טוב יותר לא יהיה , בזכות מנהלים כאלו העיר מפהקת …. חוצפה לקחת שטח ציבורי כגן האם ולעשות שם אירועים בתשלום , תמכור את מופעי 69 השקלים הללו באודיטוריום , ותן לעיר את קלבת השבת שהיתה , פסטיבל תרבות חוצות , ואירועים שכונתיים …. בשביל הופעות בתשלום לא צריך את אתוס ואת עיריית חיפה , בשביל זה יש מספיק יזמים פרטיים …. להחיות את מרכז הכרמל למשך כמה ערבים בזכות הופעות חיות …. אתה קודם כל עושה צחוק מעצמך ,ואחר כך מבעלי העסקים המסכנים שקרסו בזכות תכנון וחזון כושל…. שנה וחצי בעיר – זה לא זמן מספיק להכיר וליזום פה , מקווה שתוחלף בקרוב לטובת כל תושבי חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר