הכירו את ד"ר מיכל סגל ארנולד(מאגר תמונות: Ingimage)
הכירו את ד"ר מיכל סגל ארנולד(מאגר תמונות: Ingimage)

עורכת דין לענייני תאגידים וקניין רוחני: הכירו את ד"ר מיכל סגל ארנולד

פורסם בתאריך: 17.10.18 20:09

קניין רוחני וזכויות יוצרים הוא נושא מורכב ומופשט שיש לו צדדים כלכליים ברורים ומובחנים. עקב חוסר ידע בנוגע לזכויות המשפטיות ולדרכי התנהלות נכונות, חברות רבות מפסידות ממון רב, גם כשהן אינן גובות כספים על שימוש בקניין רוחני שלהן, וגם כשהן אינן מגינות עליו ובשל כך מפסידות אותו . פגשנו את עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד, מומחית לקניין רוחני ולתאגידים כדי לשוחח על ההתנהלות המשפטית הנכונה בתפר שבו ארוגים יחדיו תאגידים וקניין רוחני.

המפגש עם הקניין הרוחני ובין תאגידים מתרחש יותר ויותר ככל שהטכנולוגיה מתקדמת וחברות רבות מבינות שמדובר במשאב שאפשר להגן עליו ולהתפרנס ממנו. כל איש עסקים חייב לדעת לנהל את הקניין הרוחני שלו באופן שיוכל ליצור ממנו פרנסה ועושר וכדי שלא ייפול לידיהם של אחרים שישתלטו על הקניין הרוחני הזה ויפיקו ממנו פרנסה במקומו. קניין רוחני אינו כמו מכונה או כלי רכב והזכויות בו עלולות לפרוח ולהתפזר מהר יותר מאשר בקניין פיזי, לעתים גם באורח בלתי חוזר.

עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד עוסקת בקניין רוחני ומשפט תאגידי. היא יו"ר הועדה לקניין רוחני בלשכת עורכי הדין בחיפה, יוצרת בעצמה, ובת למשפחת תעשיינים ואמנים. "הידיעה כי יש בקניין רוחני כדי ליצור עושר בצד אושר, וכי יש לדעת כיצד לנהל אותו, הולכת איתי מאז שהייתי ילדה. היום אני מסייעת ללקוחותיי לנהל קניין רוחני בצורה טובה ולתרגם אותו לשפת המעשה לעסקים. על זכויות בקניין רוחני יש להגן כי מדובר בנכסים מניבים שהזכויות בהם עלולות להתפזר לכל רוח באופן בלתי חוזר אם הדברים אינם מנוהלים כראוי." מספרת מיכל.

למיכל יש ניסיון רב שנים בטיפול בתיקי קניין רוחני של חברות. מניסיונה העסקי והמשפטי היא אומרת: "הטרנד ההולך ומתגבר בארץ ובעולם הוא שאם לא רשמת קניין שניתן לרשום כמדגם, סימן מסחרי או פטנט, בית המשפט לא ייתן לך הגנה לפי חוק זכויות יוצרים ואתה עלול לאבד את זכויותיך בקניין הרוחני. באופן עסקי, אם לא תגדיר מראש ובצורה טובה את היחסים עם השותפים שלך אתה עלול לאבד את זכויותיך בקניין הרוחני בצורה בלתי חוזרת. בניגוד לקניין פיזי, את הקניין הרוחני קשה יותר להחזיר לבעליו".

תני דוגמא?

"עכשיו קיבלנו פסק דין בתיק שבו ייצגתי חברה שמייצרת טאפטים מעוצבים. לחברה הזאת היו קשרים מסחריים עם חברה באירופה ומשא ומתן מתמשך, אך הם מעולם לא סיכמו את התנאים בחוזה חתום. היו הבנות בעל פה, היה "יהיה בסדר, אל תדאג" ובתוך היחסים הללו החברה הישראלית העבירה את כל העיצובים והצילומים של המוצרים שהיא עיצבה לחברה האירופאית כשההנחה הייתה שהחברה האירופאית תמכור את הטפטים באירופה והם יתחלקו ברווחים. בפועל, החברה באירופה נטלה את כל הקניין הרוחני ונהגה בו כבשלה. בתביעה קיבלנו פיצויים על השימוש בצילומי המוצרים אך לא בעיצובים שכן אלה לא נרשמו והיחסים התפתחו ללא חוזה חתום. אם הלקוח היה רושם את העיצובים הוא היה מקבל פיצויים גם על השימוש בעיצובים. מסקנה: אם אפשר לרשום – נא רשמו. נא זכרו כי רישום הוא טריטוריאלי ואם לא רשמתם במדינה מסוימת לא תוכלו לתבוע שם את זכויותיכם בקניין הרוחני."

ומה עם מקרים בהם לא ניתן לרשום את הפטנט, סימן המסחר או העיצוב?

"אם היצירה עומדת בתנאי חוק זכות יוצרים, ניתן להגן עליה דרכו. הגיע אליי מישהו עם אפליקציה מקסימה ורצה לרשום אותה כפטנט. התוכנה שהוא הגיעה איתה לא מתאימה לרישום פטנט מכל מיני סיבות. רוב התוכנות הן כאלה. במקרה כזה, ההגנה היא הגנה דרך חוק זכות יוצרים, בהגנה כיצירת אמנות ספרותית – כי מדובר בטקסט. במקרים כאלה אנו יוצרים תצהיר יצירה והלקוחות מפקידים במשרדנו את התוכנה שלהם, ביחד עם תצהיר מפורט לגבי פיתוח היצירה, לרבות המחשבות שליוו את תהליך היצירה ותאריכים הרלבנטיים. התצהיר ישמש אותנו כראייה אם חלילה מישהו יפר את הזכויות ביצירה."

מה הטיפים שהיית נותנת לחברות כדי שלא יגיעו למצב בו הם מפסידים את הקניין הרוחני שלהן?

1) "קודם כל לרשום כל קניין רוחני שאפשר לרשום. אם יכולת לרשום ולא רשמת לא תקבל הגנה אחר כך!. בנוסף, חשוב לזכור שהרישום הוא טריטוריאלי ויש לרשמו מחדש בכל ארץ שבה הרישום רלבנטי. הגנה על קניין רוחני צריכה להיות חלק מתכנית אסטרטגית ויש להתייחס אליה כהשקעה במוצר".
2) "רישום קניין רוחני וכל הגנה אחרת אפשרית צריכה להיות חלק מתכנית עסקית. אם יש לי מוצר שיש בו עיצוב ואני רוצה להתחיל למכור אותו בצרפת כי שם נמצא השוק, אין לי צורך לרשום את הקניין הרוחני ביפן אבל חשוב מאד שארשום אותו כראוי בצרפת. אין צורך לזרוק כסף סתם ולרשום פטנטים בכל בעולם."
3) "לכל קניין רוחני שלא נרשם, יש לתכנן בדיוק את אופן החשיפה שלו באופן שזכויות היוצר לא ייפגעו. כאן רלבנטיים חוזים שיגנו על הסודיות, על היקף הרישיון בקניין הרוחני וכדומה".
4) "חוזים טובים בין צדדים מעורבים הם הכרחיים כדי לשמור על הזכויות בקניין הרוחני."

איך עורך דין לענייני קניין רוחני יכול לעזור בתהליך?

"עבודה ומו"מ לקראת חתימה על חוזה, כשהיא נעשית בליווי מקצועי, מחייבת את בעלי הזכויות בקניין הרוחני לחשוב על כל הפרטים ולתכנן את ההתנהלות. עורך דין מקצועי ובעל ניסיון מכיר את ההשלכות והסיבוכים האפשריים וייתן להם מענה בחוזה. בדרך כלל כשפותחים עסק חדש יש המון התרגשות ואופוריה ואנשים אינם חושבים באופן רציונלי על הסכנות. זה כמו תהליך התאהבות. אחרי זמן מסוים, העסק עלול להיקלע לקשיים ועלולות לפרוץ מריבות. כשאין חוזה מפורט מתחילות בעיות, ואז מגיעים אלי. אני מנסה לגשר ולמנוע הגעה לבית המשפט אולם לעתים היחסים כבר נעכרו והעסקים התקלקלו מדי. לכן עדיף תמיד לחתום על חוזה מראש כשכולם עוד במצב של ירח דבש ומסוגלים לחשוב ללא כעסים על ההתפתחויות האפשריות."

מה החוזה צריך להכיל?

"חוזה כשמו כן הוא, הוא צריך לחזות פני עתיד, ובעסקים, חוזה טוב ייתן תשובות לשאלות שעשויות לצוץ בעתיד. לא מזמן הגיע אליי לקוח, בעלים של פטנט, שאמר לי שהוא חתם חוזה עם מעצב. הסכמנו על משהו פשוט נורא, הוא אמר, הוא יעצב, אני אמכור, ונתחלק ברווחים. אז מה הבעיה? שאלתי אותו. חתמנו על החוזה לפני חמש שנים, אמר לי הלקוח, אחרי חצי שנה המעצב הפסיק לספק לי שירותי עיצוב, אבל עכשיו הוא רוצה רווחים שעשיתי בחודשים האחרונים". כשראיתי את החוזה חשכו עיני. החוזה לא הכיל את הפרטים הדרושים לגבי אורך ההתחייבות, אופן ההיפרדות ומתי שיתוף הפעולה מסתיים. בעזרת מחשבה יצירתית הוצאנו את הלקוח בהצלחה מהתסבוכת אליה הוא נקלע. עדיף כמובן למנוע את הבעיות הללו מראש. עורך דין מקצועי יחשוב במקומכם על הסכנות שאינכם צופים ויקדים רפואה למכה. הדבר נכון שבעתיים לגבי קניין רוחני שהזכויות בו אינן נהירות לקהל הרחב והוא עלול להתפזר במהירות לכל רוח."

פרטי התקשרות:

קישור לאתר
טלפון: 04-8455100
כתובת: דרך העצמאות 49, חיפה

עו"ד מיכל סגל ארנולד

עו"ד מיכל סגל ארנולד

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר